Backpacken Noord-India tips?

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
tom
Reisexpert

gids noord india

Bericht door tom »

ik ben nog op zoek naar een reisgids voor noord india

zoals t er nu uitziet kom ik waarschijnlijk alleen in de provincies uttar pradesh, rajasthan en haryana maar er is natuurlijk nog alle ruimte voor wijzigingen..

heeft iemand een goeie tip voor een gids voor deze regio??

ik heb wat gidsen van bijvoorbeeld trotter en footprint ingekeken maar ik vind t vervelend lezen/onoverzichtelijk etc. (teveel gewend aan de LP denk ik :oops: )

probleem met veel gidsen is ook dat ze zich alleen op rajasthan en agra/delhi richten, ik wil t toch graag iets uitgebreider om dat ik misschien toch een iets andere kant opga...

veeleisend, ik weet het :roll:
maar als iemand iets weet hoor ik t graag
amassakoul
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ja dan heb je een probleem. Je kunt de LP guide nemen voor heel India maar die is knetterdik en omdat het hele land erin staat ook neit altijd heel veel info over de plaatsen waar je naartoe gaat.

Of je zult moeten wennen aan een van de reisgidsen die wel alleen noord-india erin heeft staan. Wij hadden de Trotter reisgids. De informatie die erin staat is best goed, maar het is wel ff zoeken waar je alles kunt vinden. Irritant is ook dat er vaak vermeld iets aangeraden wordt omdat er frans gesproken wordt. Pluspunt is wel dat je regelmatig in een duik ligt om de vage belgische teksten.

Als je deze neemt en je gaat naar Khajuraho dan wordt er een museum aangeprezen als het beste van heel india waar je wel een hele dag kan doorbrengen. Daar hoef je echt niet heen.. nog nooit zoiets saais gezien, soort basisschool niveau kunst, wel grappig dat ook andere trotter lezers daarover begonnen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
muutjepu

Bericht door muutjepu »

Hi ik vond de dikke LP voor heel India geweldig!!! Staat alles in hoor! Ook uitgebreid Noord India! Gr Muriel
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

'k Heb zelf door Rajastan gereisd met behulp van de LP. Maar toen ik ter plekke besloot ook naar Varanasi te reizen, heb ik dat gedaan zonder reisgids of voorbereiding.
In dit platgelopen deel van India volg je gewoon de voetsporen van je voorgangers en heb je eigenlijk geen reisgids nodig.
De meeste reizigers hebben wél een reisgids op zak. En ik kan me niet herinneren dat men mij ooit weigerde even hun LP te lenen om iets op te zoeken. Wél even pen en papier erbij nemen zodat je de plaatsnamen kan noteren.
Een ander hulpmiddel zijn de touts die je wel brengen waar je heen wil, en zij kennen de plekjes beter dan de LP. En voor die halve euro commissie moet je het niet laten. Een LP kost uiteindelijk meer :wink:
En stadsplannetjes vindt je vaak bij je guesthouse of bij een toeristenbureautje.
Uiteindelijk had ik in Varanasi méér gezien dan andere reizigers die ik ontmoette. Ze vroegen me zelf hoe ik in die wirrewar van steegjes dat guesthouse had gevonden dat toevallig erg goed stond aangeprezen in de LP. Lang leve de touts :D
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

nog een vraagje over de route hier,

als ik india binnenkom vanuit nepal (sunauli) heb ik waarschijnlijk nog 3 weken om mijn vliegtuig in delhi te halen (misschien ietsje langer).
rajastan heb ik dus maar alvast geschrapt....

ik reken ongeveer 2 weken om varanasi, agra en delhi te zien (is dat redelijk?)

voor die extra week zit ik te twijfelen tussen twee routes, namelijk:

-van de grens naar varanasi de tijd nemen om o.a. kushinagar en bodhgaya te bezoeken. (in nepal ben ik dan al in lumbini geweest, bij varanasi zal ik sarnath bezoeken, wel zo leuk om dan ook deze twee plekken te bezoeken, dit zijn nl de vier belangrijkste pelgrimsoorden voor boedhhisten)

of

relaxed van varanasi naar agra gaan, o.a. khajuraho en gwalior.

