Uitschrijven uit gemeentelijke administratie

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Dag Chantal

ben blij te horen dat "mijn" info in de stukjes tekst op deze site nog steeds kloppen.
Fijn dat je het even meld en ook dat je het nog eens nagevraagd hebt. Die dingen varanderen nog wel eens namelijk.

wat betreft of je het risico moet nemen:
ten eerste heeft die ingezetenschap officieel te maken met of je van plan was om terug te keren naar Nederland of niet. Wanneer er sprake is van emigratie is makkelijk aan te tonen dat je hoopte niet terug te komen. Maar dat je gereisd hebt is vrij makkelijk te achterhalen als "ze" echt willen want je paspoort met je sofinummer gaat bij iedere douane door de computer.

Anyway, Je kunt natuurlijk het risico nemen. Zorg dat je zwart op wit hebt staan van je verzekering wat JIJ als reden hebt opgegeven voor uitschrijving. Zeg jij reizen voor langer dan 12 maanden en hopelijk voor veel langer....en ze vinden dit reden tot uitschrijving dan sta je sterk in een bezwaar tegen de boete.
Lieg jij over je reden van uitschrijving dan heb je geen poot om op te staan.

verder kan je je in Nederland nooit verschuilen achter :" ik wist het niet"
Ieder burger word geacht het wetboek er op na te slaan als ze iets gaan doen dat wettelijk geregeld is.

neem het risico dus als je wilt, zorg dat je de verklaring van je vorige verzekeraar goed bewaard en dat je in geval van pech de financieele middelen hebt om de boete en premies te betalen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

Denk je ook nog even aan de AOW Per jaar dat je niet in Nederland hebt gewoond krijg je 2% korting op de AOW uitkering na je 65e. (Mocht de AOW er dan nog zijn). Je kunt je hiervoor vrijwillig verzekeren.

De minimale premie voor deze verzekering is ongeveer 450 per jaar (zie www.svb.nl)

Stel je blijft ingeschreven in Nederland, en je neemt de goedkoopste zorgverzekering met het maximale eigen risico. Je krijgt de maximale zorgtoeslag. Bovendien krijg je bij de meeste backpackers reisverzekeringen een korting omdat je via de zorgverzekering ook voor ziektekosten verzekerd bent.

Zorgverzekering: 90/maand = 1080 per jaar
Maximaal eigen risico: -20/maand = 240 korting per jaar
Subtotaal zorgverzekering: 840 per jaar
Zorgtoeslag: 45/maand = 540 per jaar
Totaal zorgverzekering: 840-540 = 300 per jaar

Blijf je ingeschreven in Nederland, en je bent verzekerd voor de AOW, dan betaal je dus 300 per jaar aan premies.

Uitschrijven in Nederland? En je neemt geen zorgverzekering, maar wel een AOW verzekering, dan betaal je dus 450 per jaar aan premie.

Voor mij was de conclusie om toch ingeschreven te blijven staan in Nederland.
Julia

Bericht door Julia »

Hoi Meri,

Ik weet niet of je nog studiefinaciering krijgt?? Ik had nl. niets doorgegeven aan de ib-groep, maar zij kwamen erachter dat ik me had uitgeschreven uit de gemeente. Daarom beschouwden ze mij weer als thuiswonend.

En een woning onderverhuren mag niet. Dat is illegaal. Als de gemeente er achter komt zijn zowel jij als de onderhuurder de woning kwijt. Je mag wel je woning is huisbewaring brengen. Dat is zeg maar legaal onderverhuren. Hiervoor moet je een of ander papier van de woonstichting invullen en naar de gemeente sturen. Misschien kan het alsnog. En anders duimen dat niemand erachter komt...
sam

Bericht door sam »

Ik ben vorig jaar met mijn man vertrokken naar Nieuw Zeeland vanwege een noodgeval (er is kanker geconstateerd) en eenmaal hier hebben we besloten in iedergeval voor een jaar (of langer) te blijven.

