Sumatra of Borneo
Sumatra of Borneo
Hallo,
Over een week vertrekken we naar Singapore om vanaf daar 9 weken door Indonesie te reizen. Heel veel zin in!
Wij waren van plan om vanaf Singapore naar Sumatra te gaan en daar in ieder geval de oerang oetans te bekijken. Nu er net weer een aardbeving in Sumatra heeft plaatsgevonden willen we misschien toch liever naar (Maleisisch) Borneo gaan en vervolgens naar Sulawesi. Wat zijn jullie ervaringen met Maleisisch Borneo en Sulawesi? Alle tips zijn welkom.
Als we toch besluiten om naar Sumatra gaan weet iemand of er een veilige boot vanaf Singapore naar Medan vertrekt. Dat heb ik niet terug kunnen vinden.
Alvast bedankt.
Groeten, Sanne
Over een week vertrekken we naar Singapore om vanaf daar 9 weken door Indonesie te reizen. Heel veel zin in!
Wij waren van plan om vanaf Singapore naar Sumatra te gaan en daar in ieder geval de oerang oetans te bekijken. Nu er net weer een aardbeving in Sumatra heeft plaatsgevonden willen we misschien toch liever naar (Maleisisch) Borneo gaan en vervolgens naar Sulawesi. Wat zijn jullie ervaringen met Maleisisch Borneo en Sulawesi? Alle tips zijn welkom.
Als we toch besluiten om naar Sumatra gaan weet iemand of er een veilige boot vanaf Singapore naar Medan vertrekt. Dat heb ik niet terug kunnen vinden.
Alvast bedankt.
Groeten, Sanne
Re: Sumatra of Borneo
Sumatra is echt gigantisch groot; laat een aardbeving je niet weerhouden te gaan; slechts een deel voelt effect. Er zijn altijd aardbevingen rondom sumatra. gewoon gaan!
boot van simgapore; tja dan moet je eerst naar batam en vandaar verder. kun je beter vliegen. of neem de boot vanuit maleisie; penang-medan of malacca-pekanbaru.
Ketambe op sumatra is echt een ongelooflijke plek om orang hutans te bekijken. geen rehabilitatiecentrum of dun strookje jungle. een groots nationaal park, gunung leusser, met daarin een piepklein dorpje, ketambe, waar je er bijna zeker van bent orang hutans tegen te komen; maar ook siamang, hornbills en veeeel meer. Ik heb verschillende mensen gesproken die hier en ook op borneo zijn geweest en ketambe met afstand mooier vonden. alleen kutai, op kalimantan schijnt qua orang hutans vergelijkbaar te zijn maar daar is de jungle zelf een stuk minder mooi.
boot van simgapore; tja dan moet je eerst naar batam en vandaar verder. kun je beter vliegen. of neem de boot vanuit maleisie; penang-medan of malacca-pekanbaru.
Ketambe op sumatra is echt een ongelooflijke plek om orang hutans te bekijken. geen rehabilitatiecentrum of dun strookje jungle. een groots nationaal park, gunung leusser, met daarin een piepklein dorpje, ketambe, waar je er bijna zeker van bent orang hutans tegen te komen; maar ook siamang, hornbills en veeeel meer. Ik heb verschillende mensen gesproken die hier en ook op borneo zijn geweest en ketambe met afstand mooier vonden. alleen kutai, op kalimantan schijnt qua orang hutans vergelijkbaar te zijn maar daar is de jungle zelf een stuk minder mooi.
amassakoul
- bolletjeom
- Reisexpert
sulawesi is behoorlijk onbereisbaar. Alleen een optie als je kickt op ongebaande paden en heel veel tijd hebt.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Sulawesie is echter ook heel mooi!
Ik ben er een aantal jaar geleden met mijn moeder gereisd. We hadden een auto en een gids gehuurd voor een aantal dagen, en dat was een hele fijne en niet al te dure manier van reizen. Bovendien wist de gids waar welke ceremonie was, en heb ik een aantal mooie begravenisceremonies gezien!
Bij deze mijn reisverslag: http://www.ikreis.net/main.php?cid=181
P.S. 9 weken Indonesie? Houd je er rekening mee dat je visum maar 60 dagen geldig is?
Ik ben er een aantal jaar geleden met mijn moeder gereisd. We hadden een auto en een gids gehuurd voor een aantal dagen, en dat was een hele fijne en niet al te dure manier van reizen. Bovendien wist de gids waar welke ceremonie was, en heb ik een aantal mooie begravenisceremonies gezien!
Bij deze mijn reisverslag: http://www.ikreis.net/main.php?cid=181
P.S. 9 weken Indonesie? Houd je er rekening mee dat je visum maar 60 dagen geldig is?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bunaken en rantepao (torajaland) op sulawesi zijn erg toeristisch en dus ook prima te bereizen. veel mensen gesproken die de standaard route makkasar-toraja-togeans-manado-bunaken deden; heel goed te doen en niet erg van het gebaande pad af. alleen t stukje van en naar de togeans kost je wat tijd en zere billen; onregelmatige bootschema's. veel mensen doen deze trip in een maand; uiteraard veels te kort maar t kan wel. gelukkig is er ook veel buiten het gebaande pad op sulawesi: mamasa, lore lindu, wakatobi zijn slechts enkele van de meer bekende off the beaten track plekken; er is natuurlijk nog veel meer.
amassakoul
Hoi,
We zitten ook te denken aan een reisje naar Sumatra. We hebben 2-2.5 week. Denk eraan om te vliegen op Medan via Kuala Lumpur en dan een rondje met een paar dagen in de jungle (orang oetangs), Toba meer, Berastagi vulkaan en vervolgens naar Pulau We om te duiken. En vanaf Bandah Aceh terugvliegen via Kuala Lumpur.
Ik weet dat de wegen niet erg goed zijn en dat het reizen daardoor langzaam zal gaan. Is het mogelijk om de highlights van Noord-Sumatra in ongeveer 8 dagen te doen?
We zitten ook te denken aan een reisje naar Sumatra. We hebben 2-2.5 week. Denk eraan om te vliegen op Medan via Kuala Lumpur en dan een rondje met een paar dagen in de jungle (orang oetangs), Toba meer, Berastagi vulkaan en vervolgens naar Pulau We om te duiken. En vanaf Bandah Aceh terugvliegen via Kuala Lumpur.
Ik weet dat de wegen niet erg goed zijn en dat het reizen daardoor langzaam zal gaan. Is het mogelijk om de highlights van Noord-Sumatra in ongeveer 8 dagen te doen?
Ik ga die route komende zomer doen. Ik denk dat het wel mogelijk is, maar je hebt inderdaad een aantal hele lange reisdagen. Van Medan kun je in een dag naar Toba. Daar zou je twee dagen kunnen blijven. Dan van Toba terug naar Medan, dagtrip naar de Orang Utans in Bukit Lawang, en dan van Medan naar Bandah Aceh. Hopen dat je op tijd komt voor de middagboot (ik denk het haast niet...), en anders de volgende ochtend de boot naar Pulau Weh. Als ik goed tel, kom je dan op 7 dagen uit. Persoonlijk moet ik er echter niet aan denken om dit schema daadwerkelijk in 7 dagen uit te voeren, maar het kan. 

