4 weken Sabah: budget chill tips?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Marijn
Wereldreiziger

4 weken Sabah: budget chill tips?

Bericht door Marijn »

Half februari ga ik samen met mn vriendin voor 4 weken naar Sabah. Echt heel veel zin in! :Y We willen vooral relaxt rondreizen zonder het gevoel te hebben dat je elke 1 of 2 dagen weer verder moet om alles te kunnen zien. Maar we zijn ook zeker niet van plan om alleen maar aan het strand te hangen. Nu ben ik een beetje op internet aan het zoeken wat leuk is om in Sabah te doen, daar lijkt zeker geen gebrek aan gelukkig! Dus waar ik naar op zoek ben zijn niet zo zeer de tips voor activiteiten, maar vooral voor leuke / speciale plekken om te verblijven. Van eerdere reizen heb ik gemerkt dat de vibe die ergens hangt voor mij echt het verschil kan maken. Kan een eiland zijn, een verlaten strand, een mooi berggebied of juist een hutje in de jungle.

Hebben jullie tips voor leuke backpacker spots in Sabah? Het liefst een specifiek guesthouse / lodge oid. Dan hoor ik het heel graag! En alle andere adviezen zijn natuurlijk ook welkom!

Alvast bedankt!!
bolletjeom
Reisexpert

Re: 4 weken Sabah: budget chill tips?

Bericht door bolletjeom »

Sabah viel me erg tegen qua toerisme/backpackersvibe en chill etc. Ik vond het er wel prachtig. ik heb ook helemaal niet de associatie met strand bij Sabah. Heb daar erg weinig van gezien moet ik zeggen.
ik vond het er vrij lastig om mijn weg te vinden. zo goed als geen toerburotjes die zich richten op individuele reizigers die nog niets hebben vast gelegd. Een flink aantal dingen moeten ruim van te voren vast gelegd worden. Denk aan een beklimming van Kinabalu, schildpadden eiland, rivier safari op de kinbatangan en duiken of snorkelen bij Sipidan. Allemaal dingen die je echt van te voren moet vastleggen om dat er bijv beperkte plekken per dag zijn of er permits geregeld moeten worden

Daar staan de plekken waar ik heb overnacht. Het aantal sterretjes zegt genoeg. uncle chan op Mabul eiland zou ik zelf echt nooit meer naar toe gaan om te slapen. Aan de andere kant van het eiland ligt meer acco. Ook wat duurdere dingen maar het geld meer dan waard. De kamers bij uncle chan waren me niet te basic maar de herrie snachts en al het vuil in het water. Ik wilde daar echt het water niet in. 1 open riool.
Aan de andere kant van het eiland is het wel geinig snorkelen en zwemmen.
Via uncle chan is het wel ok snorkelen en duiken bij Sipandan. Dit is BY FAR de aller aller aller beste snorkel/duik locatie die ik heb meegemaakt. Maar ik heb dan ook wel erg bijzondere dingen gezien. Ik had graag nog een dag er aan toegevoegd maar alle plaatsen waren al verkocht, helaas.

Sepilok jungle resort is een leuke plek en misschien wel de enige plek waar ik meer backpacker ben tegen gekomen. Op borneo komen gewoon niet veel zelfstandige reizigers die langer rond trekken dan gewoon 2 weekjes vakantie. Die zitten gewoon op een andere golflengt. Die hebben bijna alles al vastliggen. Ik reisde alleen en vond het lastig om mensen te vinden waarmee ik kosten voor dingen kon delen.

Kinabatangan is de moeite waard. 3 dagen en 2 nachten kan ik je aanraden.
Lees meer: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/ma ... si715.html

Ik kan je aanraden om de rondweg rond Sabah en de atracties te volgen en tijdig een cheapy binnenlandse vlucht van Tawau naar KK te boeken. Dezelfde weg terug nemen is onprettig, duurt 2 dagen en is vaak duurder dan een vliegticket voor een vlucht van een uur.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Hoi Rudy, bedankt voor de reactie!
Ik denk dat het inderdaad lastiger is om die vibe te vinden tussen de mensen die hun programma al vast hebben liggen. Des te meer reden voor mij om alvast wat tips in te winnen natuurlijk! :)

De informatie op deze site had ik al doorgenomen, zal proberen die wat aan te vullen na onze reis. Is zeker een goede intro! Toevallig net gisteren onze vlucht van Tawau naar KK geboekt.

Een van de plekjes die ik tot nu toe van anderen heb gehoord is:
http://www.riverbug.asia/tour.php?brows ... 3&in=Sabah

Niet de goedkoopste maar als ik die plaatjes zo zie kan je daar zeker goed chillen.... _O_

Nog iemand anders tips?
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Nog een vraagje: weet iemand of het in februari / maart hoogseizoen, laagseizoen of flank is? Dan kan ik daar een beetje rekening mee houden bij het wel of niet van te voren boeken en bij het afdingen.
Daarnaast hoop ik nog steeds dat er lezers zijn die tips hebben waar we kunnen relaxen in Sabah! :)
Heike

Qreply

Bericht door Heike »

Hai Marijn,
ben jij toch nog op mantanani geweest en hoe was dat? heb je daar de snorkeltrip gedaan en was dat nog een beetje te betalen?
groetjes
Heike

Bericht door Heike »

Hai Marijn,

ben je uiteindelijk ook echt naar mantanani geweest?
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Ja ik ben naar Mantanani geweest en dat was absoluut een van de highlights van onze vakantie! We zijn er 3 nachten geweest, dat is absoluut een stuk leuker (en naar verhouding goedkoper) dan een dagtrip. Ik heb uiteindelijk niet eens gesnorkeld maar gewoon gezwommen, in de hangmat gehangen, rondgelopen en gekajaked. Heerlijk om bij te komen en lekker rustig, vooral zodra de dagtrippers weg zijn. Andere aanrader is http://www.manana-borneo.com/index.html helaas was het alleen niet zulk mooi weer toen we daar waren dus konden we niet veel doen. Als je specifieke vragen hebt (ook over de rest van Borneo) just shoot! :)
Heike

Bericht door Heike »

Hey!

