Borneo naar Kalimantan

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Borneo naar Kalimantan

Bericht door estelle »

Hallo allemaal,

Wie van jullie heeft er ervaring mee om over land of zee de grens van Borneo naar Kalimantan over te steken? Wij willen dat namelijk graaag doen. Zitten nu in Kuala Lumpur en vanochtend gingen we voor ons Indonesie visum naar de ambassade. Hmm niet zo een goede eerste indruk met Indonesie. volgensmij hebben ze vooral de bureacratie van ons overgenomen :P Ze vroegen ons om een ticket het land IN??? Hoe kan je nou een ticket boeken terwijl je niet eens zeker weet of je je visum zal krijgen. Maargoed, het visum voor Indonesie dus niet gekregen.
Nu vroeg ik me af wie weet of je in Kuching ook een Indonesiche ambassade hebt waar je visums kan regelen. We wilden in eerste instantie bij Tawau, Oost-Sabah de grens over met een speedboot. Dan zou je een visum van tevoren moeten hebben. Weet iemand of je bij de grensovergang onder Kuching (Tebedu als ik het goed heb) een visa on arrival kan krijgen? Of zijn er nog andere grensovergangen beschikbaar?

Dan had ik nog een vraagje. Ik weet nu al dat ik naar Borneo terug wil, want we hebben veels te weinig tijd. We vliegen op Kuching. Hoeveel tijd zou je nodig hebben om, over land naar Sabah te trekken? En hebben jullie je vluchten in Borneo van tevoren geboekt?

Tot slot, het leuke zou zijn, als we met de boot van Kalimantan via Sulawesi naar Flores te gaan. Ik heb gezien dat je wel naar Sulawesi kan. Maar het vervolg naar Flores kom ik niet uit. Heeft iemand dit eerder gedaan? Ik heb gelezen dat je wel is met een vrachtboot o.i.d. meekangaan. Maar naar Flores?

Alvast heel erg bedankt!!

(P.S. Meri, ik was je adres kwijt en Jochem is niet in de buurt)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

hi Estelle

herkenbaar verhaal bij de ambassade van Indonesie :?
Helaas moet ik je melden dat je GEEN visum kunt krijgen in Kuching...of waar dan ook op Borneo.
Wij kregen in 2005 geen visum in Singapore, hoopte dit in Kuching te doen maar die geven alleen visa uit aan eigen inwoners. Wij hadden de info ontvangen van een local dat het kon. Goedbedoeld dus maar maar gedeeltelijk waar.
Wij moesten terug naar Singapore waar we zonder problemen alsnog het visum kregen. ??zelfde man, zelfde papieren maar een beter humeur 8)

ik heb reizigers gehoord die hebben afgezien van wat jullie nu van plan zijn omdat het bijna niet te regelen viel. maar ik weet geen details.
Ik ken een stel dat in het zuiden de doorsteek heeft gemaakt door kalimantan en het 1 van de slechtste beslissingen ooit vond...dus

Maar goed. volgens mijn magische LP die ik er net even bij heb gepakt is er maar 1 landsgrensovergang en dat is in het zuiden.
Voor alle grensovergangen in Indonesie geldt overigens dat je met visum moet arriveren!

de mogelijkheden in het noorden zijn beperkt tot de zee. vanaf Tawau kan je met de boot naar 2 plaatsen in Kalimantan. die plaatsen kan je echter niet verlaten over land en ik las ook niets over doorreizen via zee.

vliegen in Maleisisch Borneo kan extreem goedkoop met Airasia. Ik betaalde voor een vlucht Tawau naar Kota Kinabalu 7 hele euro's !! wat de helft was van de prijs van de bus en 2 dagen sneller ;-)

de maatschappij in indonesie voor eventuele vluchten op en in Kalimantan zijn Merpati en Garuda

over land van Kuching naar Sabah....lastig lastig. Want wil je ook wat zien? over land is vaak trager en duurder dan vliegen. dus overweeg eens een vlucht.
Kuching naar Bintulu is 10 uur met de bus.
Bintulu naar Miri is 5 uur.
Miri richting Sabah gaat via Brunei. Een volle dag van Miri naar Bandar Seri Begawan. daar overnachten en dan een volle dag met 2 boten naar Kota Kinabalu. wanneer je dus helemaal niets gaat zien en een busboot marathon wilt houden ben je minimaal 4 dagen zoet 8)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

Hey Rudi!

Bedankt voor je snelle reactie! Balen van dat Indonesie visum, ik was er al bang voor. Toch wil ik Borneo graag zien, dus dan wordt het maar op en neer vliegen en tussendoor ook wat vliegen. Eigenlijk ben ik er een beetje tegen, maar t is niet anders en je wilt natuurlijk wel zoveel mogelijk zien, en voor die prijs :shock: Wel vervelend dat die ambassade zo mn hele reisplan in de war shopt. Ik was nog wel zo netjes gekleed :(

