Vragen over auto kopen in Australië
-
- Reiziger
Re: vragen over auto kopen
rego = registratie
Je betaald dit per half jaar of per jaar.
Vaak koop je een auto die nog een paar maanden rego heeft.
Hoeveel je nieuwe rego kost hangt af van de staat waar je bent en hoeveel cilinders je motor heeft (zwaardere motors betalen meer rego dan lichte motors). je kan de exacte bedragen vinden op de government websites.
Je betaald dit per half jaar of per jaar.
Vaak koop je een auto die nog een paar maanden rego heeft.
Hoeveel je nieuwe rego kost hangt af van de staat waar je bent en hoeveel cilinders je motor heeft (zwaardere motors betalen meer rego dan lichte motors). je kan de exacte bedragen vinden op de government websites.
Home is where the heart is, away is where the soul sings!
Dag Liza,
Hierbij antwoord op jouw vragen. Ik moet wel aangeven dat deze kennis van 4 jaar geleden is. Het kan dus zijn dat de wet- en regelgeving op enkele onderdelen is gewijzigd. Voor de actuele informatie kan je kijken op de site onder de volgende link:
http://australia.gov.au/topics/transpor ... d-licences
Hoe koop je precies een auto?
jdeheij is hier voldoende op ingegaan. Hier heb ik geen aanvullingen op.
Wel een paar aandachtspunten bij de koop van een auto.
Er zijn in dit geval 2 mogelijkheden.
Ten eerste de nieuwe koper zet de auto meteen op zijn/ haar naam. De auto dient dan bij de overschrijving bij AutoVic te voorzien zijn van een 'Road Worthy Certificat' en wellicht nog aanvullende certificaten. Dit omdat de auto vanuit een andere staat komt. De auto krijgt dan een nieuwe nummerbord van Vitoria. Om deze certificaat te krijgen dient de auto aan 'uitgebreide APK-keuring' te ondergaan. Mij is in ieder geval destijds vertelt dat dit een vrij uitvoerige keuring is. Dit brengt extra kosten met zich mee omdat de kleinere defecten ook gemaakt dienen te worden. Veel backpackers zijn overigens niet op de hoogte dat deze certificaat nodig is.
Ten tweede kan de nieuwe koper ervoor kiezen om de auto nog niet op zijn/haar naam te zetten alvorens deze persoon weer in Queensland is. De duur van de Rego dient hiervoor wel voldoende te zijn. De auto staat in die periode dan nog op jouw naam, dus wettelijk ben je nog wel aansprakelijk. Maar goed, ik weet niet hoeveel dat invloed op jou kan hebben als je na de verkoop van de auto het land verlaat. Nadat jij je auto verkocht hebt, heb je trouwens toch geen garantie dat die persoon de auto (snel) op zijn/ haar naam gaat zetten.
En krijg je gemakkelijk de helft van je geld terug bij de verkoop of moet ik hier niet op vertrouwen?
Naast de staat van de auto is ook een stukje marktwerking hierbij van toepassing. Ter voorbeeld, toen ik in december in Sydney naar auto's op de Carmarket keek waren Ford Falcons gemiddeld $3.500 AUD. Dit omdat de meeste backpackers in Sydney waren voor kerst en oud en nieuw. Toen ik in juni mijn eigen Ford Falcon op de Carmarket ging verkopen waren deze maximaal $2.000 AUD. Het was toen winter waardoor relatief weinig backpackers waren. In jouw geval verkoop jij je auto in de zomer in Melbourne. Ik heb geen idee of er dan veel backpackers zijn. De grote stroom backpackers komen pas in Januari vanuit Sydney voor de Australian Open. Maar ik verwacht wel dat jij je auto (indien nog in goede staat) wel minimaal voor de helft van de prijs kan verkopen.
En 'hoe zit het precies met die verzekeringen? Ik neem aan dat zo'n third verzekering toch noodzakelijk is, omdat je anders je levenlang iemands anders auto kan afbetalen??
Dit is geheel aan jouwzelf om te bepalen. Het is altijd een kwestie van hoeveel risico jij zelf verwantwoord vindt. Ik had geen extra verzekering genomen. Ik weet ook niet meer waarom ik dat niet deed. Wellicht was het de prijs. Weet ff niet meer hoeveel die is.
En wat is zo'n Regio
funnyflower heeft dit al beantwoord. Hier heb ik geen aanvullingen op.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes met jouw voorbereidingen en veel plezier op jouw reis.
