Uitschrijven of niet uitschrijven bij gemeente svb en of zorgverzekeraar?

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
Jean Michel Zonderop

Re: Uitschrijven bij zorgverzekeraar ..of toch niet

Bericht door Jean Michel Zonderop »

Bedankt voor de input maar dat is me uiteindelijk te veel gedoe. Daarnaast zeg je het al, vanuit het buitenland je zaakjes regelen is alleen maar lastiger.
Univé geeft zelf ook aan dat ik achteraf een werkgeversverklaring kan indienen over de periode dat ik werkzaam ben geweest aldaar maar ook dat is alleen maar weer gedoe. En dan weet ik al hoe het gaat, ik geef het aan, dingen kloppen dan weer niet, men loopt achter de feiten aan en vervolgens zijn we een half jaar verder. No thanks, dat risico wil ik niet lopen.

Ik denk morgen nog maar eens contact op te nemen en te kijken of er nog over gepraat kan worden. Daarbij eventueel nog contact zoeken met het ministerie van welzijn en anders moet ik me er maar bij neerleggen en m'n basisverzekering uit te breiden met een aanvullende reisverzekering.

Mocht ik dat laatste gaan doen, zoals het er wel naar uit ziet, betaal ik dan dubbelop voor mijn basis verzekering hier en voor de basis dekking van de reisverzekering naast de zaken die ik kan bijverzekeren of werkt het anders? Dit is me namelijk niet helemaal duidelijk.
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Heel kort gezegd: zeg tegen Unive dat ze de pot op kunnen.

Als je niet meer in Nederland staat ingeschreven vervalt de verplichting tot een zorgverzekering. Ze kunnen je dus niet dwingen tot wat dan ook. Je vertrekt de 3e, neem nu contact op met gemeente e.d. en schrijf je met ingang van de 3e uit. En neem contact op met Unive en zeg ze dat je met ingang van de 3e niet meer bij ze verzekerd wenst te zijn aangezien je niet meer in Nederland woont.

Maar eerlijk gezegd zou mijn advies zijn: hou je zorgverzekering gewoon aan zolang het kan. Voor repatriering zou je dan nog kunnen overwegen een aanvullende reisverzekering af te sluiten, maar dat is verder eigenlijk nmm niet nodig.
Jean Michel Zonderop

Ik ben al langer niet echt blij met mijn huidige zorgverzekeraar en dit helpt ze er niet bij, dus of ze me uiteindelijk nou wel of niet uit willen schrijven; ze kunnen wat mij betreft sowieso de pot op. De eerstvolgende kans die ik krijg ga ik over op een andere zorgverzekeraar.
En wat betreft reisverzekeringen; Joho biedt een reisverzekering aan die aanvullend is (ISIS Extra) en een complete (ISIS All-In) terwijl het prijsverschil tussen beiden vrij klein is en te overzien is op lang termijn. Ik zit er dus aan te denken de complete te nemen en te kijken hoe ver ik kan komen met mijn zorgverzekering. Zo kan ik nog wat kanten op, en als het me uiteindelijk niet zou lukken dan zou ik iets meer geld kwijt zijn. Is het proberen waard.

Overigens vond ik net ook nog wat interessante informatie op de de website van het CVZ (College Voor Zorgverzekeringen) wat ik nog niet eerder ben tegen gekomen, wellicht dat jullie hier ook wat aan hebben.
Ik citeer:
Welke stappen moet u nemen wanneer u tijdelijk in het buitenland gaat wonen én werken?
Controleer of u in een verdragsland of eerste werkdag-land gaat wonen en werken. (aparte lijst)
Gaat u werken in een van bovengenoemde landen? Zeg uw zorgverzekering op in Nederland en sluit een ziektekostenverzekering af in het buitenland.
Let op: Gaat u voor een Nederlandse werkgever in een ander land dan bovengenoemde landen werken dan blijft u in Nederland verzekerd.

Kies uw specifieke situatie
1. Gaat u langer dan 3 maanden werken in een ander land dan bovengenoemde landen? Zeg uw zorgverzekering op in Nederland en sluit een ziektekostenverzekering af in het buitenland.
2. Gaat u korter dan 3 maanden werken in een land dat niet hierboven genoemd wordt?[/b] Dan blijft u verzekerd in Nederland en hoeft u niets te doen.
3. Bent u niet zeker hoe lang u werkt in het buitenland?[/b] Zodra u de termijn van 3 maanden overschrijdt, bent u met terugwerkende kracht vanaf uw eerste werkdag niet meer verzekerd in Nederland. Regel dus een ziektekostenverzekering in het buitenland.

