Reisverzekering afsluiten en zorgverzekering wel of opzeggen?

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
bolletjeom
Reisexpert

Reisverzekering afsluiten en zorgverzekering wel of opzeggen?

Bericht door bolletjeom »

hallo allemaal

ik heb een update in het woud van onduidelijkheid over wel of niet Verplichte zorgverzekering in nederland terwijl je op reis gaat.

ik zal al deze info binnenkort ook bij onze "alles over"/ "verzekeringen" tekst aanpassen

Ik heb gebeld en gebeld om er achter te komen waar je voor de enige echte info over dit onderwerp moet zijn.
Bij de site van het ministerie van welzijn, volksgezondheid en sport.!!!
Ze hebben ook een telefoonnummer 010-4289551 wat altijd makkelijker is dan zoeken naar een antwoord in die berg van info.

Bij de gemeente ben je verplicht om je uit te schrijven als je meer dan 6 of 8 of 12 maanden naar het buitenland gaat ( dit zijn we nog aan het uitzoeken).
Maar voor de zorgverzekering moet je minimaal 12 maanden in het buitenland verblijven om er onderuit te kunnen komen!!! ( eigenlijk 12 maanden en 1 dag).
Hiervoor moet je contact op nemen met je eigen zorgverzekeraar ( om de verzekering stop te zetten).

Hoe controlleren ze die 12 maanden?
Omdat er in het verleden veel mee gesjoemeld is door mensen die deeltijd in het buitenland wonen met het afdragen van allerlei zaken is de controlle van de belastingdienst scherp!
Van iedere nederlander ( want dat blijf je, ook als je uitgeschreven bent) krijgt de belastingdienst info binnen van oa werkgevers.
Zodra ze zien dat je geen of weinig inkomen hebt gehad in een bepaald jaar gaan ze op onderzoek uit en roepen je op om te verschijnen bij de belastingdienst om je situatie uit te leggen.
(ik kan uit ervaring vertellen dat dit inderdaad direct gebeurt!).

Daarom word geadviseerd om bij het uitschrijven bij de gemeente een nederlands postadres achter te laten zodat die "gemachtigde" in nederland ook je post kan open maken en de belastingdienst kan bellen dat je niet kunt komen omdat je in het buitenland verblijft. Die oproep kan namelijk al binnen een maand na uitschrijven komen ( de belastingdienst heeft ook contact met de gemeentes)
Om veel problemen te voorkomen wil je echt zorgen dat je deze brief niet mist en de oproep negeert!

ok, de belastingdienst heeft je gevonden.
Wat precies de regels zijn voor onder de zorgverzekeringsplicht uit te komen is nog steeds niet helemaal duidelijk. ( helaas)
Vooral voor mensen die in nederland een huurhuis hebben of een (wao)uitkering of koopwoning etc.

Maar......we gaan er even vanuit dat je geen geld verdient in die periode in het buitenland en dat je in nederland ook geen huis hebt.
Dan nog moet je bij de belastingdienst aantonen dat je in het buitenland geweest bent! dus bewaar je tickets enzo ( en een reisweblog kan ook wel eens nuttig blijken :wink: )
kan je bewijzen dat je 12 maanden weg was dan is er niets aan de hand.

Maar wat gebeurt er als ik eerder terug kom dan verwacht?
Dan heb je dikke vette pech en zal je als nog de zorgverzekerings premie moeten betalen!!!!
Met terugwerkende kracht! en ze gaan je vinden! gegarandeerd!
Zeker als je dus ook binnen 12 maanden in nederland weer inkomsten krijgt!

de enige uitzondering is als je tussentijds een kort verblijf in nederland ( korter dan 14 dagen) hebt ivm een sterfgeval. je moet dan wel daarna je reis weer hebben voortgezet!!!!

ik persoonlijk vind dit hele belangrijke info want samengevat betekend dit dat je sowieso in nederland de verplichte zorgverzekering moet betalen als je minder dan 12 maanden weg gaat en dat je altijd een reserve potje moet aanleggen voor het geval je ( door omstandig heden) eerder thuis komt dan verwacht.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wouw rudi, goed speurwerk, misschien moet je eens solliciteren als Private Investigator volgens mij word je dan schat rijk!

