4 weken Thailand, Maleisië, Singapore

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Rimmeltje
Reiziger

4 weken Thailand, Maleisië, Singapore

Bericht door Rimmeltje »

Hoi allemaal,

Ik lees al een poosje mee en heb al bergen informatie opgezocht, maar ik zie door de bomen het bos niet meer zo goed.
Ik ga, samen met een vriendin, 4 weken richting Azië. We komen aan in Bankok en hadden het plan om zowel Thailand als Maleisië en Singapore te bezoeken. In totaal hebben we ongeveer 30 dagen, wat niet erg lang is heb ik al gezien.

Ik heb ongeveer de volgende route bedacht, maar in Maleisië staat ongeveer alles nog open. We willen sowieso naar het Taman Negara NP en naar Kuala Lumpur, maar Maleisië heeft natuurlijk veel meer te bieden dan alleen deze dingen. Ikzelf wilde vanuit Kuala Lumpur terugvliegen naar Bankok ivm de tijd, maar zij wilt graag ook nog naar Singapore, zodat zij meteen vanuit daar terug kan naar Amsterdam (ikzelf heb een andere vlucht, Bankok/Frankfurt), dus gaan we door tot Singapore. Ook heb ik gedacht om Chiang Mai over te slaan (als ik kijk naar de tijd kunnen we toch niet alles zien en zullen we, als we nog meer willen, zeker een keer terug moeten gaan), maar dat is ook wel weer iets waarvan iedereen zegt dat je het gezien moet hebben...

Dag: Waar:
1 Aankomst Bankok +/- 20:00 uur
2 Bankok
3 Bankok
4 Bankok/Chiang Mai
5 Chiang Mai
6 Chiang Mai
7 Chiang Mai
8 Chaing Mai/Koh Samui/Koh Tao
9 Koh Tao, we willen hier gaan duiken
10 Koh Tao
11 Koh Tao
12 Koh Samui/Phuket
13 Phuket/Koh Phi phi
14 Koh Phi Phi
15 Koh Phi Phi/Phang Nah Bay
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 Kuala Lumpur (via Melaka met de trein?)/Singapore
29 Singapore
30 Singapore
31 Vlucht Sin/Bkk (voor mij)
32 Vlucht Bkk/Doh/Fra (voor mij, vriendin vliegt vanuit Sin terug naar Ams)

Hebben jullie misschien op- en aanmerkingen, tips en/of ideeën? Dit is mijn eerste reis en vind het best lastig om alles uit te zoeken en ik heb het gevoel dat ik ontzettend aan het plannen ben ofzo haha
Het lijkt trouwens net alsof ik alles alleen bedenk, maar dat is omdat de betreffende vriendin ondertussen in Indonesië zit en de communicatie vanuit daar nogal lastig is, waardoor het wel een beetje op mijn schouders terecht komt nu.

Alvast bedankt voor het meedenken!! :)
TRB
Wereldreiziger

Re: 4 weken Thailand, Maleisië, Singapore

Bericht door TRB »

Van Chiang Mai moet je niet in 1x naar Koh Samui of Ko Tao willen. Ik heb dit met 2 nachtbussen gedaan vanwege tijdsdruk op het einde van mijn reis, maar ik zou het zeker niet aanraden. Het is namelijk een roteind. Je kan vliegen (AirAsia) of een dagje in Bangkok tussendoor doen.

Wat betreft duiken: als je een duikcursus wilt volgen ben je daar 3,5 dag aan kwijt. Ik neem aan dat je niet wilt haasten als een gek, dus als ik jou was zou ik niet 2 dagen per eiland pakken.. maar 2 eilanden kiezen en daar elk 3 dagen voor nemen (en als je er gaat duiken dus 4 of 5). Phuket zou ik trouwens overslaan.

Het is trouwens helemaal niet erg om te plannen ;) Ik had van tevoren ook een heel reisschema.. en heb me hier achteraf maar voor een deel aan gehouden. Het is echter wel fijn als je een idee hebt wat er te zien is en wat je per sé wilt zien. Als je sneller of langzamer reist kun je altijd dingen aanpassen!