Bedankt voor je reactie! ziet er inderdaad ook heerlijk uit.. Ben je ook echt bij mari mari geweest? Ik heb er een mailtje naar toe gestuurd en ik vind het wel erg duur, vooral doordat je daar naar toe moet met (hun?) boot. We zouden dan voor 1 nachtje 445 rm per persoon kwijt zijn.. We hoeven ook niet echt heel cheapycheapy maar dit past niet echt binnen het budget.
Verder willen we nog grag naar sipadan. Ben je daar ook geweest? Nog tips om daar in de buurt te overnachten behalve uncle chan en heb je toevallig enig idee wat zo'n dagtripje snorkelen kost? Ik las ook iets over kaartjes van €100 pp oid..
Ik ben heel benieuwd naar waar je overal bent geweest en hoe het was, ik heb echt heeeel veel zin in onze vakantie!!
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Ja ik ben bij Mari Mari geweest. Er is ook 1 ander resort op het kleine eiland maar daar ben ik de naam van kwijt. Het leuke is dat er verder alleen een vissersdorp op het eiland zit. Je hebt gelijk, het is redelijk duur zeker als je maar 1 nacht blijft. In Borneo heb je echter niet zo veel budget keus als je ergens op een leuk eiland wilt zitten. De meeste dingen die je dan tegenkomt zijn prachtige resorts met honeymoon achtige plaatjes en bijbehorende prijzen :) Ik ben ook naar Sipadan geweest, maar heb niet echt een tip wat je daar het beste kan doen. Er zitten zat aanbieders in het zelfde segment als Uncle Chan, maar dus ook met kamers van vergelijkbare prijzen en kwaliteit. Sowieso is Mabul niet echt een idillisch eiland (hel is overbevolkt), maar wel leuk om eens te zien. Een alternatief daar in de buurt is http://www.singamata.com/index.php maar ook die is weer net iets duurder. Veel plezier daar, het is er echt prachtig! :)
harmpie
Reiziger

Bericht door harmpie »

In Borneo is zoals de meesten al aangeven reserveren noodzakelijk.
Een must-do is de Kinabangan River Lodge in Bilit, een geweldige ervaring met supervriendelijke mensen en geweldig eten, en dat voor midden in de jungle, zie de website:http://www.insabah.com/index.php daar kun je boeken en het is niet duur.
Een andere aanrader is dit hostel vlakbij Sepilok: http://www.paganakandii.com/ Ook hier prima eten, zeer vriendelijke mensen en mooie kamers, gratis vervoer naar Oerang Utang centrum inbegrepen. Niet overslaan.

Als je wilt duiken op Sipadan MOET je echt vooraf reserveren, dat betekent een aanbetaling doen anders ben je niet zeker van je zaak, vaak bieden ze pakketten aan. ik heb gedoken via www.sipadan.com Prima service, alhoewel de kamers matig zijn op Mabul, evenals het eten. Instructeurs zijn prima. Je betaald volgensmij 1500 Rm, voor 9 duiken waarvan 3 op Sipadan. Er is veel aanbod dus vergelijk de prijzen maar ga er niet te makkelijk van uit dat je een permit krijgt (ze geven er namelijk maar 120 per dag in totaal weg).
Ik was op Mabul begin augustus en vond het een beetje tegenvallen, door de overvloedige regenval is het zicht matig, maar dat kan natuurlijk per dag verschillen, Wel enorm veel vis overal!! Succes!
sannie23
Reisexpert

Bericht door sannie23 »

Bilit village homestay Langs Kinabangan River kan ik zeer aanraden. ^O^
Was hier 3 dagen afgelopen oktober.
Dit homestay programma bestaat uit 12 gezinnen die slaapgelegenheden aanbieden.

Je slaapt dus bij een gezin in het dorp en zo draag je ook nog een steentje bij voor de lokale bevolking van het dorp. En een stuk goedkoper dan de meeste resorts langs de rivier die vaak door buitenlandse investeerders worden gerund.

vervoer van en naar luchthaven of Sandakan RM75 p.p ca € 17,00

Accomodatie 2 nachten, 3 dagen
Alle maaltijden
Koffie, thee wat je de hele dag door kunt pakken
Goed engels sprekende gids
Jungle tochten: 1 s'nachts en 1 overdag en
3 Geweldige riviertrips.
Totale kosten 380 RM p.p. ca €87,00

Vind dit persoonlijk niet duur en het was het dubbel en dwars waard.

Zag de boten van de resorts met een sneltreinvaart over de rivier varen. Was zo blij dat wij een gids hadden in een klein bootje die alle tijd nam om alles op zijn gemak liet zien en echt heel veel moeite deed de verschillende dieren te spotten.

Hoop dat je er wat aan hebt.
sannie23
Reisexpert

Bericht door sannie23 »

Weet niet of je het al gevonden had maar hier vind je alle informatie en contactgegevens.
https://bilithomestay.wordpress.com/200 ... abatangan/
:)
Plaats reactie