Milford Track

Stel hier al je vragen over Nieuw-Zeeland. Van het Noordereiland tot het Zuidereiland en van vulkanen tot grotten.
Marije
Reisexpert

Milford Track

Bericht door Marije »

Ik heb net de Milford Track geboekt. *O* Vertrek vanuit Te Anau op vrijdag 18 februari, jihoe! Eigenlijk vind ik het wel jammer dat ik nu een vaste datum heb, minder spontaan en je zit toch ergens aan vast...maar goed, dat moet nou eenmaal bij de Milford Track en het lijkt me echt ontzettend gaaf, dus dat moet dan maar!

Zijn er mensen die deze track (of een vergelijkbare) ook gelopen hebben en die hun ervaringen willen delen? Ik ben nogal onervaren en mijn conditie is niet zo heel best (wordt aan gewerkt overigens) dus alle goede tips om deze 4 dagen door te komen zijn heel erg welkom!
zaratoestra
Reisexpert

Re: Milford Track

Bericht door zaratoestra »

Gisteren er nog met een collega over gepraat.
Die zei dat de 3e dag nogal pittig was en ook heel veel kans op regen in die streek.
Hij heeft gelukkig enkel de laatste dag (nr 4 dacht ik) regen gehad en op zo'n dag zie je natuurlijk geen kloten.

Voor de rest weet ik ook niet heel veel meer... maar op de website van DOC staan alle wandelingen per etappe uitgelegd. maar wist je natuurlijk al aangezien je daar waarschijnlijk je accomodatie geboekt hebt.

Wanneer vertrok je nu precies marije?? Najaar of januari dacht ik he??

Groetjes Ellen
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

zaratoestra schreef:Gisteren er nog met een collega over gepraat.
Die zei dat de 3e dag nogal pittig was en ook heel veel kans op regen in die streek.
Hij heeft gelukkig enkel de laatste dag (nr 4 dacht ik) regen gehad en op zo'n dag zie je natuurlijk geen kloten.

Voor de rest weet ik ook niet heel veel meer... maar op de website van DOC staan alle wandelingen per etappe uitgelegd. maar wist je natuurlijk al aangezien je daar waarschijnlijk je accomodatie geboekt hebt.

Wanneer vertrok je nu precies marije?? Najaar of januari dacht ik he??

Groetjes Ellen
Dankjewel Ellen (leuk om je naam te weten)!
Ja heb inderdaad de hutten (en vervoer ook maar vast) geboekt en de DOC site heb ik ongeveer al helemaal binnenstebuiten gekeerd! :D Staat heel veel handige informatie op! Maar vind het altijd erg fijn om tips en ervaringen te lezen van mensen die 'm ook gelopen hebben, gewoon zodat ik zo goed mogelijk weet wat ik kan verwachten!

Ik vertrek inderdaad in januari, 7 januari kom ik aan in Sydney, even paar dagen daar sightseeën en dan de 11e door naar Christchurch! *O*
Angela82
Reisexpert

Bericht door Angela82 »

Hee Marije,

ik heb vorig jaar de Milford Track gelopen, ook half februari. Errug mooi!

Heb je de bus naar het vertrekpunt geboekt en voor de terugweg?
Wij hebben de heenweg gelift. Zoveel mensen die naar Milford Sound gaan.
Terugweg wilden we dat ook doen, maar toen regende het en na een uur hebben we het opgegeven. Zijn we in een bus gesprongen met bejaarden, haha, maar het scheelde ons weer wat geld, konden voor een klein bedrag mee.
Want dat vind ik wel het nadeel bij de MT, omdat die zo bekend is, de "mooiste" (elke heeft zo z'n charme vind ik), kunnen ze het geld ook vragen, grrrr. Naam betalen :N Maar goed, ik heb het gedaan en ja, het was mooi!

De eerste dag is echt een grap, dat is maar een klein stukkie lopen en stelt niks voor. Toen hebben wij de meute (ineens word je met z'n allen van de boot "gedumpt" en is er ff een horde mensen) voor laten gaan.
Maar je moet daar wel slapen de eerste nacht en bij de Milford Track zijn er -in tegenstelling tot de andere tracks- geen campsites.

Dag twee is ook prima te doen. Dan loop je voornamelijk door het dal, de bergtoppen naast je.

