Ijsland in de winter

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Jenny
Reisexpert

Ijsland in de winter

Bericht door Jenny »

Heeft er iemand hier ervaring met reizen naar IJsland in de winter?

Ik wil in de voorjaarsvakantie (februari 2011) naar IJsland. De winterse landschappen lijken me prachtig, en ik ben ook wel benieuwd naar het noorderlicht. Alleen..... Ik heb geen zin om in mijn eentje een auto te huren en rondjes te rijden - ik ben niet zo'n held met sneeuw en ijs 8)7 Hoe is het openbaar vervoer in de wintermaanden? En is het wellicht mogelijk om excursies te boeken en op die manier bv op een gletsjer te wandelen? Ik wil me het niet beperken tot Reyjavik en de gouden driehoek.

(Ik neig bijna naar een groepsreis, omdat dat nog wel eens goedkoper uit zou kunnen pakken dan alle excursies met eenpersoonstoeslagen.)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Re: Ijsland in de winter

Bericht door bolletjeom »

geen ervaring mee...maar...wanneer is precies die vakantie periode van je ;) ;)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik vind de groepsreis van de concurent aantrekkelijker ;)

Vakantie begint 21 feb, en dan een week.
bolletjeom
Reisexpert

dat lijkt me knap want wij bieden die bestemming helemaal niet aan _O-
Ik zat meer te denken....durf je wel met 2 man/ vrouw te rijden?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik ben terughoudend omdat ik niet in kan schatten welke gebieden in IJsland begaanbaar zijn in de winter. De grote wegen worden sneeuwvrij gemaakt, maar ik heb geen idee hoe het zit met de kleine wegen. (Waarschijnlijk niet.) Hoe ver kan je gaan met een 4WD? Want met een gewone auto ben je uberhaupt niet verzekert als je de hoofdweg verlaat en vast komt te zitten.... (Heb ik ergens gelezen.)

Ik zal eens kijken of ik in de LP kan vinden wat er wel en niet toegankelijk is in de winter. Van wat ik nu gelezen heb, en wat ik ook uit andere fora haalde, is dat veel dingen dicht zijn tussen half mei en half september. Krijgen wij datgeen gedaan wat een touroperator kan, of kunnen zij deuren openen omdat ze met veel zijn _O_ Ik ga erachteraan!
bolletjeom
Reisexpert

een groep kan zeker goedkoper uitpakken. zeker in een situatie als deze als een relatief dure 4x4 wel werkt. dan is kosten delen interessant.
Ik heb ijsland op mijn wensenlijst staan en ook het noorderlicht. officieel mag ik januari en februari niet op vakantie maar eind febr zou misschien kunnen.
ik vraag me alleen af hoe groot de kans dan nog is op het noorderlicht. En hoe veel/weinig daglicht je hebt waardoor je misschien maar weinig kunt zien en doen overdag.
postvoorwen
Reiziger

Bericht door postvoorwen »

Hier een een 'ervaringsdeskundige' ;)

Afgelopen winter ben ik in de voorjaarsvakantie (nouja in noord nederland dan, dat wist ik niet....dus t was retedruk op schiphol) met een reisorganisatie 8 dagen naar IJsland geweest. Het was geweldig!!!

Zonder reclame te maken voor deze organisatie, kan ik zeggen dat alles goed&netjes geregeld was. We zijn vanaf het vliegveld opgehaald en begonnen aan een trip langs de zuidkust. O.a. in Hveragerdi 2 nachten, ergens in de buurt van Kirkja, naar Joküllsarlon en toen via dezelfde weg terug. Als afsluiter nog 2 nachten in Reykjavík.

En ja, we hebben het Noorderlicht gezien! Ik realiseer me dat we echt ontzettend geluk hebben gehad met het weer, want ik geloof dat we alle weersomstandigheden gezien hebben, behalve een gewone regenbui. Eerste 2/3 dagen superhelder (konden Hekla vanaf de weg zien liggen, zónder wolkjes eromheen), toen dus ook het Noorderlicht kunnen aanschouwen. Daarna in sneeuwbuien beland en zelfs nog een sneeuwstorm gehad.

Onze gids (local) was echt supergoed - heb verschillende malen met een lokale reisbegeleider te maken gehad, maar dit is nog steeds mijn favoriet - en als je maar een week gaat, is het ook wel heel fijn dat veel al geregeld is.
Tijdens onze reis viel het ons trouwens wel op dat veel zaken (zeker als je verder naar het oosten gaat) gesloten zijn (denk aan overnachten of gewoon ergens eten), hierom was onze local ook wel een uitkomst. Hij belde dan gewoon even op en regelde dat we toch de volgende dag terecht konden met ons groepje van twaalf (die gingen dan speciaal voor ons open).