iemand ervaringen en/of tips?

alvast bedankt,
tom
amassakoul
muutjepu

Bericht door muutjepu »

Hoi Tom,
Agra is niet gweldig. Ik ben daar een dag geweest heb er niet eens overnacht. Ik was In Radjastan in een niet zo toeristische periode. En dat vond ik echt geweldig. En als je naar drie paar dorpen/ steden daar gaat en rekent op 4 dagen per stad inclusief reistijd heb je dat in twee weken gezien. Dan heb je voor Varanassi en Dehli een week! Red je makkelijk. Maar ik vind het zonde om radjasthan over te slaan. Het valt allemaal wel mee hoor de reistijden. Zorg gewoon dat als je aankomt op het station je meteen een trein boekt voor wanneer je weer vertrekt. enjoy Muriel
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

dat zou kunnen, maar is rajastan echt zo geweldig? van de verhalen die ik hoor is alles daar zo ingesteld op toeristen....

ik ben er in augustus, geen hoogzeisoen, valt het dan wel mee?
en zijn er genoeg "onbedorven" dorpjes/plekjes in de nabije omgeving?

en ik hoor verschillende verhalen over de tharwoestijn, bij jaisalmer, khuri enzo... heb je daar nou wel mooie zandduinen of is t een en al grindbak?
amassakoul
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Agra is inderdaad niet geweldig, maar ik zou er zeker wel overnachten. Alleen op die manier kan je als eerste bij de Yaj Mahal zijn. Ik geloof dat het 6 uur was dat die open gaat. (half uur eerder al in de rij staan). Ik en mijn vriend waren samen met 1 andere man als eerste in de Taj Mahal (het gebouw zelf niet het terein) er is dan een zoemend geluid wat je voelt en je helemaal kippenvel van krijgt.. Dit in combinatie met dit toch al geweldige gebouw is echt heel bijzonder (het wordt veroorzaakt door de vogels die snachts met hun vleugels klappen en de perfecte absorptie van het marmer. In de loop van de dag als er meer mensen zijn (geweest) heb je dat niet meer al het geluid is dan door de mensen geabsorbeerd.

2 weken is wel ruim, een dag of 10 incl reistijden is wel oke. (1.5 dag voor Agra en 2 dagen voor delhi en 1-2 voor Varanasi).

Khajuraho en gwalior zijn wel mooi hoor. Zeker Khajuraho vonden wij erg leuk ook omdat het echt een klein dorpje is terwijl je verder meestal in steden zit.

De zandduinen bij Jasailmer zijn niet echt mooi. Het is geen zandduinen woestijn maar een plantjes, stenen stukjese grond die nog verbouwd worden woestijn. Er zijn wel stukken met zanduinen maar niet echt biojzonder. Als je nog nooit in de sahara o.i.d. bent geweest is het mischien wel leuk.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik ben het er mee eens dat Agra behalve de Taj Mahal niet veel te bieden heeft. Er is wel een Red Fort, maar het Amber Fort net buiten Jaipur is vele mooier. En dat ligt toch ook niet zó ver uit de richting. En Jaipur zelf heeft ook weer heel wat te bieden (het toeristische Paleis der Winden bvb).
Vanuit Agra ben je echter in een wip bij Fatehpur Sikri en dit vond ik de side trip meer dan waard, eventueel in combinatie met het natuurpark daar vlakbij (ben de naam even kwijt) dat vooral bekend is wegens het grote aanbod vogels (in de regentijd). Behalve vogels zag ik er ook pythons, schildpadden, varanen, enz.
Wat betreft Jaisalmer denk ik dat 2 weken te kort zijn. Persoonlijk vond ik dit het meest tot de verbeelding sprekende plekje in Rajastan. Het echte 'woestijn gevoel' krijg je maar op enkele geà¯soleerde plekjes waar je duinen hebt zoals wij ze uit de boekjes kennen. Je kan daar geraken door bvb een 2-daagse toch per kameel waarbij je onder de blote sterrenhemel op de grond slaapt. Ik vond het wel de moeite omdat ik niet eerder woestijn had gezien.
Inien je besluit om niet naar Jaisalmer te reizen, heb je meer tijd om de overige plekjes grondiger te verkennen. Zelf liep ik 3 dagen lang gefacineerd langs de Ganges. Je moet eigenlijk van 's morgens tot 's avonds aan een crematieplaats gaan zitten om goed te beseffen wat er allemaal gebeurt. En je mag er zeker van zijn dat je gratis uitleg krijgt. De ghats zijn ook weer zo'n blikvangers waar je ogen te kort komt. Maar de tempels buiten Varanasi, zoals Sarnath en nog een hele reeks daar in de buurt, zijn echt niet de moeite waard in vergelijking met wat de rest van India of Nepal te bieden hebben. Tenzij je religieuze bedoelingen hebt natuurlijk.