Hierbij antwoord op jouw vragen. Ik moet wel aangeven dat deze kennis van 4 jaar geleden is. Het kan dus zijn dat de wet- en regelgeving op enkele onderdelen is gewijzigd. Voor de actuele informatie kan je kijken op de site onder de volgende link:
Hoe koop je precies een auto?
jdeheij is hier voldoende op ingegaan. Hier heb ik geen aanvullingen op.
Wel een paar aandachtspunten bij de koop van een auto.
- Controleer hoe lang er nog Rego op staat.
Dit is idealiter minimaal nog de periode van het verwachte gebruik. Indien dit korter is zou ik dit meenemen in de onderhandelingen van de aankoopprijs. Dit zijn toch kosten die je extra moet maken. Daarnaast dien je in dit geval ook rekening te houden dat jij verder reist. Het is namelijk een stuk duurder om in een andere staat (afgezien van WA, maar daar kom je niet) om een nieuwe Rego te krijgen. Niet vanwege de kosten van de Rego, maar vanwege de wetgeving voor het 'invoeren' van een andere staat. Afgezien van WA eisen de andere staten dat de 'ingevoerde' auto in goed werkende staat is. Deze eisen zijn hoger dan voor auto's die reeds een Rego van die staat hebben.
- Openstaande boetes
In australie staan de boetes op de auto. Ze gaan dus over van eigenaar op eigenaar. Je kan Revs bellen om te controleren of er nog openstaande boetes op staan. Indien er nog boetes openstaan kan je ook dit meenemen in de onderhandelingen van de aankoopprijs.
Veel backpackers betalen hun boetes niet. Dit komt veelal ook omdat zij niet weten dat zij een boete hebben. De boete wordt namelijk gestuurd naar het adres waarop de backpacker op het moment van inschrijving verblijft. Omdat dit veelal een hostel is, waar ze niet meer terugkomen, zien ze de boetes niet.
- Staat van de auto
Ik heb geen kaas gegeten van techniek. en indien jij dat ook niet hebt gedaan, zal ik adviseren om de auto door een garage op defecten te laten ontroleren voor over te gaan tot koop. Kosten die gemaakt moeten worden om gebreken te verhelpen kan je gebruiken in de onderhandelingen over de aankoopprijs.
- Bewijs dat je de auto gekocht hebt
Indien je de auto bij een handelaar koopt, krijg je een factuur. Dit is het bewijs dat je de auto hebt gekocht. Indien je de auto bij een particulier of backpacker hebt gekocht zou ik vragen om een kopie van het paspoort met daarbij een verklaring dat hij/ zij de auto aan jou heeft verkocht met daarin vermeld voor hoeveel het is verkocht. Dit zijn namelijk allemaal gegevens die geregistreerd worden.
- Adres waar je woont
Een verklaring van de hostel dat je daar verblijft is voldoende
- Internationale rijbewijs
Deze is in Nederland te verkrijgen bij de ANWB
- Certificaat dat de staat van de auto voldoet aan de wetgeving
Hiervan ben ik niet geheel zeker. Toen ik mijn auto bij een handelaar in Melbourne kocht, was hij verplicht om deze met een 'Road Worthy Certificet' af te geven. Of dit ook voor particulieren geldt weet ik niet. Maar dit is uiteraard ook weer afhankelijk van de wetgeving van de staat. Ik zou jou dan adviseren om te informeren naar de wetgeving van Queensland op dit onderdeel. Het zou natuurlijk heel lullig zijn dat je dan tot de ontdekking komt dat je extra kosten moet maken om de auto is goede staat te brengen zodat jij hem op jouw naam kan zetten.
Er zijn in dit geval 2 mogelijkheden.
Ten eerste de nieuwe koper zet de auto meteen op zijn/ haar naam. De auto dient dan bij de overschrijving bij AutoVic te voorzien zijn van een 'Road Worthy Certificat' en wellicht nog aanvullende certificaten. Dit omdat de auto vanuit een andere staat komt. De auto krijgt dan een nieuwe nummerbord van Vitoria. Om deze certificaat te krijgen dient de auto aan 'uitgebreide APK-keuring' te ondergaan. Mij is in ieder geval destijds vertelt dat dit een vrij uitvoerige keuring is. Dit brengt extra kosten met zich mee omdat de kleinere defecten ook gemaakt dienen te worden. Veel backpackers zijn overigens niet op de hoogte dat deze certificaat nodig is.
