Reizen naar Maleisië met kinderen

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
isis

Reizen in Maleisië met puber

Bericht door isis »

Hallo allemaal, ik ga komende zomer met mijn 14jarige zoon naar west Maleisië en Singapore. ik heb er zelf vroeger gewoond dus ik weet wel min of meer wat ik kan verwachten, maar ik heb nog nooit eerder rondgereisd met een puber. Nouja, alleen toen ik het zelf was. :)

Het is de bedoeling dat we vanuit Singapore via Mersing naar Tioman ( Kampong Salang) gaan, daar een paar dagen blijven, dan via Mersing, Kuantan - Jerantut naar Kuala Gandah (olifantenopvang), dan door naar KL en via Taipin naar Bukit Merah Lake resort (orang utan eiland), en als we nog zin/tijd hebben van daaruit nog een paar dagen Penang. We vertrekken weer vanuit Singapore.

Zijn er andere plaatsen die de moeite waard zijn aan te doen en vrij makkelijk bereikbaar zijn langs deze route? Melakka lijkt me voor een puber niet bijzonder boeiend en om Taman Negera in te gaan zie ik zelf niet zitten (ik heb wat gezondheidproblemen).

Is het prettiger om met de trein of met de bus te reizen? Vroeger reden ze als gékken, ik heb regelmatig doodsangsten uitgestaan, is dat wat verbeterd? Er is natuurlijk niet altijd een keuze - welke busmaatschappijen staan goed bekend?

Verder is het natuurlijk de bedoeling dat we licht gaan reizen, maar wel dat mijn zoon een eigen rugzak draagt. Wat is een verantwoord gewicht voor een jongen van 1.64 lang en 50 kilo? Hij is niet erg sportief aangelegd. Doe ik er beter aan om anders 1 rugzak mee te nemen en 1 trolley ofzo? We gaan geen onherbergzame gebieden in. Wat mag er absoluut niet ontbreken in mijn bagage? Vragen, vragen, vragen. :)

Alle adviezen en tips van harte welkom!
Jenny
Reisexpert

Re: Reizen in Maleisië met puber

Bericht door Jenny »

De meeste plekken die je wilt bezoeken ken ik niet echt, dus ik kan je op dat vlak weinig advies geven. Wel denk ik dat Melakka niet saai hoeft te zijn voor een puber. De winkeltjes zijn grappig, je kan je rond laten rijden in een rickshaw, en het is natuurlijk bijzonder om een stukje Nederland te zien aan de andere kant van de wereld!

Taman Negara is op zich vrij makkelijk toegankelijk, en wordt ook bezocht door gepensioeneerden. Accomodatie kan redelijk luxe, en bijna alles is er te krijgen. Je HOEFT niet te lopen. Wellicht toch het overwegen waard?

Wat de tas betreft: de gemiddelde Aziaat heeft het postuur van je zoon en die dragen meer dan de gemiddelde westerling. Als ik op reis ben heb ik meestal 10-15 kilo bij me, dat zou een kind best moeten kunnen tillen ( in een goede rugzak). Persoonlijk vind ik een trolley niet echt handig in Maleisië!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Onze kids zijn nu 12 en 14. Samen hebben we enkele landen in zuid oost Azië gezien met de rugzak op een low-budget manier. Je moet vooraf goed weten waar de interesse van je kind naar uit gaat en die dingen dan ook opnemen in je reis. Geef hem enkele reisboeken uit de bib of toon hem foto's op internet. Laat hem zelf kiezen wat hem leuk lijkt. Ook al is hij 'maar' 14 jaar, het is een puber en op reis en bij de voorbereiding daarvan kan je hem stimuleren zichzelf te ontwikkelen. Leer hem dat hij zich zal moeten aanpassen aan een andere cultuur en dat dit als 'avontuurlijk' beschouwd kan worden. Je moet niet sportief zijn om zo'n reis te kunnen maken. En een rugzak mag 1/4 tot 1/3 van je lichaamsgewicht bedragen. Voor een tropische bestemming zal het wellicht minder gaan wegen wegens de zomerkleiding. Maar iets 'van thuis' mag ook tot zijn bagage behoren. Misschien heeft hij een hobby die hij ook daar kan beoefenen? Of moedig hem aan een dagboek bij te houden, zijn tekenkunsten onderweg te ontwikkelen, foto's te maken, enkele woordjes van de taal te leren. Hou rekening met het feit dat jongeren hun aandacht niet lang kunnen houden bij dingen die hun niet boeien. Zorg voor voldoende afwisseling, eventueel door af en toe een gezelschapsspel te spelen. En een klein cadeautje dat je speciaal van thuis hebt meegenomen om halverwege de reis af te geven, kan de sfeer soms ook stimuleren.
Als we zonder kids op reis gaan, doen we dat zonder bij na te denken. Maar anders gaan we steeds even brainstormen over hoe we de reis ook voor hun zo aangenaam mogelijk kunnen maken.
In een ver verleden ben ik enkel op Tioman geweest (en nog een stadje en eilandje bovenaan Maleisië). Dat was zonder kids en ondertussen is het allemaal erg veranderd. Dus daar stopt mijn bijdrage aan nuttige tips.
Oh ... nog eentje: koop zeker snorkelgerief ;)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik wil Taman Negara ook nog even promoten.
Het is zeer eenvoudig te bereiken. veel accommodatie keuzes aan de rand van het park. met een klein bootje de korte oversteek over de rivier maken en je staat al in de natuur. Een korte wandeling brengt je naar bruggen tussen de boomtoppen. Erg leuk voor je zoon (lijkt me). Mocht je zelf die fysiek niet aan kunnen dan kan je kijken of hij alleen mee kan op een toertje of misschien kom je andere reizigers tegen die hem wel een uurtje of twee op sleeptouw willen nemen naar die boomtoppen.
Je kunt er ook met een bootje de Orang Asli bezoeken. dit is de oorspronkelijke bevolking van maleisie. Een negroide volk dat nog als nomaden leeft. Dit is erg interessant en fysiek niet inspannend. Je kunt oa proberen op een doel te schieten met een blaaspijp.