Hoi Jenny,
Dank voor de info. ik ga er nog even over denken. Misschien een binnenlandse vlucht van Medan naar Bandah Aceh die aansluit bij de middagboot...Dat scheelt weer een dag in de bus en een nacht in Aceh. Lastig maar keuzes maken is nodig wanneer je maar 2 weken hebt. Heb al een jaar de LP van indonesië in de kast staan en wil er nu toch echt een naartoe maar er komt telkens wat tussen.
Misschien dat Borneo dan een betere optie is? Indonesië is wel een stuk goedkoper om te duiken en om te slapen/eten/reizen. Iemand ervaring met duiken in Borneo (Sipadan en omgeving)? En wat ben je dan kwijt aan bijv. 10 duiken incl al het materiaal?
Janneke
Dank voor de info. ik ga er nog even over denken. Misschien een binnenlandse vlucht van Medan naar Bandah Aceh die aansluit bij de middagboot...Dat scheelt weer een dag in de bus en een nacht in Aceh. Lastig maar keuzes maken is nodig wanneer je maar 2 weken hebt. Heb al een jaar de LP van indonesië in de kast staan en wil er nu toch echt een naartoe maar er komt telkens wat tussen.
Misschien dat Borneo dan een betere optie is? Indonesië is wel een stuk goedkoper om te duiken en om te slapen/eten/reizen. Iemand ervaring met duiken in Borneo (Sipadan en omgeving)? En wat ben je dan kwijt aan bijv. 10 duiken incl al het materiaal?
Janneke
Om mijn eigen vraag maar even te beantwoorden
duiken in Borneo bij de Sipadan eilanden en omgeving kost voor zo'n 10 duiken incl materiaal ongeveer €250,-. Daar zit dan nog geen checkdive bij en die hebben we wel nodig. En dan zit je in een budgetaccomodatie voor 16 euro per persoon per nacht incl maaltijden. Ik hou alleen niet zo van die resorts met alles inclusief, ookal is het de budgetvariant (of juist daarom...) maar kan zo snel geen andere optie vinden. Op Pulau We (Sumatra) kun je bij lumba lumba duikschool voor 200€ incl materiaal 10 duiken doen. Checkdive kost 35€. En je kunt er goedkoper slapen/eten.
Misschien toch maar voor het duiken gaan en Medan en omgeving tot het minimum van de orang oetangs beperken.