Ik heb een Koopwoning op het moment en heb het onderverhuurd aan een goede vriend. Gelukkig was het in Oktober dat ik ben vertrokken en ik heb dus mijn zorgverzekering enkel kunnen opzeggen aan het eind van het jaar en gewoon geen nieuwe in NL aangevraagd (aangezien ik er een in NZ goedkoper kan afsluiten). Dit was mijn enige oplossing aangezien je je moet uitschrijven uit het GBA als je je zorg verzekering op wilt zeggen vanwege het naar het buitenland gaan voor langere tijd.

De verhuurder will ondertussen eruit en ik moet dus besluiten om het weer onder te verhuren (vanuit de andere kant van de wereld) of om het te verkopen (wat helaas een hoop geld zal gaan kosten)..

Enig idee wat het beste is?!
bolletjeom
Reisexpert

dat is helemaal afhankelijk van wat je zelf wilt
wil je iets achter de hand hebben om naar terug te keren of niet??

heeeeel officieel kan het feit dat je nog een huurwoning hebt betekenen dat je alsnog over alle afgelopen maanden je zorgverzekering moet betalen.
Officieel moet je namelijk geen financiele of sociale binding hebben met Nederland om daar onder uit te komen
echter wanneer je gemeld hebt ten tijde van uitschrijven bij je verzekering dat het niet om een volledige immigratie ging heb je nog een poot om op te staan.
Het is dan namelijk de schuld van je vorige verzekering dat ze je hebben uitgeschreven
maar er is ook een kans dat je nieuwe verzekering niet controleerd waarom je nergens was ingeschreven en dan is er niet veel aan de hand.
Marlieker

Re: Ervaring uitschrijven uit Nederland?

Bericht door Marlieker »

Ervaring tot nu toe en vraag over de nieuwe ontwikkelingen...

Verleden
Het schooljaar 2005/2006 heb ik samen met mijn vriend een jaar lang door Azië gereisd. Toen wij vertrokken was er sprake van een nieuwe regeling m.b.t. de zorgverzekeringen, deze zou per 1 januari 2006 ingaan. Op dat moment was er nog nauwelijks iets bekend over het "hoe en wat" (we hebben hier en daar nagevraagd, maar niets was nog duidelijk). Wij hebben toen via Elvia een globetrotterreisverzekering voor een jaar afgesloten, waarbij we aansluitends ook nog 2 extra maanden in Nederland verzekerd waren. Op reis wel nodig gehad, in Indiaas ziekenhuis beland, maar alles werd prima geregeld--> hebben de rekening pas 8 maanden later bij thuiskomst gezien en die was toen al lang betaald!

Rond de jaarwisseling kregen onze ouders brieven van zorgverzekeraars ed. om ons te laten verzekeren... Zij hebben overal rond gebeld, naar verschillende verzekeraars en ook postbus 51 geraadpleegd. Ze hoefden ons niet aan te melden, want we waren immers verzekerd en als we terugkwamen konden we ons gewoon inschrijven.

In Juli 2006 teruggekomen (niet meteen gaan informeren, want we waren immers nog t/m september verzekerd) en na een tijdje eens wat zorgverzekeraars uitgezocht. Na aanmelding (allebei bij verschillende zorgverzekeraars) kregen we beiden een brief dat we een half jaar niet verzekerd waren geweest en dat we voor deze periode alsnog premie moesten betalen plus een boete over elke maand, omdat we te laat waren... Oftewel: we hadden al een premie betaald (aan Elvia) deze verzekeraar heeft ook kosten voor ons gedekt, maar we moesten alsnog een tweede premie aan een andere zorgverzekeraar betalen en ook nog een boete--> maar deze verzekeraar hoefde daar verder niets meer tegenover te stellen!!! Op voorwaarde dat wij deze "rekening" betaalde konden wij dan vanaf september bij hen verzekerd worden. Na een hele hoop bezwaren, heb ik gelukkig de rekening niet meer hoeven betalen, maar de verzekeraar van mijn vriend heeft uiteindelijk wel alles geclaimd en gekregen.... :(