Maar de eerste vraag die bij me opkwam was, dat us zuur, want als je dus een rond the world ticket hebt geldt deze maar voor 1 jaar, of heb ik het mis, en niet voor 1 jaar en 1 dag.
bolletjeom
Reisexpert

er zijn wel meer dingen zuur met dat 12 maanden :(
wat dacht je van 12 maanden mogen onderverhuren dus dan weer ingeschreven moeten staan??? :)

maarreh...wat betreft RTW...waarom niet opstappen in Londen of Dusseldorp...dan ben je de dag ervoor alvast op pad :wink:

ik heb hetzelfde met een gewone 1-year openticket...zucht.

maar ik maak me zorgen om de "backpack organisaties" die adviseren 8 maanden/uitschrijven/ niets aan de hand!

UPDATE BELASTINGDIENST
aangezien zij controleren zullen ze ook wel weten met welke criteria ze werken?????had mijn logsch denkvermogen bedacht :)
ik heb net dus 8 (!!!) mensen bij de belastingdienst aan de telefoon gehad

uiteindelijk was het antwoord dat er gekeken word naar een sociale binding en bankrekeningen in nederland.....
Ik was niet tevreden met dit antwoord want nu weet ik nog niets!

Mag je die niet hebben? wat is de grens? mag je 2 van de 3 criteria hebben of niet eentje? Wat is precies een sociale binding? wordt dit ook gecontrolleerd als je 16 maanden weg bent? of ben je dan lang genoeg weg? etc etc

Ik geloof dat ze me lastig vonden :oops: :twisted:
Binnen 2 werkdagen wordt ik terug gebeld....en ik hoop voor iedereen dat jullie er wat aan hebben want il moest mijn sofinummer achterlaten dus er staat nu een vet dik stempel in mijn prive dossier! :?

erik, waar kan ik mijn telefoonrekening declareren :lol:
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Goed bezig Rudi!!!
:D
Uit alle vage antwoorden blijkt wel dat ook de professionals het eigenlijk niet weten. Ben benieuwd wat er uiteindelijk uitkomt. Is het een idee om dit eens aan te kaarten bij de media, tv zoals 1vandaag/kassa/radar of krant?

Ik heb altijd het idee dat luie ambtenaren en organisaties dan opeens magisch hard gaan werken en met oplossingen komen! :twisted:
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Goede reclame voor ATG ook natuurlijk! Forum kan nog wel een impuls gebruiken! :D
bolletjeom
Reisexpert

Hi marijn

het aankaarten in de media.......hmmmmmm
je moet ook geen slapende honden wakker maken!! :lol:

Zoals het er namelijk officieel uit ziet is dat je sowieso NIET onder de zorgverzekering uit kunt komen als je je niet echt gaat vestigen in het buitenland met de intentie om NIET terug te komen naar nederland!
Zo is de wet!

Op dit moment zoeken we dus eigenlijk juist naar de mazen in deze "nieuwe" wet en proberen we een beetje kans te berekenen hoe groot het risico op controlle en boetes is als je "hen" wilt laten geloven dat je denkt niet terug te komen naar nederland.

de media dus benaderen dat ze onduidelijk zijn is dus waarschijnlijk niet in het voordeel van de backpacker die zo min mogelijk wil betalen!
Wel voor iedereen die zich gewoon aan de wet wil houden en snel wil weten hoe het allemaal in elkaar zit en gek word van de onduidelijkheid.

En om even duidelijk te maken dat te veel "backpack organisaties" even net iets te makkelijk adviseren dat je je wel uit kunt schrijven.
Tuurlijk moet iedereen dat voor zich zelf bepalen maar wel nadat ze hebben kunnen lezen welke risico's daar aan verbonden zijn!

alle recente bevindingen over de zorgverzekering/gemeentes/belastingdienst etc vind je op de hernieuwde tekst over zorgverzekeringen
https://www.aroundtheglobe.nl/reisverze ... si556.html
bolletjeom
Reisexpert

vandag weer vele instanties aan de telefoon gehad!

ik heb geprobeerd uit te zoeken wat de eisen zijn om je te mogen uitschrijven aangezien het de verzekeraar is die beoordeelt of dat mag
EN
Wat de controle punten zijn als je bij terugkomst weer wilt inschrijven voor een verzekeraar. Iedere verzekeraar is namelijk verplicht je aan te nemen maar tijdens die procedure zijn zij ook degene die moeten controleren of het terecht was dat je uitgeschreven was en ze zijn ook de gene die de straf en boete kunnen opleggen!!!

jaja, dat ...en meer....heb ik vandaag allemaal ontdekt.
Meer lezen...kijk op de geupdate versie van "alles over" > voorbereidingen> zorgverzekeringen
Australië2008

Vraag over zorgverzekering/reisverzekering

Bericht door Australië2008 »

Beste Backpackers,

Ik ga binnenkort naar Australie.
Ik heb gekeken naar een reisverzekering en heb de voor jullie waarschijnlijk wel bekende Special Isis All-in reisverzekering afgesloten.
Dat betekent dat ik volledig medisch gedekt ben.
Daarom wil ik mijn zorgverzekering opzeggen. Ik ben lid van Agis.
Ik wil het volgende weten:

Mag/kun je in Nederland zomaar je basiszorgverzekering opzeggen (ik blijf immers wel ingeschreven staan in Nederland) ?

