Noord Vietnam December

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
JKittikonti

Noord Vietnam December

Bericht door JKittikonti »

Hallo,

We zijn van plan de maand December (2010) uit te trekken voor een reis richting Vietnam / Cambodja / Laos / Thailand (helaas niet allemaal maar een combinatie van 2 max 3 vrees ik) . Nu was het idee om op Hanoi te vliegen, daar de Ha Long Bay aan te doen (of die andere minder populaire), maar nu las ik dat december wel eens een lastige tijd wat betreft het weer kan zijn, heeft iemand hier ervaring mee? We reizen graag lichtbepakt en laagjes fleece, dikke sokken en truien laten we graag thuis.

Daarnaast vroegen we ons hoe het transport naar Luang Prabang is vanaf Hanoi (we zouden graag de mekong afzakken), vliegen is qua financien geen probleem.

Alvast erg bedankt en als iemand een goede 4 weeks route heeft voor bovengenoemde landen (we kunnen nl. niet kiezen), houden we ons aanbevolen.

Alvast hartelijk bedankt!
bolletjeom
Reisexpert

Re: Noord Vietnam December

Bericht door bolletjeom »

lees eens: vervoer naar Vietnam voor tips om in Laos te komen.

4 weken...noorden van Vietnam 1,5 week. Naar Luang prabang en afzakken naar Vientiane in 2 weken en dan direct door naar Bangkok (oa omdat het lekker goedkoop vliegen is vanaf daar en je toch een klein stukje Thailand meepikt

Volgend jaar kom je dan terug voor een lekker stuk thailand, zuid-laos, Cambodja en zuid vietnam (misschien heb je daar 2 vakanties voor nodig ;) )
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
JKittikonti

Bedankt voor je reactie,

We hebben ondertussen vluchten geboekt en we gaan ongeveer het volgende doen:

Vliegen op hanoi
Ha long bay
(vlucht) Luang Prabang
(boot)Vientane
(vlucht) Pakse (+ plateau)
Si pan don
Siem Raep
(boot)Phnom Pen
HCMC (+ Mekong delta)
Phu Quoc
HCMC (vlucht terug)

Hoeveel dagen we overal blijven moet we nog een beetje kijken we hebben van 2 - 28 dec, we kunnen helaas niet alles zien en moeten misschien sommige dingen skippen, we zien wel hoe het loopt. Op Phu Quoc gaan we duiken en een paar dagen relaxen.
bolletjeom
Reisexpert

ik snap je vluchten en boot verhaal niet helemaal.
Je gaat in hanoi alleen naar halong bay en dan vlieg je op LP?
En dan staat er boot..Vientiane
je kunt van LP niet met de boot naar Vientiane, en dan staat er vlucht naar pakse.
is dat vanaf Vientiane? van mij mag het hoor maar er gaat een prima nachtbus tussen die 2 steden.
dan staat er si pan don en Siem reap. Dat is nu juist een redelijk rottig stuk over land. ik zou dus eerder van pakse naar Siem Reap vliegen.
Ik bedoel dan dus. een nachtbus vientiane naar pakse. dan even naar het zuiden voor de eilanden. dan eventjes terug naar pakse (kost je een uur of 3) en dan vliegen naar SR.

Dan staat er boot tussen siem reap en PP. is dat voor de lol? die route met de boot is achterhaalt. het is duurder dan de bus, het duurt langer, er is minder te zien, het is oncomfortabeler en ook onveiliger.
De bus is een prima alternatief. goede weg, leuk om uit het raam te kijken en goedkoper en sneller.
groepsreis organisaties doen de boot niet meer vanuit veiligheidsoverwegingen

Boot van PP naar HCMC is niet helemaal letterlijk mogelijk. je zult eerst een paar uur in de bus moeten maar dan is een trip over de mekong naar HCMC wel leuk
JKittikonti

We konden een goedkope vlucht vanuit Amsterdam krijgen naar Hanoi met een lange stopover op Hong Kong (we kunnen even de stad in) en Ha Long stond al een tijdje op ons lijstje. Zou ook nog graag naar Sapa, maar we moeten nou eenmaal een beetje aan cherrypicking doen.

Waar geen boot mogelijk is ga we dan inderdaad liever met de bus, we wilden graag veel dingen met de boot doen om dat je ook alleen maar boten op al die foto's ziet ;)

De daadwerkelijke invulling moeten we nog even goed bekijken, het is lastig om sommige dingen helemaal te bepalen, maar erg bedankt voor je specifieke adviezen, daar kunnen we wat mee. We hebben tot nu toe enkel in Zuid Amerika gereisd en daar was het busvervoer prima, maar ik had het idee dat het in Laos en Cambodja minder goed was, maar dat is dus niet geval. Een overnight bus doe ik, mits een beetje comfortabel (ik ben +/- 2m lang) liever dan een vlucht.

Je had het over een onveilige bootreis tussen SR en PP, is dat als in 'fastboat' onveilig of 'AK-47 we willen je geld en camera' onveilig?

Alvast bedankt voor je tijd, advies van een ervaren reiziger is goud waard!
bolletjeom
Reisexpert

fastboat onveilig. Lage waterstand en snelle of te zwaar beladen boten is slechte combi
soms moet er midden op het meer overgestapt worden naar een andere boot. dobber de dobber en dan ook je bagage droog over krijgen. Verder zie je erg weinig en kan het heel oncomfortabel zijn als je in de volle zon zit.

Wanneer je tijd hebt en een beetje geld kan je ook een boot regelen van Pakse naar Champasak (bezoek waard en 1 nacht). Dit doen niet veel toeristen maar ik heb het toen gewoon bij de haven met een mannetje geregeld. Niet mega cheap maar ook zeker niet duur.
Boottripje van Luang prabang naar de Pak Ou grotten is ook leuk voor een beetje Mekong gevoel. Grot is bijzonder. Niet spectaculair maar wel intrigerend. De wiskyvillage moet je op de koop toe nemen. toch een leuke halve dag trip
Plaats reactie