Digitale compact camera of spiegelreflex?
Re: Digitale compact camera of spiegelreflex?
Ik weet niet of je al een camera hebt gekocht maar kijk anders ook eens naar de olympus Pen een top camera. dit is een spiegelreflex ter grote van een compacte.
succes
succes
Deze camera staat hoog op mijn verlanglijstje als onderwatercamerabagrijsen schreef:Ik weet niet of je al een camera hebt gekocht maar kijk anders ook eens naar de olympus Pen een top camera. dit is een spiegelreflex ter grote van een compacte.
succes

ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Neem de checklist door en kijk wat voor camera wellicht het beste bij jou past.
Niet geschikt voor een DSLR:
- Ik maak alleen snapshots in en om het huis. En ik vind het leuk op vakantie wat mooie foto's te maken.
Advies: neem een compact camera.
- Ik vind fotograferen leuk, maar het gaat me te ver om me te verdiepen in zaken als sluitertijden en witbalans. Ik wil gewoon mooie foto's maken, zonder al te veel poespas.
Advies: koop een goede compact of prosumer fototoestel.
- Vooral op vakantie maak ik echt werk van mijn foto's. Dan vind ik het vooral leuk om mooie vergezichten en fraaie gebouwen te fotograferen, maar ik wil niet met een tas vol lenzen sjouwen.
Advies: schaf een prosumer fototoestel aan.
Wel geschikt voor een DSLR:
- Fotograferen is een echte hobby van me. Ik verdiep me er in. Ik weet of wil weten hoe het zit met sluitertijden, diafragma's, witbalans en selectief scherpstellen.
- Als ik een foto maak, wil ik totale controle. Als ik de knop indruk, wil ik precies weten wat er op de foto staat.
- Ik wil flexibel zijn. Voor elke situatie wil ik een andere lens kunnen gebruiken.
- Ik heb een fanatieke hobby: bijvoorbeeld macrofotografie, waarbij je inzoomt op bloemen en insecten of sportfotografie.
Maak een checklist van wat je nodig hebt en waarvoor je een digitaal fototoestel gaat kopen.
Gr. Oz47
Niet geschikt voor een DSLR:
- Ik maak alleen snapshots in en om het huis. En ik vind het leuk op vakantie wat mooie foto's te maken.
Advies: neem een compact camera.
- Ik vind fotograferen leuk, maar het gaat me te ver om me te verdiepen in zaken als sluitertijden en witbalans. Ik wil gewoon mooie foto's maken, zonder al te veel poespas.
Advies: koop een goede compact of prosumer fototoestel.
- Vooral op vakantie maak ik echt werk van mijn foto's. Dan vind ik het vooral leuk om mooie vergezichten en fraaie gebouwen te fotograferen, maar ik wil niet met een tas vol lenzen sjouwen.
Advies: schaf een prosumer fototoestel aan.
Wel geschikt voor een DSLR:
- Fotograferen is een echte hobby van me. Ik verdiep me er in. Ik weet of wil weten hoe het zit met sluitertijden, diafragma's, witbalans en selectief scherpstellen.
- Als ik een foto maak, wil ik totale controle. Als ik de knop indruk, wil ik precies weten wat er op de foto staat.
- Ik wil flexibel zijn. Voor elke situatie wil ik een andere lens kunnen gebruiken.
- Ik heb een fanatieke hobby: bijvoorbeeld macrofotografie, waarbij je inzoomt op bloemen en insecten of sportfotografie.
Maak een checklist van wat je nodig hebt en waarvoor je een digitaal fototoestel gaat kopen.
Gr. Oz47
Laatst gewijzigd door Tikva op 16 apr 2011 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link verwijderd
ps.
je kan anders ook een camera nemen die net tussen een DSLR en een compact in zit, zoals de powershot van Canon of Nikon Coolpix P-series.
Gr. Oz47
je kan anders ook een camera nemen die net tussen een DSLR en een compact in zit, zoals de powershot van Canon of Nikon Coolpix P-series.
Gr. Oz47
Laatst gewijzigd door Tikva op 16 apr 2011 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Digitale spiegelreflex meenemen: verstandig of niet?
Je hebt hebt fototassen die gewoon op een rugzak lijken, deze zijn eenvoudig en je kan je camera makkelijk tevoorschijn halen wanneer je een mooie shot wilt maken. Natuurlijk is het lastig in landen waar veel criminaliteit heerst. Maar ey, als je die shots wilt hebben moet je risico's nemen. Natuurlijk niet met je leven. Ik zou hem meenemen, als je toch niet een DSLR mee wilt nemen, neem dan een wat kleinere camera zoals de Canon Powershot of de Nikon Coolpix P-serie.
