alleen backpacken in Australië

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
woodshrubs

alleen backpacken in Australië

Bericht door woodshrubs »

hoi iedereen :) ! nieuw hier op dit forum en zit met een paar vraagjes.

sinds twee weken heb ik de knoop doorgehakt, ik ga backpacken in Australië na mijn studie en ben mezelf al volop aan het orienteren, voorbereiden, sparen etc etc.
aangezien dit mijn eerste backpack ervaring zal zijn ben ik redelijk stoked hoe alles zal gaan lopen en besloot ik om hier wat te posten.

het liefst zou ik natuurlijk met een vriend of vriendin gaan backpacken, maar aan de ene kant ook liever niet aangezien irritaties snel ontstaan en misschien je hele reis in het water valt.
alleen backpacken trekt me stiekem toch wel het meest aan, lekker doen wat je wilt en met niemand rekening hoeven te houden
gelukkig ben ik niet contactgestoord maar heb stiekem toch wel mn onzekerheden wat betreft het alleen reizen, kom je leuke mensen tegen? wat doe je het moment dat je uit het vliegtuig stapt en helemaal alleen aan de andere kant van de wereld bent?

ik hoop op nuttige reacties en tips van mensen die al vaker gebackpacked hebben en me verder kunnen helpen *)
thanks !
Erik
Site Admin

Re: alleen backpacken in Australië

Bericht door Erik »

hey Woodshrubs, welkom op het forum! Erg leuk dat je de knoop hebt doorgehakt om te gaan reizen, en eigenlijk is Australië het ideale land om mee te beginnen (en Azië). Het lijkt altijd lastig wanneer je in je eentje moet vertrekken, maar eigenlijk valt dit ook best wel mee. Zodra je aankomt in een hostel zul je zien dat er meerdere mensen zijn die alleen reizen waar je jezelf bij kunt aansluiten. Mocht je dit lastig vinden dan heb je ook altijd tours of busritten waarbij je automatisch andere mensen ontmoet en waarmee je verder kunt optrekken wanneer het klikt.

Ongetwijfeld zitten er ook een aantal momenten tussen dat je alleen bent of alleen voelt, maar dat is een onderdeel van het reizen zullen we maar zeggen :)

Wanneer je met een bekende gaat en er ontstaan irritaties zal je toch verder moeten, het is tenslotte ook na je reis nog een bekende. Wanneer je alleen gaat kun je je eigen plan trekken en ook van reispartner wisselen wanneer je "oude" niet meer bevalt.
woodshrubs

Hee Erik !

Thanks voor je reactie, Australië lijkt me sowieso een geweldig land om een aantal maanden doorheen te trekken en er ook te werken.
Toen ik 16 was wilde ik perce naar Australië toe , maar aangezien mijn ouders dat niet zo'n strak plan vonden heb ik het maar even laten varen maar de kriebels voor Australië zijn nooit verdwenen.

Tsja de ideeën spoken dus al een geruime tijd rond in mijn hoofd en ik had geen zin om mijn vriendenkring af te gaan om te vragen van : hee ga je mee naar australië om te backpacken?
T lijkt me heerlijk om de vrijheid te hebben om te doen en te laten wat wilt, en net zoals jij zegt als je een keer mot hebt gehad met je reis partner zal je daarna toch weer verder moeten met z,n twee en ze zeggen dat je jezelf en andere pas echt leert kennen als er drama is en je bent ontzettend ver van huis.

Jij bent er dus ookal een keer geweest? Hoe beviel het allemaal? En waar ben je precies geweest? :)

Greets
Lesley
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

wat je doet als je net aankomt?
Hetzelfde wat je zou doen als je voor het eerst aankomt in een stad in Nederland die je niet kent.
Zo spannend is het gelukkig allemaal niet, je kunt meer dan je zelf denkt en gek genoeg maakt het vaak niet uit waar je bent. Een mens kan zich erg snel aanpassen. Je gaat gewoon even rondkijken en vragen hoe je in de stad komt. Plattegrondje bekijken etc.
Of.... je regelt voor de eerste nachten gewoon lekker alvast een bed in een hostel en die vertellen je dan wel hoe je daar moet komen vanaf de luchthaven.