Twee fotoke's van de woestijn bij Jaisalmer ... moest je nog twijfelen :wink:

Foto's dateren uit mijn analoog tijdperk, maar hopelijk heb je er wat aan.
muutjepu

Bericht door muutjepu »

Mooie foto's!
Ik was ook niet eerder in de woestijn geweest en vond het ook heel mooi en indrukwekkend! Jaipuhr vond ik ook te gek! We hebben bij een monnik op een berg bij de monkey temple gegeten. En als je naar beneden liep zag je koeien met 5 poten ook best grappig.Pushkar was het meest toeristisch maar uiteraard ook goede herinneringen aan. Augustus is volgens mij regentijd dus niet zo toeristisch. Ik was er in Maart April en toen viel het ook wel mee. Taj Mahal was ik toevallig op world heritige day hahah dacht dat de chauffeurs ons in de maling namen maar alles was gratis. We zijn er op een dag twee keer naar toe gegaan en lekker in het Ghandi park gehangen en ook nog naar het ford geweest zonder te slapen. Was niet druk zal in augustus zeker niet druk zijn! Blalalala ben beetje moe. Ik wil ook weer gaan dit jaar dus als jij tips voor mij hebt als je bent geweest! groetjes Mu
Marten
Vakantieganger

Backpacken Noord-India tips?

Bericht door Marten »

Hey,

Ik ben van plan om na mijn examen in de periode van 24 juni tot 21 augustus te gaan backpacken in India.
Mijn vlucht gaat naar Noord-India en ik ben dus ook van plan om rond te trekken in het noorden. Nu is mijn vraag aan jullie, welke steden/plekken moet ik absoluut zien? Ik heb al meerdere verhalen gehoord op Varanasi, Udaipur, Rishikesh, Jodhpur etc. Misschien kunnen jullie ook wat algemene tips geven over het backpacken in India aangezien dit mijn eerste verre reis wordt. Alvast bedankt!

Marten
tom
Reisexpert

Re: Backpacken Noord-India tips?

Bericht door tom »

Varanasi is erg bijzonder, zeker een paar dagen door brengen.
rajasthan is ooke rg mooi. vooral jaisalmer en pushkar vond ik leuke stadjes om tijd door te brengen.
udaipar is redelijk relaxed en erg groen in vergelijking met de andere steden daar.
jodhpur heeft een erg mooi fort maar de stad zelf sprak mij helemaal niet aan. uitzicht over de stad is prachtig (blauw) maar vond de sfeer daar helemaal niks.
tussen jodhpur en udaipur ligt het fort kumbalgarh en de tempel ranakpur. erg de moeite waard!! bij die tempel zijn een aantal hotelletjes waar je de rust vind die je in de rest van rajasthan maar moeilijk vind.
sla natuurllijk ook agra niet over, met de taj mahal en het rode fort.
delhi is niet bijzonder en kan je eigenlijk gewoon overslaan.

