Er is een verschil tussen weinig touristen en helemaal geen touristen
Accommodatie is er overal in Indonesië, locale mensen reizen ook. Je belandt dan in een losmen. De prijzen daarvan zullen tussen de 50.000 en 100.000 rp voor een kamer liggen. In de lonely planet staan vaak adressen, maar soms ook niet. Elke taxi- of becakchauffeur kan je echter helpen. Gewoon even vragen: 'Mau ke losmen'. En dan hopen dat ze een eerlijke prijs vragen. ('Waar is een losmen?' zou zijn 'Di mana ada losmen?', maar dat is een loze vraag als je het antwoord niet verstaat

)
De prijs van vervoer verschilt erg van eiland tot eiland. Op Bali kun je voor 350.000 rp een auto met chauffeur regelen voor een dag, op plekken zonder touristen als op Sumba ben je 500.000 - 600.000 rp kwijt. Als je in je eentje reist is dat best veel geld. Wat een tour in Rantepao kost, weet ik niet. Ik was in 2006 ongeveer 40 euro kwijt per dag inclusief (redelijk luxe) accommodatie en eten. Dat was georganiseerd (privetrip met mijn moeder). Mensen die ik tegen kwam en het zelf deden waren nauwelijks minder kwijt.
Als het doel van je reis is het eiland door te steken, en je niet perse wilt duiken of de Toraja cultuur wilt zien, dan kun je rondkomen voor weinig. Maar dan mis je juist de hoogtepunten van het eiland! Er zullen vast ook bijna-directe bussen zijn van noord naar zuid en vice versa, maar dan zit je meer dan 24-40 uur in een bus. Gezien de wegen in Indonesië heb ik daar nooit zo'n zin in.
Vliegen tussen eilanden is niet zo duur in indonesië. Op de website van Garuda of Lion Air kun je in indicatie krijgen. De boot is goedkoper, maar de boot naar Bali gaat maar eens in de 14 dagen. Zie 'Pelni Indonesia' voor tijden en prijzen.
Waar je begint maakt natuurlijk niet uit, elke weg gaat twee kanten op.