Van Cairns naar Sydney

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Joyce010

Van Cairns naar Sydney

Bericht door Joyce010 »

Hallo iedereen :) ,

Ik wil met 2 vrienden volgend jaar ongeveer 3 maanden rondreizen in Australie, van Cairns naar Sydney (met de auto). Het gaat om de periode oktober/november t/m begin januari. Nu hebben we al wel een beetje rond gekeken waar we heen willen maar we lopen soms een beetje vast over hoelang we ergens willen blijven wat er te doen valt etc. Kunnen de mensen die dit lezen wat advies geven of hun eigen ervaringen delen :@ :)

Groetjes Joyce *O* :P
RpBruno

Re: Van Cairns naar Sydney

Bericht door RpBruno »

Leuk Joyce!

Ik ben er zoals 't er nu uit ziet ook rond die tijd!
Ga eerst met een binnenlandse vlucht van Brisbane naar Cairns daar in de buurt duiken in het Great Barier Reef.
En daarna naar beneden reizen, zodat ik met oud op nieuw in Sydney ben.
Ook hoop ik dat ik daar op tijd ben zodat ik eerst ook nog verder naar beneden kan reizen, om tasmanië nog een bezoekje te brengen.
Verder heb ik niet veel tips voor je want ik moet het ook allemaal nog zelf meemaken!
Wel schijnt het dat het in Brisbane een echt Backpackers oord is.

Succes, en misschien tot ziens daarzo!
Joyce010

Bericht door Joyce010 »

Hey,

Wat leuk om te horen :) onze planning is ook om daar met oud&nieuw te zijn *O* en te duiken en allerlei activiteiten (om het maar zo te noemen) te gaan doen :Y . Hoe ga jij reizen? :)

Groetjes
Nienke Krook
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nienke Krook »

Hoi Joyce, Leuk dat je deze reis gaat maken. Ik ben twee keer in Australië geweest en ben ook ooit met de oostkust begonnen. Drie maanden is daarvoor best lang, ik heb er iets minder dan 2 maanden over gedaan en daarbij voelde ik me niet gehaast. Maar meestal merk je ter plekke wel of je het ergens leuk vindt en er langer wilt blijven. Ik zou zeker niet teveel vastleggen van tevoren en lekker alles gaan bekijken wat je onderweg tegenkomt.
Om je een beetje te helpen, hier mijn schema uit 2006 (ik heb alleen andersom gereisd, dus van Sydney naar Cairns)

Sydney - Daar kun je zolang doorbrengen als je maar wilt, er is zoveel te zien en te doen (ook in de omgeving, zoals de Blue Mountains). Ik was er toen ongeveer tien dagen.
Leconfield - Ligt vlakbij Tamworth, ik deed daar een week een jackeroo/jilleroo cursus (zie info over de cursus hier op de site)
Byron Bay - Superrelaxed hippie-dorpje. Je kunt er surfen en tussen de dolfijnen kajakken. Ik was er 3/4 dagen, maar het is wel een plek waar mensen wat langer blijven plakken.
Surfers Paradise - Zuid-Spanje in Australië. Vooral veel uitgaan en... eh.... uitgaan. Oh ja, je kunt er ook naar allemaal wildwater- en themaparken. Ik hield het 3 dagen vol daar :)
Brisbane - Een grote, keurige stad, maar ik vond het er zelf echt heel saai. Je kunt een uitstapje maken naar de Lone Pine Koala Sanctuary en musea of de botanische tuinen in de stad bekijken, maar toen had ik het wel gehad. Ik was er 2 dagen
Noosa - Ontzettend mooi en relaxed plaatsje. ook populair onder backpackers. Er is een geweldig mooi nationaal park, je kunt er veel wandelen en koala's spotten. Ga vanaf Noosa met een pendelbus naar de dierentuin van Steve Irwin, niet vanaf Brisbane! Hier betaal je er niets voor! Ik was er 3 dagen.
Hervey Bay - Opstap naar Fraser Island. Stadje zelf is niet veel aan. Maar Fraser is geweldig! zeker 3 dagen naar het eiland gaan en dan een dag ervoor en erna in Hervey zijn.
Airlie Beach - Backpacker Heaven (als je ervan houdt dan...) Echt een soort Salou. Maar gelukkig is er een uitstap naar de Whitsundays te maken, dat maakt er een hoop goed. Ik deed 3 dagen varen, en was nog 2 dagen in Airlie Beach (er was toen net Halloween)
Townsville - Vanaf hier op de ferry naar Magnetic Island. Heel rustig eilandje. Leuk als je van rust, natuur en wandelen houdt. Niet echt veel anders te doen, behalve in het Base Hostel, waar een fullmoon party gehouden wordt. (Maar dat stelde niet heel veel voor) Ik was er iets van 2/3 dagen
Cairns - Rustig 'stadje', stelt niet heel veel voor na Sydney en Brisbane. Je kunt er goed tochten naar het Barrier reef maken en natuurlijk veel uitgaan. Ik was hier ongeveer 5 dagen (ik nam vanaf hier een vlucht naar Darwin).
Cape Tribulation - Zeker doen! Je gaat de jungle in, waar je kunt wandelen, paardrijden, krokodillen zien (als je geluk hebt - of juist niet, ligt eraan waar je ze tegenkomt :) ) en tropisch fruit proeven. Ik deed een 3-daagse trip. Geboekt in Cairns.