als je een kameelsafari wilt doen kan ik het aanraden om dat niet jaisalmer te doen, waar alle toeristen dat doen. ikzelf deed een kameelsafari in osiyan; erg mooie natuur, veel dieren (pauwen, papegaaien, hele grote lizards (1,5 meter!)en een soort antilopes). mensen die je onderweg tegenkomt zijn nog schuw en vriendelijk. slapen in de open lucht in de woestijn is erg bijzonder, nog nooit zoveel sterren gezien.

absolute aanraders:
-varanasi voor het echte india gevoel.
-agra voor de taj mahal
-pushkar voor bijkomen tussen de backpackers en mooie wandelingen in de omgeving, bergen.
-jaisalmer voor geweldige architectuur en woestijngevoel
-ranakpur voor de mooiste tempel
-udaipur voor groene bergen

algemeen backpacken door india:
laat je niet gek maken! bereid je voor op allerlei stress. veel bedelaars en oplichters, complete chaos bij treinreizen, stank etc.
maar besef ook dat dit er allmeaal bij hoort en ook bijdraagt aan de bijzondere sfeer. wees zelfverzekerd en hou een open mind. het is een prachtig land en bezorgt je geweldige ervaringen!
amassakoul
Marten
Vakantieganger

Bericht door Marten »

Bedankt voor de uitgebreide reactie, hier heb ik zeker wat aan! :)
Ik verwacht ook een redelijk chaotisch land, dit schrikt mij echter niet af omdat India me echt helemaal
fantastisch lijkt. En voor mij als vegetariër is het eten er natuurlijk ook goddelijk :D Delhi was ik trouwens ook niet van plan om lang te blijven, ik kom er alleen aan.

Nog wat vragen:

Heb je een grote kans om ziek te worden(ik ga ook nog informeren bij de ggd)? Wat moet ik bijvoorbeeld echt meenemen? Ikzelf dacht aan een klamboe omdat ze die niet overal hebben. Ben je trouwens ook in Rishikesh geweest? Ik heb een documentaire gezien waarin ze zeggen dat het zeer de moeite waard is. Vooral als je yoga en meditatie wilt beoefenen(dat wil ik namelijk graag). Of heb je daar nog een betere plek voor?
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

het eten is daar idd heerlijk. uitgerbreide keus voor vegetariers.
pushkar is zelfs helemaal vegetarisch. erg leuk om als vegetarier eindelijk eens elk restaurantje in te kunnen lopen en alles te kunnenbestellen _O_

je moet wel de standaard prikken. hepatitus, buiktyfus enzo. klamboe is niet nodig, er is daar geen malaria. een aantal plekken zijn ook te heet/droog voor muggen.
hygiene laat daar wel veel te wensen over. veel mensen krijgen dan ook last van de "delhibelly". ik was een maand in india en ben helemaal niet ziek geworden, terwijl ik wel in de meest onhygienische plekjes lekker met mn ongewassen handen heb zitten eten :9 . geen vlees eten scheelt sowieso al heel wat risico.
de meest ranzige dingen kan je misschien beter overslaan maar ik zou toch lekker van alles eten, fortune favours the brave ;)

ben niet in rishikesh geweest. ik heb wel een 3-daagse yoga-meditatie cursus gedaan maar dat was in nepal. die plek kan ik zeker aanraden maar ik weet niet of je daar heen gaat.

oja, ik was daar ook in juli/augustus, het is dan verschrikkelijk heet! hoewel rishikesh koeler zal zijn.
amassakoul
Marten
Vakantieganger

Bericht door Marten »

Ik had inderdaad ergens gelezen dat het mega heet is in de periode dat ik ga. Nou mijn plan staat nog niet helemaal vast, Nepal lijkt me ook fantastisch ik weet alleen niet of 2 maanden genoeg is voor Noord-India en Nepal. Met welke vliegmaatschappij ben jij gevlogen? Ik ga met Emirates vanaf dusseldorf naar dubai en dan naar delhi, 531 euro :)
Plaats reactie