Jenny schreef:Hij kan best veel, maar moet soms een beetje aangespoord worden. Steile stukjes vindt hij eng (ik soms ook, maar ik ga wel op mijn kont als het moet). Hoeveel uur liep je gemiddeld per dag? En heb je in tenten geslapen?
Klopt het dat je bij beide locaties geen elektriciteit hebt?
Tijdens mijn vakantie reis ik vaak stukken alleen omdat ik wil duiken en mijn reisgenoot niet, maar soms is het ook leuk om dingen samen te doen.
Inderdaad sommige steile stukken zijn niet iets om blij van te worden, maar zoals je al zegt: Op de billen gaat het prima. Zo hebben wij ook stukken afgelegd. Mijn vriendin zei bij een aantal stukken: dit lukt me nooit! Ze heeft het toch gedaan, de jungle motiveert je wel. Daarbij is het handig dat de jungle bij Ketambe dusdanig dichtbegroeid is, dat er langs de paden zoveel bomen staan, waar je je af en toe aan vast kunt houden, of stabiel tegen de stam aanstaan. Pas op: een kameleon/hagedis kon het niet waarderen dat ik de boom vasthield en beet/krabte mij. eerste wildlife dat we zagen

Aantal uren denk ik ongeveer 4-6 uur. Ligt er aan. toen wij de grote orangutan man vonden hebben we daar 3 uur gezeten en geobserveerd, heerlijk!
We hebben 3 dagen jungle trekking gedaan. 1 dag 'los' met overnachting bij het guesthouse. Dit hebben we gedaan om te ervaren hoe zwaar het is. Na deze dag besloten de volgende nacht in de jungle door te brengen in de tent. De tent deelden we met onze gids en de 'draagjongen cq kok'. Eten is gewelig, water drink je gekookt uit de rivier (no worries, wordt echt goed gekookt
In ketambe hadden we wel electriciteit, in ieder geval 's nachts. Badkamer is met een westers toilet en een mandi. Maar achter Johan zijn huis loopt de rivier 'Atlas' waar we in hebben gebadderd. Heerlijk verfrissend na een dag jungle trekking.
o ja, wij waren met zn 3en in totaal: ik, mijn vriendin en de gids. Dus kleinschalig. Onze gids is echt natuur respecterend. Er was namelijk een andere gids die aan een liaan trok om de orangutan te laten bewegen en daar werd onze gids boos om en verzocht hem dwingend daarmee te stoppen. Hij heeft het gidsen geleerd van zijn vader, welke DE gids was. Heeft oa de Nederlanders begeleid gedurende de Nederlandse expedities.
als je meer wilt weten hoor ik het wel! foto's komen nog!