Paar vraagjes Sulawesi Indonesië

Stel hier je vragen over Indonesië.
Annika
Vakantieganger
Contacteer:

Re: Poso, Sulawesi

Bericht door Annika »

Nou, overslaan wordt moeilijk want ik moet onderzoek doen in Poso ;)

Ik heb er ook wel vertrouwen in hoor, ik ben daar gewoon bezig met lokale organisaties en ik heb fulltime een tolk bij me :)
Lindake

Re: Van Jakarta naar Sulawesi

Bericht door Lindake »

Plans have changed, we gaan rechtstreeks doorvliegen.
Nu voor de trerugvlucht heb ik nog een vraag.
Op 13/09 vliegen we terug naar Belgie, vertrek in Jakarta om 18u. Is het dan veilig om de dag zelf vanuit Manado terug te vliegen. Heb een vlucht gevonden om 6u30 die ik nu al zou willen boeken.
Of is dat echt geen goed idee?
Heb echt zin om zo lang mogelijk in Sulawesi te blijven...
elsdolf
Vakantieganger

Re: Indonesie

Bericht door elsdolf »

wij gaan eind juli 6 weken op vakantie, waarvan 4 weken trekken door Kalimantan. Zijn nu een lokale gids voor 4 weken aan het regelen die ons begeleidt tijdens onze "jungletochten". Daarna gaan we ons verdiepen in hetgeen wij willen zien. Het is bedoeling om back to the basics te gaan. Dus eten en slapen bij de locals. Ben benieuwd.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Re: Indonesie

Bericht door LaosFan »

Morgen ga ik naar Sumatra. Ik vertrek vanuit Melaka met de boot naar Dumai. Daarna wil ik richting Bukkittingi en dan richting het zuiden om een ronde te maken en weer terug te keren in Dumai voor de boot naar Melaka.

Iemand met tips voor Sumatra? Ik ben erg benieuwd.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Mieke en Guus

Sulawesi

Bericht door Mieke en Guus »

Hallo,

Is er iemand die weet of er veel schade is op Sulawesi door de Tsunami van 2004?
Op Google Earth zien wij veel foto's van Tsunamischade op Sumatra. Is dat nogsteeds zo?
Wij willen geen ramptoeristen worden.

Groetjes Mieke en Guus
bolletjeom
Reisexpert

Re: Sulawesi

Bericht door bolletjeom »

die ramp is wel erg lang geleden om nu nog ramptoerist te zijn.
De natuur is natuurlijk nog niet volledig herstelt maar de bevolking heeft ondertussen hun bestaan weer opgebouwd hoor!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
sannie23
Reisexpert

Re: Sulawesi

Bericht door sannie23 »

Beste Mieke en Guus,

3 jaar geleden ben ik 4,5 week op Sulawesi geweest.
Zoals bolletje al zei, het is heel lang geleden en Ik heb er echt helemaal niks van gemerkt.
Gewoon gaan. Het is een supermooi eiland, vriendelijke mensen en heerlijk eten.

Echt! Sulawesi is een aanrader.
:) Sandra
Roeliee
Vakantieganger

Paar vraagjes Sulawesi Indonesië

Bericht door Roeliee »

Hey travellers!

Ik zit momenteel in Cambodja (Battambang) en ben van plan morgen of overmorgen de bus naar Phnom Penh te pakken. Vanuit daar wil ik in Indonesie zien te komen (en een visum regelen voor 60 dagen).

Ik heb ongeveer 6 weken voor Indonesie en ik wil beginnen in Sulawesi. In het noorden wil ik in ieder geval een duikcursus doen.