Dag drie moet je de pas over. Dus een stukkie klimmen. Ik had op zich wat meters in de benen, dus mij viel het mee. Hoewel omhoog lopen nooit mijn sterkste punt zal worden.
Lekker rustig aan doen en genieten de omgeving, als het mogelijk is. Want ga er van uit dat je aardig wat regen kan krijgen. Normaal regent het ongeveer 2 van de 3 dagen, maar wij hadden ontzettend veel geluk (nou ja, of niet, want als het regent, schijn je oooooveral watervalletjes te zien) en zijn zelfs verbrand. Echt regen hebben wij niet gehad, op een beetje motten na op de eerste dag en aan het eind toen we bij de boot wachtten. Dat hebben ze zelden meegemaakt. Op zich had het me ook leuk geleken de watervalletjes te zien, maar ook niet erg om die op andere foto's te zien, aangezien je makkelijk tot je knieën in het water kan lopen.
Ik hoop dat je op de top ook (mooi) zicht gaat hebben.
Daarna is het logischerwijs weer dalen.

Laatste dag is volgens mij ook weer redelijk vlak.

Water kan je tijdens de track gewoon bijvullen. Eten zelf meenemen. Gaspitjes hebben ze in de hutten, pannen/bestek moet je zelf meenemen (of lenen).
Neem mee wat je nodig hebt en meer niet, want daar heb je alleen maar last van. Waar ik zelf altijd wel voor zorg, is dat ik genoeg eten mee heb (voor tussendoor een keer een appel, bars, noten/chocola). Ik liep met iemand die de laatste dag geen eten meer had :? . Voedsel is je brandstof en ik weet dat ik wat gevoeliger ben voor slap worden als ik niet genoeg heb gegeten.
Neem vuilniszakken of zo mee waar je kleding en slaapzak in kan wanneer het regent.

Ik vond 'm al met al wel goed te doen.
Lekker op eigen tempo gaan lopen en ervan genieten!

Ga je nog meer meerdaagse wandelingen lopen??

Veel plezier, het is de moeite! Niets is fijner dan na een klim op de top te staan *O*
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Heb de track zelf niet gelopen, maar wel in Milford iemand gesproken die dat had gedaan. Die zei ook dat dag 3 het zwaarst was. Weet je al waar je gaat verblijven in Milford? Er is weinig keuze, namelijk. Dus misschien zou je kunnen overwegen om alvast een slaapplaats te reserveren. Ik zat in Milford Sound Lodge. Op zich een prima plek. In de LP staat dat er een klein winkeltje is. Dat is ook zo, maar dagt is echt heel erg klein met weinig spullen. Zorg dus dat je voor die dag dat je aankomt ook nog eten bij je hebt of ga ergens eten.

Veel plezier in elk geval. NZ is een schitterend mooi land, met erg vriendelijke mensen. Zou er zo weer naar terug willen...
postvoorwen
Reiziger

Bericht door postvoorwen »

Ga je in je eentje lopen? Ik zit nog te dubben wat ik zal doen. Vertrek half feb naar NZ en ga daar eerst een cursus paragliden doen (da's t plan), daarna wil ik ook nog een meerdaagse lopen, maar twijfel over t feit dat ik dan in mijn eentje zal gaan lopen....Ben benieuwd waarom jij er voor gekozen hebt om t juist wel in je eentje te doen (als dat zo is)
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

Bedankt voor de reply's tot nu toe! Klinkt goed allemaal.

@angela, bedankt voor de tips en je lange verslag, super!!!

@nanneke: Ik ga naar de track toe vanuit Te Anau. Je kan bij DOC tegelijk met het boeken van de hutten en de boottochten ook de bus boeken, dus voor het gemak heb ik dat maar gedaan. Neem dus op dag 1 van de track 's ochtends de bus ernaartoe en de laatste dag direct weer terug.

Heb inderdaad ook begrepen dat dit ongeveer het natste deel van Nieuw Zeeland is, maar heb inderdaad ook foto's en filmpjes gezien van wat er gebeurd bij regen: heel veel watervallen. Dus wel regen, maar het levert ook wel weer wat moois op. Ach..ik zie het allemaal wel! Tips en ervaringen blijven van harte welkom!!!

