Reisverzekering afsluiten en zorgverzekering wel of opzeggen?
Re: Zorgverzekering + verzekering wereldreis
Ja, ik heb mijn eigen risico op 500,- euro gezet, scheelt echt enorm veel! Ook heb ik zorgtoeslag aangevraagd omdat ik geen inkomen vanuit (of van een Nederlandse werkgever) Nederland ontvangt, maar ik moet het nog steeds ontvangen die sukkels zijn weer eens te laat, of zijn het "vergeten", dus daar moet ik eens even achterna gaan...
Facebook: http://facebook.com/kellepel
Ik vertrek in juli voor een reis van een jaar. Ik zeg mijn baan op en daarmee vervalt het recht op collectiviteitskorting. Mijn verzekering en dekking verandert en hopelijk kan ik ook het eigen risico aanpassen. Weet toevallig iemand of dit mogelijk is. Ik ga morgen even bellen wat VGZ hierover zegt.
Met de belastingdienst moet je nogal wat geduld hebben, ik krijg bijna elke week een andere brief van ze. De ene keer moet ik betalen, de volgende keer ontvang ik geld van ze. Je kunt het beste even bellen zodat je weet waar je aan toe bent. Succes
Met de belastingdienst moet je nogal wat geduld hebben, ik krijg bijna elke week een andere brief van ze. De ene keer moet ik betalen, de volgende keer ontvang ik geld van ze. Je kunt het beste even bellen zodat je weet waar je aan toe bent. Succes
Wie heeft er ervaring met een doorlopende reisverzekering voor een Rond de Wereld ticket.
Mijn ticket is zo goed als geboekt en ik vertrek begin augustus.
Bij Kilroy bieden ze een annulering aan, maar daar maak je alleen aanspraak op als er de eerste 45 dagen van je reis wat zou gebeuren (overlijden familie ed.)
Veel doorlopende reisverzekeringen zijn voor maximaal 180 dagen.
Mondial Assistance biedt wel een combinatie van Reis en annuleringsverzekering aan; heeft hier iemand ervaring mee?
Hopelijk kan iemand mij verder helpen
Mijn ticket is zo goed als geboekt en ik vertrek begin augustus.
Bij Kilroy bieden ze een annulering aan, maar daar maak je alleen aanspraak op als er de eerste 45 dagen van je reis wat zou gebeuren (overlijden familie ed.)
Veel doorlopende reisverzekeringen zijn voor maximaal 180 dagen.
Mondial Assistance biedt wel een combinatie van Reis en annuleringsverzekering aan; heeft hier iemand ervaring mee?
Hopelijk kan iemand mij verder helpen
-
Reisverzekering en Zorgverzekering
Het ingezetenschap verlies je als je langer dan 1 jaar in het buitenland verblijft en moet je opnieuw opbouwen als je terugkomt naar Nederland. Het hangt af met welk doel je naar het buitenland vertrekt. Je wordt bij je terugkeer niet automatisch als ingezetene aangemerkt. Eerst na opbouw van het ingezetenschap wordt je als verzekerd voor de AOW aangemerkt. Premie betalen heeft daar geen invloed op.
- Reisfreaks
- Wereldreiziger
Zodra ons huis is verkocht gaan wij langer dan 1 jaar op reis. Wij gingen op zoek naar meer info en stuurde een mailtje naar het CZ en het VGZ. Van het VGZ kregen we een "toetsingsformulier" en van CZ een aantal vragen. Aan de hand van de antwoorden gaan zij bepalen of je wel of niet verzekerd moet blijven in NL. Wij willen graag op voorhand weten waar we aan moeten voldoen. Een kennis van ons werkt bij het CZ en wij lieten het haar uitzoeken:
"Ik heb een koopwoning/hypotheek en werk 40 uur in de week.
Ik wil (samen met mijn vriendin, zelfde situatie maar verzekerd bij het VGZ) voor een periode, langer dan een jaar op reis. Ik verkoop mijn huis, zeg mijn baan op en verblijf dus langer dan een jaar in het buitenland.
Wij houden het adres van mijn ouders aan als postadres.
Ik heb dan geen inkomsten meer in Nederland.
Aangezien we langer dan een jaar in het buitenland zullen verblijven, schrijven we ons uit bij de gemeente.
1. Kan ik in bovenstaande situatie mijn zorgverzekering opzeggen? Ook weten wij niet of en wanneer we eventueel terug komen.
