Digitale compact camera of spiegelreflex?

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik heb een camera met onderwaterhuis om foto's te maken tijdens het snorkelen en het duiken. Met deze camera kan ik tot 40 meter diepte, wat tevens de grens is voor recreatieve duikers.

Als je bij het snorkelen gewoon aan de water oppervlakte blijft, is een camera die tot 3 meter diepte gaat uiteraard genoeg. Maar vergeet niet dat 3 meter niet diep is, zodra je met een hoekduik omlaag zwemt om ff snel een foto te maken van een visje of een stukje koraal, dan zit je zo aan een meter of 5. En daar kan je camera niet tegen!

(Ter illustratie: 3 meter is de diepte van de meeste zwembaden.)

Uiteraard is deze camera met huis ook beschermd tegen regenwater en spatwater en stof enzo, maar dat is niet de reden dat ik hem gekocht heb.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron »

weet het dat je niet duiken kunt met de gene die ik heb.
en die ik heb gaat ook nog maar tot1,5m
oftewel gewoon plat liggen in het water handen uitstrekken en foto's maken. of op de kop in het water hangen dat heeft die tot nu toe ook overleeft.

voordeel is dat ik toch niet duiken kan door dat ik de druk op me oren niet kan regelen. dus te diep ga ik niet!!! :)
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
Anne
Wereldreiziger

Bericht door Anne »

Interessant topic! Maar ik krijg nu wel het idee dat je met een SLR wel een beetje ervaring moet hebben met zo'n ding om er mooie foto's mee te maken (ivm handmatig alles instellen). En das bij een tussenmodel weer niet nodig...

Dan is even snel een plaatje schieten er niet bij met een SLR. Zie ik dat juist of ben ik nu kort door de bocht?

Groetjes Anne
vlam

merken

Bericht door vlam »

Ik lees van alles over Minolta, Sony en Canon, maar is er niemand met Nikon-ervaring en specifieke voorkeuren/afkeuren mbt Nikons digitale spiegelreflex?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Elke SLR heeft ook een automatische stand waarmee je (meestal) best ff snel een mooi plaatje kan scheiten.

(En ik denk dat minstens de helft van de mensen de camera zelden tot nooit van deze stand af haalt.)

Als je echt meer wilt met een SLR, dan raad ik je aan eens wat fotografieboeken te lezen of een cursusje te volgen. Spelen met de instellingen, maak verschillende foto's van hetzelfde object met verschillende diafragma's en sluitertijden en kijk wat er gebeurd. Overbelicht of onderbelicht je voorwerp eens een paar (delen van) stops. Speel met brandpuntafstanden. Met composities en gulden snedes. Kijk hoe vast jouw hand is en wat jouw maixmale sluitertijd is zonder statief (handig om te weten!). Enz....
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

kom er net achter dat mijn geliefde maar bejaarde camera foto's maakt die veels te klein zijn voor zoiets moois als een Hema-album :cry:

moet ik dus toch een nieuwe camera :)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
kohraya
Reisexpert

Re: merken

Bericht door kohraya »

vlam schreef:Ik lees van alles over Minolta, Sony en Canon, maar is er niemand met Nikon-ervaring en specifieke voorkeuren/afkeuren mbt Nikons digitale spiegelreflex?
Je hebt mij elk merk categorieën. Als je camera's gaat vergelijken in dezelfde categorie, zijn ze allemaal aan elkaar gewaagd. Je vergelijkt de Sony A100 bvb met de 400D van Canon en de D60 van Nikon. Het hangt dan een beetje af van persoonlijke voorkeuren welke je kiest, want ze zijn quasi gelijk wat betreft prestatie's.
Bij sommige modellen zit zo weinig verschil dat het niet echt uitmaakt naar mijn mening. De A100 of 200; de 350, 400 of de 450D; de D40,60 of 80. Ze zijn steeds een tikkeltje beter. Maar of het zijn geld waard is, aangezien het vorige model dan drastisch in prijs zakt, is dan weer een persoonlijke keuze.
De A700 is dan weer de hoogste categorie bij Sony. Deze kan je vergelijken met EOS 5D van Canon en de de D300 van Nikon. En hier kan je wel wat verschillen opmerken.
Maar daar houdt het op bij Sony, terwijl je bij andere merken nog hogere categorieën (en prijskaartjes) hebt.
Geen appelen met peren vergelijken dus, maar de juiste categorieën naast elkaar leggen: instapmodellen, semi professioneel en professioneel.
vlam

nikon

Bericht door vlam »