Mvg
Australie 2008

p.s. Hoelang duurt het voordat je bericht krijgt over je online-aanvraag van een backpackersvisum?
bolletjeom
Reisexpert

NEE :!:
dat is het simpele antwoord. je mag je nederlandse zorgverzekering niet opzeggen.
wil je meer weten over het hoe en waarom lees dan eens de volgende tekst.

waarom de Isis? ga je werken in Oz?
Australië2008

Ik lees net dat je verplicht bent om uit te schrijven als je meer dan 8 maanden weggaat.
Ik ga voor een jaar weg en ben dus ook verplicht om mij bij de gemeente uit te schrijven.
Dat betekent dat ik dan toch wel mijn zorgverzekering kan opzeggen?
bolletjeom
Reisexpert

NEE
je bent verplicht je uit te schrijven bij de gemeente maar je bent nog steeds ingezetene van Nederland omdat je niet officieel gaat emigreren en het plan hebt om in Nederland terug te keren

waar het uitschrijven bij de gemeent goed voor is weet eigenlijk niemand. Veel mensen besparen zich dan ook de moeite en gaan gewoon weg.
Het was vroeger wel belangrijk, toen moest je uitschrijven om je bijv. uit te kunnen schrijven bij de toenmalige ziekenfondsverzekering enzo.
Waar het nu voor dient is me een raadsel.

je kunt natuurlijk je verzekering bellen en EERLIJK antwoorden op de vragen die ze je stellen om te kijken of ze je mogen uitschrijven. Vinden zij dat ze je mogen uitschrijven dan vraag je om een schriftelijke bevesteging van je uitschrijving.
Mocht een toekomstige verzekering je dan willen beboeten vanwege onrechtmatige uitschrijving dan heb je een poot om op te staan. Die brief legt de schul dan bij de verzekeraar die je heeft uitgeschreven
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Het komt er dus op neer dat je de +/- 100 euro (voor de één iets meer en de andere iets minder) per maand aan vaste lasten op dit punt gewoon kwijt zult zijn denk ik. Als je aan het reizen bent werk je niet of minder en zul je dus ook meer zorgtoeslag krijgen dus dan krijg je misschien wel 40 of 50 euro terug verwacht ik.
Australië2008

Ik heb inmiddels geinformeerd en ik ga het als volgt aanpakken...

Ik wacht eerst totdat ik de polisvoorwaarden van mijn nieuwe reisverzekering heb ontvangen.

Ik ga langer dan 8 maanden weg, dus ik ben verplicht mezelf uit te schrijven. Zodra ik bovenstaande polisvoorwaarden heb ontvangen ga ik naar de gemeente en meldt dat ik per 14 oktober uitgeschreven wil worden.

Ik ontvang dan als het goed is een bewijsje/bonnetje van de gemeente. Met dat bewijsje ga ik naar mijn zorgverzekeraar Agis. Ik heb een visum voor 12 maanden, maar aangezien je ook nog het vliegen meetelt ben ik langer dan 12 maanden weg.
Met dat bewijsje moet ik mezelf dus kunnen uitschrijven bij Agis.

Resultaat: Een reisverzekering all-in die 50% goedkoper is dan mijn basiszorgverzekering die ik dan inmiddels heb opgezegd.
Australië2008

Had ik nog een vraag...

Ik heb een Working Holiday Visum aangevraagd en heb inmiddels via e-mail een mailtje gekregen van de Australische overheid waarin ze melden dat mijn aanvraag geaccepteerd is en met een Visa number.

Een vriend van mij vertelde dat je dan vervolgens in Australie een sticker moet zien te krijgen van de overheid die ze in je passport plakken. Dat is dan je echte visum.
Klopt dit?
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Daar kan ik je niet mee helpen maar veel succes ermee! Interessant hoe er dan toch nog wat mogelijk lijkt te zijn misschien. Hopelijk krijg je dan ook geen problemen als je terugkeert of een ziekte oploopt o.i.d. en naar Nederland zou moeten (wat ik je uiteraard niet gun :) ).
Plaats reactie