Melakka lijkt me ook voor een puber wel leuk. Ik heb een halve dag er rond gelopen en dat was wel genoeg dus misschien er niet te veel tijd plannen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
isis

Bericht door isis »

Dank jullie wel voor de info en tips! Ik zal Taman Negara zeker in mijn achterhoofd houden, temeer omdat onze geplande route er al langs loopt. Als het enigszins kan zullen we er toch even naar toe gaan. Ik zie zelf die bruggen niet zitten maar idd, misschien kan ik hem meesturen met een andere groep.

We houden allebei van natuur en dieren (alhoewel hij panisch is voor klein kruipend grut, dat wordt nog leuk) ;) nou dan zit je in maleisië wel goed. Het zal voor mij een heerlijke trip worden, ik ben er lang niet geweest , ik verlang er echt naar er weer rond te lopen en de luchtjes op te snuiven en zelfs de hitte en luchtvochtigheid lijken me niet zo erg nu!

Bedankt voor de hulp, ik ga een mooie rugzak met hem zoeken. :)
famkool

Reizen naar Maleisië met kinderen

Bericht door famkool »

Wij gaan deze zomer met vier jonge kinderen naar Maleisie. Wie weet er een leuke plek in Kuala Lumpur, liefst met zwembad? En nog andere tips, leuke stranden, restaurantjes etc.??
kohraya
Reisexpert

Re: wie heeft tips voor reizen met kleine kids (2,4,6,9 jr)

Bericht door kohraya »

Hier vind je alvast wat informatie die je wellicht kan gebruiken:
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/maleisie/
Verder is het misschien nuttig om te vertellen hoe lang je er wil verblijven, wat voor soort reis het wordt (rond trekken of op één plaats blijven, wil je veel zien en doen of wil je het eerder rustig houden, en is dat dan in alle luxe of eerder low budget) en heb je al ervaring met de manier van reizen die je in gedachte hebt.
In ieder geval een leuke reis gewenst ^O^
jan farang
Reiziger

Bericht door jan farang »

ik zou ze lekker thuis laten, ook heel wat beter voor de kids :)
de hitte kan moordend zijn, en begrijp me niet verkeerd, maar wat heeft een kind van 2, 4, 6 er nou aan herrinderd zich er bijna niks van.
Een lichaam van een kind is klein, weinig huid dus kan veel slechter transpireren, uitdroging is zo voor elkaar
Bovendien als een kind dysenterie krijgt, en je herkend zoiets niet kan het binnen een halve dag gebeurd zijn
Ik snap mensen nooit zo die met zulke jonge kinderen die kant op gaan, maar is jou keuze

Soms zie ik ouders met plofkoppen van de hitte en een kind in een hangzak of op de motor, tja denken ze dan gaat wel goed,,,,, maar als het niet goed gaat, daar wil je niet aan denken.....

Mijn advies,,, laat ze lekker bij opa en oma, voor hun ook leuk, en je kids hebben er heel wat meer aan dan in die hitte :)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

jan farang heeft wel een paar punten waar je rekening mee moet houden met kinderen....
maar goed, we gaan er van uit dat je ze mee wilt nemen....
belangrijke vraag is inderdaad wat je wilt gaan doen. tripjes vanuit 1 hotel of een paar plaatsen bezoeken in Maleisië

In Kuala lumpur zijn zat hotels te vinden met zwembad. Het park onder aan de petronas torens is ook leuk voor kinderen. openbaar zwembad. swim with the locals. en een speeltuin.
Kort tripje naar Batu caves is mogelijk. aapjes op de trappen naar de grooten met een hindoe tempel. kan je een stip op je voorhoofd krijgen. en een grote slang als je durft!

als je verder maleisie in gaat dan hoor ik het wel. dan kom ik met meer tips.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
jan farang
Reiziger