Volgensmij was jij degene die voor het WWF bomen heeft geplant toch? Waar was dat precies? Wij willen ook graag ons steentje bijdragen, om die vlieg'uren' een beetje goed te maken.
bolletjeom
Reisexpert

dat bomen planten heb ik gedaan bij de Kinabatangan rivier. bij de plaats Bilit.
ik heb daar een 3 daags verblijf gedaan bij Nature River Lodge waarbij je rivier safari's doet en zij hebben me toen naar de kwekerij van het WWF gebracht.
1 boom kost 1 euro....maar je moet hem ook zelf planten! dus denk goed na voordat je 50 bomen bestelt :D
sandrine
Contacteer:

Bericht door sandrine »

Hee,
Inmiddels zijn Estelle en ik (ben haar zus!) in Kuching geweest en je hebt daar een Indonesisch consulaat waar je een visum kunt krijgen. Naast alle nodigen kopieen en het in- en uitreisticket willen ze daar ook graag dat je een brief schrijft waarom je een visum wilt en waar je heen gaat in Indonesie. Wij vonden dat veel moeite, ook omdat we weinig tijd hebben dus hebben besloten een visa on arrival te krijgen bij aankomst op een luchthaven of haven (er was een hele lijst van waar dat te krijgen was in Indonesie dus er is nog hoop). Maar het is dus wel mogelijk om een visum op Maleisisch Borneo te krijgen.
We hebben inderdaad besloten van Kuching naar Kota Kinabalu te vliegen. Voor het geld hoef je het niet te laten en het scheelt je toch 15 uur :)
Die bomen planten gaan we zeker doen!
bolletjeom
Reisexpert

dan hebben jullie het over het normale 30 dagen visum, toch?
Ik meen dat Estelle een aantal dagen geleden zei dat ze niet wist of een 60 dagen visum daar kon, toch?

eventjes om alle info op een rijtje te hebben 8)

geef "mijn" bomen maar een knuffel :D
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

Ja mn zus is net nieuw op het forum dus die had het andere topic nog niet gelezen :P Maar ik zou er inderdaad ook maar niet vanuit gaan dat je in Kuching het 60 dagen visum kan krijgen!
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

Daar ben ik weer met een andere vraag maar toch maar in dit topic, anders worden het zoveel topics.

Ok, wie is er weleens in de Danum Valley geweest. Er is daar eigenlijk maar 1 optie om te slapen en dat is een erg dure lodge. Nou heb ik gehoord dat het mensen wel eens gelukt is om in het onderzoekscentrum te slapen, wat eigenlijk alleen bedoeld is voor wetenschappers en onderzoekers. Iemand ervaring hiermee? Of zijn er mensen die nog een andere slaapoptie weten in de Conservation Area van de Danum Valley? Of dicht in de buurt?

En hoe zijn de andere parken in die omgeving: Tawau Hills Park of Tabin Wildlife Reserve. Ik zou namelijk graag een glimpje op willen vangen van de Pigmy olifant, de Borneo neushoorn of/en de Clouded Leopard. Ik weet het de kans is nihil, maar daarom zoek ik ook naar de plek met de grootste kans. En ik heb het idee dat die bij de Kinabatangan river niet zo groot is. Of heb ik dat fout. (Wil er wel graag heen voor de aapjes, vogels en de bomen planten) Alvast bedankt!
bolletjeom
Reisexpert

de kans op het zien van de Pygmee olifant is 50% als je 3 dagen naar de Kinabatabgan rivier gaat! vooral een lodge bij Bilit.

Ik heb ze gehoord en geroken, de zeer verse poep van dichtbij gezien en de voetafdrukken in de modder, en de ravage die ze aanrichten als ze ergens gegeten hebben.
Maar de groep voor mij heeft ze 2 keer gezien

op de andere vragen heb ik het antwoord niet.

neushoorn en leopard.
Ik denk dat Nihil nog wat positief is ingeschat, trouwens. De onderzoekers vinden ze al zelden :?
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

We zijn naar de Kinabatangan River gegaan. Inderdaad supermooi en veel apen, vogels en reptielen. Helaas ook alleen de poep van de olifanten en geen orang utans.
Het bomenplanten is ons helaas niet gelukt. Dus je bomen hebben ook geen knuffel gehad rudi :( Werdt steeds gezegd dat het niet kon omdat het water te hoog stond ?? We stonden ook wel zowat tot ons knieen in t water, maar ik had gehoord dat je ook kleine boompjes in potjes kon stoppen. Dat is niet in t water lijkt me.

Maargoed, acheraf toen ik alweer op Indonesie zat kreeg ik eindelijk een reactie op een mailtje dat het wel had gekund. Notabene in het kamp waar ik was een het nog had gevraagd. Als je dus bomen wil planten moet je of bij de Nature River Lodge zijn (bomen planten in plaatsje Bilit) of bij Uncle Tan.

Verder zag ik dat er binnenkort nieuwe vluchten komen met Air Asia van Kota Kinabalu of Kuching naar Bali!! Beetje te laat voor ons, maar misschien heeft iemand anders er wat aan.
bolletjeom
Reisexpert

wat jammer van de bomen.
Ik zat bij Nature river lodge in Bilit. moest met het bootje naar de overkant om ze bij de kweker te halen.

maar misschien was het inderdaad geen goede tijd om ze te planten..Who Knows. Ben blij dat je er wel naar gevraagd hebt want hoe meer mensen dat doen hoe eerder ze door krijgen dat er vraag naar is en ze het een beetje beter gaan regelen.

veel plezier
Plaats reactie