Succes
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Als je je brevet zou willen halen op Koh Tao trek daar inderdaad 3.5 dag voor die heb je echt nodig. Als je slim bent blijf je daar ook nog 1 nacht extra zodat je ook nog op Koh Tao kan rondkijken daar heb je tijdens het duiken verder weinig tijd voor. Je bent de hele dag bezig met duiken en in de avond ben je vaak moe ga je eten en slapen en soms moet je in de avond huiswerk maken.
Verder zou je vanuit Phuket naar Maleisie kunnen hoe weet ik ook niet precies maar er zal vast wel een bus gaan zou je even moeten googlen of iemand anders weet dat misschien.
Je zou ook naar Koh Samui, Koh Phangan en Koh Tao kunnen gaan en dan vanaf daar naar Maleisie kunnen gaan.
Hoe doe je dat je gaat met de boot naar Chumphon of Surathani en dan neem je de nachttrein en dan zou je naar Sungai Kolok kunnen gaan en dan naar de Pherntian Island kunnen gaan ook zeer de moeite waard om te duiken en te relaxen. Je kan dan vanaf daar weer naar dat National park wat je beschrijft.
Ik denk dat het makkelijker is om het zo te doen dan dat je naar Phi Phi gaat.

Ik lees dat je vraagt of je met de trein van KL naar Singapore kan ja dat kan maar het kan soms goedkoper zijn om dat te vliegen zijn veel maatschappijen die daar naar toe vliegen namelijk http://www.jetstar.com of http://www.airasia.com

gr van Moira
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik zou Chiang mai gewoon overslaan hoor. Zo bijzonder is het echt niet en je moet dan helemaal de andere kant uit. Je kunt eventueel ook een stukje vliegen met Air asia. WIj hebben bijvoorbeeld gevolgen (met tussenstop BK) van Chiang Mai naar Surat Thani.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Rimmeltje
Reiziger

Bericht door Rimmeltje »

Hoi,

Bedankt voor de reacties!

Een duikbrevet hebben we allebei al, dus die hoeven we niet meer te halen daar.
Ik had het vliegen van Chiang Mai naar Koh Samui opgezocht, maar zag geen rechtstreekse vlucht staan? Dus dan moeten we sowieso via Bangkok volgens mij. Heb daar ook al verschillende mensen over gehoord ja, dat het vliegen toch wat meer aangeraden wordt in plaats van die busreis. Moet ook bekennen dat ik ook niet echt sta te springen haha!
Heb inderdaad ook gedacht om óf Chiang Mai, óf Phuket over te slaan, maar mijn vriendin wilt sowieso wel graag naar Phuket en Koh Phi Phi en naar Phang Ngah Bay. Had gevonden dat je vanuit Phuket redelijk makkelijk naar Maleisië kunt met de bus of trein. Chiang Mai ligt inderdaad wel behoorlijk uit de route als je het zo bekijkt, dus misschien moeten we dat toch maar overslaan dan...

Oke dan, ik heb inderdaad ook gekeken voor het vliegen, maar die trein rijdt ook weer via Melaka, wat ons ook wel weer mooi lijkt.
Ik zal even de plaatsen die jij noemt (Moira) opzoeken, ik moet zeggen dat mijn topografische kennis nogal te wensen overlaat en kan ook de plaatsnamen steeds niet onthouden haha, dat gaat nog wat worden daar ;)

Is het mogelijk trouwens om vanuit Bangkok een dagtrip ofzo richting de River Kwai te doen?
Denken jullie dat het haalbaar is om die 3 landen in deze tijd te doen?

Groetjes!
TRB
Wereldreiziger

Bericht door TRB »

Wat betreft een dagtrip naar de River Kwai: je kan makkelijk met een minibusje vanaf het Victory Monument in Bangkok naar Kanchanaburi. Dit kost je dacht ik zo'n 3 euro en is 3 uur rijden. Ik vond de dagtrip in Kanchanaburi en omgeving (bezoek Erawan watervallen, olifantenritje, met een vlot over de River Kwai, bezoek Death Railway+stukje treinen en tot slot de bridge over the River Kwai) een van de beste van mijn reis, je ziet dan namelijk superveel. Het is echter niet te doen om op dezelfde dag naar deze plek te reizen, de trip te ondernemen en dan ook nog terug te reizen. Ik zou hier zeker 2 dagen voor uittrekken.
Rimmeltje
Reiziger

Bericht door Rimmeltje »

Oke, dank je wel! Daar wil ik zeker voor kijken idd, lijkt me erg leuk! Boeken jullie alles thuis of juist ter plaatse? Qua tijd zal het voor ons sowieso daar moeten, want we vertrekken al bijna. Hoorde van een vriend dat je in Bangkok zelf ook allerlei dingen kunt boeken?
Mijn vriendin heeft gehoord dat je Maleisië best in een week kunt doen... Mij lijkt dit wel erg kort, wat vinden jullie daarvan? Ook wilt zij wel heel graag naar Chiang Mai én Singapore én Phuket en omgeving en dan vanuit Phuket richting Kuala Lumpur voor 1 of 2 dagen, dan de rest van Maleisië en dan na een week door naar Singapore. Denken jullie dat het allemaal te doen is in dit tijdsbestek of zullen we toch dingen moeten schrappen?

