Topic starter zegt: "Of een spiegelreflex of 'tussen in model' compact camera." Dat 'tussen in model' noemen ze een hybride camera en is niet zo compact als de gewone compact toestellen. Soms zijn ze even groot als een spiegel reflex. Fixeer je hierbij niet op de digitale zoom, maar enkel de optische zoom.
Dat je met een spiegelreflex betere foto's zou maken, is verkeerd uitgedrukt. Compact camera's hebben namelijk software die de foto's bewerken naar wat de gemiddelde mens 'mooi' vind. Saturatie wordt bvb automatisch flink omhoog gedraaid zodat je steeds een mooie blauwe lucht hebt. Bij een spiegelreflex dien je zulke dingen in te stellen, maar zal je naderhand toch nog vaker gaan fotoshoppen.
Een leek zal met een compact of hybride toestel waarschijnlijk betere foto's maken als met een spiegelreflex. Een spiegelreflex kopen en hem enkel gebruiken op de automatische functie, is dan ook zonde van het geld.
Maar als het je bedoeling is om op termijn foto's te maken ipv kiekjes, dan moet je natuurlijk ergens beginnen.
Zoals eerder aangehaald zit er niet veel kwaliteitsverschil tussen instapmodellen zoals Sony A100 of Canon 400D. Het zijn trouwens de lenzen die de kwaliteit van je foto bepalen (en de persoon achter de knopjes natuurlijk ook).
De Sony is in mijn ogen een mannen toestel, en de Canon is voor vrouwen. Neem ze maar eens vast, dan weet je wat ik bedoel. En wat betreft dat 'anti-dust' systeem ... vroeg of laat krijg je toch stof op je sensor. Alleen daarvoor zou ik het niet doen. Je sensor laten reinigen kost al gauw 30€, maar ik doe het steeds zelf.
Om toch wat in beeld te kunnen brengen zou je een zoombereik moeten hebben tussen 18 en 200mm (of 300) best verdeeld over meerdere lenzen. De 18-200mm die in het vorig berichtje wordt aangeboden, zou een leuk begin zijn, maar heeft (zoals de poster eerlijk zegt) ook zijn nadelen. Wat betreft lenzen, kun je ze makkelijker tweedehands op de kop tikken voor Canon als voor Sony, omdat deze laatste nog maar te recent op de markt is. Je kan echter ook lenzen van Minolta op de Sony plaatsen aangezien dit merk (yep, Konica) door hen is over genomen. Eens als je voor een merk hebt gekozen, kan je je colectie lenzen e.d. later nog steeds uitbreiden. En geloof me, daar komt geen einde aan ...
De lenzen van het merk zelf, zijn echter prijzig. Sigma en Tamron bieden goede alternatieven.
Mijn bevindingen tussen compact, hybride of DSLR: 't is altijd handig zo'n klein ding in je zakken te hebben zitten als je onderweg bent met de rugzak. Maar ik begrijp niet waarom ze een hybride hebben uitgevonden. Dat is van 'wel willen, maar niet kunnen'. Wat niet wil zeggen dat het slechte camera's zijn. Maar geef mij toch maar een DSLR
PS 1: een verzekering voor fotomateriaal dien je appart af te sluiten en is niet zo duur. Denk dat je voor body en 2 lenzen zo'n 30€ per jaar betaald (in België).
PS 2: goede prijzen vind je vaak op de site van konijnenberg.nl