Welke stappen moet u nemen wanneer u tijdelijk in het buitenland gaat wonen maar er niet gaat werken?
- Gaat u korter dan één jaar naar het buitenland, dan moet u in Nederland verzekerd blijven voor ziektekosten. Als u een zorgverzekering heeft in Nederland, hoeft u dus niets te doen.
- Blijft u langer dan één jaar in het buitenland, neem dan contact op met de SVB (Sociale Verzekeringsbank). Zij bepalen of u verzekerd blijft voor de volksverzekeringen. Is dat zo, dan bent u verplicht in Nederland een zorgverzekering af te sluiten.
En mocht het nu zo zijn dat Nieuw Zeeland een eerste-werkdag land is.
Kijken dus of ik hier nog iets mee kan bereiken.
Jean Michel Zonderop

Na enig contact te hebben gehad komt het er uiteindelijk op neer dat mijn zorgverzekeraar het ziet als een langdurige vakantie en dat zij om deze reden mijn zorgverzekering niet kunnen/willen beëindigen, tenzij ik minimaal 3 maanden aaneengesloten werk heb, ongeacht ik mij nu wel of niet uitschrijf bij mijn gemeente.
Dit komt wat dat betreft grotendeels overeen met hetgeen ik eerder heb gepost vanaf de website van het CVZ.
Dus op het moment dat ik 3 maanden aaneengesloten gewerkt heb en achteraf een werkgevers verklaring indien bij mijn zorgverzekeraar over de periode(s) dat ik daadwerkelijk gewerkt heb dan wordt mijn zorgverzekering alsnog stopgezet over (maar ik ga uit 'vanaf') de gewerkte periode.
Echter wist mevrouw niets af van het eerste werkdag-land verhaal en rade mij hierover nog een bezwaarschrift te schrijven richting de afdeling Buitenland van mijn zorgverzekeraar.
Dat zal ik dan maar doen, maar ik gaf het al eerder aan, gedoe. =_=

Het wordt echt tijd dat de verschillende overheidsinstanties hier duidelijke en gelijke afspraken over gaan maken want op deze manier is het allemaal maar vrij onduidelijk en tegenstrijdig en wij zijn hier uiteindelijk de dupe van als het niet goed geregeld is, of dat nu terecht of onterecht is.
Maar ja, ik zal waarschijnlijk de zoveelste schreeuw in de wind hierbij zijn dus tot zover laat ik het hier
bij en laat eventueel nog wel weten of het bezwaarschrift enig nut heeft gehad.

Tot zover hou ik het denk ik op een Special ISIS Extra (aanvullend) die ik dan later eventueel nog kan uitbreiden naar een All-In mocht ik uiteindelijk toch nog van mijn zorgverzekeraar af komen. Scheelt toch echt een hoop geld.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Goed dat je de informatie in ieder geval hebt terug gekoppeld! Ik vraag me af of de situatie anders geweest zou zijn wanneer je de zorgverzekering gewoon zou hebben beeindigd zonder hier expliciet een vermelding over te doen.
Jean Michel Zonderop

Erik schreef:Goed dat je de informatie in ieder geval hebt terug gekoppeld! Ik vraag me af of de situatie anders geweest zou zijn wanneer je de zorgverzekering gewoon zou hebben beeindigd zonder hier expliciet een vermelding over te doen.
Dat was ook eigenlijk de bedoeling, zo min mogelijk informatie geven en gewoon uitschrijven, maar ze konden me alleen een toetsingsformulier toezenden en dan zou de polisadministratie er uiteindelijk over oordelen. Dat hebben ze dus gedaan.
Jean Michel Zonderop

Ik vraag me nog een laatste ding af hè.
Mijn zorgverzekeraar wil de zorgverzekering dus gewoon door laten lopen, zelfs wanneer ik ga werken. Achteraf kan ik dan werkgeversverklaring(-en) in dienen om restitutie over de gewerkte maanden terug te krijgen.
Stel nou dat ik dan voor de JOHO Special ISIS Extra ga, wat dus een aanvulling wordt op mijn zorgverzekering en kosten bespaard, en ik ga bij wijs van spreken 4 maanden werken waarbij mijn zorgverzekering zegt gewoon door te lopen, zou ik dan achteraf een werkgeversverklaring in kunnen dienen over de gewerkte periode en restitutie krijgen zonder dat de reisverzekeraar dat door heeft? Lijkt mij dat dit gewoon zonder problemen te krijgen moet kunnen.
Het is niet helemaal eerlijk natuurlijk want het is hetzelfde als bij-verzekerd zijn zonder zorgverzekering op het moment van werken, alleen dan pas achteraf wanneer alles al voorbij is.
Wat denken jullie?
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Ja, kan zonder problemen.

