Digitale compact camera of spiegelreflex?

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Marco
Reiziger

Bericht door Marco »

ik heb mijn keuzes gemaakt eerst in de winkel en daarna op deze site
http://www.cameralabs.com/

Er staan van alle spiegel reflex camera's reviews op die site. Het is niet zo zeer een lijstje met voors en tegens maar verhalen wat hun vinden met daarbij plaatjes om dingen te vergelijken.

Op deze pagina bijvoorbeeld worden de twee (plus een andere) camera's met elkaar vergeleken.
http://www.cameralabs.com/features/10Me ... ndex.shtml
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

hi marco

het is helemaal niet denigrerend bedoelt maar investeer ook eens in een boekje "fotograveren voor Dummy's " 8)
en dat bedoel ik echt niet lullig
maar daar kan je een hoop leren over de techniek en meer uit je camera halen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
bolletjeom
Reisexpert

dank je Marco! Top
had ik nog een vraag
heb net een vergelijksite gevonden en daar 1 van mijn hoofdeisen ingetiept.
Ik moet en ik zal namelijk een camera die op gewone baterijenn kan....maar dan komt er dus bijna niets uit de bus :( :roll:

Moet ik dat dan maar los laten?
Wat zijn jullie ervaringen met de normale Accu's?
Het opladen in verre vreemde landen? adaptors enzo nodig?
zijn ze echt zo duur om een extra accu mee te slepen?
hebben jullie een extra bij jullie?
kan je de accu tussendoor opladen als ze nog niet helemaal leeg zijn of is dat slecht?
Hoe lang duurt het voordat een opgeladen accu leeg loopt als je hem in je tas bewaart?
InekeKremers
Reiziger

Bericht door InekeKremers »

Ik heb goede ervaringen met de accu. De mijne gaat ongeveer een week mee, bij normaal tot veel gebruik. Het opladen is tot nu toe ook prima gegaan. (Heb hem gebruikt in Vietnam en Marokko). De 'adaptor' is meer een lkastje waar je de batterij op klikt. Neemt niet veel plaats in beslag en is niet zwaar.
Ik raad je wel aan om een extra accu erbij te kopen. De mijne was op een dag leger dan ik dacht en toen was het einde foto's maken voor die dag. Dus reserve kan geen kwaad.
Ik laat mijn accu ook wel eens tussen door op, als ik twijfel of ik er wel de dag mee door kom, maar of dit goed of slecht is? Ze zeggen weleens dat de batterij er 'lui' door kan worde
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Best fotografeer je tot de batterij helemaal leeg is, en dan pas opladen. Ik heb trouwens nog geen problemen gehad om ze ergens op te laden. Maar om het zekere voor het onzekere te nemen, heb ik zelfs 2 reserve batterijen. 'Leeglopen' doen ze toch niet.
't Is ook afhankelijk van hoe veel foto's je maakt (of op je schermpje bekijkt), hoe lang je batterij mee gaat. De eerder genoemde batterij die een week mee ging, kan bij mij op een halve week leeg zijn :D
Wat betreft compatibele lenzen: gewoon eens bellen naar een fotograaf of eens langs gaan met je camera en je bent helemaal zeker. Maar als ze geen 50 jaar oud zijn, zullen ze wel passen.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Marco schreef: Ik zag hier ook regelmatig nog AF voorbijkomen, wat is dit? En als ik het goed begrijp geeft een hogere iso waarde meer "licht" op de foto? Dus als het donker is gebruik je een hoge iso waarde?
AF= autofocus, dus het automatisch scherpstellen van je camera
Je hebt het goed begrepen wat betreft de ISO (dit is vergelijkbaar met de ASA van de filmrolletjes).

