Tips eilanden Thailand

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
WimJ

Re: Welke Thaise eilanden in het regenseizoen?

Bericht door WimJ »

bas_tromp schreef:En kan je Koh Chang, Koh Mak en Koh Kut ook onder rechts rekenen? Aangezien op alle klimaat info kaarten en verschillende forums ontzettend veel regen wordt aangegeven.. Het gaat om juli en augustus.
Koh Chang, Mak en Kut hebben over het algemeen meer neerslag in deze periode dan bv Koh Tao of Samui. Beide eilandgroepen liggen in de Golf van Thailand maar hebben een verschillend regenseizoen.

Ik woon reeds 6 jaar op Koh Chang en kan je vertellen dat er tijdens de maanden juli en augustus over het algemeen een paar weken met mooi weer kunnen tussen zitten. Natuurlijk dien je wel rekening te houden met een flinke tropische bui in de ochtend of de late namiddag.
Vorig jaar hebben we een verschrikkelijk regenseizoen gehad met ontzetten veel neerslag, maar dat was van toepassing voor heel Thailand. Hopen dus op een iets "droger natseizoen" dit jaar.

Al bij al is Koh Chang zeer goed te doen in deze periode en moet je een beetje geluk hebben dat je niet tijdens een tropische depressie hier aankomt. Een regenbui is in deze tijd van het jaar meer dan welkom en er zijn over het algemeen minder toeristen, hetgeen het eiland een leuk karakter geeft :P

Hou er ook rekening mee dat gedurende deze periode er beperkt transport is tussen de verschillende eilanden en dat sommige resorts (vooral dan op de kleinere eilanden) gesloten zijn.
Karin3103

Bericht door Karin3103 »

@ Rosalinda: Uiteraard heb ik op internet gekeken naar het regenseizoen ;)

Echter geven sommige sites aan dat op pahnang en samui de ergste piek van het regenseizoen in november is terwijl daar op andere sites niks over wordt vermeld. Ik had dus gehoopt dat iemand er in die periode is geweest en mij dus kan vertellen hoe het er dan in werkelijkheid is.
tim107
Vakantieganger

Bericht door tim107 »

Tja wat zal ik zeggen. Ik ben in augustus 2009 3 weken in Thailand geweest en hebben zowel Koh Phi Phi, Krabi als Koh Phanang en Koh Tao bezocht en ik heb in 3 weken geen druppel regen gehad. Prachtig weer gehad. Strak blauw of licht bewolkt en 30-35 graden. Je moet gewoon een beetje mazzel hebben. Overigens duren buien in Thailand vaak niet meer dan 30-60 min en dan is het weer over. Maar laat je niet tegenhouden om niet zowel naar, zoals bolletjeom het noemt, links als naar rechts te gaan. Beiden hebben genoeg moois te bieden.
Foetie

Eilanden Thailand

Bericht door Foetie »

Hallo,
In aug dit jaar maken we met 2 tieners een rondreis door Thailand. Als afsluiter natuurlijk enkele dagen strand. We zitten wel midden in het regenseizoen. Mijn voorkeur gaat naar Ko Chang of Ko Pha ngag. Welke keuze het beste maken in aug ?
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Re: Eilanden Thailand

Bericht door Moira »

Hallo,

Zelf afgelopen augustus op Koh Tao gezeten wat naast Koh Phangan ligt en het weer was prima heb daar de hele maand gezeten en we hadden wel regen maar niet zo erg als we het hadden in september toen is het ook overstroomd.

gr van Moira
Foetie

Qreply

Bericht door Foetie »

Op welk eiland zijn er nog het meest andere dingen te doen buiten snorkelen ?

Iemand ervaring met Ko Chang in augestus ?
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

je zegt tieners.....
Ko Phanang is hét eiland van de fullmoon party's en ondertussen ook de halfmoon en quartermoonparties.
De vraag is. Wil jij je tieners of jezelf een groot plezier doen?

Ko Tao ligt er naast. en is ook een leuk eiland. Veel snorkelen en duiken maar je kunt er ook leuk rond rijden op een brommertje. bijvoorbeeld naar een baai waar je kunt snorkelen met veel kans op het zien van de (onschuldige) Reefsharks.

