ik heb een update in het woud van onduidelijkheid over wel of niet Verplichte zorgverzekering in nederland terwijl je op reis gaat.
ik zal al deze info binnenkort ook bij onze "alles over"/ "verzekeringen" tekst aanpassen
Ik heb gebeld en gebeld om er achter te komen waar je voor de enige echte info over dit onderwerp moet zijn.
Bij de site van het ministerie van welzijn, volksgezondheid en sport.!!!
Ze hebben ook een telefoonnummer 010-4289551 wat altijd makkelijker is dan zoeken naar een antwoord in die berg van info.
Bij de gemeente ben je verplicht om je uit te schrijven als je meer dan 6 of 8 of 12 maanden naar het buitenland gaat ( dit zijn we nog aan het uitzoeken).
Maar voor de zorgverzekering moet je minimaal 12 maanden in het buitenland verblijven om er onderuit te kunnen komen!!! ( eigenlijk 12 maanden en 1 dag).
Hiervoor moet je contact op nemen met je eigen zorgverzekeraar ( om de verzekering stop te zetten).
Hoe controlleren ze die 12 maanden?
Omdat er in het verleden veel mee gesjoemeld is door mensen die deeltijd in het buitenland wonen met het afdragen van allerlei zaken is de controlle van de belastingdienst scherp!
Van iedere nederlander ( want dat blijf je, ook als je uitgeschreven bent) krijgt de belastingdienst info binnen van oa werkgevers.
Zodra ze zien dat je geen of weinig inkomen hebt gehad in een bepaald jaar gaan ze op onderzoek uit en roepen je op om te verschijnen bij de belastingdienst om je situatie uit te leggen.
(ik kan uit ervaring vertellen dat dit inderdaad direct gebeurt!).
Daarom word geadviseerd om bij het uitschrijven bij de gemeente een nederlands postadres achter te laten zodat die "gemachtigde" in nederland ook je post kan open maken en de belastingdienst kan bellen dat je niet kunt komen omdat je in het buitenland verblijft. Die oproep kan namelijk al binnen een maand na uitschrijven komen ( de belastingdienst heeft ook contact met de gemeentes)
Om veel problemen te voorkomen wil je echt zorgen dat je deze brief niet mist en de oproep negeert!
ok, de belastingdienst heeft je gevonden.
Wat precies de regels zijn voor onder de zorgverzekeringsplicht uit te komen is nog steeds niet helemaal duidelijk. ( helaas)
Vooral voor mensen die in nederland een huurhuis hebben of een (wao)uitkering of koopwoning etc.
Maar......we gaan er even vanuit dat je geen geld verdient in die periode in het buitenland en dat je in nederland ook geen huis hebt.
Dan nog moet je bij de belastingdienst aantonen dat je in het buitenland geweest bent! dus bewaar je tickets enzo ( en een reisweblog kan ook wel eens nuttig blijken
kan je bewijzen dat je 12 maanden weg was dan is er niets aan de hand.
Maar wat gebeurt er als ik eerder terug kom dan verwacht?
Dan heb je dikke vette pech en zal je als nog de zorgverzekerings premie moeten betalen!!!!
Met terugwerkende kracht! en ze gaan je vinden! gegarandeerd!
Zeker als je dus ook binnen 12 maanden in nederland weer inkomsten krijgt!
de enige uitzondering is als je tussentijds een kort verblijf in nederland ( korter dan 14 dagen) hebt ivm een sterfgeval. je moet dan wel daarna je reis weer hebben voortgezet!!!!
ik persoonlijk vind dit hele belangrijke info want samengevat betekend dit dat je sowieso in nederland de verplichte zorgverzekering moet betalen als je minder dan 12 maanden weg gaat en dat je altijd een reserve potje moet aanleggen voor het geval je ( door omstandig heden) eerder thuis komt dan verwacht.