Thailand, Laos, Maleisië en indonesië in 3 maanden?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Otaz

Thailand, Laos, Maleisië en indonesië in 3 maanden?

Bericht door Otaz »

Hallo iedereen,
Samen met een kameraad wil ik half maart naar Thailand om vanaf daar ongeveer 3 maand te backpacken. De vliegtickets zijn nog niet geboekt en we willen dit ook zo snel mogelijk doen.
De interesses gaan vooral uit naar natuur, avontuur, cultuur en ook even relaxen aan een eiland.
Zelf had ik ongeveer het volgende in gedachten; aankomen in Bangkok, daar enkele dagen blijven om de sfeer op te snuiven en enkele zaken regelen zoals trekking en visum Laos. Dan naar Khao Sok ik het zuiden, en vandaar terug naar het noorden via Ang Thong, Ayuthaya en Chiang Mai. Vandaar naar het noorden van Laos tot in Vientiane.
Vanuit Vientiane naar Kuala Lumpur met de vlieger en dan vanaf daar Borneo en indien mogelijk nog Java en/of Bali.
Ik dacht zelf aan 4 weken om door Thailand te gaan, dan 2 a 3 weken het noordelijke Laos tot in Vientiane, en dan nog 5 a 6 weken voor Borneo en Indonesië.
Sabah in Borneo wil ik absoluut doen en dan vooral Turtle Island, Mount Kinabalu en duiken bij Sipandan. Houd nogal van de natuur :D.
Voor de rest heb ik omtrent Laos, Borneo en Indonesië nog niet echt plannen.
Wat raden jullie mij aan?
Is het beter om iets bij Thailand weg te laten om zo eventueel iets meer tijd te hebben voor Borneo/Indonesië?
Eventueel een goede route?
En is dit allemaal te doen met 3000 a 4000 euro incl vliegtickets?
We horen het graag!
Laatst gewijzigd door Otaz op 07 feb 2011 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Otaz

Qreply

Bericht door Otaz »

Sorry ik heb een foutje getypt in de text.
Voor Borneo en Indonesië zouden er maar 5 a 6 weken overblijven. (en niet 7 a 8 zoals ik typte.)
bolletjeom
Reisexpert

Re: Thailand, Laos, Maleisië en indonesië in 3 maanden?

Bericht door bolletjeom »

goed plan!!!

waarom vlieg je niet op Phuket als je Khao Sok NP in het zuiden wil doen. En dan omhoog reizen. Phuket vluchten kunnen ook best goed geprijsd zijn.

Waarom in Laos niet helemaal afzakken tot aan pakse en eventjes het bolaven plateau en de si pan don eilanden meepakken? Heel Laos in 4 weken is prima te doen. Ik denk namelijk dat je met 3 weken ook wel "klaar" kunt zijn in Thailand.
Maleisië vaste land zou je grotendeels over kunnen slaan ten gunste van Borneo. Je kan vanaf BKK met airasia prima vliegen op Borneo met overstap in KL. je kunt natuurlijk KL wel even gaan bekijken voor een paar dagen.
Je kunt op Borneo 2 a 3 weken makkelijk vol krijgen. 2 weken voor Sabah en 1 week voor Sarawak

En dan 3 weken Java Bali. 2 weken java en afsluiten met een weekje Bali

Let op dat je een visum regelt voor Indonesie of naar het land vliegt met een retourticket op zak!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Otaz

Bericht door Otaz »

Bedankt voor de spoedige reactie!

Vliegen op Phuket lijkt inderdaad een goed idee, dit kan al voor 40 euro pp bij airasia. Alleen heb ik er nog geen idee van hoeveel mijn bagage gaat wegen. Het is namelijk de eerste keer dat we gaan backpacken, en onze rugzak is nog niet gepakt. Heb jij er een idee van hoeveel deze normaal ongeveer weegt voor zo'n 3 maanden te backpacken? En is de handbagage meegerekend bij de 15kg bij airasia?
Ondertussen had ik ook al besloten om toch Laos volledig te doen tot in het zuiden, en vandaar met de vip slaapbus terug van Pakse naar Vientiane. En dan vanaf daar naar Kuala Lumpur. (Ik heb ook al eens gekeken voor een vliegticket naar Kuala Lumpur, en dit is goedkoper als je vliegt vanaf Vientiane i.p.v. Bangkok, dus maar vanaf Vientiane dan.)
We zouden 7 weken voorzien voor Thailand en Laos samen, en zien wel nog hoe we het verdelen.
Dan zoals je zegt 2 a 3 weken Borneo en 3 weken Java/Bali lijkt prima.
Alleen weet ik niet precies naar waar we het beste vliegen in Borneo als we Sabah en Sarawak zouden doen... Kota Kinabalu?
En hoe we dan het beste gaan naar Java en dan Bali en dan terug naar Bangkok. Heb jij hiervoor een goede route in gedachten?
En tot slot nog één vraagje; denk je dat dit alles te doen is met 3500 euro incl vliegtickets? Ik denk dat alle vliegtickets samen ongeveer 1000 euro zullen kosten.
bolletjeom
Reisexpert

