Ranthambore NP en woestijn wel of niet.

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Plaats reactie
ilsy

Ranthambore NP en woestijn wel of niet.

Bericht door ilsy »

Hallo,
We arriveren 26 januari in Delhi. Nu was mijn oorspronkelijke plan om Delhi-Agra-Varanasi te bezoeken en dan een binnenlandse vlucht te nemen naar het zuiden. We hebben 5 weken om India te bezoeken en er staat nog niks vast alleen onze terugvlucht vanaf Chennai.
Nu begin ik te twijfelen om onze trip in het noorden wat uit te breiden met een bezoek aan Ranthambore NP en de woestijn. Ik gok dat we daar ongeveer een week voor kwijt zijn en ik weet niet of het de moeite waard is.
Naar wat ik gelezen heb over Ranthambore krijg ik een beetje het gevoel "uitgemolken" te worden (ik weet het.. wen er maar aan :) ) De reden, als de auto niet vol zit moet je bij betalen voor de lege stoelen.
Via de site kun je boeken, maar heb je alleen een entreebewijs. Wat komt er nog bij aan fees voor gids, auto e.d.?
En dan moet je nog het geluk hebben dat je in de auto zit die de juiste zone ingaat (die waar de tijgers zijn)
Kortom is dit een mooi park om te bezoeken of zijn er andere, misschien minder bekende, parken waar het ook mogelijk is om tijgers te spotten.
En als we dit gaan doen wat is dan de beste route?
Delhi-Jodpur(voor bezoek woestijn)-Ajmer of Jaipur(voor NP)-Agra-Varanasi wellicht?
Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt!!
Erik
Site Admin

Re: Ranthambore NP en woestijn wel of niet.

Bericht door Erik »

Ik ben in Ranthambore National Park geweest en heb toevallig ook dat artikel geschreven. Het park vond ik echt erg mooi, maar er zijn veel valkuilen waar je vooraf van moet weten. Maar dit geldt voor heen India :) De reden dat ik het zo heb beschreven is dat je wel relaxed moet kunnen genieten van het park en niet blijft hangen is de hassle om het te regelen.

Je wordt er niet uitgemolken, de prijzen e.d. zijn volgens mij ook vast gesteld door de overheid. Maar het is wat onduidelijk hoe je het allemaal moet aanpakken. Via de site boeken gaat goed (in ons geval zelfs op korte termijn).

We hebben heel veel dieren gezien, maar helaas niet (echt) de tijger :) De kans is ook vrij klein, maar alle andere dieren zijn zeker ook de moeite waard. Zoals ik in het artikel ook schrijf moet je zeker voor smorgen en savonds gaan als je budget het toe laat. Ook het hotel waar we verbleven (Tiger Safari) was alles goed geregeld (en biedt je ook de mogelijkheid om de tour voor je te boeken). Ook zijn ze erg behulpzaam en het eten is er erg goed. Ik zal deze hostel gegevens zo snel mogelijk proberen toe te voegen zoda tje ook een idee hebt hoe het er uit ziet.

Er komt niet zoveel meer bij aan fees, maar hoeveel het precies is moet ik even opzoeken. Er zijn nog meer parken die je kunt bezoeken, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee of die beter zijn?! Tijgers spotten is volgens mij (als ik de verhalen mag geloven) lastig.

Wij ongeveer deze route afgelegd in 3 weken tijd.
ilsy

Re: Ranthambore NP en woestijn wel of niet.

Bericht door ilsy »

@Erik, bedankt voor je snelle reactie!
Je artikel over Ranthambore geeft al veel duidelijkheid. Fijn om van te voren al wat te weten over de hassle.
Ik denk wel dat we het park gaan bezoeken, natuurlijk is er nog veel meer moois te zien dan alleen tijgers.

Als er nog iemand tips heeft over leuke plaatsen waarvandaan je een woestijntrip kunt boeken zijn deze van harte welkom.
Het meest logisch lijkt me dan om vanuit Delhi eerst een bezoek te brengen aan de desert, dan NP, door naar Agra en Varanasi.
Heeft iemand enig idee hoe lang we daarvoor nodig hebben?
We reizen bij voorkeur met het openbaar vervoer, maar wat ik me afvraag, moet ik al deze treinreizen echt van te voren vastleggen? Haalt een beetje de ongebondenheid uit het reizen waar ik juist zo van houd.
IndianDays

Qreply

Bericht door IndianDays »

Hee!
Als je echt de woestijn wil zien dan zul je teleurgesteld zijn door Jodhpur. Het is een gigantische stad en je kunt ook vanaf daar kamelentochten ondernemen, maar in principe is het nog vrij groen. De Thar kun je eigenlijk alleen ervaren vanaf Bikaner en Jaisalmer.. Wij zijn afgelopen zomer 2 dagen in Bikaner geweest en daarna 4 dagen in Jaisalmer. Ik was totaal onder de indruk van Jaisalmer en ook van de tocht die we vandaar hebben gemaakt op kamelen, 3 dagen de zandduinen in en onder de sterren slapen.
Voor vragen omtrent treinreizen in India kun je het beste kijken op indiamike.com .. Daar hebben wij alles vandaan gehaald. Wat betreft reserveren voor treinen: de eerste twee vanaf Delhi (voor ons Delhi-Amritsar en Amritsar-Pathankot) hebben wij vooraf geboekt. Daarna zijn we gewoon steeds naar een '' indian railways booking office '' gegaan op een station, waar we dan reserveerden. Supermakkelijk! Overigens zijn de mensen van de spoorwegen super behulpzaam en willen ze graag wat voor je regelen ( zo wisten wij bij volle treinstellen toch bedden in hetzelfde deel te krijgen enz )
Plaats reactie