Sony of Canon? Dat is een keuze waarbij ik je niet kan helpen.
Zelf heb ik een Sony en heb ik geen last van ruis omdat ik geen hoge ISO in stel. Er bestaan alternatieven om licht te 'vangen'. En hiervoor kan een cursus of boek inderdaad een hulp zijn, zoals Bolletje al aangeeft.
En wat betreft de lenzen; mijn portretlens (Tamron) en mijn groothoek (Sigma) kocht ik nieuw, mijn tele en supertele (beiden Sigma) kocht ik 2ehands. Zo zit ik aan een bereik van 10-500 mm. Een macro zal ik dit jaar waarschijnlijk ook nieuw kopen omdat mijn voorkeur niet snel 2ehands van de hand wordt gedaan. Ondertussen behelp ik me met tussenringen.
Het is een feit dat je geduld bij Canon minder op de proef wordt gesteld tijdens je zoektocht naar 2ehands lenzen. Zo heb ik een half jaar moeten zoeken naar die 2 tele's. Maar het was de moeite (en besparing!!!) waard.
Laatst gewijzigd door kohraya op 07 mar 2008 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon
Reiziger

Bericht door Simon »

Marco schreef: Beide camera's wil ik aanschaffen met een (soort gelijke lens van) 75mm 300 lens omdat ik dan met één lens redelijk wat kanten op kan.
Ik verwacht in ieder geval dat ik de komende jaren dan wel even zoet ben met ontdekken van de camera.
Wow...dat is behoorlijke zoom-range die je daar aanschaft. Weet je zeker dat je niet meer hebt aan groothoek-lens (18-50/18-70). Of neem je die als kitlens bij de camera?
Ik zag hier ook regelmatig nog AF voorbijkomen, wat is dit?
AF - Auto Focus.
En als ik het goed begrijp geeft een hogere iso waarde meer "licht" op de foto? Dus als het donker is gebruik je een hoge iso waarde?
Wat het eerste betreft durf ik niet 100% te zeggen, maar ik denk dat je er niet ver naast zit. Wat het tweede betreft, dat klopt.
Er is nog maar één afweging welke ik moet maken. Wat is belangrijker meer keuze uit verschillende lenzen en dus voor de Canon kiezen en minder ruis hebben maar geen stabilisatie. Of meer voor het budget gaan om te kijken of een spiegelreflex wat voor mij is en gaan voor de Sony a100 of a200 met stabilisatie en bij hoge iso wat meer ruis?
Dit is een persoonlijke afweging. Overigens, voor Sony zijn er bij Sigma/Tamron voldoende lenzen beschikbaar imho :)
Simon
Reiziger

Re: losse lenzen voor digitale camera's (CANON)

Bericht door Simon »

bolletjeom schreef:
zouden die lenzen ook op een digitale Canon passen??
iemand enig idee?
of waar ik die info kan vinden??
Dat *zou* moeten werken. Houdt wel rekening met de crop-factor (1.4)

Een goede site met reviews is: http://www.dpreview.com/
bolletjeom
Reisexpert

ik begreep iets over een factor 1,5 ja
dat zou, geloof ik, betekenen dat ik met de telelens verder zou kunnen inzoomen maar dat ik dan met dichterbij problemen krijgt?
toch?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Je ziet wel eens mensen met een batterijpack onder hun DLSR lopen maar ik kan me echt niet voorstellen waar je dat voor nodig hebt.

Een goede accu is echt zoveeeeeeeeeel beter dan gewone batterijen. Onze accu hield het makkelijk de volle 17 dagen Annapurna cicuit vol zonder opladen. Ik denk dat we op een volle accu wel 100 uur ofzo kunnen.

Dat is voor de Sony A100, daar hebben we voor de zekerheid 2 accu´s van maar de 2e gebruiken we alleen als de eerste aan de oplader ligt en nooit omdat de eerste op is.