Gr. Oz47
Gr. Oz47
Laatst gewijzigd door Erik op 17 apr 2011 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reclame link verwijderd
Reden: Reclame link verwijderd
Re: losse lenzen voor digitale camera's (CANON)
Naar mijn weten past Canon de body niet enorm veel aan. Ik zou voor de zekerheid de specificaties van de nieuwe DSLR nagaan of het past. Maar ik ga er vanuit dat het geen probleem zal opleveren.
Gr. Oz47
Gr. Oz47
Laatst gewijzigd door Tikva op 16 apr 2011 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Lytro camera
Op dit moment zit ik in Indonesie, ik ben nu bijna 3 maanden onderweg en kan met zekerheid zeggen dat ik toch wel de verkeerde camera heb meegenomen. Ik heb m'n samsung L120 (uit m'n hoofd) verkozen boven de Canon EOS 350D, omdat ik dacht dat de tweede nogal veel slepen zou zijn.
De samsung heeft wel een groot voordeel boven de Canon, hij past in m'n broekzak en zit daar dus ook altijd. Zo heb heb ik hem altijd bij me. Het grootste nadeel is echter dat 9 van de 10 foto's scherpgeteld zijn op het verkeerde deel van de foto, veel foto's zijn gewoon waardeloos -hoewel er echt wel een paar leuke tussen zitten hoor.
Nou herrinerde ik me net een camera'tje waar ik iets over las in het NRC-Next voor m'n vertrek. Met deze camera kan je achteraf op de computer bepalen op welk deel van de foto je scherp wilt stellen. En als ik de afmetingen zie moet ie makkelijk in je zak passen, zodat je wanneer je maar wilt gewoon wat kiekjes kan schieten zonder teveel moeite -ook handig als je alles na een paar biertjes niet meer zo scherp ziet en je samen met je vrienden op de foto wilt.
Hier kun je wat experimenteren, met name het voorbeeld van de eifeltoren vond ik indrukwekkend.
Maar nu komt mijn vraag: heeft er iemand ervaring met dit product?
De samsung heeft wel een groot voordeel boven de Canon, hij past in m'n broekzak en zit daar dus ook altijd. Zo heb heb ik hem altijd bij me. Het grootste nadeel is echter dat 9 van de 10 foto's scherpgeteld zijn op het verkeerde deel van de foto, veel foto's zijn gewoon waardeloos -hoewel er echt wel een paar leuke tussen zitten hoor.
Nou herrinerde ik me net een camera'tje waar ik iets over las in het NRC-Next voor m'n vertrek. Met deze camera kan je achteraf op de computer bepalen op welk deel van de foto je scherp wilt stellen. En als ik de afmetingen zie moet ie makkelijk in je zak passen, zodat je wanneer je maar wilt gewoon wat kiekjes kan schieten zonder teveel moeite -ook handig als je alles na een paar biertjes niet meer zo scherp ziet en je samen met je vrienden op de foto wilt.
Hier kun je wat experimenteren, met name het voorbeeld van de eifeltoren vond ik indrukwekkend.
Maar nu komt mijn vraag: heeft er iemand ervaring met dit product?
- WizardOfOss
- Reisexpert
- Contacteer:
Re: Lytro camera
Geen ervaring mee, maar heb de ontwikkelingen wel aardig gevolgd. Zoals ik het zie is het vooral een leuk gadget voor erbij, maar (nog) geen alternatief voor een reguliere camera. De uiteindelijke foto's hebben slechts een zeer lage resolutie, dus een afdruk kan je wel vergeten. Daarnaast krijg je ook een bestandsformaat terug wat je nergens mee kan bewerken, alleen met de meegeleverde software welke vooralsnog sowieso alleen op een Mac werkt. Zie anders ook http://www.dpreview.com/reviews/lytro
Dan zou ik toch eerder naar een andere compactcamera kijken, het scherpstellen zou daarmee (mede door de toch al zeer grote scherptediepte) toch eigenlijk geen probleem mogen zijn. Of sowieso nog eens wat met je Samsung experimenteren, kan je niet de gewenste scherpte krijgen door eerst op het beoogde "scherpe" punt te richten en daarna pas te "framen"?
Dan zou ik toch eerder naar een andere compactcamera kijken, het scherpstellen zou daarmee (mede door de toch al zeer grote scherptediepte) toch eigenlijk geen probleem mogen zijn. Of sowieso nog eens wat met je Samsung experimenteren, kan je niet de gewenste scherpte krijgen door eerst op het beoogde "scherpe" punt te richten en daarna pas te "framen"?