Sorry voor al mijn vragen.
Rimmeltje
Reiziger

Bericht door Rimmeltje »

Hey allemaal,

Ondertussen zijn we aangekomen in Maleisie.
We zijn uiteindelijk vanuit Koh Phi Phi (waar ik mijn eerste 'echte' buitenduiken heb gedaan, inclusief schildpadden!) naar Georgetown gegaan en vanuit daar zijn we vanmorgen naar de Cameron Highlands gereden.
Straks hebben we een halve dag tour naar de theeplantages etc etc op de planning staan en morgen willen we 1 of 2 wandelingen doen om morgenavond of overmorgen verder te gaan.

Maar nu zitten we eigenlijk een beetje met een dilemma. In Maleisie willen we sowieso nog naar Kuala Lumpur, Taman Negara, Melakka en Pulau Tioman (voor de laatste dagen relaxen voordat we naar Singapore gaan). Vanuit de Cameron Highlands leek het ons logisch om meteen door te gaan naar Taman Negara, we willen graag die wandeling doen door de bomen (canopy?), een trekking hebben we in Thailand al gedaan. Maar de busrit vanuit de CH kost rond de 80 RM, dat is best veel geld voor een wandeling natuurlijk. Daarnaast zit je dan al gauw meer dan 4 uur in de bus en ik heb in Thailand ook gemerkt dat het vele buszitten me toch wel opbreekt nu.

Heeft er iemand ervaring met de lokale bussen of een ander idee? Via Kul hebben we ook aan gedacht, maar de route CH - Taman Negara - KUL (met Twintowers, Batu Caves en Firefly lake) - Melakka - Pulau Tioman - Singapore leek ons op het eerste gezicht logischer. Op 31 augustus willen we naar Singapore, we hebben dus nog best wat tijd in Maleisie. Zijn er misschien nog meer dingen die jullie aanraden om te doen en te zien?

Alvast bedankt voor de reacties! Groetjes :)
Janneke
Reisexpert

Bericht door Janneke »

Hoi,
Is die busrit dan met een lokale bus of met een georganiseerd tourtje in een minibus? Je zou nog kunnen informeren of er nog een andere goedkopere maatschappij is. Lokale bussen in maleisië zijn prima luxe touringcars. Maar ik vraag me af of er wel een directe verbinding is tussen Cameron Highlands en TN. Je route lijkt me logisch. Pulau Tioman is prachtig. Nog een tip: wanneer je aankomt neem dan een taxi naar de andere kant van het eiland (er is maar 1 weg op het eiland dus iedere taxichauffeur weet wat je bedoelt). Probeer of je je taxi kunt delen met iemand anders die op de boot zit. Daar is een prachtige baai met hutjes op het strand. Bijv. Rainbow Chalets (basic, goedkoop maar prima). Er was tot 2 jaar terug nog geen internet/telefoon/tv dus wel een beetje afgesloten van de buitenwereld. Er zijn 2 of 3 restaurantjes en een mini-markt. Het is een tax-free eiland dus alcohol en sigaretten zijn er, vergeleken met de rest van maleisië, goedkoop. Check wel even het strand, er zitten in deze tijd van het jaar wel eens zandvlooien. Dan kun je beter in een hangmat of op een ligbedje gaan liggen dan direkt met je handdoekje op het strand.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

heb een paar weken geleden Cameron - Taman gedaan met een eigen bus en dat was een hele lange dag buszitten. Vertrek om 8.00 en aankomst om 17.00
En dat was dus een bus die we prive hadden en dus alleen stopte waar wij wilde. Wc stop, benzine pomp om snacks te kopen en een snelle lunch, verder niet.
Taman Negara vinden veel mensen tegenvallen. Het is een erg druk bezocht National Park. De canopytour is wel grappig maar als je een beetje Jungle wilt ervaren moet je een meerdaagse trekking regelen. Ik zou eerst naar KL gaan en dan naar Taman en dan van Taman naar Melakka
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Rimmeltje
Reiziger

Bericht door Rimmeltje »

Hey,

Ja dat is ook een beetje mijn punt, we hebben nog 11 dagen in Maleisie en ik vind het best zonde om dan weer 2 hele dagen te besteden aan het buszitten en er zijn hier geen nachtbussen (hoewel dat van BKK naar Chiang Mai ook niet echt een succes was haha!).
Het zijn vanuit de Cameron Highlands volgens mij alleen minibusjes die rijden voor 80/85 RM en vanuit Kuala Lumpur ook lokale bussen die goedkoper zijn, via Jerantut.