Is ook idd niet verkeerd bedoeld Bolletjeom ^O^
Azie is prachtig, maar als de zaken ook uit de hand lopen dan gaat het vaak ook goed mis (spreek uit ervaring wat dat betreft :) )
Afijn als je dan toch gaat met kids van die leeftijd nog ff wat tips
Overleg met huisarts of ggd over mee te nemen zaken (inentingen ect)
zorg bv voor pilletjes reisziekte, ect ect vergeet bv thermometer niet, zeer belangrijk ivb met eventuele koorts, zodat je dat bij verdenking goed kunt uitsluiten! Kortom wees goed voorbereid!
Reisburo's zeggen altijd natuurlijk kan dat, maar als de zaken mislopen zijn ze niet thuis.
Denk erom drinken drinken en nog eens drinken!
Hou ze veel uit de zon!
Bij diarree, zorg voor die zakjes met mineralen en zouten, naam ff kwijt RRS?
Neem als stelregel dat wat eruit gaat dat dat er ook weer in moet aan vloeistof
Bij jonge kids ga gewoon naar een dokter, zekerheid voor alles
Denk er ook aan dat de luchterontreiniging heftig is, dus kind kan allergisch worden, verkouden of erger

Ik snap best dat we er hier vanuit gaan dat je ze meeneemt, maar mijn advies blijft op die leeftijd nog steeds dat je zoiets niet moet willen, niet voor je kids en ook niet voor jezelf,en daar laat ik het dan maar bij :{
jan farang
Reiziger

bolletjeom schreef:jan farang heeft wel een paar punten waar je rekening mee moet houden met kinderen....
maar goed, we gaan er van uit dat je ze mee wilt nemen....
belangrijke vraag is inderdaad wat je wilt gaan doen. tripjes vanuit 1 hotel of een paar plaatsen bezoeken in Maleisië

In Kuala lumpur zijn zat hotels te vinden met zwembad. Het park onder aan de petronas torens is ook leuk voor kinderen. openbaar zwembad. swim with the locals. en een speeltuin.
Kort tripje naar Batu caves is mogelijk. aapjes op de trappen naar de grooten met een hindoe tempel. kan je een stip op je voorhoofd krijgen. en een grote slang als je durft!

als je verder maleisie in gaat dan hoor ik het wel. dan kom ik met meer tips.
ps dat park is idd leuk, ben ik met je eens :9
Janneke
Reisexpert

Bericht door Janneke »

Wanneer je weg wilt uit KL, want in zo'n enorme stad zou ik met 4 kleine kids niet te lang blijven, kun je makkelijk met de bus (die zijn vrij luxe in Maleisië) naar Melaka gaan. Slechts een paar uurtjes reizen. Het is een middelgroot overzichtelijk, gezellig stadje. Er is hier in de omgeving een dierentuin, vlinderboerderij en een groot reptielenpark. Verder is er een 'mini malaysia' wat een soort openluchtmuseum is zoals het Archeon in Nederland met acteurs en folkloreshow. Ongeveer 15km van Melaka ligt Tanjung Kling - waar je een strand hebt. En er is in Melaka vast ook wel een hotel met zwembad te vinden.

Ik ben het wel eens dat zeker voor de jongsten erg op moet passen met de zon en hitte. Maar ik neem aan dat wanneer je 4 kids hebt je zelf ook wel weet wat de voor en nadelen van het reizen met kinderen zijn.
Janneke
Reisexpert

Bericht door Janneke »

En ik zie nu dat de vraag al van juni 2010 dateert dus ik neem aan dat je al geweest bent...Maar goed voor de volgende die met kinderen naar Maleisie wil staan hierboven alvast wat tips... ^O^
Globetrot
Reisexpert

Bericht door Globetrot »

Ik ben ook heel erg benieuwd hoe het de fam Kool vergaan is en vooral, waar ze uiteindelijk het meeste plezier gehad hebben. Even een reactie op het wel of niet met kleine kinderen op reis. Ik denk, dat het heel veel uitmaakt welke verwachtingen je hebt. Mensen die zelf veel door ZO Azië rondgereisd hebben, weten wat ze te wachten staat.

Afgelopen zomer heb ik (moeder van 46) met m'n zoontje, van toen 6 jaar, een maand in Maleisie en op Bali rondgereisd. We hadden alleen handbagage bij ons - hij 2kg en ik 4 kg. We hebben in 9 verschillende plaatsen overnacht en het is zó goed bevallen, dat we aanstaande zomer weer naar Maleisie gaan. Dit keer ook naar Borneo. Ik ben zelf erg nieuwsgierig naar andere kulturen en vind het heerlijk om van alles te zien en te beleven in m'n vakantie en dat geef ik graag door aan m'n kind.

Het ligt er helemaal aan wat je zelf leuk vindt. Ik ben met mijn zoontje in Nederland, Duitsland, Belgie, Iran, Gambia, Egypte, Griekenland, Mallorca, Bulgarije, Maleisie en Bali op vakantie geweest. Zowel op camping, in vakantiehuisje, budget-hotels, guesthouses, toeristenhotels, als 5* met All Incl. maar voor mij is rondreizen met een klein rugzakje in Zuid-oost Azië het toppunt van geluk *O*
Plaats reactie