Re: Lytro camera
Een leuke gadget lijkt het me zeker. M'n Samsung is wellicht wat verouderd -m'n reisgenoot heeft een gloednieuwe Nikon compactcamera die toch wel hele mooie foto's maakt- en heb nooit echt de moeite genomen om de -beperkte- mogelijkheden helemaal goed te bekijken.
In ieder geval bedankt voor je reactie wat betreft de Lytro camera.
In ieder geval bedankt voor je reactie wat betreft de Lytro camera.
Nieuwe goedkope compactcamera gezocht
Op dit moment heb ik een Canon Ixus 95 IS en was heel tevreden met deze camera. Klein, erg licht, mooie foto's en had ook daadwerkelijk opties die je gebruikt. Helaas geeft de camera nu steeds de melding: "Vervang / verwissel accu". Deze melding geeft hij bij het aanzetten van de camera, los of deze nu opgeladen is of niet. Kortom je kunt er niet meer van op aan.
Een nieuwe batterij van Canon lijkt rond de 30 euro te kosten. Veel geld voor een oplossing die mogelijk niet werkt.
Er zijn een aantal opties wat betreft een vervanger, maar ben benieuwd of er hier nog op en aanmerkingen zijn.
Canon Ixus 220 kost €180, maar het lijkt de beste camerakeuze voor een vervanger. Helaas is het prijs verschil iets te groot met vergelijkbare modellen waardoor deze heb waarschijnlijk niet gaan worden. Maar de resultaten lijken veel belovend.
Olympus Digitale Camera Set D-755 of Olympus Digitale Camera VR-350 (zelfde model ander typenummer)
Kost: €75,- (met rentepunten) Deze camera wordt aangeboden bij de ING rentepunten, maar wanneer je de reviews en de foto's van de camera bekijkt lijkt het een mindere aankoop. Camera heeft wideangle lens en behoorlijke zoom dat hem aantrekkelijk maakt.
Verder nog de Sony DSC-W630 bekeken, deze is vergelijkbaar met andere Canon Ixus modellen, maar met een lagere prijs lijk je hier ook weer in te leveren op een soortgelijke camera van Canon.
Uiteindelijk kan ik niet kiezen, maar er zijn zoveel camera's dat er ongetwijfeld een tussen zit dat voldoet aan de wensen. Weet iemand nog een leuke compact camera voor max €120,- ? Eisen zijn, goede kwaliteit foto's maken (dus geen paarse lijntjes, of veel ruis), snel, liefst met SD kaart en compact.
Een nieuwe batterij van Canon lijkt rond de 30 euro te kosten. Veel geld voor een oplossing die mogelijk niet werkt.
Er zijn een aantal opties wat betreft een vervanger, maar ben benieuwd of er hier nog op en aanmerkingen zijn.
Canon Ixus 220 kost €180, maar het lijkt de beste camerakeuze voor een vervanger. Helaas is het prijs verschil iets te groot met vergelijkbare modellen waardoor deze heb waarschijnlijk niet gaan worden. Maar de resultaten lijken veel belovend.
Olympus Digitale Camera Set D-755 of Olympus Digitale Camera VR-350 (zelfde model ander typenummer)
Kost: €75,- (met rentepunten) Deze camera wordt aangeboden bij de ING rentepunten, maar wanneer je de reviews en de foto's van de camera bekijkt lijkt het een mindere aankoop. Camera heeft wideangle lens en behoorlijke zoom dat hem aantrekkelijk maakt.
Verder nog de Sony DSC-W630 bekeken, deze is vergelijkbaar met andere Canon Ixus modellen, maar met een lagere prijs lijk je hier ook weer in te leveren op een soortgelijke camera van Canon.
Uiteindelijk kan ik niet kiezen, maar er zijn zoveel camera's dat er ongetwijfeld een tussen zit dat voldoet aan de wensen. Weet iemand nog een leuke compact camera voor max €120,- ? Eisen zijn, goede kwaliteit foto's maken (dus geen paarse lijntjes, of veel ruis), snel, liefst met SD kaart en compact.
Re: Nieuwe goedkope compactcamera gezocht
Ik kan jou niet helpen op 't gebied van compactcamera's.
Maar heb je al een tweedehandscamera overwogen?
Voor minder geld heb je dan vaak toch meer kwaliteit.
En had je niet ook een A100 van Sony???
Als je wil upgraden naar een A350 of een Nikon D5000, ik heb ze in de aanbieding
Maar heb je al een tweedehandscamera overwogen?
Voor minder geld heb je dan vaak toch meer kwaliteit.
En had je niet ook een A100 van Sony???