Het is dus vrij goed in 2 maanden te doen, maar dat hangt van je tempo af, wat je wilt doen en wie je onderweg tegenkomt. Dan is het ideaal als je niets hebt vastgelegd. Onderweg kun je overal gemakkelijk tripjes boeken.

Je zou eventueel naar binnenlandse vluchten kunnen kijken als je in Australië bent, die kosten niet zoveel en dan kun je bijvoorbeeld nog een weekje rondom Darwin en Alice Springs erbij pakken (zeker een aanrader om het 'echte' Australië gezien te hebben. Tasmanië is ook goed in een week te doen)
http://www.thetraveltester.com [verhalen en tips over betekenisvol en onafhankelijk reizen] | binnenkort: downundertrip.com [expert tips voor je eerste Australië bezoek]
Nienke Krook
Reisexpert
Contacteer:

RpBruno schreef:Wel schijnt het dat het in Brisbane een echt Backpackers oord is.
Weest gerust, de hele oostkust is een Backpackers oord :) Brisbane vond ik niet zo bijzonder, maar smaken verschillen. Zeker overal gaan kijjken, want de mensen die je onderweg tegenkomt maken uiteindelijk of je ergens 1 dag of 1 week wilt blijven.
http://www.thetraveltester.com [verhalen en tips over betekenisvol en onafhankelijk reizen] | binnenkort: downundertrip.com [expert tips voor je eerste Australië bezoek]
Joyce010

Bericht door Joyce010 »

Echt heel erg bedankt voor de informatie *)

De reis periode ligt er een beetje aan of we ook naar NZ gaan of niet al is het voor mijzelf en één andere medereiziger geen probleem, maar de ander zit vergeleken bij ons veel krapper bij kas dus ja |:( :X

Maar 2 maanden voor de oostkust is wel genoeg als je gewoon rustig wilt doen en nog wat dingetjes wilt zien(en dan niet in de zin om overal een week te blijven ofzo, gewoon een dag of 3/4 als het ergens bevalt).
We willen een 4wd wicked camper huren dus denk dat het met de binelandse vluchten dna lastig wordt om bv 2x een auto te gaan huren etc? En ik heb er ook over na gedacht om het rondje sydney-cairns-alice springs-melbourne te maken zou dit haalbaar zijn in 2/3 maanden zonder al teveel gehaast? En wat zou de geschatte aantal euro's zijn die je dan kwijt bent als je ook gewoon uitstapjes wilt maken zeg maar?*heeft iemand daar een idee van?

Groetjes Joyce :) *credits naar de mensen die deze website en forums bijhouden vind ze echt super en er staat echt heel veel info op, ik zal mensen dit zeker aanraden als ze bnog niet van de website hebben gehoord ^O^ *O* *
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Wat ik zou doen is vanaf Cairns naar Darwin vliegen daar in de buurt een beetje rondkijken (Kakadu/Arnhem/Litchfield) en dan met de bus/trein/liften naar Alice Springs en daar een beetje rondkijken (Uluru/Kata Tjuta/Olga's) en dan terugvliegen naar Cairns. Ik heb destijds ook zoiets gedaan maar ben vanaf ASP naar Melbourne gevlogen (was al aan de Oostkust geweest).

Twee maanden is lang genoeg voor Cairns > Sydney.
Het rondje sydney-cairns-alice springs-melbourne vind ik te groot voor drie maanden, bovendie sla je dan Darwin over. Verkijk je niet op de afstanden!
Nienke Krook
Reisexpert
Contacteer:

Het ligt eraan voor welke route je de camper boekt. Ik ga ervan uit dat je hem in Cairns dan huurt en in Sydney inlevert, dat is het meest gangbare. In Sydney heb je verder niet echt iets aan een auto denk ik. Dan kun je makkelijk vanaf Sydney nog een ticket naar een andere locatie boeken en dan daar ter plaatse een bus-tour doen (Adventure Tours vond ik erg goed, op hun website staan veel opties: http://www.adventuretours.com.au/. Organisaties als de OZ-Experience (http://www.ozexperience.com/) (backpackerbus) heb je niet in die afgelegen gebieden, wel aan de oostkust)

Ik denk dat die route wel haalbaar is hoor in 2/3 maanden, ik heb bovenstaande route + (vliegen vanaf cairns>) Darwin & Nationale Parken (ong. 5 dagen) + (vliegen vanaf darwin naar>) Alice Springs & Uluru/Kata Tjuta/Kings Canyon (ong. 5 dagen) + Tour van Alice Springs via Adelaide , Great Ocean Road, Melbourne, Canberra en terug naar Sydney in precies 3 maanden gedaan. Niet gehaast vond ik zelf toen.