We zitten er nu aan te denken om ipv Taman Negara naar het Kuala Selangor Nature Park te gaan, hier heb je ook canopy walkways + de vuurvliegjes en de batu caves in de buurt. Dat scheelt weer tijd en is misschien minder druk. Een trekking hebben we al gedaan in Thailand en dat heeft ons best veel geld gekost, dus dat heeft ons een beetje afgeschrokken (wij, en veel andere mensen hebben veel meer betaald dan anderen die soms zelfs meer in het pakket hadden, lang verhaal, kom ik later nog wel op terug)

Goede tip over Pulau Tioman, daar gaan we zeker voor kijken (en oppassen voor de zandvlooien). Mijn nichtje heeft op het ABC-strand gezeten vertelde ze. Het lijkt mij echt heel erg gaaf om een kamer ofzo te hebben die aan het strand ligt (met uitzicht op zee), dus ga zeker even kijken voor de Rainbow Chalets. Dat afgesloten zijn van de buitenwereld klinkt prima, we zijn nu in 2 hostels geweest in Maleisie en bij allebei is er gratis internet (draadloos) en dan krijg je toch steeds de neiging om je mail te gaan checken enzo. Het is trouwens met Hotlink (simkaartje) heel erg goedkoop om naar NL te bellen, misschien een goede tip voor anderen :)

Bedankt voor jullie reacties, ik zal laten weten hoe het was! :)
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Rimmetje, geniet nog van jullie reis.
Rimmeltje
Reiziger

Bericht door Rimmeltje »

Dank je wel, dat zal vast goedkomen :)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

heb goede verhalen gehoord over Selangor. Het is in iedergeval origineler dan Taman. En vuurvliegjes zijn altijd leuk om eens te zien. Je ziet er waarschijnlijk meer dan in Taman.
Batucaves liggen echt tegen KL aan en zijn ook vanuit KL makkelijk te bezoeken. Het is qua grot niet spectaculair maar het is wel een belangrijke plek voor de hindu's en best leuk om te bezoeken
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Rimmeltje
Reiziger

Bericht door Rimmeltje »

Hoi allemaal,

Ondertussen alweer thuis, maar wel bedankt voor de tips!!

We zijn inderdaad nog naar de Batu Caves gegaan, indrukwekkend! We kwamen op de dag dat de heilige koe gewassen zou worden, wat ook heel bijzonder was om bij te zijn.
2 vriendinnen van een vriend van mij wonen in Kuala Lumpur en zij hebben ons 1,5 dag rondgeleid en veel laten zien, echt heel erg leuk!! Ik vind KL echt een geweldige stad, het was er bloedheet, maar ik vond het er schitterend, net als Singapore.