Als je wil upgraden naar een A350 of een Nikon D5000, ik heb ze in de aanbieding

Re: Nieuwe goedkope compactcamera gezocht
Vandaag even op pad geweest en een nieuwe accu gekocht. Dit lijkt het probleem te hebben verholpen (tenminste tot nu toe dan). Dus ook niet meer echt nieuwe camera nodig.
Ik zou graag een nieuwe DSLR willen, maar dat wordt pas volgend jaar. Mocht je nog een breedhoeklens hebben (tegen een schappelijke prijs) dan wil ik daar nog wel naar kijken.
Ik zou graag een nieuwe DSLR willen, maar dat wordt pas volgend jaar. Mocht je nog een breedhoeklens hebben (tegen een schappelijke prijs) dan wil ik daar nog wel naar kijken.
Spiegelreflex
Hallo allemaal,
In september ga ik samen met mijn vriendin een half jaar op ZO-Azië reis. We zijn aan het twijfelen om een spiegelreflex camera te kopen of niet. Gezien het toch een grotere camera is, zijn we aan het twijfelen of dit wel moeten doen of gewoon een goede compacte camera te kopen.
Iemand ervaring met lange reis en camera?
Mvg
Nard
In september ga ik samen met mijn vriendin een half jaar op ZO-Azië reis. We zijn aan het twijfelen om een spiegelreflex camera te kopen of niet. Gezien het toch een grotere camera is, zijn we aan het twijfelen of dit wel moeten doen of gewoon een goede compacte camera te kopen.
Iemand ervaring met lange reis en camera?
Mvg
Nard
Re: Spiegelreflex
Zelf geef ik altijd als tip dat je een spiegelreflex camera gebruikt wanneer je geniet van fotograferen en daar ook echt de tijd voor wil nemen op reis. Als je 'gewoon' foto's wil maken van je reis die mooi en makkelijk te maken zijn zou ik kiezen voor een compact camera.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
- WizardOfOss
- Reisexpert
- Contacteer:
Re: Spiegelreflex
Ik heb jarenlang met een spiegelreflex gereisd, al ging het dan wel altijd om kortere reizen van maximaal drie weken. Enerzijds heb ik het formaat en gewicht altijd vervloekt, anderzijds weet je zowel tijdens het fotograferen als wanneer je de foto's terugkijkt weer waarom je die moeite neemt. Vorig jaar voor twee weekjes Zuid-Korea en Japan toch eens alleen de compactcamera meegenomen, ergens voelde dat toch ook wel weer lekker (zeker omdat het toen ook nog knap warm en klam weer was), maar tegelijk geeft dat ook momenten van frustratie, de wetenschap dat je soms geen goede foto's kan maken terwijl dat met dat apparaat wat thuis ligt geen enkel probleem zou zijn.
Desondanks zit ik er momenteel aan te denken definitief de DSLR aan de wilgen te hangen. Sony had met de RX100 afgelopen jaar al een heerlijk kleine compactcamera met een beeldkwaliteit die DSLR's benaderde, die camera had alleen het nadeel dat ie geen doorzichtzoeker had, en evenmin een mogelijkheid er een losse op te zetten. Als je eenmaal een spiegelreflex gewend bent blijft fotograferen vanaf een schermpje toch behelpen, het voelt traag, en met een beetje zon zie je niks meer. Maar laat Sony nu net vorige week een nieuwe versie van die camera geïntroduceerd hebben, die niet alleen nog betere kwaliteit levert (hele behoorlijke foto's op ISO 6400 uit een compactcamera!), maar daarnaast wél de mogelijkheid heeft er een zoeker bovenop te zetten. Niet goedkoop (€750), maar desondanks zit ik er toch sterk aan te denken nog voor m'n volgende trip over vier weken er nog eentje te proberen te bemachtigen...
Desondanks zit ik er momenteel aan te denken definitief de DSLR aan de wilgen te hangen. Sony had met de RX100 afgelopen jaar al een heerlijk kleine compactcamera met een beeldkwaliteit die DSLR's benaderde, die camera had alleen het nadeel dat ie geen doorzichtzoeker had, en evenmin een mogelijkheid er een losse op te zetten. Als je eenmaal een spiegelreflex gewend bent blijft fotograferen vanaf een schermpje toch behelpen, het voelt traag, en met een beetje zon zie je niks meer. Maar laat Sony nu net vorige week een nieuwe versie van die camera geïntroduceerd hebben, die niet alleen nog betere kwaliteit levert (hele behoorlijke foto's op ISO 6400 uit een compactcamera!), maar daarnaast wél de mogelijkheid heeft er een zoeker bovenop te zetten. Niet goedkoop (€750), maar desondanks zit ik er toch sterk aan te denken nog voor m'n volgende trip over vier weken er nog eentje te proberen te bemachtigen...