Een aantal vragen:
- Hoeveel tijd heb ik nodig om van Zuid naar Noord te gaan of vice versa? Ik hoef niet dagen op een plek te blijven, denk ik..
- Is het beter om in het Zuiden te beginnen of in het Noorden? Ik zit er aan te denken om daarna nog naar de kust van Kalimantar te gaan, of misschien een eiland ten oosten van Sulawesi. Ik denk dat ik wil eindigen op Bali/Lombok.
- Hoe kan ik het beste vliegen? Eerst bijv. naar Bali en dan door naar Sulawesi, of in een keer een ticket kopen vanuit Kuala Lumpur of Singapore?
- Hoe duur is vliegen binnen Indonesie ongeveer? Is het bijv duur om van Manadonaar Denpassar te vliegen?
- Is Sulawesi uberhaupt goed te doen op een klein budget? (zoals Laos/Cambodja)

Ok, genoeg vragen. Ik kom er waarschijnlijk zelf wel achter, maar als iemand tips heeft, zijn ze meer dan welkom!

Thanks, Roel
Jenny
Reisexpert

Re: Paar vraagjes Sulawesi

Bericht door Jenny »

Vanuit Singapore gaan er dagelijks vele vluchten naar Manado. Vanuit KL vast ook? Ik ben zelf alleen in het zuidelijke deel van Sulawesi geweest, en kan je over het noorden en midden weinig vertellen.

De doorsteek van het eiland moet in een paar weken te doen zijn. Het zal een pre zijn om wat Indonesisch te spreken, omdat het eiland niet is ingericht op toeristen. Men komt alleen om te duiken, of om Tanah Toraja te zien.

Tanah Toraja is erg mooi, maar je moet er rekening mee houden dat de dorpen niet echt per bemo te bereiken zijn. De kans is groot dat je een auto moet charteren, of een tour moet boeken. Dat kan o.a. in Rantepao. Voordeel van een tour is bovendien dat je deel kan nemen aan bedrafenisceremonies. Dat gaat een stuk moeilijke zonder lokale gids! Een tour of het charteren van vervoer is duurder dan zelf met het OV reizen. Wat dat betreft is Sulawesi niet het goedkoopste eiland van het land. Kalimantan en de eilanden in het oosten zullen alleen maar duurder zijn. Of je moet heel erg veel geduld hebben, en dagen wachten tot je een groep hebt waarmee je brandstofkosten kan delen. Die kans is echter niet al te groot.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Roeliee
Vakantieganger

Bericht door Roeliee »

Hoi Jenny,

Bedankt voor je reactie. Hoe zit het met accomodatie?

Ik kies bewust voor een eiland dat iets minder touristisch is, maar als ik jou verhaal zo lees vraag ik me af of het wel een goed idee is.. Ik spreek geen Indonesisch en ik reis op een klein budget.

Waar zou ik het beste kunnen beginnen als ik toch ga? Noord of Zuid? Kan je ws moeilijk zeggen omdat je alleen in noord bent geweest. Misschien dat iemand anders nog een tip heeft.

En waar moet ik aan denken qua prijs als ik van Sulawesi naar bijv. Lombok of Bali ga per boot of vliegtuig?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Er is een verschil tussen weinig touristen en helemaal geen touristen :)

Accommodatie is er overal in Indonesië, locale mensen reizen ook. Je belandt dan in een losmen. De prijzen daarvan zullen tussen de 50.000 en 100.000 rp voor een kamer liggen. In de lonely planet staan vaak adressen, maar soms ook niet. Elke taxi- of becakchauffeur kan je echter helpen. Gewoon even vragen: 'Mau ke losmen'. En dan hopen dat ze een eerlijke prijs vragen. ('Waar is een losmen?' zou zijn 'Di mana ada losmen?', maar dat is een loze vraag als je het antwoord niet verstaat ;))

De prijs van vervoer verschilt erg van eiland tot eiland. Op Bali kun je voor 350.000 rp een auto met chauffeur regelen voor een dag, op plekken zonder touristen als op Sumba ben je 500.000 - 600.000 rp kwijt. Als je in je eentje reist is dat best veel geld. Wat een tour in Rantepao kost, weet ik niet. Ik was in 2006 ongeveer 40 euro kwijt per dag inclusief (redelijk luxe) accommodatie en eten. Dat was georganiseerd (privetrip met mijn moeder). Mensen die ik tegen kwam en het zelf deden waren nauwelijks minder kwijt.