Hoe gaan ze trouwens de verzekeringspremie van je innen? Ik blijf erbij: verzekering aanhouden zolang het kan zou het beste zijn, maar als je ervan af wilt: stuur een duidelijke opzegbrief, en maak ook duidelijk dat je de verzekeringspremie niet meer zult betalen aangezien je niet meer in Nederland woont.
cee-zet

Re: Uitschrijven bij de gemeente en verzekering?

Bericht door cee-zet »

Mijn probleem was juist iets andersom. Ik wil mijn verzekering in Nederland graag aanhouden, maar de gemeente wees mij er op dat ik mij uit moest schrijven bij de gemeente zodra ik langer dan 8 maanden weg ga.

Uitschrijven bij de gemeente wijst automatisch op uitschrijving van zorgverzering, wat weer tot gevolg heeft dat ook de reisverzekering word afgezegt.

Ik heb de menzis (voor de Europeesche Lang-Op-Reis verzekering) even gebelt, en na een gesprek van zo'n 23 minuten was het duidelijk.
Zonder inschrijving bij de gemeente, geen basis verzekering. Zonder basis verzekering, geen reisverzekering. Ze bieden WEL een lang-op-reis verzekering voor iedereen die 1 tot 2 jaar naar het buitenland gaat. Maar..... Hoe kan dit dan als iedereen die langer dan 8 maanden weg gaat zich officieel uit moet schrijven bij de gemeente (=geen basisverzekering, = geen reisverzekering)....???

Het antwoord was makkelijk: Sommige mensen schrijven zich gewoon niet uit.

Dit was dus het advies van de Menzis. Niet luisteren naar de overheid en je gewoon niet uitschrijven!

Denk er hierbij wel aan dat als je iets te maken hebt met de belastingsdienst (denk aan een woning of inkomen), zij dit kunenn opmerken en dit door kunnen geven aan de gemeente. Voor mensen zoals mij die net zijn afgestudeerd, en geen bezittingen hebben, kunnen zich makkelijk inschrijven bij ouders waardoor het geen probleem zou moeten zijn.
"You don't have to see the whole staircase, just take the first step." Martin Luther King, Jr.
fokke

Bericht door fokke »

Fijn he zorgverzekeringen.
Lang verhaal kort: Je hebt het recht! je uit de zorgverzekering uit te schrijven als je langer dan 1 jaar weg gaat. Neem contact op met de SVB als je zorgverzekering moeilijk doet. SVB gaf mij juiste procedures en advies. Neem wel een (betere en goedkopere); wereldreis verzekering van iets als mondail e.d.

Wat je wilt kan zeker wel. Ik heb in 2009 onslag genomen voor een wereldreis. Heb aangeven dat ik meer dan een jaar weg bleef, en overlegde mijn plannen en bewijs van andere verzekering over een periode van 14 mnd. De verzekering die ik als bewijs stuurde was de meest uitgebreide reis/ziekte kostenverzekering van Mondial. (kostte 900E voor 16 mnd, alle risico sporten inc.) Daar had mijn zorgverzekeraar genoeg aan om mij uit te schrijven. Wel met allerlei brieven over verplichtingen etc....
Ook al lijkt het dat ze zich willen indekken (wat je hiermee voorkomt), feitelijk willen ze gewoon je geld, en je kan nergens aanspraak op maken als je langer dan 3 mnd weg bent. Makkelijk verdient. Binnen de 3 mnd kan je wel aanspraak maken op de verzekering, maar dan tegen NLse prijzen. (zit je in Ozz en NZ wel goed mee, maar in USA niet.) Ik had mij dus NIET uitgeschreven bij de gemeente.... maar dit wel of niet doen mag niet uitmaken. Het hoort natuurlijk wel, en zeg vooral dat je het doet, maar deze gegevens komen niet bij de zorgverzekeraar. Dat zou helemaal mooi zijn. ;) De SVB is wel overheid, en die zou dat denk ik wel op kunnen vragen als ze fraude vermoeden. Ik had redenen om mij in NL ingeschreven te houden en dit was geen probleem.
Waar je wel rekening mee houden: Je retourticket naar NL geldt als ingangsdatum nieuwe verzekering als je terug bent. Daar willen ze bewijs van. Ongeacht of je andere verzekeringen hebt! Dan val je weer binnen de regels van het verzekerd zijn in NL. (overigens zijn hier ook weer methoden langs, maar als het weet kun je er rekening mee houden en is het geen probleem voor je.)