2. Wat zijn de regels hier in, ik kan het zo snel niet terug vinden op jullie website?
3. Stel dat we na bijvoorbeeld 2 jaar terug komen, kunnen wij ons dan probleemloos weer inschrijven bij jullie?"
Antwoord van Adviseur buitenland verzekerdenadministratie:
1. Ja, het is zeker mogelijk om de verzekering op te zeggen.
2. Wanneer iemand voor een periode van 1 jaar vertrekt naar het buitenland en binnen 1 jaar terugkeert naar Nederland, zonder in het buitenland te hebben gewoond, blijft hij/zij AWBZ-verzekerd en dus ook Zvw-verzekerd (artikel 3 AWBZ)
Vertrekt deze persoon voor een langere periode dan 1 jaar naar het buitenland, is hij/zij in de regel niet meer AWBZ-verzekerd en dus ook niet meer Zvw-verzekerd.
Bedenk ook, dat je tijdens de afwezigheid ook niet meer verzekerd bent voor de overige sociale verzekeringen.
Je bouwt b.v. geen A.O.W.-pensioen meer op (-/- 2% per niet verzekerd jaar).
Verstandig is om hierover ook de SVB te vragen wat de consequenties zijn.
Naast de beëindiging van de Zvw-verzekering, ben je ook niet meer AWBZ-verzekerd.
Hiervoor kun je ook niet apart (vrijwillig) verzekerd worden.
M.a.w. woorden, kom je onverhoopt in een ziekenhuis (laten we dat niet hopen) en de verpleging gaat langer duren dan 1 jaar, zal elke Nederlandse verzekeraar de verpleging en verzorging na 365 dagen niet meer betalen.
Je valt dan automatisch onder de AWBZ-regeling en daar ben je dus niet mee voor verzekerd.
3. A. De verzekering is beëindigd en de persoon komt binnen 1 jaar terug naar Nederland.
• Op dat moment moet o.b.v de omstandigheden worden bepaald of de Zvw-verzekering probleemloos, dus zonder boete, kan worden hervat.
• Deze omstandigheden worden mede door de SVB en CZ bepaald.
• Je kunt je b.v. voorstellen dat iemand acute heimwee heeft, of om reden van gezondheid (anders dan heimwee), trieste thuisomstandigheden.
• Iedere situatie wordt individueel beoordeeld.
B. De verzekering is beëindigd en de persoon komt na 1 jaar terug naar Nederland:
• Je bent op het moment dat je terugkeert naar Nederland weer AWBZ-verzekerd en dus Zvw-verzekeringsplichtig.
• Je kunt je dan weer probleemloos aanmelden voor de Zvw (dus zonder boete).
"Ik heb een koopwoning/hypotheek en werk 40 uur in de week.
Ik wil (samen met mijn vriendin, zelfde situatie maar verzekerd bij het VGZ) voor een periode, langer dan een jaar op reis. Ik verkoop mijn huis, zeg mijn baan op en verblijf dus langer dan een jaar in het buitenland.
Wij houden het adres van mijn ouders aan als postadres.
Ik heb dan geen inkomsten meer in Nederland.
Aangezien we langer dan een jaar in het buitenland zullen verblijven, schrijven we ons uit bij de gemeente.
1. Kan ik in bovenstaande situatie mijn zorgverzekering opzeggen? Ook weten wij niet of en wanneer we eventueel terug komen.
2. Wat zijn de regels hier in, ik kan het zo snel niet terug vinden op jullie website?
3. Stel dat we na bijvoorbeeld 2 jaar terug komen, kunnen wij ons dan probleemloos weer inschrijven bij jullie?"
Antwoord van Adviseur buitenland verzekerdenadministratie:
1. Ja, het is zeker mogelijk om de verzekering op te zeggen.
2. Wanneer iemand voor een periode van 1 jaar vertrekt naar het buitenland en binnen 1 jaar terugkeert naar Nederland, zonder in het buitenland te hebben gewoond, blijft hij/zij AWBZ-verzekerd en dus ook Zvw-verzekerd (artikel 3 AWBZ)
Vertrekt deze persoon voor een langere periode dan 1 jaar naar het buitenland, is hij/zij in de regel niet meer AWBZ-verzekerd en dus ook niet meer Zvw-verzekerd.
Bedenk ook, dat je tijdens de afwezigheid ook niet meer verzekerd bent voor de overige sociale verzekeringen.
Je bouwt b.v. geen A.O.W.-pensioen meer op (-/- 2% per niet verzekerd jaar).
