Ik was 22 toen ik het zat was, al jarenlang riepen diverse vrienden dat we naar Australie zouden gaan. ´volgend jaar....´
OP een dag was ik het zat, ben een reibureau binnengelopen en een kwartier later had ik een ticket geboekt. HAd zelfs nog niet eens vrij van mijn werk op dat moment.
Ook ik was wel zenuwachtig, ik ben ook niet contactgestoord maar ook zeker niet iemand die overal meteen met iedereen een praatje begint.
Toen mijn familie me op schiphol dropte en ik door de Paspoortcontrole was, bekroop me ook echt een gevoel van ´oh jee..´ (Maar dan met woorden die ik hier niet kan plaatsen)
Maar bij ed Gate begon er al een gast tegen me te praten die ook alleen ging. Samen zijn we toen een dag in Honhkong op stap geweest. Op Sydney Airport stond ik letterlijk van óh, en nu?´ want ik had werkelijk niets geregeld.
KOmt er weer iemand op me af. "Zoek je nog een hostel? ik heb er eentje gevonden en die wil me komen ophalen als ik nog iemand vind" Ik heb telefonisch met het Hostel gesproken en alles leek qua prijs in orde. Dus zo zijn we opgehaald. ZO is het de hele reis door Australie gegaan. Ik heb nergens om aanspraak verlegen gezeten. Zelfs als je wat timide bent, komen er voldoende mensen op je af die een praatje beginnen. ZIjn het geen andere reizigers zijn het wel de altijd vriendelijke Ozzies die een praatje maken.
En zit je met wat mensen op een slaapzaal in een Hostel, ga je vanzelf wel praten. Ik zal het je nog sterker vertellen, er kwamen zelfs momenten waarop ik bewust even voor een singleroom gekozen heb omdat ik wel eens even lekker rustig alleen wilde zijn!
één tip wil ik je zeker wel geven: Zoek het niet te veel op. Je gaat dan krampachtig contact zoeken en dat schrikt of mensen af (Wat mot die gast van me) of je zit een dag opgescheept met iemand die nogal tegenvalt...
Ga lekker op reis, geniet van alles wat je tegenkomt en dan doe je vanzelf contacten op, geloof me maar.
En als je zorgt dat je je zaakjes op orde hebt (Je papieren in orde, je reisroute en huidige locatie een beetje bekent houden bij het thuisfront (je breekt je nek over de internetcafees dus dat is het probleem niet) en zorg dat je gegevens als polisnummer en telnr. van reisverzekering bij de hand hebt, je paspoortnr, gegevens om bankpasjes te blokkeren,e tc allemaal bereikbaar hebt (tip: zet alles op een worddocumentje en mail het naar je hotmail)
met wat basisvoorbereidingen is Australie echt een piece of cake. Maar wel een waanzinnige ervaring!!