budget + route ZO-Azie + Australie en Nieuw Zeeland

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
Plaats reactie
broekschep

budget + route ZO-Azie + Australie en Nieuw Zeeland

Bericht door broekschep »

hallo allemaal,
alvast bedankt voor het lezen van mijn bericht. Ik heb al veel topics gelezen op verschillende reisforums, maar toch nog een paar specifieke vragen voor onze reis.

Ik wil samen met mijn vriend +/- 6 maanden gaan reizen te beginnen in september 2011. Allebei hebben we geen ervaring met het maken van lange reizen. We willen vliegen van Amsterdam naar Moskou, daar een paar dagen verblijven en dan in de trans mongolie express stappen. In Mongolie willen we 2-3 weken blijven en daarna door naar Peking, verder reizen door China, in iedergeval naar het terracotta leger in Xian en evt nog panda's bekijken in Chengdu. Daarna willen we doorreizen naar Vietnam, Thailand, Laos, Cambodja, Australie en Nieuw-Zeeland. Eventueel zouden we ook nog naar Maleisie en Indonesie willen.

Ons budget is ongeveer 9500 euro p.p. onze uitrusting en inentingen hier niet bij gerekend. Ik hoor om mij heen dat iedereen een half jaar wel krap vind voor al deze landen, maar we denken dat we niet veel langer weg kunnen blijven met ons budget. We willen verblijven in 2 pers kamers in een hostel dit hoeft allemaal niet zo luxe te zijn, maar we zijn geen types die uren gaan zoeken naar het goedkoopste eet-tentje of hostel.
We willen een aantal jungle trekkings doen die we daar willen boeken, en een duikcursus in azie(thailand??.
In australie willen we een paar weken meehelpen op een boerderij tegen kost en inwoning, en daar een auto/busje kopen en weer doorverkopen. in NZ willen we ook een auto kopen/huren. In Australie en NZ overnachten we in een tent en in hostels (wel in 2 pers kamers). We willen niet alleen maar rennen en vliegen om alles te kunnen zien, maar tussendoor ook lekker relaxen. En we houden ook wel van een biertje op zn tijd :)
Van te voren willen we niet teveel boeken en vastleggen.

In Mongolie willen we 2-3 weken blijven, in Australie-NZ +/- 3maanden. Voor de rest is alles nog open.
Ons huurhuis zeggen we op, auto word geschorst en alle abbonnementen zeggen we ook op, behalve ziektekosten en telefoonabb?

* Wat kost het ongeveer per land,per dag om er te verblijven?
* welke reisverzekering raden jullie aan?
* Hoe doen jullie het met telefoonabbonnement? per land een telefoonkaart kopen? past dit dan ook in een nederlandse gsm?
* Zouden wij ook langer weg kunnen blijven dan een half jaar met ons budget en wensen?
* Waar kunnen we het beste de TME boeken?
* Is het goedkoper om vanaf Peking naar ZO-Azie te vliegen of om met de trein te gaan? en kun je dit makkelijk regelen in Peking?
* Welke route zouden jullie nemen als je van China naar de landen in ZO-Azie wilt?

Bedankt alvast!
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Re: budget + route ZO-Azie + Australie en Nieuw Zeeland

Bericht door Moira »

Hallo,

Mijn advies ga op deze website flink lezen want vele vragen die je hebt zijn hier te vinden.
Budget is lastig in Azie kun je prima reizen voor heel weinig geld maar in NZ en Australie is het altijd wat lastiger kwa budget. Australie is nu bv vrij duur omdat de euro tegenover de de AUD erg ongunstig is.
Reisverzekering kun je hier op het forum ook over lezen ik heb zelf altijd een ISIS special gehad via Joho.
Ik koop inderdaad altijd een simkaart in het land waar ik ben is vrij goedkoop verder bel ik veel met skype naar NL.
Hou er rekening mee dat als je een visum gaat aanvragen voor China je een bewijs moet hebben dat je het land weer gaat verlaten. Ik heb mijn visum in Hong Kong geregeld en hier is om gevraagd toen de formulieren aan de balie afgaven.
Je zou kunnen kijken naar http://www.airasia.com dat is een lowbudget maatschappij. Het slimste zou zijn van Beijing naar Hong Kong te vliegen en daar door te vliegen naar Vietnam of Thailand.
Backpackgek
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Backpackgek »