Misschien toch maar voor het duiken gaan en Medan en omgeving tot het minimum van de orang oetangs beperken.
Heb een ticket gevonden A'dam - Medan en terug Banda Aceh-A'dam (beiden met overstap in Jakarta) voor 683€ met Garuda Indonesia. Volgens mij een goede deal.
Idee is om de eerste week Medan en omgeving (jungle en vulkanen) te doen. Het Toba meer doen we dan niet, hebben we een reden om terug te komen
en daarna reizen we van Medan naar Banda Aceh om naar Pulau We te gaan.
Iemand nog tips voor hostels of tourtjes/gidsen voor de orang oetangs?
Idee is om de eerste week Medan en omgeving (jungle en vulkanen) te doen. Het Toba meer doen we dan niet, hebben we een reden om terug te komen

-
- Wereldreiziger
Janneke schreef:Heb een ticket gevonden A'dam - Medan en terug Banda Aceh-A'dam (beiden met overstap in Jakarta) voor 683€ met Garuda Indonesia. Volgens mij een goede deal.
Idee is om de eerste week Medan en omgeving (jungle en vulkanen) te doen. Het Toba meer doen we dan niet, hebben we een reden om terug te komenen daarna reizen we van Medan naar Banda Aceh om naar Pulau We te gaan.
Hopelijk ben ik nog op tijd!
Je deal is zeker mooi, goede prijs hoor!
Ik ben net terug van Sumatra, Singapore en Maleisie.
We zijn in Ketambe geweest, in Gunung Leuser NP. Eigenlijk de enige plek nog waar je WILDE OrangOetans kunt vinden. We zijn er van 5 t/m 10 maart geweest, een fantastische gehad! Onze gids was Johan van guesthouse Wisma Cinta Alam in Ketambe.
zie www.gunung-leuser-trek.net voor mer info. Ook telefoonnummer van Johan staat erbij.
Nog een vraagje:
Mijn reisgenoot is niet zo sportief.
Zijn er ook makkelijke trekkings in de buurt waarbij je een orang utan kan zien? Hem een meerdaagse trekking laten maken gaat echt niet lukken...
Mijn reisgenoot is niet zo sportief.

-
- Wereldreiziger
Uhmz, wat is niet zo sportief? Mijn vriendin heeft astma (70% longcapaciteit) en we zijn beiden niet getraind. Het is mij vrij makkelijk afgegaan en mijn vriendin heeft het ook gered. Sommige stukken waren erg stijl, maar met hulp van de gids en handen en voeten is het goed te doen.Jenny schreef:Nog een vraagje:
Mijn reisgenoot is niet zo sportief.Zijn er ook makkelijke trekkings in de buurt waarbij je een orang utan kan zien? Hem een meerdaagse trekking laten maken gaat echt niet lukken...
Alles is uiteraard afhankelijk van waar de orang utans zich bevinden

Hij kan best veel, maar moet soms een beetje aangespoord worden. Steile stukjes vindt hij eng (ik soms ook, maar ik ga wel op mijn kont als het moet
). Hoeveel uur liep je gemiddeld per dag? En heb je in tenten geslapen?
Klopt het dat je bij beide locaties geen elektriciteit hebt?
Tijdens mijn vakantie reis ik vaak stukken alleen omdat ik wil duiken en mijn reisgenoot niet, maar soms is het ook leuk om dingen samen te doen.

Klopt het dat je bij beide locaties geen elektriciteit hebt?
Tijdens mijn vakantie reis ik vaak stukken alleen omdat ik wil duiken en mijn reisgenoot niet, maar soms is het ook leuk om dingen samen te doen.