@postvoorwen: Ik heb inderdaad alleen voor mezelf geboekt. Heb er ook over getwijfeld, maar je moet de track echt vroeg boeken omdat hij dus heel gauw vol is en ik wil zo weinig mogelijk vast leggen van te voren en om nu al iemand te zoeken om dan die track mee te doen, dat zag ik niet echt zitten. Eigenlijk vind ik het ook leuker om ter plekke mensen te ontmoeten ipv hier al (Nederlandse) reisgenoten te regelen.
Na wat research en rondvragen op fora heb ik inmiddels begrepen dat er elke dag 40 mensen starten. Vanaf Te Anau downs ga je met de boot naar het beginpunt van de wandelroute. Er gaan er 2 boten per dag, dus op elke boot zit een deel van die 40 mensen. De boottocht duurt 1,5 uur, dus dan kun je alvast wat om je heen kijken wie je aardig vind en kun je alvast een beetje kennis maken, denk ik. Bij 't eindpunt van de boot wandel je naar de eerste hut en dat is maar 1,5 uur lopen. Ik ga er dus maar gewoon vanuit dat ik op dag 1 vast wel iemand of meerdere iemanden tegen kom waar ik gezellig samen mee kan lopen! Je moet natuurlijk wel iemand hebben die een beetje hetzelfde tempo loopt.... hoop maar dat dat goed komt!
Ik vind het nog steeds wel heel spannend hoor, om zoiets alleen te doen. Net zoals ik die hele reis in mijn eentje superspannend vind. Maar ook wel leuk spannend en een uitdaging, toch?
merc
Wereldreiziger

Bericht door merc »

18 februari eh ?
Hmm, ik kan die natuurlijk ook boeken en je echt stalken... Nah!
Hij lijkt me wel erg leuk/mooi maar al die constante nattigheid...brrr! Toch een beetje eng met m'n camera. :{

Ik heb m'n oog laten vallen op de Abel Tasman Coast Track, als je het zat ben pak je gewoon een watertaxi om een stuk over te slaan ;)
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

merc schreef:18 februari eh ?
Hmm, ik kan die natuurlijk ook boeken en je echt stalken... Nah!
Hij lijkt me wel erg leuk/mooi maar al die constante nattigheid...brrr! Toch een beetje eng met m'n camera. :{

Ik heb m'n oog laten vallen op de Abel Tasman Coast Track, als je het zat ben pak je gewoon een watertaxi om een stuk over te slaan ;)
Haha, gezellig!
Ja Abel Tasman lijkt me ook heel gaaf! Moet je die ook vroeg boeken of valt het mee? Ik vind één track van te voren boeken wel genoeg namelijk, de rest zoek ik wel uit als ik daar ben!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Ik heb 1 dag van de abeltasman gelopen omdat we met de andere dagen dat we daar waren een meerdaagse zeekanotocht wilde maken. In abel zijn ook campsites. Je moet wel van te voren boeken maar het hoeft volgens mij niet heel lang van te voren. Behalve misschien als je in de hutten wilt slapen. Wij hebben de camping in iedergeval ter plekke geboekt.
Die watertaxi's moet je ook van te voren reserveren dus je moet voor dat je gaat lopen wel bepalen waar en wanneer je wilt stoppen en met een taxi terug wilt.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Angela82
Reisexpert

Bericht door Angela82 »

Wij hebben de Abel Tasman track 1 dag van tevoren geboekt in Nelson, geen probleem. Wel gingen we met de tent, maar volgens mij waren de hutten ook lang niet vol.
Wij zijn niet met de watertaxi gegaan, maar helemaal met de bus omhoog, naar het "echte begin (of eind)". Aan het eind (dus "onderaan") hebben we de bus terug naar Nelson genomen.

Was ook erg mooi, zeker omdat we een dolfijn zagen die bijna het strand op kwam, metertje bij ons op het strand vandaan. Nja, toen moest de water crossing maar ff wachten en liepen we later tot het water over onze knieën in het water :)

Voor de Abel Tasman; check de getijden even en vraag naar de tijden wanneer je droog bepaalde oversteken kan doen (volgens mij zijn het er maar 2 of 3), anders moet je omlopen, wat ongeveer een uur extra kost.

Wij hebben de tocht in 3 dagen gelopen, wat prima te doen was, maar ook jammer was omdat het weer zoooo lekker was en wij niet echt de tijd hadden om te gaan zwemmen.
Dus als het lekker weer is, zou ik er 4 dagen over doen.