Nieuwe ontwikkelingen??
Nu staat we weer voor grote plannen: We willen opnieuw lange tijd op reis. Nu langer dan een jaar, misschien wel 2 tot 3...
Opnieuw overal informeren en tot nu toe de volgende antwoorden:
* Bij CZ: Je moet gewoon bij ons verzekerd blijven, want dat kan gewoon.
* Bij Elvia: Indien men een Globetrotter Reisverzekering afsluit, is het qua dekking niet noodzakelijk een basisverzekering in Nederland te hebben. Wanneer je nu wel/niet een basisverzekering moet aanhouden, kun je lezen in het adviesschema. We raden je aan om voorafgaand aan je reis bij je zorgverzekeraar te informeren of je wel/niet een basisverzekering aan moeten houden gedurende je reis. NB Het adviesschema geeft bij ons aan, dat we ons moeten uitschrijven uit het basisregister en dus niet meer vastzitten aan een zorgverzekeraar, maar we moeten het toch nog even bij onze eigen zorgverzekeraar navragen (die dus zegt, je kunt gewoon bij ons verzekerd blijven... :? )
* Bij CVZ (het college voor zorgverzekeringen) DEZE ZOUDEN HET TOCH MOETEN WETEN? : Op het moment dat u een lange reis gaat maken, met de intentie weer naarNederland terug te keren, blijft u verplicht verzekerd voor de AWBZ ende Nederlandse Zorgverzekeringswet. U moet om deze reden ook eenbasisverzekering aanhouden bij een Nederlandse zorgverzekeraar. Als u langer dan negen maanden gaat reizen, moet u zich uitschrijven bij uw gemeente. Dit heeft echter geen gevolgen voor uw verzekeringsplicht,mits u voornemens bent ook weer naar Nederland terug te komen. Wij adviseren u wel om uw zorgverzekeraar te berichten dat u voor een langere periode een reis gaat maken, zodat zij de uitschrijving bij uw gemeente niet zien als emigratie. Mocht u zich wel uitschrijven bij uw zorgverzekeraar, dan kan deze bij uw terugkomst besluiten dat dit onterecht is geweest. U loopt in dat geval het risico dat u een boete in rekening wordt gebracht. Wij adviseren u wel om een reisverzekering af te sluiten, deze dekt immers ook kosten die niet als strikt medisch worden gezien.

Aangezien bij de laatste (CVZ) de kosten wel héél hoog worden, ben ik nog niet echt tevreden, zeker wanneer ik hier weer lees dat ik toch niet vastzit aan een geweone zorgverzekeraar... HELP wanneer komt er nou echt duidelijkheid?? Wie heeft ervaring van de afgelopen jaren? Tell me more!
bolletjeom
Reisexpert

HET IS HEEL DUIDELIJK!
CVZ heeft gelijk. Het is niet leuk maar het is wel zo!
Zo is de wet. En ja!!! er zijn mensen die terug gekomen zijn van een reis en die dus met terugwerkende kracht hebben moeten betalen....zoals jullie zelf ook al mee hebben gemaakt ( wij ook trouwens)
Die tip over emigratie is een goede, zelfde geld voor de belasting dienst. wij zijn uiteindelijk 3 belastingjaren lang bezig geweest met ingewikkelde formulieren omdat we zogenaamd geemigreerd waren

at betreft de kosten..... Je kunt maximale zorgtoeslag krijgen als je bijna geen inkomen hebt! wat je waarschijnlijk niet hebt als je op reis bent. Een aanvullende reisverzekering heb je al voor €40 per jaar (Ohra bijvoorbeeld)
leg de kosten van een gewone (zonder aanvullingen) basisverzekering min je zorgtoeslag en die 40 euro maar eens naast een jaar zo'n speciale reisverzekering.
Zal je zien dat het nog wel meevalt.
Om het maximale uit de zorgverzekering te halen is het handig om in januari te vertrekken *)
Erik
Site Admin