Ko samed is ook wel grappig. daar komen veel thai dus daar heb je ook strandvermaak als ...oh...hoe heet dat???... met zo'n parachuut achter een boot aan.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Foetie

Bericht door Foetie »

We hoeven niet persé naar die fullmoon of halfmoonparty's...maar ik heb een beetje bang dat dit het eiland gaat overheersen ...Kan je gewoon rustig op dit eiland andere dingen doen zonder last en een massatoeloop te hebben van de partygangers ???
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

nou ja, dat was dus eigenlijk de tip. Op die dagen kan je er niet omheen en het trekt een bepaald publiek.
Als je kids er niet stiekum heen willen zijn er vast nog wel hutjes te vinden verder weg van de partyplaces. Maar ik kan je daar geen tips in geven.
Zelf vind ik buureiland ko tao erg leuk.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Als je niet voor het feesten daar komt zijn er wel mogelijkheden maar je moet daar dan niet naar toe gaan rond de fulmoon party want dan is er bijna een slaapplek meer te krijgen.
Koh Tao is ook erg de moeite waard en een stuk rustiger dan Koh Phangan. Het is een eiland waar je heerlijk kunt relaxen en je kunt daar je duikbrevet behalen of snorkeltoers doen.

gr van Moira
baco101

Bericht door baco101 »

Zolang je wegblijft van Haad Rin en Ban Tai/Kai dan heb je in augustus niet overdreven veel last vd Full moon party het is wel wat drukker.
Maar er zijn nog zat rustige plekken te vinden.

Tijdens kerst ja dan is het gekkenhuis en is er geen bed meer te krijgen.

Stranden als chaloklam, Haad Salad, See thanu, of thong nai pan zijn rustig.
Als je voor het gevoel vd the beach will gaan ga dan naar het alleen met een boot te bereiken bottle beach (haad kuat).

Er is veel meer dan alleen maar de parties op Koh Pha ngan.

wat weer betreft is het normaal gesproken in augustus droog
Waarom laten sommige toeristen hun hersens thuis.

Zal de Thaise logica nooit begrijpen
jan farang
Reiziger

Bericht door jan farang »

Foetie schreef:We hoeven niet persé naar die fullmoon of halfmoonparty's...maar ik heb een beetje bang dat dit het eiland gaat overheersen ...Kan je gewoon rustig op dit eiland andere dingen doen zonder last en een massatoeloop te hebben van de partygangers ???
Prima kan dat, gewoon een hut nemen aan de andere kant,,, dus niet Had rin of Thong sala dan ziet je zelf met je eigen locatie niet in de buurt van waar ze die zooi houden.
Had rin vind ik zelf verschrikkelijk hutje mudje vol, dus als je van wat rust houd zijn er uitstekende locaties daar uit de buurt.
Sen Yai

Re: Thaise eilanden Ko of Koh

Bericht door Sen Yai »

Dit is een oud 'draadje' maar ik geef toch nog even het - volgens mij enige juiste - antwoord: het is 'ko'.
Waarom? In het Thai wordt het geschreven met de harde K en de korte O. Simpel.
Als je het 'koh' schrijft zou je het kunnen uitspreken met ofwel een lange 'OO' (meestal dient het achtervoegsel 'h' om lezers te wijzen op een langere klank), ofwel met de OH-klank ('oh aang' in het Thai alfabet). Deze laatste is ook een o-klank, maar verschillend van de korte ronde klank (getuite lippen vooruit!) die bij ko=eiland hoort.

Kijk niet teveel naar hoe de Thais het 'translitereren' want die zijn helemaal niet consequent.
jan farang
Reiziger

Bericht door jan farang »

ik zou gewoon gaan voor de optie die google maps neemt.
Overigens word het veroorzaakt doordat ze hun eigen schrift vertalen in romeinse tekens
en dan zie je dus ook de leukste vertalingen staan bij restaurants staan en zo :)
Bijv: orai makh mah, of orai mak mah, wie zal het zeggen?, het betekent in iedergeval erg lekker, en dat is het meestal ook :Y
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Klopt, het is altijd een omzetting van Thais naar Romeins schrift, dus maak er maar wat van.

Het is wel gebruikelijk om aroi te schrijven, niet orai :) .
Plaats reactie