Ten tweede kan de nieuwe koper ervoor kiezen om de auto nog niet op zijn/haar naam te zetten alvorens deze persoon weer in Queensland is. De duur van de Rego dient hiervoor wel voldoende te zijn. De auto staat in die periode dan nog op jouw naam, dus wettelijk ben je nog wel aansprakelijk. Maar goed, ik weet niet hoeveel dat invloed op jou kan hebben als je na de verkoop van de auto het land verlaat. Nadat jij je auto verkocht hebt, heb je trouwens toch geen garantie dat die persoon de auto (snel) op zijn/ haar naam gaat zetten.
En krijg je gemakkelijk de helft van je geld terug bij de verkoop of moet ik hier niet op vertrouwen?
Naast de staat van de auto is ook een stukje marktwerking hierbij van toepassing. Ter voorbeeld, toen ik in december in Sydney naar auto's op de Carmarket keek waren Ford Falcons gemiddeld $3.500 AUD. Dit omdat de meeste backpackers in Sydney waren voor kerst en oud en nieuw. Toen ik in juni mijn eigen Ford Falcon op de Carmarket ging verkopen waren deze maximaal $2.000 AUD. Het was toen winter waardoor relatief weinig backpackers waren. In jouw geval verkoop jij je auto in de zomer in Melbourne. Ik heb geen idee of er dan veel backpackers zijn. De grote stroom backpackers komen pas in Januari vanuit Sydney voor de Australian Open. Maar ik verwacht wel dat jij je auto (indien nog in goede staat) wel minimaal voor de helft van de prijs kan verkopen.
En 'hoe zit het precies met die verzekeringen? Ik neem aan dat zo'n third verzekering toch noodzakelijk is, omdat je anders je levenlang iemands anders auto kan afbetalen??
Dit is geheel aan jouwzelf om te bepalen. Het is altijd een kwestie van hoeveel risico jij zelf verwantwoord vindt. Ik had geen extra verzekering genomen. Ik weet ook niet meer waarom ik dat niet deed. Wellicht was het de prijs. Weet ff niet meer hoeveel die is.
En wat is zo'n Regio
funnyflower heeft dit al beantwoord. Hier heb ik geen aanvullingen op.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes met jouw voorbereidingen en veel plezier op jouw reis.
Laatst gewijzigd door panky op 18 mei 2010 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- LadyHeather
- Reisexpert
Er is hier boven al zeer uitgebreid antwoord gegeven. Daarover heb ik een kort vraagje.
Ik heb eens van iemand gehoord dat het gebruikelijk is dat de verkopende en de kopende partij samen naar het postkantoor gaan, hier wordt gecontroleerd of er nog boetes open staan en wordt de overschrijving geregeld. Komt iemand dit bekend voor? of was dit misschien in Nieuw-Zeeland het geval en haal ik 2 dingen door elkaar?Nadat jij je auto verkocht hebt, heb je trouwens toch geen garantie dat die persoon de auto (snel) op zijn/ haar naam gaat zetten.
Selalu mencari...
- Ron
- Reisexpert
- Contacteer:
zowel in aussie als nz is de koper verantwoordelijk om te checken of er boetes open staan op de auto.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
Hee,
super bedankt voor alle antwoorden!
Ik heb echter nog een paar vraagjes.... Letten de kopers erg op de provincie waar de auto vandaan komt of wordt hier door backpackers niet zo moeilijk over gedaan? Zo ja, is het dan zelfs verstandiger om terug naar Cairns te rijden of valt dit allemaal wel mee?
En kan ik de auto later verkopen zonder naar die extra keuring te moeten (om het over te laten schrijven op een andere naam)? Ik neem aan dat de koper verantwoordelijk is voor het overschrijven, dus eigenlijk moet ik zo snel mogelijk verkopen, en daarna hoef ik toch niet meer te controleren of de koper de auto overschrijft?
Nou ik ben erg benieuwd!
Groetjes Liza
super bedankt voor alle antwoorden!
Ik heb echter nog een paar vraagjes.... Letten de kopers erg op de provincie waar de auto vandaan komt of wordt hier door backpackers niet zo moeilijk over gedaan? Zo ja, is het dan zelfs verstandiger om terug naar Cairns te rijden of valt dit allemaal wel mee?
