Er is in 2 maanden meer dan genoeg te doen hoor. Ik ben zelf niet in Ecuador geweest wel ruim 6 weken in Peru dus en dan nog lang niet alles gezien. (op mijn website kan je eventueel een reisverslag vinden)
Zeker noord-peru niet overslaan hier komen nog een stuk minder toeristen. Het fort van Kuelap, bij chachapoyas is vergelijkbaar met machu piccu minus de toeristen. Aan de kust heb je steden zoals Chan Chan en de tempel of the moon, ook niet missen Museum realms de sipan, als je ook maar een museum bezoekt tijdens je hele reis maak het dan deze vanwege de vondst van de tutankhamon van Peru.
Surfen doe ik zelf niet maar denk dat je dan wel kan in Huanchacho bij Truijillo.
Van ecuador naar Cusco kan volgens mij niet, je bent wel redelijk aangewezen op de kust weg waardoor je toch bij lima uitkomt. Veel mensen vliegen van lima naar Cusco, je kunt ook een bus nemen door de bergen maar ik geloof dat dat nogal een raadbraak route is.
Een andere optie is eerst voorbij Lima kunnen gaan, stoppen bij de Nazca lijnen, Ica (voor sandsurfen!

) en door naar Arequipa. Vanaf daar kan je dan omhoog de andes in naar Puno en lake titicaca. Dan naar Cusco, dan kan je ook met de bus (of vliegtuig) naar Lima alleen ga je dan vanaf de Andes omlaag wat sneller is en fijner tegen hoogteziekte etc.