als je sabah en sarawak gaat doen zou ik in vliegen op kuching. Omhoog langs kota kinabalu en eindigen in tawau. Van daar vliegen via kk naar waar je heen wilt.

Bagage voor 7 maanden is net zo zwaar als bagage voor een week.
Zorg voor je eigen comfort dat je onder de 15 kilo blijft. Handbagage telt niet mee maar je streven zou moeten zijn dat je niet afhankelijk bent van die tas om al je spullen kwijt te kunnen. Alleen mijn camera is een vaste bewoner van mijn handbagage tas.

Oeps station in zicht, ik moet uitstappen...later meer.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik sluit me aan bij Bolletje, je hebt inderdaad helemaal niet zoveel meer spullen nodig als je lang weggaat dan wanneer je kort weggaat. Kleren kun je onderweg wassen, en als je niet te kieskeurig bent kan je makkelijk ergens een shirtje bijkopen als dit nodig mocht zijn. Zelf zou ik dan ook veel minder meenemen dan die 15 kilogram.

Handbagage wordt meestal niet gewogen in het vliegtuig, maar er zit wel een bepaald maximum aan. Dit verschilt per maatschappij, en is op hun website terug te vinden. Mijn handbagagetas is standaard te zwaar, dit omdat ik altijd vrij veel fotospullen en een laptop mee sleep. Als de handbagagetas gewogen moet worden, stop ik stiekem wel eens iets in mijn jaszak :@

3 weken voor Bali en Java vind ik vrij kort. Het kan wel, maar dan moet je wel goed plannen en sommige dingen overslaan.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Otaz

Bericht door Otaz »

Oke bedankt voor de reacties!

Ik vraag mij af of het nodig is om de vliegtickets naar Maleisië en Indonsië nu ook al te boeken.
Dan zijn we al volledig afhankelijk om daar ook op dat moment naartoe te gaan.
Langs de andere kant zal het waarschijnlijk veel schelen in prijs als we op voorhand boeken bij AirAsia denk ik.
Ik had ook ergens gelezen als we willen duiken op Sipadan, dat we tijdig moeten boeken ivm het aantal beperkte bezoekers per dag.
Weet iemand hoe lang op voorhand we dit best doen?
En ook misschien hoe lang op voorhand de vluchten met AirAsia boeken?

En Bolletjeom, de route die je aangeeft binnen Borneo om te vliegen op Kuching, en dan vanaf daar richting Sarawak en verder, doen we dit dan best met bus/auto of hoe is dat daar het beste denk je?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Zoals je zelf al aangeeft: tickets van Air Asia worden duurder als je langer wacht. En Air Asia is vaak goedkoper dan de rest. Aan jou dus de keus: meer flexibiliteit of meer betalen.

Wat duiken in Sipaden betreft kun je het best contact opnemen met verschillende duikscholen voor permits. Elke duikschool heeft een aantal permits, en die worden onder gasten verdeeld. Volgens mij kun je nauwelijks inschatten hoe vaak je kan duiken op Sipaden, en heeft vroeg boeken niet altijd nut. Maar lees je vooral eens in op www.duikforum.nl. Daar lopen verschillende draadjes over Sipaden, gebruik de zoekfunctie maar eens!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Otaz

Bericht door Otaz »

oke, bedankt alweer!
bolletjeom
Reisexpert

je verplaatst je op Borneo gewoon met de lokale bussen. Als je via Brunei gaat, wat ik je kan aanraden, dan zitter en een paar bootjes tussen. Maar die zijn net zo makkelijk te nemen als de bus.
Koop/leen maar eens een lonely planet.

Vroeg boeken voor Sipandan kan nuttig zijn maar toen ik er was was er een paar dagen later nog wel een plekje. Wanneer je borneo afsluit met sipandan en van Tawau terug vliegt dan kan je dat deel van je reis waarschijnlijk redelijk goed inschatten, qua data.
Plaats reactie