En kan ik de auto later verkopen zonder naar die extra keuring te moeten (om het over te laten schrijven op een andere naam)? Ik neem aan dat de koper verantwoordelijk is voor het overschrijven, dus eigenlijk moet ik zo snel mogelijk verkopen, en daarna hoef ik toch niet meer te controleren of de koper de auto overschrijft?
Nou ik ben erg benieuwd!
Groetjes Liza
Auto kopen Adelaide
Kan iemand mij vertellen/adviseren waar ik in Adelaide het beste een auto kan kopen? En waar ik op moet letten betreft het papierwerk o.a....
- Ron
- Reisexpert
- Contacteer:
Re: Auto kopen Adelaide
lees eens dit onderwerp op deze site: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... e-si9.html
dat gaat over auto kopen in aussie. de beste plek in Adelaide durf ik niet te zeggen, maar kijk eens in de hostels op de noticeboards of vraag eens aan mensen die in de hostels werken, die weten het vaak ook wel.
dat gaat over auto kopen in aussie. de beste plek in Adelaide durf ik niet te zeggen, maar kijk eens in de hostels op de noticeboards of vraag eens aan mensen die in de hostels werken, die weten het vaak ook wel.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
Re: Auto kopen Adelaide
als je niks van auto`s afweet laat dan eerst een mogelijke aankoop ff keuren bij een garage.
is niet geheel voor niks, maar het kan je hopen met geld schelen.
is niet geheel voor niks, maar het kan je hopen met geld schelen.
Its not about destenation, its the journey that matters.
Auto kopen in Melbourne Australië
Op 15 december 2010 kom ik in Melborne aan
Dan wil ik een goedkope auto overnemen
Wie is er klaar met reizen op die datum en wil de auto doorverkopen?
Dan wil ik een goedkope auto overnemen
Wie is er klaar met reizen op die datum en wil de auto doorverkopen?
- Kims
- Reisexpert
Re: auto kopen
Zorg wel dat je je 'goedkope auto' mechanisch laat testen..want er rijden hier nogal wat slecht onderhouden backpacker auto's rond!! Dat scheelt je eventueel veel geld!
Succes ermee!
Succes ermee!

Travel is the only thing you buy that makes you richer!
-
- Reiziger
Re: auto kopen
Wij waren destijds ook op zoek naar een goedkope auto in Melbourne. Een goed advies is om alle hostels af te gaan en daar op de prikborden te kijken naar wat er te koop is. Alleen omdat iemand 3000 dollar voor een auto vraagt, wil niet zeggen dat je hem niet voor 1500 kunt krijgen. De meeste mensen die hun auto proberen te verkopen moeten ook binnen een paar dagen hun vlucht halen en zijn dus best bereid (soms wanhopig) te zakken in de prijs. Zeker als je een paar dagen in Melbourne blijft kan je altijd zeggen dat ze je terug kunnen bellen als ze echt niet van hun auto af komen...werkte goed voor ons 

-
auto kopen in Australië
Hallo,
Heel veel informatie al gevonden, waarvoor dank. Alleen een kleine vraag over het registreren van je gekochte auto:
Hoe doen we dit met het op te geven adres, kan je gewoon een Nederlands postadres opgeven bij het registreren??
Alvast bedankt,
Erik & Sanne.
Heel veel informatie al gevonden, waarvoor dank. Alleen een kleine vraag over het registreren van je gekochte auto:
Hoe doen we dit met het op te geven adres, kan je gewoon een Nederlands postadres opgeven bij het registreren??
Alvast bedankt,
Erik & Sanne.
- Kims
- Reisexpert
Re: auto kopen in Australië
Hi,
Op deze site kun je de verschillen per staat vinden qua autoregistratie. Waarschijnlijk ook wat betreft een adres. Aan het einde van je 'rego' jaar wordt de herinnering en het betalingsformulier naar je postadres gestuurd. Het is belangrijk om te weten wanneer je 'rego' verloopt zodat je op tijd betaald en voor sommige staten een jaarlijkse mechanische check moet laten doen.
De verschillen zijn groot per staat, dus het is belangrijk om die te overwegen als je een auto koopt. Niet alleen voor de jaarlijkse registratiekosten (wegenbelasting) maar ook bijvoorbeeld het overschrijven naar een nieuwe eigenaar en jaarlijkse mechanische checks etc.
