Ik ben het er mee eens dat Agra behalve de Taj Mahal niet veel te bieden heeft. Er is wel een Red Fort, maar het Amber Fort net buiten Jaipur is vele mooier. En dat ligt toch ook niet zó ver uit de richting. En Jaipur zelf heeft ook weer heel wat te bieden (het toeristische Paleis der Winden bvb).
Vanuit Agra ben je echter in een wip bij Fatehpur Sikri en dit vond ik de side trip meer dan waard, eventueel in combinatie met het natuurpark daar vlakbij (ben de naam even kwijt) dat vooral bekend is wegens het grote aanbod vogels (in de regentijd). Behalve vogels zag ik er ook pythons, schildpadden, varanen, enz.
Wat betreft Jaisalmer denk ik dat 2 weken te kort zijn. Persoonlijk vond ik dit het meest tot de verbeelding sprekende plekje in Rajastan. Het echte 'woestijn gevoel' krijg je maar op enkele geà¯soleerde plekjes waar je duinen hebt zoals wij ze uit de boekjes kennen. Je kan daar geraken door bvb een 2-daagse toch per kameel waarbij je onder de blote sterrenhemel op de grond slaapt. Ik vond het wel de moeite omdat ik niet eerder woestijn had gezien.
Inien je besluit om niet naar Jaisalmer te reizen, heb je meer tijd om de overige plekjes grondiger te verkennen. Zelf liep ik 3 dagen lang gefacineerd langs de Ganges. Je moet eigenlijk van 's morgens tot 's avonds aan een crematieplaats gaan zitten om goed te beseffen wat er allemaal gebeurt. En je mag er zeker van zijn dat je gratis uitleg krijgt. De ghats zijn ook weer zo'n blikvangers waar je ogen te kort komt. Maar de tempels buiten Varanasi, zoals Sarnath en nog een hele reeks daar in de buurt, zijn echt niet de moeite waard in vergelijking met wat de rest van India of Nepal te bieden hebben. Tenzij je religieuze bedoelingen hebt natuurlijk.
Twee fotoke's van de woestijn bij Jaisalmer ... moest je nog twijfelen
Foto's dateren uit mijn analoog tijdperk, maar hopelijk heb je er wat aan.