Helemaal eens met Moira. Nog ter aanvulling: de Express kun je eenvoudig boeken via bijvoorbeeld Trans Sputnik of Tiara Tours.
Wij gaan op wereldreis! http://www.backpackgek.nl
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Wow een heleboel vragen.. zoals gezegd check even de site en ook de reisinfo. Hier kan je bijvoorbeeld budget informatie vinden over wat een gemiddelde backpacker in de genoemde landen uitgeeft en in wat voor een stijl je dan reist.

Om te beginnen zou ik ernstig knippen in je plannen. Dat je niet genoeg geld hebt om langer weg te gaan betekend niet dat je dan maar als een gek moet gaan racen. Als je 2-3 weken hebt voor mongolie, plus je tijd voor de transmongolie express en 3 maanden voor australie. Dan heb je nog 2 maand voor , china, Vietnam, Thailand, Laos, Cambodja en Nieuw-Zeeland?? , oh ja en eventueel Maleisie en Indonesie 8)7
Krap is een understatement dit is gewoon onmogelijk. Dit is echt niet mogelijk en tenzij je het leuk vindt 2 maanden om de dag lang in de bus te zitten ga je echt geen lol aan je reis beleven.

Bedenk wat je echt wilt zien, je zou bijvoorbeeld kunnen kiezen voor alleen china en 1 of max 2 landen in zuid-oost azie als je overland wilt reizen. Of als je gaat vliegen alleen 2 maanden nieuw zeeland (wellicht met stopover in singapore of bangkok paar dagen). Of alleen thailand, laos, cambodja.

Als je liever langer weg wilt blijven en geld je probleem is waarom schrap je dan niet wat van Australie. Met je genoemde budget zou je wel een jaar kunnen reizen in Zuid-oost Azie.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
lucy122
Reiziger

Bericht door lucy122 »

Hoi!

Wij zaten een half jaar geleden in het zelfde schuitje als waar jullie nu inzitten. Wij hebben maar 5 maanden (waarvan 1,5mnd al om) de tijd en hebben voor een groot deel dezelfde route in gedachten als jullie. Wij zijn 4 mei vertrokken vanuit St.Petersburg richting Beijing. Geboekt bij transsputnik: super geregeld allemaal en ook onze visa door hen laten regelen (China: als je een 30dagen visum aanvraagt hoef je niet aan te tonen hoe en waar je het land weer verlaat) Vanuit Beijing zijn wij via Xi'an naar Yangshuo gereisd en daarna naar Chengdu om vervolgens ons Tibet visum aan te vragen wat niet is gelukt. We zitten nu in Nepal en vliegen 6 juli naar Bangkok waar we vervolgens Thailand, Cambodja en Vietnam gaan bezoeken. Laos stond ook op dit lijstje maar 8 weken voor 4 landen is echt te krap dus die hebben we helaas moeten schrappen. Daarna vliegen we naar Nieuw-zeeland waar we voor een maand een camper hebben gehuurd en dan zit onze trip erop. Jullie budget komt erg overeen met dat van ons hoewel de voorbereidingen en tickets er aardig inhakken.

Onze reisverzekering hebben wij afgesloten bij Ohra. Hierbij kun je aaneengesloten 365 dagen wegblijven en wij betalen met zijn tweeën incl aanvullende opties zo'n 150 euro per jaar.
Ik heb nog nergens een simkaart gekocht. Contact met thuis heb ik voornamelijk via de mail en skype. Ook whats-app is een fantastische uitvinding. Lekker gratis smsen. Mijn telefoonabbonement heb ik zo laag mogelijk naar beneden afgesteld. Zo betaal ik niet veel, maar in noodgevallen kan ik wel gewoon bellen.

Ik denk dat jullie te veel landen in korte tijd willen bezoeken. Zoals hierboven al gezegd, dan wordt het echt een race tegen de klok en dat moet je niet willen. Schrappen dus! Vanuit China kun je makkelijk richting Vietnam. Je kan dan bijvoorbeeld vanuit Beijing eerst Xi'an, Chengdu en dan Yangshuo kunnen bezoeken en dan richting grens met Vietnam kunnen gaan.