Ik ben zelf een Nikonfan, heb al verschillende spiegelreflex camara's gehad en heb net voor de digitale revolutie mijn laatste analoge spiegelreflex gekocht. Sinds twee jaar heb ik een kleine nikon coolpix, maar verlang nu toch wel heel erg naar een digitale spiegelreflex. Ik hoef niet veel toeters en bellen en wacht eigenlijk tot er een goeie aanbieding komt van de D40. Dit voldoet voor mij wel verwacht ik en bovendien kan ik mijn oude telelens gebruiken. Je kan wel heel veel geld uitgeven, maar als amateur beperk ik me toch meestal tot de meest voor de hand liggende instellingen en bovendien: hoe uitgebreider hoe zwaarder en dat telt ook, vooral als je reist.
InekeKremers
Reiziger

Bericht door InekeKremers »

las ook ergens dat iemand een extra camera bij zich heeft met een onderwater hoes. waarom dat???
of gebruik je die echt voor het duiken?? dan kan ik het begrijpen.
Ik heb inderdaad een Canon Ixus 60 bij, met onderwater hoes. Ik gebruik deze vooral bij het snorkelen. Heb niet echt goede ervaringen met wegwerp onderwater camera's en kon de hoes goedkoop aankomen. Heb er tot nu toe erg veel plezier van gehad.
InekeKremers
Reiziger

@ Simon:

Welke Crumpler rugzak heb jij? Ik weet dat ik er een wil, maar ik ben er nog niet uit welke.
bolletjeom
Reisexpert

losse lenzen voor digitale camera's (CANON)

ik heb net even de lap tekst doorgeworsteld die is ontstaan bij de vraag over spiegelreflex of compact.
het is net russisch :?

en toen bedacht ik me dat ik nog een ouderwetse ( dus niet digitale) spiegelreflex camera heb liggen
een Canon EOS 500
met daarbij 2 lenzen

zouden die lenzen ook op een digitale Canon passen??
iemand enig idee?
of waar ik die info kan vinden??
Marco
Reiziger

Bericht door Marco »

Zover ik weet kan dat wel. Ik heb nu ook al een heel aantal reviews doorgelezen en daar staat bijvoorbeeld ook dat oude lenzen van de konika te gebruiken zijn op de nieuwe Sony. Dus lijkt het mij dat je ook de lensen van een analoog toestel gewoon op een digitaal toestel moet kunnen gebruiken.

Ook wordt er in de winkel geen onderscheid gemaakt in lenzen voor digitale camera's of analoge.

Maar 100% zeker weten doe ik het dus niet.
InekeKremers
Reiziger

Volgens mij moet dit wel kunnen. Ik had zelf een analoge EOS300V, en ik kan mijn lens ook op mijn digital SLR (400D) gebruiken.
Ik zou zeggen gewoon proberen!
bolletjeom
Reisexpert

klinkt ook eigenlijk best logisch dat dit zou kunnen. :)
zou heel mooi zijn.

weet iemand nog een goede camera vergelijksite? en dan niet om prijzen te vergelijken....die kan ik zelf ook wel vinden ....maar meer een site dat je op kunt geven waaraan je wilt dat een camera voldoet.
Marco
Reiziger

Bericht door Marco »

Tot nu toe even een update. De Canon EOS 400 of de Sony A100 / A 200 zijn allemaal camera's welke binnen het budget vallen en welke ruim voldoende zijn voor mij om nu mee te beginnen.

Beide camera's wil ik aanschaffen met een (soort gelijke lens van) 75mm 300 lens omdat ik dan met één lens redelijk wat kanten op kan.
Ik verwacht in ieder geval dat ik de komende jaren dan wel even zoet ben met ontdekken van de camera.

Ik zag hier ook regelmatig nog AF voorbijkomen, wat is dit? En als ik het goed begrijp geeft een hogere iso waarde meer "licht" op de foto? Dus als het donker is gebruik je een hoge iso waarde?

Er is nog maar één afweging welke ik moet maken. Wat is belangrijker meer keuze uit verschillende lenzen en dus voor de Canon kiezen en minder ruis hebben maar geen stabilisatie. Of meer voor het budget gaan om te kijken of een spiegelreflex wat voor mij is en gaan voor de Sony a100 of a200 met stabilisatie en bij hoge iso wat meer ruis?
Plaats reactie