Verstandig is om hierover ook de SVB te vragen wat de consequenties zijn.
Naast de beëindiging van de Zvw-verzekering, ben je ook niet meer AWBZ-verzekerd.
Hiervoor kun je ook niet apart (vrijwillig) verzekerd worden.
M.a.w. woorden, kom je onverhoopt in een ziekenhuis (laten we dat niet hopen) en de verpleging gaat langer duren dan 1 jaar, zal elke Nederlandse verzekeraar de verpleging en verzorging na 365 dagen niet meer betalen.
Je valt dan automatisch onder de AWBZ-regeling en daar ben je dus niet mee voor verzekerd.
3. A. De verzekering is beëindigd en de persoon komt binnen 1 jaar terug naar Nederland.
• Op dat moment moet o.b.v de omstandigheden worden bepaald of de Zvw-verzekering probleemloos, dus zonder boete, kan worden hervat.
• Deze omstandigheden worden mede door de SVB en CZ bepaald.
• Je kunt je b.v. voorstellen dat iemand acute heimwee heeft, of om reden van gezondheid (anders dan heimwee), trieste thuisomstandigheden.
• Iedere situatie wordt individueel beoordeeld.
B. De verzekering is beëindigd en de persoon komt na 1 jaar terug naar Nederland:
• Je bent op het moment dat je terugkeert naar Nederland weer AWBZ-verzekerd en dus Zvw-verzekeringsplichtig.
• Je kunt je dan weer probleemloos aanmelden voor de Zvw (dus zonder boete).
Laatst gewijzigd door Reisfreaks op 10 mei 2010 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn ouders 72 en 65 komen ieder jaar bij mij op vakantie in Amerika waar ik woon. Nul willem zij graag voor langere periode bij ons blijven. Ik heb met het CZ contact opgenomen en die vertelde me dat als ze 1x per jaar terug komen, ze gewoon verzekerd kunnen blijven (ze hebben een doorlopende reisverzekering). We dachten dus dat ze 1x per jaar terugkeren en dan een maan bij familie verblijven. Dit is een tijdelijk plan. Nu hebben we bij de gemeente navraag gedaan en daar zeggen ze dat ze op zijn minst langer dan 4 maanden in het land moeten zijn (met een briefadres) en daar daadwerkelijk moeten wonen! Ze krijgen pensioen in Nederland en betalen daar ook belasting. Ze hebben een huurhuis in Nederland maar zouden dat graag willen stopzetten omdat ze veel reizen. Wat zijn hun rechten om toch verzekerd te blijven terwijl ze tijdelijk reizen?
Ik ga samen met mijn vriendin 5 Januari 2011 voor meer dan 1 jaar weg en wij schrijven ons uit op 31 december 2010 bij de gemeente. Ik wil de ziektekosten verzekering opzeggen maar neem in 2011 nog tot 1 april mijn vakantiedagen op. Nu vraag ik mij af of het dan een probleem is dat ik in 2011 nog 3 maanden salaris ontvang?
-
- Vakantieganger
Ik ben zo'n beetje bezig met informatie te verzamelen voor een toekomstige wereldreis (hopelijk 2012-2013). Ik ga zeker weg voor minstens 1 jaar (alleen) en ben op zoek naar een goede verzekering. Jullie site helpt helpt enorm bij de voorbereidingen, waarvoor dank!
Maar dit artikel beschrijft alles met uitgangspunt Nederland, daarom vroeg ik me af indien deze tekst ook gerelateerd mag worden naar België (aangezien ik belg ben). Zijn er overeenkomsten in onze wettelijke voorschriften?
Alvast bedankt!
Maar dit artikel beschrijft alles met uitgangspunt Nederland, daarom vroeg ik me af indien deze tekst ook gerelateerd mag worden naar België (aangezien ik belg ben). Zijn er overeenkomsten in onze wettelijke voorschriften?
Alvast bedankt!
Nieuwe regels mbt opzeggen zorgverzekering?
Hallo,
Ik ga volgend jaar op reis richting Azie voor waarschijnlijk langer dan een jaar en ben momenteel bezig met het een en ander uitzoeken mbt de verzekeringen. Nu las ik dat over het algemeen gesteld kan worden dat als je langer dan een jaar weg gaat, je je zorgverzekering op kan zeggen. Ik weet dat dit niet altijd opgaat, maar het is wel wat over het algemeen zou gelden.