Succes met kiezen ;)
broekschep

Bericht door broekschep »

Bedankt voor jullie reacties, was al bang dat iedereen zou zeggen dat we teveel willen :) maar alles loijkt ons zo leuk! We moeten nu toch echt maar gaan bekijken wat het liefste willen. Misschien dat we vanuit Peking doorvliegen naar bv Bangkok, hoewel we het leuker vinden om over land te reizen, maar China trekt me het minst van allemaal. Of we kunnen ook nog kijken hoever we komen tot ons geld op is. Moeilijk om te kiezen!!
De 2 reisverzekeringen die jullie noemen had ik ook al bekeken, ga ze nog even goed met elkaar vergelijken.

@ lucy: hebben jullie om te skypen zelf een laptop mee of doe je dit in internetcafe's? Veel plezier nog met jullie reis!
loesopreis
Wereldreiziger

Bericht door loesopreis »

De voorbereiding van zo'n reis is een flinke klus. Lees veel en je leert steeds meer waardoor je keuzes kunt maken. Kijk wat je het meest aanspreekt. Voor Zuidoost Azië geldt dat je 3 weken per land nodig hebt. 2 weken als je alleen hoogtepunten bezoekt en 4 weken als je eruit wilt halen wat je kunt. Budget gemiddeld ongeveer 20 euro per persoon per dag. Als je gsm simlock vrij is kun je een lokale sim kaart kopen. Maar daar hoef je nu niet over te beslissen, dat kan toch pas als je in het land zelf bent. Heerlijk hoor; om een tijdje niet mobiel bereikbaar te zijn.

Als reactie op je Skype vraag: in veel internet cafés kun je Skype gebruiken. Het meenemen van een eigen laptop of iPhone is in opmars, als je die hebt kun je skypen zonder dat je internetburen mee luisteren.
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Ik weet niet naar welke landen je het liefste gaat maar ik zou er een paar in Azie skippen. Hier kun je op een later moment makkelijker en goedkoper heen voor een paar weken vakantie (bijvoorbeeld Thailand, Vietnam, Laos, Cambodia.
Nieuw-Zeeland en Australie zijn erg grote landen waar je toch wel veel tijd aan kwijt bent wil je wat zien. Reken voor NZ minimaal een maand en voor OZ twee (zeker als je ook nog een paar weken op een boederij verblijft). Deze landen zul je later wellicht minder snel bezoeken voor een paar weken vakantie (ivm de dure vliegtickets). Als je deze landen aan het eind van je reis doet (dec/jan/feb) dan heb je ook het klimaat mee.

vwb telefoonkaarten (sim?) ik zou ze niet kopen als je enkele weken in een land verblijft. Gewoon je eigen NL simkaart om bereikbaar te zijn voor noodgevallen, Je kunt altijd nog een lokale simkaart of telefoon kopen mocht je het echt nodig hebben. In de steden kun je bij een sommige restaurantjew via de wifi pingen of whatsappen en verder via een internetcafé op skype of msn.

Als je een doorlopende reisverzekering hebt kun je de maximaal aaneengesloten reisduur verlengen (vaak tot max zes maanden). Houd verder ook rekening met de (gevaarlijke sporten) dekking voor bijvoorbeeld duiken.

Langer wegblijven dan 6mnd voor 9500 p.p. kan wel maar dan kun je eigenlijk alleen naar landen in Azie. In Australie en NZ ben je al snel 1000 á 1500 euro per persoon, per maand kwijt. Ook als je het budget houdt.
lucy122
Reiziger

Bericht door lucy122 »

Hoi,

Sorry voor de late reactie maar in Chitwan hadden ze geen internet, vandaar. Wij hebben inderdaad een eigen laptop bij ons. 12 inch, dat wel. In de meeste hostels hebben ze gratis wifi en ook veel restaurants en bars hebben gratis wifi dus dat is mooi!

Zijn de plannen al veranderd? Het is trouwens de moeite waard om je reis in St. Petersburg te beginnen ipv Moskou, wij vonden dit een mooiere stad.. ^O^
Plaats reactie