Met 1000 euro per maand heb je de minimale kosten wel gedekt (slapen, busvervoer en eten) met tours erbij wordt het natuurlijk duurder en met een camper huren helemaal (hoewel je dan natuurlijk geen hostel kosten hebt, maar dat vond ik zelf echt super gezellig en een meerwaarde aan mijn backpack-trip, je kunt ook goed variëren in kosten door goedkope kamers te nemen). Ik was met de Greyhound bus aan de oostkust, overal in hostels en veel uit eten, museumbezoek, veel uitgaan, Adventure tours in het centrum ongeveer 1500-2000 euro per maand kwijt (in 2006).
LovesStedentrips
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door LovesStedentrips »

Oh jij mazzelaar! Ik heb deze route in 3 weken (ja je leest het goed... 3 weken gedaan!) Véél te kort, ben nog steeds kapot! ;-)

Het rijden zelf is vrij saai op deze route, dus als je de tijd hebt (en dat heb je, hoera!) ga dan lekker van de Bruce HWay af en rijd over de kleinere regionale wegen, mooier en leuker. Er zijn bepaalde stukken waartussen niets te doen is (bijv tussen Mackay en Noosa... skippen! Niks te zien. Tussen Cairns en Airlie Beach, nada) terwijl je op sommige stukken binnen 350 kilometer wel op 15 leuke plekken kunt stoppen.

Boven Cairns is het in ieder geval leuk om naar Port Douglas te gaan. Een superleuk durp van waaruit je het best het Great Barrier Reef en The Daintree kunt verkennen. Dan zou ik Airlie Beach zeker aandoen om te zeilen langs de Whitsundays. Eungella NP (vogelbekdieren kijken) is daar vlakbij, heel mooi. Noosa NP en Noosa Heads vond ik ook te gek, net als Lamington en Springbrooke NP. Byron Bay was te gek (hippies en surf dudes) en The Blue Mounains zijn misschien wel het mooiste wat ik ooit gezien heb (en ik heb watervallen van Uluru zien komen...). Ofwel: goede route, genoeg prachtigs te zien. Lekker blijven hangen her en der, genieten van de natuurlijk en de leuke beestjes (ze zijn niet allemaal fluffig, maar veel wel). Een stop moet je zeker maken: Lone Pine Koala Sanctuary, bij Brisbane. Suerleuke zoo! En je mag een koala knuffen.

Ik vond Australië schrikbarend duur (ben net terug en failliet...), met je campertje en 3 man ben je denk ik wel voordeliger uit dan een auto en hostels. Veel zelf koken, veel kortingcoupons en veel backpacktours kunnen het nog wel binnen de perken houden. Maar als een fles wijn in de bottle shop minstens $10 kost (en zo'n $35 in een simpel restaurant...) tsja, dan is het soms lastg om binnen je budget te blijven.

Veel plezier en als je nog iets wilt weten: laat maar weten!
Heb je leuke tips over stedentrips?
Je kunt ze kwijt op http://www.mooistestedentrips.nl
Joyce010

Bericht door Joyce010 »

Ik dacht al dat het misschien te groot zou zijn *carins- alice springs etc* Ik wil niet haastig gaan reizen want daar krijg ik later dnek ik alleen maar spijt van. En ik had al ongeveer €2000 per maand gerekend:9. Heb er nu al helemaal zin in *O*

Echt super bedankt voor de reacties:) en hoop dat meerdere mensen nog volgen :)

Groetjes Joyce
RpBruno

Bericht door RpBruno »

Joyce010 schreef:Hey,

Wat leuk om te horen :) onze planning is ook om daar met oud&nieuw te zijn *O* en te duiken en allerlei activiteiten (om het maar zo te noemen) te gaan doen :Y . Hoe ga jij reizen? :)

Groetjes
Voordat ik in Australië kom ben ik al in Nieuw Zeeland en op Fiji geweest, daar wil ik leren duiken!
Dan kom ik in Bruisbane aan vanaf daar een binnenlandse vlucht naar Cairns, daar uiteraard het Great barrier Reef verkennen.

Dan vanuit Cairns de hele Oostkust af. Tegen de tijd dat ik bij Sydney ben bekijk ik of ik nog verder door kan reizen richting Tasmanië en mogelijk Melbourne, om daarna weer op tijd in Sydney te zijn voor Oud & Nieuw.

Zoals het nu de planning is kom ik 2 Okt. in Brisbane aan en tegen die tijd zie ik wel hoe en wanneer ik die binnenlandse vlucht boek.

2 Januari vertrek ik richting Singapore m mijn reis af te sluiten.

Ook ik zie hier een hoop nuttige tips tussen! Merci!
johnwgoessens

Bericht door johnwgoessens »

Van Cairns naar Sydney is in 4 weken goed te doen. Dat hebben wij gedaan in 2007. Vlak boven Sydney wordt het wat minder interessant vonden wij.

John
Plaats reactie