Re: Uitschrijven in je gemeente

Bericht door Erik »

vraagje uit de mailbox
Hallo,

Ik kwam op jullie website terecht en ik zit met een vraagstuk waarvan ik even niet meer weet wat ik ermee moet. Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.
Het gaat over het wel of niet laten uitschrijven bij de gemeente.
Wij vertrekken 7 januari voor een jaar naar het buitenland. In Nederland hebben we een koophuis wat wij tijdelijk verhuren aan expats. Nu heb ik al met verschillende organisaties contact opgenomen en al verschillende dingen gelezen (o.a. op jullie site) maar ik snap er niets meer van. De belastingdienst zegt dat als je 8 maanden of langer naar het buitenland gaat, je moet uitschrijven bij de gemeente. Op jullie site heb ik gelezen dat als je een koophuis hebt, je toestemming moet vragen bij de belastingdienst om wel belastingplichtig te blijven voor de onroerend goed belasting. Hierover heb ik opgebeld naar de belastingdienst, echter die weten van niets en verwijzen mij door naar de Gemeente (deze innen deze belasting tenslotte). Nu zegt dus de belasting dat je je wel moet uitschrijven als je langer dan 8 maanden naar het buitenland gaat en de gemeente zegt dus dat dat niet kan als je een koophuis hebt. Dan heb je nog de verzekeringsinstanties, die zeggen ook dat de inboedelverzekering bijv. niet meer geldig is als je voor een langere periode naar het buitenland gaat en je huis verhuurd.

Kunnen wij niet gewoon beter ingeschreven blijven staan op ons eigen huis en een ander postadres doorgeven (dat van mijn ouders) of krijg je de belastingdienst dan achter je aan? En wat als wij ons wel uitschrijven, zijn we dan ineens niet meer verzekerd en kan dan de gemeentelijke belasting niet gewoon berekend worden aan de huurders, die maken er tenslotte gebruik van en dat wij gewoon de onroerend goed belasting betalen?

Ik hoop dat u antwoord kunt geven op mijn vraag, want ik heb het idee dat ik bij die instanties van het kastje naar de muur wordt gestuurd.

groeten tamara & Matthijs
bolletjeom
Reisexpert

had deze vraag ook al in mijn privemailbox gekregen en het volgende geantwoord (misschien hebben anderen er ook wat aan)

het is inderdaad erg vervelend dat instanties niet weten waar ze het over hebben
Maar zolang jullie eigenaar blijven van dat huis zal je om allerlei redenen ( die je zelf ook al genoemd hebt) ingeschreven moeten blijven staan.
Ik ga ervanuit dat je bank/ hypotheek verstrekker toestemming geeft voor verhuur!?!!?
En ik weet niet hoe jullie verhuren? via een makelaar of buro???
Die zouden jullie toch ook moeten kunnen voorlichten. die doen dit niet voor het eerst.

maar eigenlijk is het vrij simpel. gewoon ingeschreven blijven staan
Larissa
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Larissa »

Hi!

Ik ben het eens met het feit dat je gewoon ingeschreven moet blijven staan. Je hebt een koophuis dus uitschrijven kan ook niet. De belastingdienst weet 9 van de 10 keer niet waar ze het over hebben. Ze komen pas achter je aan als je slapende honden wakker maakt. Een postadres nemen kan geen kwaad en kun je ook gerust doen, Het enige wat er dan administratief gebeurd is dat je post naar een ander adres gestuurd word.
Je kunt je niet uitschriven dus alle kosten en gemeentelijke belastingen blijven gewoon op jullie naam staan. Deze kosten moet je doorberekenen in de huur die je vraagt van de onderverhuurders. Voor de inboedelverzekeringen etc...geen slapende honden wakker maken. Het is namelijk zo dat ondanks dat jullie je huis onderverhuren jullie ten alle tijden aansprakelijk blijven. Het huis blijft jullie eigendom en zijn er dus ook verantwoordelijk voor.
Ik neem aan dat jullie een bureau hebben ingeschakeld voor de verhuur? Die kunnen je daar veel meer over vertellen en weten precies hoe het zit. Als jullie terugkomen en voor het eerst weer een inkomstenbealsting moeten aangeven dan word het even een geneuzel vanwege het huis. Laat je daar goed in adviseren, dan komt alles goed.