Succes, en natuurlijk veel plezier.

Disclaimer: Traveling stays in your blood way longer than any drug or alcohol.
Sieniej

Toch uitgeschreven bij mijn zorgverzekering

Bericht door Sieniej »

Dit jaar ben ik in Februari vertrokken naar Maleisie om daar als divemaster te werken en een aantal jaar van huis te blijven.

Ik had de Ohra reisverzekering en een DAN verzekering. Vond dat wel voldoende (als ik het nu bekijk is het best slecht, maar op een mini-eiland waar geen verkeer is ben je niet zo bang om aangereden te worden).

Omdat het voor mij de bedoeling was een paar jaar weg te blijven heb ik mijn zorgverzekering opgezegd (deze liep ook bij de Ohra). Dit ging overigens heel gemakkelijk. Een belletje, een briefje, terugsturen en klaar. Stond nog wel ingeschreven bij de gemeente want ik dacht dat mijn inschrijving bij woningnet anders zou verdwijnen (achteraf ook niet waar).

Maar na 3 maanden stond ik onverwachts weer op eigen bodem. Meteen Ohra gebeld, welke mij meteen weer hebben verzekerd.

Wat ik had begrepen is, dat wanneer je vroegtijdigd terug komt. Je 130% van de verzekering dient terug te betalen, of in ieder geval de gemisde maanden. Ik gaf dit ook aan bij de dame die ik aan de telefoon had. Maar zij vertelde toen dat ze eerst gingen controleren of ik me had uitgeschreven bij de gemeente.

Verder heb ik er helemaal niks meer over gehoord en inmiddels komt poging 2 er alweer aan. Ik ben in mei teruggekomen, en ik vraag me altijd nog af of ik nog een na rekening krijg. Ik kan ze er wel over bellen, maar ergens wil ik ook geen slapende honden wakker maken. Heeft iemand hier meer ervaring mee?
bolletjeom
Reisexpert

Re: Toch uitgeschreven bij mijn zorgverzekering

Bericht door bolletjeom »

ik heb er geen ervaring mee. Ik denk wel dat je het geluk hebt gehad dat je nog ingeschreven was bij de gemeent.
Die 130% regel klopt wel maar het is aan de Ohra om er achter aan te gaan. En tja, als ze dat niet doen.

Persoonlijk zou ik geen slapende honden wakker maken. Het bedrag dat ze van je terug kunnen vragen blijft hetzelfde. Zou het nog even niet uitgeven aan iets anders. Het zou kunnen zijn dat er na een belastingaangifte nog ergens een lampje gaat branden maar voor zover ik weet ligt de plicht om dit uit te zoeken en te innen bij de verzekering.

Moet zeggen dat je wel mazzel hebt dat ze er nog niet om gekomen zijn want ik ken verhalen genoeg ( ook van Ohra) dat ze er wel snel om komen vragen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Sieniej

Re: Toch uitgeschreven bij mijn zorgverzekering

Bericht door Sieniej »

Was zeker niet van plan om het al uit te geven haha.

Maar dan weet ik in iedergeval dat ik nog even geduld moet hebben.
Had ook mijn zorgtoeslag stop gezet, toen ik deze opnieuw aanvroeg kreeg ik de dubbel betaalde maanden ook uitgekeerd. Dus er komen nog meer rekeningen aan hier door helaas!
frankybrok

Qreply

Bericht door frankybrok »

Ik verblijf meestal een jaar in het buitenland (Azië) en ga 1 x per jaar terug naar Nederland, dit wil ik veranderen naar 1 x per 2 jaar.

Ik heb toestemming van het U.W.V om me in het buitenland te vestigen (schriftelijk, ik heb 80-100% WAO door een paar herseninfarcten) en ik bij bij menzis verzekerd. Wil dat nu zeggen dat ik bij menzis een andere verzekering moet afsluiten of veranderen?

Ook zou ik een doorlopende reisverzekering willen hebben die langer dan een jaar geldig is.

Wie kan me advies geven?
vast bedankt groeten frank
Sieniej

Re: Uitschrijven bij de gemeente en verzekering?

Bericht door Sieniej »

Ik zag dat het al eerder was gepost maar wil het toch nog even herhalen. Op het moment dat je 1 volledig jaar nergens ingeschreven bent geweest in nederland wordt je voor 2% op je aow gekort.

En dan geen kalender jaar maar van maart tot maart of april tot april. Het lijkt weinig, maar je weet nooit of je stiekem toch langer blijft zoals vele. En met het financiële van tegenwoordig kun je maar beter op de kleintjes letten. Ik persoonlijk vind het Best veel.
Plaats reactie