Rusland: Moskou, tips?

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Rusland: Moskou, tips?

Bericht door Globeskater »

ik heb voor januari samen met 3 vriendinnen een paar dagen moskou geboekt..

we komen op donderdag middag aan en hebben dan de vrijdag om de stad te gaan bekijken, zaterdag en zondag wordt het schaatsen kijken dus weet niet hoeveel sightseeing tijd we hebben.. we gaan maandag aan eind van de middag weer naar huis..

nu is er best veel te zien, maar wat mag ik volgens jullie echt niet missen..

kijk kremlin en zo komen we wel en ook de metrostations wil ik zien..

maar ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van andere reizigers wat ik niet zou mogen missen..
bolletjeom
Reisexpert

Re: Moskou!

Bericht door bolletjeom »

Kremlin in komen gaat vrij veel tijd in zitten en is best prijzig. het was leuk maar niet echt het hoogtepunt voor ons. Wij konden de st Basil Cathedral (die gekleurde uien) niet in maar dat lijkt me de moeite waard.
Dus wat je doet...je gaat naar Het rode plein en kijkt dan naar st basil en ga evenuteel naar binnen. ga dan aan de andere kant van het plein kijken naar het mausoleum maar je hoeft er niet echt voor in de rij te staan. Aan de andere kant van dat plein is echt een mooi klein kerkje met heel veel kleuren waar je even binnen moet kijken> die heet de KAzan kathedraal. Dan loop je om het kremlin heen en ga je mensen kijken in het parkje.
Vergeet ook niet om te gaan kijken bij de MAcdonalds. Daar staat een rij tot heel ver buiten. De mac is daar zo hip en een status symbool. Grappig om te zien.
Ergens in dat weekend koop je een metrto kaartje en ga je alle mooie stations afreizen. Ind e gidsen staat welke het mooiste zijn om te zien, dan maak je een route en gaat er lekker voor zitten. goed voor je budget want je betaald...zo lang je onder de grond blijft...maar 1 keer! ideaal als je geen voeten meer over hebt!.
Je kunt ook een tochtje over de moskou rivier doen met een bootje. die stopt bij allerlei haltes dus op die maniet kan je jezelf heel veel meters lopen besparen en je kunt vanaf de boot mooie foto's maken.
Wanneer je tijd hebt kan je naar het mooiste klooster van Moskou. Het Novodevychi klooster is gebouwd vanaf 1524 en was het rijkste klooster van het land. De Smolenskj kathedraal die op het terrein ligt is nu een museum met oa schitterende 16de eeuwse fresco's.
De volkswijk Arbat is niet zo speciaal dus als je iets moet laten schieten moet je dat laten gaan.

Tip
Alles in Moskou zit goed in de verf. Het errug goed in de verf! De laag is zo dik dat het nooit droogt. Dit geldt voor bankjes in het park, leuningen, deurposten en hekjes. We hebben dus 2 t-shirts en een broek onder de verf zitten. Als je maar 2 broeken hebt dan is dat niet grappig. De verfvlekken op 2 tassen en 1 jas vallen gelukkig wel mee.

veel plezier
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Voor een paar dagen in moskou kan ik je de volgende dingen aanraden.

Het Kremlin is aardig. Maar je gaat er naartoe voor de Armoury. Daar heb je trouwens een aanvullend ticket voor nodig. Die kun je ook seperaat aanschaffen en dan kun je alleen naar de Armoury. Als je vroeg gaat, kun je de tickets beneden aan de kremlin muur aanschaffen ipv boven bij de 'toeristenstand' en heb je geen gezeur dat ze het alleen met audiogids willen verkopen. Het kremlin en de Armoury heb je het in een halve dag wel gezien. De st Basil Cathedral en het Novodevychi klooster zijn ook een aanrader. Op zaterdagmiddag (aan het eind) is er een mis in het Novodevychi klooster waar je ook naar toe kunt. Maar bij de kleine kloosters ben je ook welkom en erg leuk en hele ervaring om te zien. Heel erg anders dan in NL. IK zou ook naar het oorlogs musuem in park pobedji gaan, maar dat wist je al. De diorama's zijn een aanrader. Maar ook het museum zelf is grappig om te zien en de schilderijen die op de 2e verdieping hangen zijn leuk. In de middag kun je nog naar de mussen heuvel, daar heb je een uitzicht over Moskou en als je er in januari naar toe gaat en er ligt sneeuw, dan kun je er ook nog skieen. Voor de rasechte backpacker, is de ultieme uitdaging om dan een gratis lunch te scoren in de universiteit te scoren die er achter ligt.