Nu heb ik mijn eigen zorgverzekering gebeld (Ohra) en die geven aan dat als je gaat backpacken en je blijft niet langer dan 3 jaar(!) weg, dat je dan je zorgverzekering gewoon aan moet houden. Met als voorwaarde dat je nergens langer dan 3 maanden aaneengesloten betaald werkt. Nu vroeg ik mij af of er meer mensen zijn die dit te horen hebben gekregen. Volgens de medewerker was dit een redelijk nieuwe regel. Ik heb er in ieder geval nog nergens over gelezen.
Ik ga volgend jaar op reis richting Azie voor waarschijnlijk langer dan een jaar en ben momenteel bezig met het een en ander uitzoeken mbt de verzekeringen. Nu las ik dat over het algemeen gesteld kan worden dat als je langer dan een jaar weg gaat, je je zorgverzekering op kan zeggen. Ik weet dat dit niet altijd opgaat, maar het is wel wat over het algemeen zou gelden.
Nu heb ik mijn eigen zorgverzekering gebeld (Ohra) en die geven aan dat als je gaat backpacken en je blijft niet langer dan 3 jaar(!) weg, dat je dan je zorgverzekering gewoon aan moet houden. Met als voorwaarde dat je nergens langer dan 3 maanden aaneengesloten betaald werkt. Nu vroeg ik mij af of er meer mensen zijn die dit te horen hebben gekregen. Volgens de medewerker was dit een redelijk nieuwe regel. Ik heb er in ieder geval nog nergens over gelezen.
- stevenl
- Reisexpert
- Contacteer:
Re: Nieuwe regels mbt opzeggen zorgverzekering?
Van de site van het CVZ:
"Blijft u langer dan één jaar in het buitenland, neem dan contact op met de SVB. Zij bepalen of u verzekerd blijft voor de volksverzekeringen. Is dat zo, dan bent u verplicht in Nederland een zorgverzekering af te sluiten."
Dit gaat over wonen buitenland zonder te werken.
Meer informatie http://www.cvz.nl/verzekeringen/buitenl ... nland.html.
"Blijft u langer dan één jaar in het buitenland, neem dan contact op met de SVB. Zij bepalen of u verzekerd blijft voor de volksverzekeringen. Is dat zo, dan bent u verplicht in Nederland een zorgverzekering af te sluiten."
Dit gaat over wonen buitenland zonder te werken.
Meer informatie http://www.cvz.nl/verzekeringen/buitenl ... nland.html.
- bolletjeom
- Reisexpert
Re: Nieuwe regels mbt opzeggen zorgverzekering?
voor zover ik weet is dit geen nieuwe regel. Onder reisinfo staat een uitleg. Ik kan even geen link toevoegen want ik zit in de trein.
Het komt neer op het volgende. Als ingezetene van nederland ben je verplicht je te verzekeren. Officiele immigratie vrijwaart je. Werken in het buitenland en daar belasting betalen soms ook.
Reizen valt er niet onder. Ze kijken of je binding hebt met nederland en wat de kans is dat je binnen een aantal jaar weer terugkomt. Zolang je hier bijvoorbeeld nog een bankrekening hebt of een inschrijving bij een woningbouwvereniging of een huis op je naam....ben je gebonden aan nederland.
Vergis je niet. Met een goed aangevraagde zorgtoeslag hoeft het niet heel duur te zijn. Via een reisverzekering alle ziektekosten laten dekken is ook prijzig! Normale reisverzekeringen gaan er van uit dat je een nederlandse verzekering hebt en dekken allen extra kosten
Het komt neer op het volgende. Als ingezetene van nederland ben je verplicht je te verzekeren. Officiele immigratie vrijwaart je. Werken in het buitenland en daar belasting betalen soms ook.
Reizen valt er niet onder. Ze kijken of je binding hebt met nederland en wat de kans is dat je binnen een aantal jaar weer terugkomt. Zolang je hier bijvoorbeeld nog een bankrekening hebt of een inschrijving bij een woningbouwvereniging of een huis op je naam....ben je gebonden aan nederland.