Mensen leren kennen is niet zo moeilijk. het is nog wel een beetje een truc om vervolgens die nieuwe vrienden ook te houden. Je moet redelijk actief in een gesprek laten vallen wat je hoopt te gaan doen de komende dagen of informeren wat andere gaan doen. Maar doe je dit té actief dan schrik je mensen weer af. Maar ga ervan uit dat wanneer iemand je vraagt wat je plannen zijn voor vanavond of volgende week dat die persoon pijlt of ie bij je kan aanhaken ofzo.
Alleen reizen doe je zelden alleen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
woodshrubs

Ook jij bedankt voor je reactie ! Had het zo nog totaal niet bekeken.
Ben wat dat betreft gewoon echt nog een broekie, heb veel city trips gedaan maar echt alleen buiten Europa nog nooit.

Máárrr voor alles is een eerste keer en het alleen reizen wordt nu toch wel steeds aantrekkelijker!

Ik las ook wat dingen over het working holiday visum en het geld wat je verplicht op je bank moet staan ( wat met hard sparen geen probleem moet zijn ) maar wat ik ook las is dat je een toeristen visum via Duitsland met 3 maanden kon verlengen?

Alvast bedankt !
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

hey woodshrubs!

Ik ben nog niet in Australië geweest maar wel ervaring met alleen reizen.. Mijn ervaring is dat je soms maar weinig echt alleen bent.. Mensen ontmoeten gebeurt overal, busstation, bus, bar, restaurantjes, hostel, noem maar op!

Meestal boek ik na een lange vlucht of bij late aankomst wel de eerste nacht accomodatie al. Dan kan je vanaf vliegveld meteen je bagage dumpen en hoef je niet meer op zoek waar te gaan slapen.. verder boek ik onderweg steeds minder en tot nu toe altijd geluk gehad met dat ik laatste bed had etc.. wel boek ik wat als ik bijvoorbeeld midden in de nacht met de bus in een nieuwe plek aankom..

Ik heb tijdens reizen als ik echt alleen wilde zijn ook Nee leren zeggen tegen mensen die mee wilden.. ik ben soms echt even tijd voor mezelf nodig en had dat toen al weken niet gehad..

Zelf vind ik grootste voordeel van alleen reizen dat je lekker kan bepalen wat je wilt doen en met wie je dingen wilt gaan doen.. Door couchsurfen is het contact maken met mensen nog veel makkelijker geworden en heb ik inmiddels ook bijzondere accomodaties gehad die ik anders nooit gevonden zou hebben!

Ik wens je alvast veel plezier met de voorbereidingen en een hele fijne reis!
woodshrubs

Globeskater thanks voor je reactie !

Ik hoorde het al vaker : alleen reizen is eigenlijk nooit alleen, mooi iets toch :)
Zoals je misschien al las ben ik nogal ' zenuwachtig & excited ' aangezien het mijn eerste reis zal zijn buiten Europa en dan kun je niet zo snel naar huis met een thalys als er dingen mis gaan haha
Als ik het goed begrijp reis jij dus altijd alleen? Waar ben je allemaal al geweest? Geen plannen om Australië aan te doen?

Sommige mensen uit mijn buurt verklaren me voor gek dat ik alleen wil gaan backpacken maar het avontuur lijkt me heerlijk, en ik moet ook vaker nee leren zeggen haha dus dat komt ook goed uit *O* '

Maar het accomodatie boeken lijkt me af en toe wel lastig, maar ik denk dat goed plannen daarvoor het sleutelwoord is.
Heb jij je eerste nachten bij de reis geboekt vanaf het reisbureau?

Bedankt voor je handige tips !!

Greets lesley :)
bolletjeom
Reisexpert

je zegt dat je niet zo snel thuis bent als met de Thalys maar eigenlijk valt dat wel mee. Mocht je beslissen om NU naar huis te gaan dan moet je een ticket zoeken en wachten tot de eerst volgende vlucht/trein vertrekt. Dat duurt in Australië waarschijnlijk net zo lang als in Parijs. Alleen het feitelijk onderweg zijn is ietsje langer. Maar goed, dan ben je niet de volgende ochtend thuis maar de volgende avond.
De wereld is echt niet zo groot meer.

Accommodaties boeken is helemaal niet lastig. Heel soms moet je vooruit boeken maar vaak kan je ook gewoon op komen dagen. Wanneer je in een hostel zit en je wilt de volgende dag weg dan weet je meestal al wel waar je heen gaat. Dan kan je vaal in je hostel regelen dat zij een bevriend hostel voor je boeken of je belt even. Of via het internet. Gewoon eventjes de dag ervoor regelen. Vraag in het begin ook rusitg aan andere reizigers hoe ze het doen.