En bolletje, het daglicht was in ons geval - 20 feb t/m 28 feb - gelijk aan dat in NL (zo heb ik het tenminste ervaren)

Heel veel plezier in IJsland, ik hoop dat ik over een paar jaar weer een keertje heen kan!
Angela82
Reisexpert

Bericht door Angela82 »

@postvoorwen met welke organisatie heb je gereisd in IJsland?
Ik wil er ook nog steeds graag naar toe, maar veel mensen lijken liever naar warmere plekken te gaan (er bestaat geen slecht weer, alleen slechte kleding, aldus de Oostenrijkers).... En op deze manier pik je ook nog de info mee plus IJsland alleen, is wat lastiger denk ik. Niet echt te backpacken en autohuur in je eentje betalen is duur.
postvoorwen
Reiziger

@ Angela; ik ben met Sawadee geweest.Lang zag het ernaar uit dat ik 'alleen' ging boeken voor deze groepsreis. Maar toen bedacht een goede vriendin van me dat ze ook wel wilde. Dus toen met z'n tweetjes geboekt, maar had ook prima in m'n eentje gekund. Misschien wel juist omdat het niet zo'n standaard bestemming is, maar in elk geval bestond de helft van onze groep uit mensen die alleen geboekt hadden.
bolletjeom
Reisexpert

wat leuk! Ik / Wij kijken ook naar die reis van Sawadee en ook nog eens in diezelfde periode!
Het lijkt er alleen op dat ik geen vrij kan krijgen. Maar daar moet ik nog achter aan. Nu ik weet dat er een goede kans is het noorderlicht te zien ga ik er toch misschien meer druk achter zetten

Kun je ook vertellen wat voor weer het was qua temperatuur en wat voor kleding je mee had/nodig had?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Postvoorwen: bedankt voor je reactie! Zoals Bolletje al schreef is mijn oog idd op die reis gevallen! Wat mij aanspreekt is dat een groot deel van de reis vrijblijvend is, ik wil graag lekker dingen in mijn eigen tempo doen en foto's maken :@
bolletjeom
Reisexpert

dat is inderdaad wel een goede vraag. Hoeveel vrijheid heb je?
postvoorwen
Reiziger

Heb meteen even de site gekeken en zie zelfs mezelf op de foto's voorbij komen, haha! Brengt mij ook meteen weer in die vakantiesfeer....want wat was het geweldig - maar dat had ik waarschijnlijk al gezegd.
Zie trouwens ook bij de reisdata dat de voorjaarsvakantiereis (leuk galgje woord) een lokale reisbegeleider heeft, als je dan Trausti hebt, dan zit je gebakken! Leuke vent.

Wat betreft vrijheid, tja het bijft een vooruit vastgesteld programma én een groepsreis. Maar bij ons was het zo:
's ochtends vanaf 8u ontbijten, dus dan komt iedereen binnendruppelen (en bij de meeste accomodaties waren wij de enigen) en dan rond 9u met het busje vertrekken.
Er werd goed aangegeven wanneer we alvast iets te eten voor de lunch in moesten slaan - dan stopten we ook altijd even - omdat er dan verderop geen eetgelegenheden waren. Bij de bezienswaardigheden onderweg hadden we echt wel genoeg tijd om op je gemak foto's te maken, beetje rond te wandelen, kopje koffie te doen enz. Meestal bleef de gids dan bij de bus, maar soms nam hij ons echt mee op sleeptouw (wandeling) om ons speciale dingen te laten zien. Eind van de middag arriveerden we dan weer bij onze slaapplaats en daar aten we altijd wel gezamelijk. Ook gewoon omdat er verder niets was. Dus je moet niet de neiging hebben om zonder de groep te willen eten ofzo...dat lukt alleen in Reykjavik! De avond was dan vaak gewoon doen waar je zin in had, de een ging vroeg naar bed, anderen gingen spelletjes spelen, samen aan de wijn of samen in een hot pot! Dus, al met al, best wel groepsactiviteiten, maar het zal ook aan de groep liggen of het leuk is of niet. En je moet niet vergeten dat je een groot deel van de reis in the middle of nowhere zit, dus heb je buiten ook helemaal niets te zoeken.

Qua temperatuur schreef ik al eerder dat we echt vanalles wat hebben gehad. De eerste, heldere dagen waren best koud. Geen idee van temperatuur, maar de straffe wind zorgde ervoor dat je graag dik was ingepakt. Ik had wel thermo-ondergoed en een skibroek bij me, maar de eerste dag nog niet aan. Pas de tweede dag (we zouden toen een gletsjerwandeling gaan maken waarvoor gewaarschuwd was, dat het heeeeeel koud kon worden) heb ik die aangedaan. Op de gletsjer was het uiteindelijk helemaal niet zo koud. De zon stond erop en de wind kwam van de andere kant van de berg, dus wij zaten heerlijk uit de wind. Toch heb ik daarna (tot in Reykjavik) mijn skibroek en thermo-ondergoed aangehouden en dat was heel prettig. Die zou ik zeker meenemen. Oja, en handschoenen en een muts - echte must!

Willen jullie nog meer weten? Ik kan nog uren doorgaan geloof ik ;)
bolletjeom
Reisexpert

ik ben niet heel alergisch voor groepen hoor maar zeker overdag als je in de natuur bent kan het leuk zijn als je er een stuk zelf op kunt uittrekken en niet iedere dag in een rijtje met de meute mee moet wandelen.
Dat er beperkte eetopties en avondvermaak zijn had ik me al wel gerealiseerd.

Ik krijg nog meer zin dan ik al had! en dat is gevaarlijk als de kans groot is dat ik niet kan gaan...ik stop voor vandaag dus even met lezen in dit topic *_*
postvoorwen
Reiziger

bolletjeom schreef:ik ben niet heel alergisch voor groepen hoor maar zeker overdag als je in de natuur bent kan het leuk zijn als je er een stuk zelf op kunt uittrekken en niet iedere dag in een rijtje met de meute mee moet wandelen.
Misschien scheelt t als je je bedenkt, dat de kans wel heel groot is dat je reisgezelschap de enige anderen zijn, en als dat dan maar een groepje van 12 is, valt het ook wel mee!
Plaats reactie