Dit is een informatieve website over het kopen van een auto in Aussie:
http://www.shareyourride.net/travelguid ... australia/
En laat altijd je auto mechanisch checken voordat je hem koopt zodat je niet voor onverwachte verrassingen komt te staan...
Succes!
Op deze site kun je de verschillen per staat vinden qua autoregistratie. Waarschijnlijk ook wat betreft een adres. Aan het einde van je 'rego' jaar wordt de herinnering en het betalingsformulier naar je postadres gestuurd. Het is belangrijk om te weten wanneer je 'rego' verloopt zodat je op tijd betaald en voor sommige staten een jaarlijkse mechanische check moet laten doen.
De verschillen zijn groot per staat, dus het is belangrijk om die te overwegen als je een auto koopt. Niet alleen voor de jaarlijkse registratiekosten (wegenbelasting) maar ook bijvoorbeeld het overschrijven naar een nieuwe eigenaar en jaarlijkse mechanische checks etc.
Dit is een informatieve website over het kopen van een auto in Aussie:
http://www.shareyourride.net/travelguid ... australia/
En laat altijd je auto mechanisch checken voordat je hem koopt zodat je niet voor onverwachte verrassingen komt te staan...

Succes!

Travel is the only thing you buy that makes you richer!
-
Qreply
Ik ben 3 weken geleden aan mijn Working Holiday begonnen in Sydney en heb een jobje gevonden bij Travellers Autobarn om wat travel geld bijeen te sparen 
Bij Travellers Autobarn verhuren en verkopen ze auto's en campervans voor travellers en word je geholpen door ervaren roadtrippers in het Nederlands, Frans, Spaans en Engels.
Specifieke vragen over de registratie van je voertuig, wanneer je het best je auto terug verkoopt en veel meer mag je altijd aan mij richten.
Ik krijg momenteel opleiding en kan jullie dus zeker verder helpen
Je kan altijd terecht op www.Travellers-Autobarn.com.au voor meer informatie over het huren en aankopen van een auto/campervan in Australie en op www.cars4backpackers.com.au kan je veel terugvinden over de aankoop van een eigen wagen hier.
Cheers !

Bij Travellers Autobarn verhuren en verkopen ze auto's en campervans voor travellers en word je geholpen door ervaren roadtrippers in het Nederlands, Frans, Spaans en Engels.
Specifieke vragen over de registratie van je voertuig, wanneer je het best je auto terug verkoopt en veel meer mag je altijd aan mij richten.
Ik krijg momenteel opleiding en kan jullie dus zeker verder helpen

Je kan altijd terecht op www.Travellers-Autobarn.com.au voor meer informatie over het huren en aankopen van een auto/campervan in Australie en op www.cars4backpackers.com.au kan je veel terugvinden over de aankoop van een eigen wagen hier.
Cheers !
Re: auto kopen in Australië
om even kort een antwoord op je vraag te geven, nee je kan niet een nederlands adres gebruiken.
je hebt hiervoor een australie`s adres nodig, dit kan zijn een adres waar al je post word verzameld en doorgestuurt naar waar je maar wilt.
of het adres van een hostel waar je verblijft, het feit dat je je waarschijnlijk nooit meer op dat adres vertoont maakt niks uit.
ik heb mijn auto geregistreert met het adres van een hostel in byronbay, het enige wat ik nodig had was een uitgeprint bonnetje van het hostel dat verteld dat jij op dat adres verblijft.
op het bonnetje moet staan het adres van het hostel, jouw naam gegevens die overeenkomen met de gegevens op de parieren van de auto overdracht.
ook de correcte datum moet vermeld staan.
gelukkig weten de meeste hostels wat je nodig hebt als je erom vraagt.
je hebt hiervoor een australie`s adres nodig, dit kan zijn een adres waar al je post word verzameld en doorgestuurt naar waar je maar wilt.
of het adres van een hostel waar je verblijft, het feit dat je je waarschijnlijk nooit meer op dat adres vertoont maakt niks uit.
ik heb mijn auto geregistreert met het adres van een hostel in byronbay, het enige wat ik nodig had was een uitgeprint bonnetje van het hostel dat verteld dat jij op dat adres verblijft.
op het bonnetje moet staan het adres van het hostel, jouw naam gegevens die overeenkomen met de gegevens op de parieren van de auto overdracht.
ook de correcte datum moet vermeld staan.
gelukkig weten de meeste hostels wat je nodig hebt als je erom vraagt.
Its not about destenation, its the journey that matters.