In Australië heb ik niet in hostels geslapen maar in een busje dus ik weer niet precies hoe belangrijk het daar is om vooruit te boeken. In andere delen van de wereld boek ik eigenlijk nooit vooruit. Ik ga naar de plek en bekijk de hostels en beslis dan of ik het wat vind
woodshrubs

Bolletjeom, wederom bedankt voor je reactie.

Ik heb zojuist op je site gekeken en die bevat ook veel goede tips. Maar je hebt al veel van de wereld gezien zeg! :) mooie foto's ook.

Het klopt wel wat je zegt, feitelijk ben je wat langer onderwerg maar de rompslomp van te voren duurt waarschijnelijk net zo lang als in een Europees land.
Heb je ook werk ervaring in Australië? of heb je puur het land doorgetrokkken?
bolletjeom
Reisexpert

nee, sorry. geen werkervaring in Australië
milou92
Vakantieganger

Bericht door milou92 »

Heey woodshrubs,

ik kan je niet echt advies geven omdat ik zelf nog nooit alleen heb gereisd!
Maar ik herken zoveel van jou verhaal ik ga in januari voor het eerst 6 maanden in mijn eentje naar Australië!
iedereen verklaart me ook voor gek dat ik niet wijs ben..:P maar dat kan me niet schelen!

misschien een tip weet niet of jij het handig vind ik ga via een reisorganisatie www.australianbackpackers.nl.
Dan vlieg je met nog 15 a 20 andere backpackers naar Australië en dan krijg je daar 4 dagen instructie. zij helpen met je bankgegevens, burgerservicenummer etc. ook leggen ze je uit hoe je het handigst werk kan vinden.

Na 4 dagen gaat ieder zijn eigen weg maar ja misschien heb je dan al een leuk maatje gevonden om mee verder te reizen.

Je hebt 3 van dit soort organisatie, (zover ik weet) je hebt ook nog Travel Active en Activity International.

groeten!
sonaroner

Bericht door sonaroner »

Ik zou lekker in mn eentje gaan! vorig jaar ben ik 2 maanden alleen naar Azie geweest en ben alleen de eerste dag alleen geweest! Nu eind december een jaar australie gepland in mn eentje en weet zeker dat ik niet alleen zal zijn! weet niet uit ervaring hoe t in australie is maar je legt zo makkelijk contact onderweg!
Carlijn1990

Bericht door Carlijn1990 »

Hey Lesley,
Ik herken mezelf helemaal in je verhaal terug! Ik ben van plan om volgend jaar november naar Australië te gaan, ook in m'n eentje. Ook veel mensen die ik ken verklaren me voor gek, maar het lijkt me juist goed om in je eentje te gaan. Zo leer je jezelf veel beter kennen en ben je minder afhankelijk van een vriend/vriendin. Dan wil je meestal toch wel de goede orde bewaren en dat gaat dan soms (in mijn geval waarschijnlijk :P ) ten koste van je reis. Als je dan gaat reizen wil je het natuurlijk ook wel goed doen!
Ik heb eigenlijk ook diezelfde tip als Milou: Travel Active biedt groepsreizen aan voor de eerste vier dagen. Zo leer je al mensen van tevoren (in Nederland) kennen en reis je samen naar Australië. Daar is dan het hostel al voor je geregeld en verblijf je de eerste 4 nachten. Daar krijg je dan vervolgens nog tips & trics over Australië en worden er dingen voor je geregeld zoals een bankrekening openen mocht je willen werken daar. Dit ticket is dan natuurlijk wel duurder (volgens mij 1200 euro ofzo) maar dan is het hostel al wel betaald enzo dus dat scheelt dan wel weer.
Wanneer wil jij gaan eigenlijk? Misschien kunnen we e-mailadressen uitwisselen? :)
Groetjes! Carlijn
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

woodshrubs schreef:Globeskater thanks voor je reactie !

Ik hoorde het al vaker : alleen reizen is eigenlijk nooit alleen, mooi iets toch :)
Zoals je misschien al las ben ik nogal ' zenuwachtig & excited ' aangezien het mijn eerste reis zal zijn buiten Europa en dan kun je niet zo snel naar huis met een thalys als er dingen mis gaan haha
Als ik het goed begrijp reis jij dus altijd alleen? Waar ben je allemaal al geweest? Geen plannen om Australië aan te doen?