Cheers
'The world is a book, of which those who stay in one place read only one page'
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik zit met hetzelfde als susanne.

Ik ga reizen voor onbepaalde tijd, misschien ben ik wel terug na 2 maanden maar wie weet blijf ik wel 9 maanden ofzo. Ik ga me dan ook maar niet uitschrijven. Ik kan via internet ook reageren op woningen en doe dat dan maar. Als ik terug kom wil ik z.s.m. een eigen huisje huren.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Het komt er dus op neer dat je een Reisverzekering af moet sluiten (als je slim bent) en de huidige zorgverzekeraar ook moet blijven betalen.

Voor het gemak:

CZ/ VGZ/ Menzis etc.:
105 euro
Reisverz. per maand: 20 euro

= 125 euro - 40 euro zorgtoeslag = 85 euro per maand aan verzekeringen.

Dat is mijn schatting.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
bolletjeom
Reisexpert

ik heb een basisverzekering met een kleine aanvulling en betaal maar €93 (wel collectief verzekerd maar gewoon via een internetgroep) En ik krijg...terwijl ik een inkomen van 15.000 bruto per jaar heb opgegeven...een zorgtoeslag van €48 per maand.

93-48 =€45 per maand
Mijn reisverzekering met annuleringsverzekering kost €90 per jaar is €7.50 per maand
€52,50 per maand dus
end at is net zo veel als we in 2004/5/6 betaalde voor een isis wereldreisverzekering
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Dan is mijn schatting veel te hoog.

Ik stap misschien nog over naar een andere zorgverzekeraar en zit erg te twijfelen of ik tandplus moet afsluiten (want ik heb erg veel kosten gehad hieraan laatste jaar, en dan heb ik het over duizenden euro's die ik zelf moest betalen). Dan zou het wat goedkoper kunnen.

Ik verwacht dat ik ook van dit jaar nog flink wat zorgtoeslag tegoed heb. Ik sta nu alweer een maand voor het absolute minimumloon te werken dus moet ik ook meer krijgen neem ik aan.

De offerte van de reisverzekering die ik hier heb liggen is 3,96 euro per maand zie ik nu. Dat is voor max. 6 maanden. Standaard werelddekking en zonder aanvulling bagage. Dat zou 1,25 eur per maand extra zijn. Cheques en geld is ook 2,39 euro extra. Als ik dat alle 3 pak (wat vrij verstandig lijkt) zou ik uitkomen op 7,60 euro. Tel er inflatie bij (en assurantiekosten) want het is alweer even terug dat ik die offerte op heb laten maken en dan tel ik op 9,50 euro per maand.

Wel zie ik dat enkele belangrijke dingen niet vergoed worden (geen repratriëring bv.).

Dan zou ik uitkomen op:

95 euro als ik overstap qua zorgverzekeraar
9,50 euro voor aanvullende reisverz.
Totaal: 104,50 euro

-/- 48 euro zorgtoeslag (zonder werk dus mag ik daar vanuit gaan)

= 56,50

Voor het gemak schat ik het dan in op 70 euro om 'zekerder' te zijn. Lijkt me een behoorlijk (nieuwe :) ) schatting dan.
bolletjeom
Reisexpert

ik heb vorige maand mijn tandarts verzekering er uit gehaald. ik betaalde met de meest simpele verzekering €320 premie per jaar en kreeg tot €500 vergoed. Alles wat je boven die €500 uitkomt moet je zelf betalen. daarnaast waren dingen ook nogeens maar 70% vergoed.
Ik heb regelmatig jaren dat ik in de verste verte niet eens boven die 320 uitkom. Ik stop het geld wel op een spaarrekening en gebruik het dan wanneer het nodig is. Ik heb het idee dat ik uiteindelijk goedkoper uit zal zijn.

Die 7.50 voor de reisverzekering is dus OHRA met annuleringsverzekering en die dekt 365 dagen per jaar. Ik geloof dat zonder annuleriongsverzekering een heel stuk goedkoper is
Plaats reactie