Tot slot :) Als je van deze uitputtingsslag wilt bij komen, dan is een bezoekje aan de banja een must. Eigelijk hoort bij een paar dagen Moskou ook een bezoekje aan Sandunovskaya baths een must. Het is de oudste banja van Moskou en als je de VIP ticket neemt dan zit je nog helemaal oude stijl. (In ieder geval voor de jongens, deze banja is nog oude stijl - meisjes en jongens gescheiden :) )
Laatst gewijzigd door hildo op 29 dec 2008 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Het visum is binnen, die was binnen 1 week geregeld :D nu nog eens een planning maken die haalbaar is en waarin wij zoveel mogelijk zien ;)
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

En is dat gelukt?

Ik ben in 2006 in Moskou geweest als eerste plaats van mijn reis toen. Mooie stad om eens te zien.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

ik denk dat ik ter plekke maar kijk wat ik van mijn lijstje kan afstrepen ;) Ik wou namelijk op krukken lopen maar heb de pezen rond mijn schouder verrekt en kan dus niet op krukken... dus nu is het maar zien hoe ver mijn benen mij brengen!

Iig donderdagmorgen vroeg vertrekken en dan 's avonds aankomen,... vrijdag willen wij eigenlijk alles zien.. kremlin, st.basils, rode plein en een klooster ;) en als er dan nog tijd over is wat andere dingen ;)
bolletjeom
Reisexpert

leen gewoon een rolstoel bij de kruiswinkel! Kan je alles zien en mag je overal vooraan staan ;)
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Heb gisteren lekker veel gezien en flink over mijn grenzen gegaan.. vandaag en morgen schaatsen kijken en dan maandag kijken of we nog ergens heen gaan...

Iemand al eens naar het overwinningspark geweest??
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik heb van het overwinningpark gehoord dat het niet meer is dan een communistische hoop beton.

Zelf heb ik daarom gekozen om wat meer afgelegen kerken te bezoeken en een tochtje over de rivier te maken toen ik 'klaar' was met het Kremlin. Moskou heeft ook een aantal prachtige musea, absoluut een aanrader (zeker wanneer de Hermitage in St Peterberg niet op het programma staat). :)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Wanneer je tijd hebt kan je naar het mooiste klooster van Moskou. Het Novodevychi klooster is gebouwd vanaf 1524 en was het rijkste klooster van het land. De Smolenskj kathedraal die op het terrein ligt is nu een museum met oa schitterende 16de eeuwse fresco's.
ligt lekker buiten de standaard route maar je komt er met de metro vlakbij!
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Globeskater schreef:Heb gisteren lekker veel gezien en flink over mijn grenzen gegaan.. vandaag en morgen schaatsen kijken en dan maandag kijken of we nog ergens heen gaan...

Iemand al eens naar het overwinningspark geweest??
Als je park pobedy bedoelt, dan zou ik zeker heen gaan. Het park op zich zelf is grappig, maar het museum over de WWII is harstikke leuk. De diorama's zijn fantastisch, daar gaar je er voor heen. Maar de rest van het museum is ook zeer leuk.

Er heeft een tijdje geleden in 'recensie' van Moskou in de Trouw gestaan. Daar stond ie bij de top 5 zaken om in moskou te bekijken.
Dewereldomdehoek

Bericht door Dewereldomdehoek »

wij zijn afgelopen zomer in moskou geweest tijdens onze wereldreis. het was bijzonder om er eens te zijn geweest, maar erg gastvrij vonden wij het niet. tuurlijk kremlin en rode plein is erg mooi, maar ook wandelen langs de mockba en eens een andere wijk inlopen, en de beroemde winkels in goem en zo. mooi! wij hebben een stadwandeling gemaakt, individueel, stond in n marco polo boekje, dan kom je ook eens ergens anders. kijk maar eens bij ons reisverhaal over mockba!
groetjes esther
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

esther, je hebt zeker gelijk dat de mensen niet erg gastvrij zijn, maar toch hebben we ook wel veel mensen gehad die mijn koffer droegen en als we even de weg zochten mensen die even kwamen helpen en zo ook hun engels oefenden..

helaas hebben wij zelf geen tijd meer gehad om nog veel te zien... vanochtend nog even op rode plein geweest want was enige waar wij tijd voor hadden voordat wij weer naar vliegtuig moesten..

park pobedy wat volgens mij het overwinningspark is wel vanuit de schaatsbus gezien en zag er leuk uit.. ik weet wel dat ik zeker terug wil want wij hadden echt niet genoeg tijd, maar was super leuk!

De dingen die wij allemaal op de top van ons lijstje hadden staan hebben wij gezien maar de stad heeft nog zoveel meer te bieden, en zou ook alles wel eens willen zien als het groen is ipv wit van de sneeuw ;)
bolletjeom
Reisexpert

ik zou het wel eens willen zien als het wit is van de sneeuw ipv wanneer alles groen is *)

Het is niet een stad waar de warmte en gezelligheid afstraalt maar ik vond het erg boeiend en zou best eens terug willen
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Als het winter is in Moskou, dan ga ik ook eens terug. Ben welliswaar geen wintersport ganger. Maar skieeen op de mussenheuvel in het midden van stad, lijkt ook een leuke belevenis.
Plaats reactie