Als het doel van je reis is het eiland door te steken, en je niet perse wilt duiken of de Toraja cultuur wilt zien, dan kun je rondkomen voor weinig. Maar dan mis je juist de hoogtepunten van het eiland! Er zullen vast ook bijna-directe bussen zijn van noord naar zuid en vice versa, maar dan zit je meer dan 24-40 uur in een bus. Gezien de wegen in Indonesië heb ik daar nooit zo'n zin in.

Vliegen tussen eilanden is niet zo duur in indonesië. Op de website van Garuda of Lion Air kun je in indicatie krijgen. De boot is goedkoper, maar de boot naar Bali gaat maar eens in de 14 dagen. Zie 'Pelni Indonesia' voor tijden en prijzen.

Waar je begint maakt natuurlijk niet uit, elke weg gaat twee kanten op.
Roeliee
Vakantieganger

Bericht door Roeliee »

Thanks Jenny

Ik heb me ingesteld op een budget zoals dat voor Laos. Ietsjes meer kan wel, maar niet veel. Dit verandert de zaak dus wel een beetje. Ik dacht dat het misschien goedkoper zou zijn van noord naar zuid te gaan, om dan de boot naar Lombok te pakken. Maar die gaat dus maar weinig.
Ik wil graag een duikcursus doen in het noorden van Sulawesi trouwens, maar daar heb ik al rekening mee gehouden qua budget.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

In 2001 ben ik op Sulawesi geweest. Aangezien ik lukraak een bestemming had gekozen, was ik me er niet van bewust dat er toen een bloedige opstand tussen moslims en christenen heerste in centraal Sulawesi waar niet door te komen was, zodat ik van Tana Toraja terug naar het zuiden moest reizen en met de vlieger naar Manado ben gevlogen. Ik had mijn terugvlucht vanaf daar, maar omdat ik door heel die toestand tijd over had, heb ik die verandert in een terugvlucht vanaf Denpasar.

Toen, 11 jaar geleden, vond ik het vrij makkelijk om rond te reizen op Sulawesi. Er waren niet zo veel toeristenbureau's, maar dat zal ondertussen wel erg veranderd zijn. Plaatselijke gidsen bieden hun diensten echter aan bij de guesthouses en je kan ook brommertjes huren zodat je in alle vrijheid de streek kan verkennen. Makkie en dat kost maar 6€ ofzo ipv een dure georganiseerde tour.
Budget herinner ik me niet meer, maar mij kennende in die periode, zal dat erg "low" geweest zijn.
In het noorden vond ik het best wel interessant met enkele leuke vulkanen en een nationaal park waar ik toch dieren heb gezien die ik eerder (en later) niet meer heb ontmoet (spookdiertje bvb).
Bunaken Island ben ik ook geweest, maar enkel gesnorkeld omdat ik toen nog niet dook. Als niet-duiker vond ik het niet zo'n leuke plaats, maar ik heb het eiland ook niet grondig verkend.
Travelator
Reisexpert

Vluchten Kuala Lumpur naar Sulawesi

Bericht door Travelator »

Dag allemaal!

Weet iemand toevallig of er een goedkopere manier is dan AirAsia om van Maleisië (Kuala Lumpur) naar Sualwesi te komen?
Ik kan verder geen maatschappijen vinden die deze route vliegen, maar wellicht mis ik iets?

Alvast bedankt! _O_
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Jenny
Reisexpert

Re: Vluchten Kuala Lumpur naar Sulawesi

Bericht door Jenny »

Wil je naar het noorden of naar het zuiden?

Voor het noorden (Manado) is Silk Air vanuit Singapore waarschijnlijk het goedkoopste, of een goede deal van Singapore Airlines zelf. Voor het zuiden (Makassar) kun je het beste naar Jakarta vliegen, en daar even kijken welke van de maatschappijen in jouw periode het goedkoopste is. Zelf ben ik met Bouraq gevlogen.

Prijzen staan in Indonesie zelden correct online, dus je kan je ticket het beste bij een reisbureautje kopen of op het vliegveld verschillende balies afgaan.
Plaats reactie