Sommige mensen uit mijn buurt verklaren me voor gek dat ik alleen wil gaan backpacken maar het avontuur lijkt me heerlijk, en ik moet ook vaker nee leren zeggen haha dus dat komt ook goed uit *O* '

Maar het accomodatie boeken lijkt me af en toe wel lastig, maar ik denk dat goed plannen daarvoor het sleutelwoord is.
Heb jij je eerste nachten bij de reis geboekt vanaf het reisbureau?

Bedankt voor je handige tips !!

Greets lesley :)
Ik heb tot nu toe vooral Oost Europa helemaal alleen gegaan.. Naar Australië zou ik graag nog eens heen gaan maar voorlopig geen budget, mss als ik iets minder zou reizen zouden die grotere reizen weer kunnen...

ik reis niet altijd alleen, want ga binnenkort met vrienden naar Londen en Malta en in Dusseldorf zoek ik weer vrienden op.. maar de laatste jaren heb ik mijn langere reisjes wel alleen gedaan.. ik ga niet thuis blijven zitten omdat ik geen reispartner heb en vind alleen reizen ook heerlijk..

accomodatie boek ik eigenlijk alleen via internet, ik kijk vaak op hostelbookers.com en boek dan via die site of soms direct via de mail.. afgelopen reis heb ik alleen de aankomstnacht en de laatste nachten van te voren geboekt omdat ik voor die nachten graag zekerheid heb.. wel is het even opletten dat als er weinig accomodatie is je van te voren soms beter wel kan boeken..reisbureau gebruik ik eigenlijk helemaal niet, soms wel wat lokale bureautjes.. maar de reisbureaus in NL kunnen bij mijn weten geen hostels boeken..
Hink

Bericht door Hink »

Ik was 22 toen ik het zat was, al jarenlang riepen diverse vrienden dat we naar Australie zouden gaan. ´volgend jaar....´

OP een dag was ik het zat, ben een reibureau binnengelopen en een kwartier later had ik een ticket geboekt. HAd zelfs nog niet eens vrij van mijn werk op dat moment.

Ook ik was wel zenuwachtig, ik ben ook niet contactgestoord maar ook zeker niet iemand die overal meteen met iedereen een praatje begint.

Toen mijn familie me op schiphol dropte en ik door de Paspoortcontrole was, bekroop me ook echt een gevoel van ´oh jee..´ (Maar dan met woorden die ik hier niet kan plaatsen) :)

Maar bij ed Gate begon er al een gast tegen me te praten die ook alleen ging. Samen zijn we toen een dag in Honhkong op stap geweest. Op Sydney Airport stond ik letterlijk van óh, en nu?´ want ik had werkelijk niets geregeld.

KOmt er weer iemand op me af. "Zoek je nog een hostel? ik heb er eentje gevonden en die wil me komen ophalen als ik nog iemand vind" Ik heb telefonisch met het Hostel gesproken en alles leek qua prijs in orde. Dus zo zijn we opgehaald. ZO is het de hele reis door Australie gegaan. Ik heb nergens om aanspraak verlegen gezeten. Zelfs als je wat timide bent, komen er voldoende mensen op je af die een praatje beginnen. ZIjn het geen andere reizigers zijn het wel de altijd vriendelijke Ozzies die een praatje maken.
En zit je met wat mensen op een slaapzaal in een Hostel, ga je vanzelf wel praten. Ik zal het je nog sterker vertellen, er kwamen zelfs momenten waarop ik bewust even voor een singleroom gekozen heb omdat ik wel eens even lekker rustig alleen wilde zijn!

één tip wil ik je zeker wel geven: Zoek het niet te veel op. Je gaat dan krampachtig contact zoeken en dat schrikt of mensen af (Wat mot die gast van me) of je zit een dag opgescheept met iemand die nogal tegenvalt...
Ga lekker op reis, geniet van alles wat je tegenkomt en dan doe je vanzelf contacten op, geloof me maar.

En als je zorgt dat je je zaakjes op orde hebt (Je papieren in orde, je reisroute en huidige locatie een beetje bekent houden bij het thuisfront (je breekt je nek over de internetcafees dus dat is het probleem niet) en zorg dat je gegevens als polisnummer en telnr. van reisverzekering bij de hand hebt, je paspoortnr, gegevens om bankpasjes te blokkeren,e tc allemaal bereikbaar hebt (tip: zet alles op een worddocumentje en mail het naar je hotmail)

met wat basisvoorbereidingen is Australie echt een piece of cake. Maar wel een waanzinnige ervaring!!
Plaats reactie