Hoi allemaal,
Ondertussen alweer thuis, maar wel bedankt voor de tips!!
We zijn inderdaad nog naar de Batu Caves gegaan, indrukwekkend! We kwamen op de dag dat de heilige koe gewassen zou worden, wat ook heel bijzonder was om bij te zijn.
2 vriendinnen van een vriend van mij wonen in Kuala Lumpur en zij hebben ons 1,5 dag rondgeleid en veel laten zien, echt heel erg leuk!! Ik vind KL echt een geweldige stad, het was er bloedheet, maar ik vond het er schitterend, net als Singapore.
Uiteindelijk zijn we vanuit KL tóch naar Taman Negara gegaan ipv naar Selangor. Gewoon omdat we het gezien wilden hebben en het bleek ook best leuk te zijn. Alleen werd mijn vriendin daar ziek (hele hoge koorts en beroerd), wat dus minder was. Ze is daar naar een kliniek gegaan en kreeg antibiotica en vitamine c tabletten, want het zou weleens vogelgriep kunnen zijn...
Na Taman Negara zijn we teruggegaan naar KL, waar we 's nachts naar een ziekenhuis zijn gegaan, omdat de koorts tot ruim boven de 39 graden steeg en niet minder werd. Bleek het een ernstige blaasontsteking te zijn, vandaar ook de koorts en verder (behalve misselijkheid) dus niet de 'gebruikelijke' symptomen hiervan. Dus met een zware antibioticakuur weer terug naar het hostel. Ik moet zeggen, het ging allemaal heel snel in het ziekenhuis, echt perfect!
De volgende ochtend wilden we weer naar de Petronas Towers, maar dit hebben we maar overgeslagen, aangezien je dan écht vroeg op moet en we daar allebei de puf niet meer voor hadden.
Dus de volgende dag op het gemakje richting de KL-Tower gegaan (wauw!) en even in een (van de vele) shoppingmall rondgelopen, waarna we 's avonds naar Melaka zijn gegaan.
Hier hadden we een heel leuk hostel trouwens, weet niet of ik hem hier mag noemen? Er waren wel bedbugs (?) ik had hier dus echt nog nooit van gehoord, maar ze waren er als de kippen bij moet ik zeggen en gelukkig kwamen ze niet met ons mee. En we zijn er in totaal 1 hele dag geweest, omdat we daarna doorgingen naar Mersing - Pulau Tioman. Achteraf gezien wellicht veelste kort, maar we wilden perse een paar dagen op Tioman zijn.
Dat was ook weer een heel verhaal, want de boot liep vast en pas na 5 uur konden we verder. Ga hier maar verder niet over uitwijden, maar zo'n stomme actie heb ik nog nooit gezien...
Maar Tioman was leuk, we hebben hier nog 2 duiken gemaakt, waaronder mijn eerste nachtduik (en wat was ik bang voor die zee-egels...!) en nog een duik overdag die echt schitterend was, met schildpadden en heel veel gekleurde visjes, echt prachtig. Helaas schoot hier mijn weightbelt los, waardoor ik als een raket omhoog schoot

Gelukkig wel bijna een uur onder water geweest. Ik denk dat de weightbelt weggegooid is, de sluiting was kapot. Ik voelde me al helemaal rot omdat hij ergens op een rots belandde en ik absoluut niks wil beschadigen natuurlijk, maar het was gelukkig niet mijn schuld. Volgende keer naar mijn gevoel luisteren en meteen een andere vragen. Het was heel apart dat als je 's avonds op Tioman rondliep, je dus helemaal geen geluid hoorde, zo stil!
Na Tioman zijn we doorgegaan naar Singapore, waar we ongeveer 1,5 dag hebben besteed, want ik moest daarna richting de luchthaven om naar Bangkok te vliegen voor mijn vlucht de volgende ochtend. Vooral de Botanic Gardens vond ik de moeite waard. We zijn ook naar de dierentuin gegaan en de Night Safari, maar dat vond ik ietsje minder zelf. De shoppingmall 'Mustafa' in Little India is ook geweldig om een rondje te lopen, ze hebben daar echt alles!
Uiteindelijk is dit onze route geworden:
Dag: Waar:
1 Aankomst Bangkok
2 Bangkok
3 Bangkok/Kanachanaburi
4 Bankok/Chiang Mai met nachtbus
5 Aankomst Chiang Mai: tourtje naar parasolmakers, hilltribe en grote tempel
6 Chiang Mai: trekking
7 Chiang Mai: trekking
8 Chaing Mai: trekking
9 Chiang Mai: ’s avonds richting Bangkok met bus
10 ‘s Ochtends Bangkok – ’s middags door naar Phuket - Patong Beach
11 Patong Beach
12 Patong Beach: Phang Nga Bay - James Bond Island
13 Patong Beach – Koh Phi Phi
14 Koh Phi Phi
15 Koh Phi Phi - Georgetown
16 Georgetown
17 Georgetown – Cameron Highlands: tourtje door de omgeving
18 Cameron Highlands: zelf een route gewandeld
19 Cameron Highlands – Kuala Lumpur
20 Kuala Lumpur
21 Kuala Lumpur – Taman Negara
22 Taman Negara
23 Taman Negara – Kuala Lumpur
24 Kuala Lumpur – ’s avonds naar Melaka
25 Melaka
26 Melaka – Pulau Tioman
27 Pulau Tioman
28 Pulau Tioman
29 Pulau Tioman - Singapore
30 Singapore
31 Singapore – ’s eind van de middag vlucht naar Bangkok
32 Bangkok – Doha – Frankfurt - Huis
De maand is zo snel voorbij gegaan! Nu alweer een week thuis en ik moet nog steeds alle (ruim 3500) foto's bekijken en uitzoeken. Het was echt de moeite waard! En ik wil zeker nog eens terug naar Maleisië en Singapore, want er is daar nog zoveel meer wat ik wil zien! Thailand weet ik niet zo goed...
Maar verder: het was super

De hostels waren leuk, vooral die in Patong Beach was echt super en op Koh Phi phi hadden we ook mazzel. Het hostel in de Cameron Highlands was ook top, met scones en veel thee! Alleen in Singapore was het onwijs smerig, maar je moet alles een keer gezien hebben

Het 'douchen' in de rivier in Chiang Mai en het bambooraften zijn echt aanraders haha! En het eten vind ik echt geweldig, het verbaast me dat ik geen kilo's ben aangekomen!
Een eventuele volgende keer zou ik er wel voor kiezen om langer op één plek te blijven om een beetje bij te komen, want dat ontbrak er nu een beetje aan
Nou goed voordat mijn verhaal nog langer wordt, nogmaals bedankt voor alle tips enzo!
Groetjes!