Op onze andere camera gaat de accu minder lang mee maar nog steeds iets van 10 dagen. Beide accu zijn klik je in een klein kastje, geen probleem en ook handig dat ze op verschillende stroomsterktes werken :wink:

.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Tikva schreef:Onze accu hield het makkelijk de volle 17 dagen Annapurna cicuit vol zonder opladen. Ik denk dat we op een volle accu wel 100 uur ofzo kunnen.
.
Dan denk ik dat je niet veel foto's hebt gemaakt. Handiger is om te weten hoeveel clicks je hebt gehad met één volle batterij.
bolletjeom schreef:ik begreep iets over een factor 1,5 ja
dat zou, geloof ik, betekenen dat ik met de telelens verder zou kunnen inzoomen maar dat ik dan met dichterbij problemen krijgt?
toch?
Met cropfactor 1.5 wordt een 300mm lens inderdaad een leuke 450mm.
Maar aan de andere kant, is je 28mm geen groothoek meer met zijn 42mm :? (vandaar dat die nieuwe lenzen nu vaker bij 18mm beginnen)
Oude lenzen hebben verder geen invloed op de cropfactor. Deze wordt bepaalt door je sensor.
bolletjeom
Reisexpert

Met cropfactor 1.5 wordt een 300mm lens inderdaad een leuke 450mm.
Maar aan de andere kant, is je 28mm geen groothoek meer met zijn 42mm (vandaar dat die nieuwe lenzen nu vaker bij 18mm beginnen)
Oude lenzen hebben verder geen invloed op de cropfactor. Deze wordt bepaalt door je sensor.
Geweldig Kohraya. ik had al zo'n vermoeden maar dan weet ik het nu zeker :wink:
ik heb een 70-300mm en ik vind het niet erg als die 450mm word.
en inderdaad een 28-80mm

de Canon die ik nu op het oog heb komt met een 18-55. die is dan vergelijkbaar met die 28-80 zeker?
dus dan kan ik wel redelijk macro'en, toch?

ik heb mijn oog nu dus laten vallen op Canon
nu kan ik een EOS D350 kopen, model van vorig jaar.
Of de EOS D400 die er over 2 maanden uit gaat dus betaal ik nu dan eigenlijk te veel
ik neig naar de 350 of is die veel minder dan de 400?
zou het stom/zonde zijn als ik me door de prijs laat leiden?
bolletjeom
Reisexpert

ik heb ook nog een vraagje in het kader Spiegel reflex of bridgemodel

kijk je bij een spiegelrefelx altijd door de zoeker of kan het ook via het lcr scherm?
Als (relatief nieuwe ) brildrager vind ik de zoeker lang niet altijd prettig.
Maar ja, je ziet wel veel beter wat je doet.

in sommige situaties vind ik het ook heel fijn te werken met het scherm omdat je onderwerp dan niet doorheeft dat je fotograveerd. Ik fotograveer nogal wat mensen met mijn camera op schoot of in mijn hand op heup hoogte
bolletjeom
Reisexpert

:D BUDGETNIEUWS :D

Koop tussen 1 maart 2008 en 30 juni 2008 een Canon EOS 400D, EOS 40D of een EOS 5D en ontvang respectievelijk € 60, € 150 en € 200 retour!

Het aanvraagformulier voor de Cash Back dient uiterlijk 15 augustus 2008 te zijn verzonden.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

bolletjeom schreef:ik heb ook nog een vraagje in het kader Spiegel reflex of bridgemodel

kijk je bij een spiegelrefelx altijd door de zoeker of kan het ook via het lcr scherm?
Als (relatief nieuwe ) brildrager vind ik de zoeker lang niet altijd prettig.
Maar ja, je ziet wel veel beter wat je doet.

in sommige situaties vind ik het ook heel fijn te werken met het scherm omdat je onderwerp dan niet doorheeft dat je fotograveerd. Ik fotograveer nogal wat mensen met mijn camera op schoot of in mijn hand op heup hoogte
Op de nieuwe modellen kun je wel door het scherm kijken, bij de huidige modellen niet. Het het dan LifeView en wordt gepresenteert alsof het iets revolutionairs is terwijl het al lang op alle compact modellen zit?!
Laatst gewijzigd door Erik op 06 mar 2008 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie