Tijdsplanning Australie

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Tijdsplanning Reis

Bericht door Marcell` »

Beste Forummers!,

Ik ben nu bezig met het plannen van mijn Backpack-avontuur naar Australie. Hierbij wil ik zowel Tasmanie als Nieuw Zeeland meepakken. Ik heb rekening gehouden met de seizoenen in Australie en ik denk dat ik wel een redelijk goede globale tijdsplanning heb. Deze is te vinden in onderstaande afbeelding:
Geel = Oktober;
Oranje = November;
Rood = December;
Blauw = Januari.
Ter verduidelijking:
Melbourne is mijn begin- en eindpunt. Vanuit Melbourne ga ik eerst richting Alice Springs, en vervolgens naar Cairns. Vanhieruit vertrek ik zuidwaarts langs Sydney om vervolgens weer in Melbourne te belanden. Vanuit Melbourne ga ik + 1 week naar Tasmanie. Vanuit Tasmanie vlieg ik naar Nieuw Zeeland voor ongeveer 3 weken. Daarna vertrek ik terug naar Melbourne en is dit avontuur voorbij!

Echter heb ik nog 2 kleine vraagjes betreft mijn plan:

Seizoenen:
Volgens mij heb ik nu op een juiste manier rekening gehouden met de seizoenen, in de zin dat ik nu bijna overal wel redelijk tot goed weer kan verwachten. Natuurlijk weet je dit nooit vantevoren, maar met deze planning heb je wel een grotere kans. Klopt dit een beetje volgens jullie..?

Oud & Nieuw:
Natuurlijk draait niet alles om Oud & Nieuw, maar toch weet ik nog niet waar ik deze feestdag wil vieren. Te zien is dat volgens de globale planning ik rond O&N in Melbourne ben. Echter heb ik dan nog maar 1 maandje voor Tasmanie én Nieuw Zeeland. Misschien dat ik er nog 1 á 2 weken aan vastplak, om langer in Nieuw Zeeland te zijn. Als dit niet kan, vanwege financiele aspecten, zal ik misschien de tijdsplanning wat opschuiven, zodat ik met O&N in Tasmanie of Nieuw Zeeland zit.
Ik neem aan dat je hier ook ruim vantevoren een hostel moet boeken én dat er wel wat te beleven valt? :)

Dit waren even kort mijn vragen voor nu, ik hoop dat jullie deze twee kleine onduidelijkheden weg kunnen werken! Verdere op- en aanmerkingen op mijn planning zijn altijd welkom. ^O^
“Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.”
bolletjeom
Reisexpert

Re: Tijdsplanning Reis

Bericht door bolletjeom »

route ziet er prima uit.
Seizoenen moet je je niet al te druk om maken. alleen als je wilt duiken of snorkelen in the great barrier reef moet je opzoeken wanneer de boxjellyfish daar is. Ik meen me te herinneren in november maar dat weet ik niet zeker (google eens)

O&N is zo leuk als je het zelf maakt. Volgens mij is Syndey 1 van de weinige plekken waar het zo'n grote hype is dat je maanden van te voren moet boeken. Volgens mij kan je op andere plekken wachten tot een week of wat van te voren.
Je hebt niet perse een grote stad nodig voor een mooi feestje. Ik heb een heel leuk O& N gehad op een heel koud en winderig strand maar wel met alle inwoners van het dorp ( toch al snel 15 huizen groot) in N-Z
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

Change of plans, whehe!

Ik vertrek waarschijnlijk toch nog dit jaar! Morgen gelijk Visum en Paspoort regelen.. Ook even een bezoekje brengen aan Rabobank, om te controleren of ik daar gewoon kan pinnen etc.. :)

Verder nog een vraagje, betreft Nieuw Zeeland. Ik ga dus een 3 maanden visum aanvragen. Ik heb gelezen dat je voor Nieuw Zeeland géén visum nodig hebt!

Mijn vraag is dus of ik het volgende kan doen:
De volle drie maanden in Australie + Tasmania blijven. Na deze drie maanden vertrek ik naar Nieuw Zeeland voor + 3 weken, om vervolgens via Melbourne gelijk terug naar Nederland te vliegen. Is dit mogelijk, of kom ik dan gigantisch in de problemen @ Melbourne? :@

Verder vroeg ik me af of ik de vliegreizen van Alice Spring - Cairns en Melbourne - Tasmanie en Tasmanie - Nieuw Zeeland en als laatste Nieuw Zeeland - Melbourne ruim vantevoren moet boeken. Of kan je ook gemakkelijk een klein weekje vantevoren boeken. Dit aangezien mijn planning slechts globaal is en ik vantevoren niet weet wanneer ik precies vlieg.
“Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.”
Flow
Reiziger

Bericht door Flow »

ik weet niet of je daar gaat werken, maar ik krijg er een australische bankrekening ofzo als ik het goed heb begrepen...
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Je hoeft alleen voor Australie een visum aan te vragen. Voor Nieuw Zeeland krijg je 3 maanden bij aankomst. Je moet alleen wel een bewijs hebben dat je binnen die 3 maanden het land verlaat. Heb je dat niet zal de vliegmaatschappij je niet mee gaan nemen. De goedkope vliegtuigmaatschappijen in Australie zijn Jetstar en Virgin Bleu die werken wel met het systeem hoe eerder je boekt hoe goedkoper die zijn.
Ze hebben ook vaak super aanbiedingen dus mijn advies zou zijn meld je op hun site aan voor de nieuwsbrief dan krijg je vaak aanbiedingen opgestuurd en kun je daar op inspelen.

gr van moira
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

Flow schreef:ik weet niet of je daar gaat werken, maar ik krijg er een australische bankrekening ofzo als ik het goed heb begrepen...
Nee, ik ga daar niet werken. Voor drie maanden backpacken zal een AU-rekening niet nodig zijn denk ik.
Moira schreef:Je moet alleen wel een bewijs hebben dat je binnen die 3 maanden het land verlaat. Heb je dat niet zal de vliegmaatschappij je niet mee gaan nemen. De goedkope vliegtuigmaatschappijen in Australie zijn Jetstar en Virgin Bleu die werken wel met het systeem hoe eerder je boekt hoe goedkoper die zijn.
Ah oke, thanks voor de info. Dan boek ik een ticket van TAS - NZ en gelijk NZ - Melbourne erbij!
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

Ik ga vandeweek ticket boeken!

Heenreis: Amsterdam - Melbourne.
Terugreis: Auckland - Amsterdam.

Met tussenstop uiteraard.

Ik ben van plan om 3 maanden + 2 weken te boeken. 14 weken. Dit zodat ik extra tijd heb voor Nieuw Zeeland. Mijn vraag is nu of ze niet moeilijk doen in Australie. Dit omdat ik maar een visum voor Australie heb voor 3 maanden. Ik blijf maar 11 weken in Australie, de overige 3 weken vertoef ik dan in Nieuw Zeeland.

Moet ik ook écht bewijs hebben dat ik de laatste 3 weken in Nieuw Zeeland blijf? :)
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

Nevermind, komt allemaal goed. Heb leuke vlucht gekozen. Even tegen ouders vertellen en dan boeken! :)
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

Ik had nog een vraag, dit betreft mijn stukje reis van Adelaine naar Alice Springs.

Ik twijfel tussen het vliegtuig en de bus.

Tijdsduur:
Bus: + 1 week.
Vliegtuig: Paar uur.

Prijs:
Bus: $800.
Vliegtuig: $400.

Mijn vraag was eigenlijk of zo'n bustour de moeite waard is. Is het echt een X aantal dagen saai wegrotten in een bus of zijn de stops die er worden gemaakt, bv Cooper Perdy, ook echt de moeite waard? En zijn er ook bv. 3daagse busreisen die iets goedkoper zijn?

Als ik met het vliegtuig ga, scheelt het ietswat in de kosten én heb ik meer tijd over voor Alice Springs zelf.

Grtz, Marcel
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

tja, lastig.
Ik vond Coober pedy wel leuk. en ook het outback gevoel komt pas echt als je er dagen doorheen rijdt. 3 dagen moet te doen zijn voor dat stuk trouwens. Ikzelf zou voor de bus gaan denk ik. maar 2 keer zo duur is wel raar. je zou verwachten dat het goedkoper zou zijn....hoewel. in europa is het vliegtuig ook goedkoper dan de bus
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

bolletjeom schreef:tja, lastig.
Ik vond Coober pedy wel leuk. en ook het outback gevoel komt pas echt als je er dagen doorheen rijdt. 3 dagen moet te doen zijn voor dat stuk trouwens. Ikzelf zou voor de bus gaan denk ik. maar 2 keer zo duur is wel raar. je zou verwachten dat het goedkoper zou zijn....hoewel. in europa is het vliegtuig ook goedkoper dan de bus
Het word, na wat nagevraag, toch de busreis! Inderdaad om het oudbackgevoel toch mee te krijgen.

Ik ben benieuwd of er al 3daagse busreizen zijn! Daarvoor zal ik in Melbourne of Adelaine wel kijken. ^O^
Filipinda

Tijdsplanning Australie

Bericht door Filipinda »

Hallo reizigers,

Ik weet dat er al een aantal topics over zijn gemaakt, maar ik heb toch jullie dringende advies nodig.
18 december 2010 kom ik in Sydney aan. Ga 2 weekjes lekker genieten relaxen en ook solliciteren en vervolgens hoop ik ergens aan de slag te kunnen voor 2-3 maanden. Daarna (vanaf maart-april t/m eind mei) wil ik de Oostkust afreizen en evt tussendoor werken richting Cairns.

1) Is dit de goede periode kwa weer en tijd?
2) Ik wl Alice Springs ook graag zien, wanneer kan ik dat het beste inplannen in mijn reis? Ik heb wel een ticket waarvan ik de retourdatum kan wijzigen...
3) Is de great Ocean Road echt een aanrader? Zo ja, kan ik beter eerst naar het Zuiden gaan en dan langs de Oostkust?
4) Verder zal mijn startbudget ca € 6500-7000 zijn, is dat icm met werken goed voor een half jaar of zelfs langer?

Ik vind het echt wel lastig om eerlijk te zijn en hoor graag jullie reacties/ervaringen.

Groetjes Filipinda
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

Ik begin me stiekem zorgen te maken over het eerste deel van mijn tijdsplanning. Deze is terug te vinden in onderstaande afbeelding:

28-10 kom ik aan in Melbourne. Met Oud & Nieuw moet ik ook terug zijn in Melbourne, heb ik ook al een hostel geboekt voor 4 dagen.

Met oog op deze tijdsplanning, is het gedeelte Cairns - Melbourne niet veel te krap? Ter informatie:
Alle afstanden worden met de bus/liftend overbrugt, behalve Alice Spring - Cairns. Dit zal ik per vliegtuig doen!
thelklutsen
Vakantieganger

Re: Tijdsplanning Australie

Bericht door thelklutsen »

1) Is dit de goede periode kwa weer en tijd?
2) Ik wl Alice Springs ook graag zien, wanneer kan ik dat het beste inplannen in mijn reis? Ik heb wel een ticket waarvan ik de retourdatum kan wijzigen...
3) Is de great Ocean Road echt een aanrader? Zo ja, kan ik beter eerst naar het Zuiden gaan en dan langs de Oostkust?
4) Verder zal mijn startbudget ca € 6500-7000 zijn, is dat icm met werken goed voor een half jaar of zelfs langer?
1) Ik ga zelf in december ook naar Australie en hoop rond eind januari in Cairns te zijn. Het regenseizoen begint in februari, dus daar kan ik dan net voor blijven. Zoek eens op klimaat Cairns (sowieso handig voor elke stad) en zo kun je precies zien hoe warm het ongeveer is en hoeveel regen er valt. Het regenseizoen is ongeveer van februari tot april, dus weet niet hoe ideaal jouw aangegeven periode dan is.
4) Mijn startbudget is ongeveer 5500-6000 en ik ben ook van plan om te gaan werken. Maar wat ik heb gehoord moet dat makkelijk lukken als je ook nog gaat werken (zeker als je 3 maanden werkt). Je bent ongeveer 1500 euro per maand kwijt als je rond trekt (misschien iets meer als je echt veel wilt doen), maar de maanden dat je werkt natuurlijk veel minder.

De andere 2 vragen kan ik je eigenlijk niet mee helpen, maar als je rond maart echt gaat rondtrekken, zou ik zelf denk ik eerst langs het zuiden.
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

*bump*
Plaats reactie