Vergis je niet. Met een goed aangevraagde zorgtoeslag hoeft het niet heel duur te zijn. Via een reisverzekering alle ziektekosten laten dekken is ook prijzig! Normale reisverzekeringen gaan er van uit dat je een nederlandse verzekering hebt en dekken allen extra kosten
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Ik ben van mening dat ALS ik voor langere tijd op 'vakantie' ga zoals ik dat noem,
(maar niet langer dan 12 maanden) ik een reisverzekering aanschaf, mijn zorgverzekering in 1x betaal, dus voor het hele jaar en dan op reis ga met een dosis gezond verstand en een rugzak vol met geluk. Want je kunt je wel tegen alles verzekeren, en mijn ervaring is dat als je van mening bent om het via de regelwetgeving te gaan doen, of zoals de wet voorschrijft, je erg veel tijd en verspilde moeite hebt weggegooid. De dienstdoende (overheids) instanties spreken elkaar tegen. Schuiven het af en weten het vaak zelf niet. Het inetresseerd ze misschien ook niet. Onder het motto; JIJ wilt naar het buitenland dan regel het ook zelf maar. Wij zijn er alleen om te controleren of jij je aan de wet houdt. -En al dan niet gepaste maatregelen te treffen. Ik heb ervaring, ik heb ruim 5 jaar in het buitenland gewoond.
Dus: Ik ga gewoon.

Dus: Ik ga gewoon.

Qreply
Een mogelijkheid om onder problemen uit te komen mbt tot de zorgverzekeringswet is je te laten registreren als gemoedsbezwaarde bij de SVB. Dit houdt in dat je principieel bezwaar hebt tegen alle verzekeringen en alle verzekeringen die je hebt, moet opzeggen. Afhankelijk van hoeveel binding, bezittingen etc je in Nederland hebt, kan dit een goede optie zijn.
- stevenl
- Reisexpert
- Contacteer:
Re: Qreply
Dat betekent dus op reis gaan zonder reisverzekering of met een buitenlandse reisverzekering?Wilko schreef:Een mogelijkheid om onder problemen uit te komen mbt tot de zorgverzekeringswet is je te laten registreren als gemoedsbezwaarde bij de SVB. Dit houdt in dat je principieel bezwaar hebt tegen alle verzekeringen en alle verzekeringen die je hebt, moet opzeggen. Afhankelijk van hoeveel binding, bezittingen etc je in Nederland hebt, kan dit een goede optie zijn.
Re: Reisverzekering en Zorgverzekering
Inderdaad, want als je toch nog ergens een verzekering blijkt te hebben afgesloten, vervallen je gemoedsbezwaren en ben je alsnog premie met terugwerkende kracht schuldig. Ik weet echter niet in hoeverre verzekeringsmaatschappijen of de SVB kunnen controleren of je elders nog een verzekering hebt lopen.
Om dat te omzeilen, zou je iemand anders een verzekering voor je af kunnen laten sluiten. Zo heb jij geen verzekering afgesloten en ben je toch verzekerd.
Dit heb ik nergens terug kunnen vinden, maar ik weet uit ervaring dat het mogelijk is gemoedsbezwaarde te zijn en bijvoorbeeld onder de WA verzekering van je partner te vallen. Als de partner de premie betaald (en geen gemoedsbezwaarde is), maakt de SVB daar geen probleem van. Ook een overlijdingsrisiko verzekering gekoppeld aan je hypotheek, wanneer je die niet kunt stoppen, is geen probleem.
Het is een beetje rare contructie, maar de overheid wringt zich ook in rare bochten: aan de ene kant wordt je als ingezetene beschouwd voor de zorgverzekeringsplciht en aan de andere kant ben je te verplicht je uit te laten schrijven uit de GBA en ben je geen ingezetene meer voor bijvoorbeeld de opbouw van je AOW. Hoe kan één overheid met twee maatstaven meten?
Om dat te omzeilen, zou je iemand anders een verzekering voor je af kunnen laten sluiten. Zo heb jij geen verzekering afgesloten en ben je toch verzekerd.
Dit heb ik nergens terug kunnen vinden, maar ik weet uit ervaring dat het mogelijk is gemoedsbezwaarde te zijn en bijvoorbeeld onder de WA verzekering van je partner te vallen. Als de partner de premie betaald (en geen gemoedsbezwaarde is), maakt de SVB daar geen probleem van. Ook een overlijdingsrisiko verzekering gekoppeld aan je hypotheek, wanneer je die niet kunt stoppen, is geen probleem.
Het is een beetje rare contructie, maar de overheid wringt zich ook in rare bochten: aan de ene kant wordt je als ingezetene beschouwd voor de zorgverzekeringsplciht en aan de andere kant ben je te verplicht je uit te laten schrijven uit de GBA en ben je geen ingezetene meer voor bijvoorbeeld de opbouw van je AOW. Hoe kan één overheid met twee maatstaven meten?