Rusland: Moskou, tips?

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Jenny
Reisexpert

Re: Met scooter naar Moskou, hoe zit het met visa?

Bericht door Jenny »

Ik had al een keer een berichtje getypt, maar dat is door een storing niet geplaatst.... Nog een keer dan maar!

Inderdaad heb je voor Rusland een visum nodig wat je vooraf aan moet vragen. Afhankelijk van je route heb je ook een visum nodig voor Belarus, en volgens mij krijg je dat ook niet aan de grens. Het is echter niet moeilijk om Belarus te mijden, zo kan je van Duitland naar Polen naar Litouwen naar Letland. Dit is wel een klein stukje om, maar voor al deze landen is geen visumplicht.

Als je de tijd hebt kun je overwegen om Estland ook mee te pakken, en daar de hoofdstad Tallin te bezoeken. Na en bezoek aan Tallin kun je de grens over naar St. Petersburg.

Kijk trouwens ook even hoe het zit met reserveonderdelen in oost Europa. Een scooter is niet echt gemaakt voor zulke afstanden, en als er iets kapot gaat onderweg zal je het moeten vervangen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik had ook een antwoord getiept dat hier niet is doorgekomen....raar

leuk plan. weet alleen niet of de russen er zo blij mee zijn. Als je een visum gaat aanvragen moet je aangeven op welke dag je hetland in wilt en bij welke grens. Verder dus die letter of invitation en ze willen graag weten waar je tijdens je hele reis verblijft.
Ik zou dus zeker goede info inwinnen en belarus omzeilen idd
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
robert999666

Bericht door robert999666 »

hai fietje,
ja idd leuk plan.visa kun je ook regelen via de anwb of visa-burootjes, hier in Nl.
voor Wit-Rusland, Belarus, heb je ook visa nodig.Ga je Via Oekraïne daar heb je geen visa voor nodig.
is een mooie route, maar als je de tijd hebt is via Litouwen ook erg mooi.
beide routes heb je maar 1 visum nodig.
bon voyage
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

robert999666 schreef:hai fietje,
ja idd leuk plan.visa kun je ook regelen via de anwb of visa-burootjes, hier in Nl.
voor Wit-Rusland, Belarus, heb je ook visa nodig.Ga je Via Oekraïne daar heb je geen visa voor nodig.
is een mooie route, maar als je de tijd hebt is via Litouwen ook erg mooi.
beide routes heb je maar 1 visum nodig.
bon voyage
Wanneer ik op de kaart kijk, heb ik het idee dat je meer om rijdt als je via de Oekraine rijdt dan wanneer je via de Baltische staten gaat.
robert999666

Bericht door robert999666 »

hai Jenny,
het zal idd iets meer km zijn maar de wegen zijn weer iets beter.
Het is eigenlijk gewoon wat je eigen voorkeur is, men is op vakantie en niet op de vlucht. ^O^
beide routes zijn aantrekkelijk.

Ik wil in 2012 die kant op, en je hebt me wel aan t denken gezet wat betreft de route ^O^ ^O^
greetz
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik ga volgend jaar naar de Oekraine (alleen Kiev), maar ik heb wel door de Baltische Staten gereisd. En daar zijn de wegen absoluut niet slecht!

Ik kan overigens niks zeggen over de wegen van de Russische grens naar Moskou, in Rusland heb ik nl bijna alleen per trein gereisd.
joop

Qreply

Bericht door joop »

Hoi fietje,
Ben benieuwd of je inderdaad naar moskou bent geweest. Ik wil in juni met de fiets naar moskou. En ik kan wel tips gebruiken over van alles en nog wat onderweg.
Groet,
Joop
Angela82
Reisexpert

Moskou of ook St. Petersburg?

Bericht door Angela82 »

HoiHoi,

de kerstdagen hebben we weer achter de rug en ik ben me aan het oriënteren voor volgend jaar :)

Aangezien ik sowieso een tussenlanding ga hebben in Moskou, wil ik er een aantal dagen verblijven. Ik zit nu alleen nog te twijfelen of ik het ga combineren met een bezoek aan St Petersburg of alleen Moskou ga verkennen. Het is ook een beetje prijs afhankelijk. Is het jammer om alleen Moskou te doen en het dus waard om ook naar St. Petersburg te gaan?
Ik zit zelf te denken aan 3 dagen Moskou. Ik hoef te alles te zien, maar wel een beetje een indruk krijgen van de stad.

Groetjes
ubiytsa
Reisexpert

Re: Moskou of ook St. Petersburg?

Bericht door ubiytsa »

Hallo,

Ik ben toevallig anderhalve maand geleden naar beide steden afgereisd. Hoewel ik beide steden erg tof vond om te bezoeken, kan ik met gemak zeggen dat St. Petersburg bij de mooiste steden in Europa hoort, terwijl Moskou meer leuk is om de topattracties te bezoeken. Drie dagen is trouwens meer dan genoeg voor Moskou. Zelf waren wij in Moskou geloof ik drie dagen en hebben bijna alles lopend gedaan en bijna alles gezien. De topattracties liggen allemaal dicht bij elkaar (behalve de Izmailovski-markt en Novodevitsji-klooster), maar deze tweede staat zelfs op dit moment in de renovatie.

Ik was 70 euro kwijt om van St. Petersburg naar Moskou met de trein te reizen (duurt dan 4 uur) met als alternatief iets van 35 euro waar je dan 8 uur over doet.

Als je nog geïnteresseerd bent, dan heb ik hier nog wat meer van mijn ervaring opgeschreven:
http://ubiy.nl/2012/11/18/moskou-en-sint-petersburg/
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Angela82
Reisexpert

Bericht door Angela82 »

Bedankt voor je reactie!

Hmmm, dat zal dus € 140,- kosten voor een retourtje (of € 70,-, maar dat kost me dan al 16 uur). Of in St. Petersburg het vliegtuig pakken naar huis, dat wordt ff zoeken wat het goedkoopste gaat worden.
Keuzes....! |:( :)

Ik zal de kosten eens op een rijtje zetten; visum, hostel, kosten voor eten, musea, etc.
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Je hebt een visum nodig he :-) Weet niet hoeveel dat kost en wat de aanvraagprocedure is.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Visum zorgt inderdaad ook wel voor extra kosten:
- Uitnodiging (ca. 25 euro);
- Visum (ca. 30 euro);
- Eventuele visumbureaukosten.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Angela82
Reisexpert

Bericht door Angela82 »

Ja, ik ben op de hoogte van een visum en de uitnodigingsbrief, thanks.
Maar volgens mij hoef je je verblijfplaats(en) niet meer door te geven? En zo wel, dan is het ook geen probleem, het wordt een paar nachten hetzelfde hostel.

St. Petersburg ga ik gezien de kosten schrappen, hoewel het er mooi uitziet. Moskou wordt al het extraatje bij de trip :)
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Je kan ook met de trein naar St. Petersburg. Erg goed te doen en goedkoper dan vliegen.

Inderdaad een aanrader om daar ook heen te gaan, vonden wij aanzienlijk mooier dan Moskou.

Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Je hebt een verblijfplaats nodig zodat je ook je uitnodiging via hen kan regelen dacht ik.
Plaats reactie