Uiteindelijk zijn we vanuit KL tóch naar Taman Negara gegaan ipv naar Selangor. Gewoon omdat we het gezien wilden hebben en het bleek ook best leuk te zijn. Alleen werd mijn vriendin daar ziek (hele hoge koorts en beroerd), wat dus minder was. Ze is daar naar een kliniek gegaan en kreeg antibiotica en vitamine c tabletten, want het zou weleens vogelgriep kunnen zijn...
Na Taman Negara zijn we teruggegaan naar KL, waar we 's nachts naar een ziekenhuis zijn gegaan, omdat de koorts tot ruim boven de 39 graden steeg en niet minder werd. Bleek het een ernstige blaasontsteking te zijn, vandaar ook de koorts en verder (behalve misselijkheid) dus niet de 'gebruikelijke' symptomen hiervan. Dus met een zware antibioticakuur weer terug naar het hostel. Ik moet zeggen, het ging allemaal heel snel in het ziekenhuis, echt perfect!
De volgende ochtend wilden we weer naar de Petronas Towers, maar dit hebben we maar overgeslagen, aangezien je dan écht vroeg op moet en we daar allebei de puf niet meer voor hadden.
Dus de volgende dag op het gemakje richting de KL-Tower gegaan (wauw!) en even in een (van de vele) shoppingmall rondgelopen, waarna we 's avonds naar Melaka zijn gegaan.
Hier hadden we een heel leuk hostel trouwens, weet niet of ik hem hier mag noemen? Er waren wel bedbugs (?) ik had hier dus echt nog nooit van gehoord, maar ze waren er als de kippen bij moet ik zeggen en gelukkig kwamen ze niet met ons mee. En we zijn er in totaal 1 hele dag geweest, omdat we daarna doorgingen naar Mersing - Pulau Tioman. Achteraf gezien wellicht veelste kort, maar we wilden perse een paar dagen op Tioman zijn.
Dat was ook weer een heel verhaal, want de boot liep vast en pas na 5 uur konden we verder. Ga hier maar verder niet over uitwijden, maar zo'n stomme actie heb ik nog nooit gezien...
Maar Tioman was leuk, we hebben hier nog 2 duiken gemaakt, waaronder mijn eerste nachtduik (en wat was ik bang voor die zee-egels...!) en nog een duik overdag die echt schitterend was, met schildpadden en heel veel gekleurde visjes, echt prachtig. Helaas schoot hier mijn weightbelt los, waardoor ik als een raket omhoog schoot ;) Gelukkig wel bijna een uur onder water geweest. Ik denk dat de weightbelt weggegooid is, de sluiting was kapot. Ik voelde me al helemaal rot omdat hij ergens op een rots belandde en ik absoluut niks wil beschadigen natuurlijk, maar het was gelukkig niet mijn schuld. Volgende keer naar mijn gevoel luisteren en meteen een andere vragen. Het was heel apart dat als je 's avonds op Tioman rondliep, je dus helemaal geen geluid hoorde, zo stil!
Na Tioman zijn we doorgegaan naar Singapore, waar we ongeveer 1,5 dag hebben besteed, want ik moest daarna richting de luchthaven om naar Bangkok te vliegen voor mijn vlucht de volgende ochtend. Vooral de Botanic Gardens vond ik de moeite waard. We zijn ook naar de dierentuin gegaan en de Night Safari, maar dat vond ik ietsje minder zelf. De shoppingmall 'Mustafa' in Little India is ook geweldig om een rondje te lopen, ze hebben daar echt alles!

Uiteindelijk is dit onze route geworden:
Dag: Waar:
1 Aankomst Bangkok
2 Bangkok
3 Bangkok/Kanachanaburi
4 Bankok/Chiang Mai met nachtbus
5 Aankomst Chiang Mai: tourtje naar parasolmakers, hilltribe en grote tempel
6 Chiang Mai: trekking
7 Chiang Mai: trekking
8 Chaing Mai: trekking
9 Chiang Mai: ’s avonds richting Bangkok met bus
10 ‘s Ochtends Bangkok – ’s middags door naar Phuket - Patong Beach
11 Patong Beach
12 Patong Beach: Phang Nga Bay - James Bond Island
13 Patong Beach – Koh Phi Phi
14 Koh Phi Phi
15 Koh Phi Phi - Georgetown
16 Georgetown
17 Georgetown – Cameron Highlands: tourtje door de omgeving
18 Cameron Highlands: zelf een route gewandeld
19 Cameron Highlands – Kuala Lumpur
20 Kuala Lumpur
21 Kuala Lumpur – Taman Negara
22 Taman Negara
23 Taman Negara – Kuala Lumpur
24 Kuala Lumpur – ’s avonds naar Melaka
25 Melaka
26 Melaka – Pulau Tioman
27 Pulau Tioman
28 Pulau Tioman
29 Pulau Tioman - Singapore
30 Singapore
31 Singapore – ’s eind van de middag vlucht naar Bangkok
32 Bangkok – Doha – Frankfurt - Huis

De maand is zo snel voorbij gegaan! Nu alweer een week thuis en ik moet nog steeds alle (ruim 3500) foto's bekijken en uitzoeken. Het was echt de moeite waard! En ik wil zeker nog eens terug naar Maleisië en Singapore, want er is daar nog zoveel meer wat ik wil zien! Thailand weet ik niet zo goed...
Maar verder: het was super :) De hostels waren leuk, vooral die in Patong Beach was echt super en op Koh Phi phi hadden we ook mazzel. Het hostel in de Cameron Highlands was ook top, met scones en veel thee! Alleen in Singapore was het onwijs smerig, maar je moet alles een keer gezien hebben ;) Het 'douchen' in de rivier in Chiang Mai en het bambooraften zijn echt aanraders haha! En het eten vind ik echt geweldig, het verbaast me dat ik geen kilo's ben aangekomen!
Een eventuele volgende keer zou ik er wel voor kiezen om langer op één plek te blijven om een beetje bij te komen, want dat ontbrak er nu een beetje aan ;)

Nou goed voordat mijn verhaal nog langer wordt, nogmaals bedankt voor alle tips enzo!

Groetjes! :)
Plaats reactie