De andere wandelingen heb ik ook niet ver van tevoren geboekt. Eén of twee dagen, waarmee je in het hoogseizoen wel de kans loopt dat de hutten vol zijn.
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

Bedankt Angela!
Ga sowieso wel naar Abel Tasman natuurlijk, weet nog niet of ik de volledige track ga lopen, maar dat kan ik dus mooi nog besluiten as ik daar in de buurt ben!
XXLaura
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door XXLaura »

Hoi,

Ik heb in januari-februari zowel de Abel Tasman Track als de Dart-Rees track. Heb ze 2 of 3 dagen van tevoren geboekt. Het waren mijn eerste meerdaagse wandelingen ooit en het was zo leuk dat ik in Australië daarna nog twee tochten gelopen heb. Hier enkele tips:

- Je kunt speciaal gedroogd hiking-eten kopen waar je kokend water bij gooit. Best smakelijk, maar vond het zelf iets te weinig en ook beetje duur, dus later heb ik vooral noodles met cupasoup (veel smaakjes, dus iets minder saai), gedroogde erwten en blikjes/zakjes kip, tonijn of zalm gegeten en pasta met gedroogde saus.
- Neem toiletpapier en desinfecterende handenzeep mee
- Als je twee paar kleding meeneemt, draag dan 1 set overdag, waarin je loopt, zweet en stinkt en bewaar een droge set voor 's avonds in de hut. Deed het zelf eerst om en om en dat is niet zo handig.
- Het is al gezegd: eet veel tussendoortjes. Merkte zelf dat ik om het uur iets moest eten om energie beetje op pijl te houden. Neem zowel zoet als hartig mee.
- zaklamp! Als het donker is, is het ook echt donker. Meestal gaat iedereen daarna ook heel snel naar bed en staan ze weer vroeg op.
- check of er matrassen zijn of dat je zelf matje mee moet nemen.
- tijdens sommige tochten moet je stuk op blote voeten door riviertje waden, dus neem handdoekje mee
- een pan kun je ook als bord gebruiken. Bepaal afhankelijk van soort eten of je ook mes nodig hebt. Ik had aan spork genoeg.
- thermo-ondergoed houd je goed warm. Thermo-legging helpt ook tegen zweten onder regenbroek. Laagjes zijn sowieso aan te raden. 's Avonds koelt het heel sterk af.
- schoenen laat je buiten de hut staan, dus neem slippers of dikke sokken mee om binnen te kunnen dragen.
- stop kaarten en papieren in plastic map tegen regen.
- tijdens het lopen wil je soms je grote rugzak ergens laten staan en berg zonder rugzak beklimmen of zijweggetje inslaan. Denk even na hoe en of je water mee wilt nemen.
- ben grote fan van waterzak met slang over je schouder. Heb zelf Platypus bij Perry gekocht, maar camelbak o.i.d. is ook bekend merk.
- in Nelson heb ik mijn kookgerei voor de Abel Tasman track gehuurd bij een hostel. Was eerste tocht en wilde niet direct dure dingen kopen voor ik wist of ik het wel leuk vind.
- In NZ zijn er op elke hoek van de straat minstens twee outdoor-zaken en ze denken graag met je mee.
- Het is heel fijn als iemand je koffie of thee aanbied als je moe en koud een hut binnen komt. Hint...
- In de hutten slaap je gemengd, ook met oudere mannen en die SNURKEN!!! Oordopjes kunnen handig zijn.
- Loop je eigen tempo en rust als je er behoefte aan hebt. Probeer wel ruim voor het donker in de hut te zijn.
- Tijdens de twee tochten die ik liep waren er heel veel sandflies. Erg irritante beesten, dus zorg dat je deet bij je hebt en kleding dat je hele lichaam bedekt.

Ik ben zo jaloers op je. Ik wil ook! Heb Milford Track niet gelopen, maar tijdens busrit van Queenstown naar Milford Sound was het landschap zo mooi. Geniet er van!

Groet,
Laura
postvoorwen
Reiziger

Bericht door postvoorwen »

Aangezien hier al zoveel ervaren 'rotten' rondlopen....

Kun je in Te Anau ook je overbodige spullen ergens zolang stallen, zodat je niet álles mee hoeft te slepen??
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

Wauw, Laura, bedankt voor de tips. Daar heb ik zéker wat aan! Super!
Je moet gewoon een keer terug gaan joh, dan kun je 'm alsnog lopen! :)

Goeie vraag, postvoorwen. Ik geloof dat ik wel eens iets gelezen had over hostels waar je je spullen zo lang mag achterlaten in een kluis, maar ik weet het niet precies, dus zou inderdaad fijn zijn als iemand meer weet!
Plaats reactie