Uitschrijven of niet uitschrijven bij gemeente svb en of zorgverzekeraar?

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
bolletjeom
Reisexpert

Re: Uitschrijven bij de gemeente en verzekering?

Bericht door bolletjeom »

hoe lang wil je weg?
ik zou gewoon echt proberen om ingeschreven te blijven staan op je eigen adres. dat geeft de minste rotzooi. En desnoods op een ander adres en als dat allemaal niet lukt je pas uitschrijven

uitschrijven bij de gemeente heeft voor jou geen enkel voordeel. de gemeentes kunnen maar niet duidelijk maken waarom het moet en er is ook helemaal nergens bekend dat het gecontroleerd word of dat er dan gevolgen aan kleven.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
IrisH
Reiziger

Bericht door IrisH »

Ben het er mee eens: uitschrijven levert alleen problemen op want je bent OVERAL een uitzondering: gemeente, belastingdienst en verzekering. Als je eigen huis niet kan, zou ik ook een ander adres van bijv. familie kiezen. Geloof niet dat ze bij de gemeente erg snugger zijn om alle verbanden te doorzien hoor!
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Officieel moet je je uitschrijven bij de gemeente als je langer dan 8 maanden weg gaat. Maar iemand die bij een gemeente werkt, vertelde me ooit (off the record) dat je dat gewoon niet moet doen, omdat de kans heel erg klein is dat ze er ooit achter gaan komen. Zoals Bolletjeom al aangeeft, moet je wel rekening houden met extra kosten als je van eenpersoonshuishouden naar meerpersoons gaat wanneer jouw huurders zich op je adres inschrijven. Zij zullen dat willen doen vanwege post, verzekeringen e.d.
sckrop

Bericht door sckrop »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik wil zelf ongeveer een jaar weg en denk dat ik inderdaad maar gewoon ingeschreven blijf staan.
Ik heb een sociale woningbouw woning dus daarvoor ook veel gunstiger.
Wel dan die extra kosten van een naar meerpersoons maar die 150 is het gezeik niet waard denk ik.
Zelfs mijn zorgverzekering gaf aan dat ze het erg gek vonden dat je je uit moet schrijven.
Dit omdat je dan eigenlijk verplicht bent je ook daar uit te schrijven en dat weer in strijd met de wet was.
'Er zijn toch wel meer mensen die zoiets doen? Die zullen wel allemaal ingeschreven blijven staan, zou ik ook maar doen als ik jou was.'

Vage regeling!
Ben inderdaad benieuwd wat ze willen doen als ik terug kom en mij niet uitgeschreven heb!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

dát is nu precies het punt!!!
De regel van de gemeente past niet bij de wet over de zorgverzekering. En bij mij gaan wetten boven regels.
Die 100 of 150 euro extra betalen is het waard. De boetes van de zorgverzekering (als je die onrechtmatig op zou zeggen) zijn vele malen hoger

Waar je nog wel even op moet letten is wanneer ze die extra kosten in rekening brengen. Ik meen dat ze kijken naar de situatie op 1 januari.( of 1 mei) Wat kan betekenen dat je even in de gaten moet houden dat de andere huurder zich misschien iets eerder moet uitschrijven ofzo. Dat kan je een jaar betalen schelen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
robert999666

Bericht door robert999666 »

hai,
ikzelf heb al jaren een Postadress!!! dit is geen postbus!!!
dit heeft ook geen gevolgen [financieel] voor de andere persoon ivm meerpersoonshuishouden.
alleen doen sommige gemeentes moeilijk omdit te verkrijgen, gewoon doorzeuren en niet te
veel vertellen.
mag wel alles eten maar hoef niet alles te weten.

veel suc6 greetz
nini333
Reiziger
Contacteer:

Bericht door nini333 »

Even voor de duidelijkheid: je hoeft je alleen officieel uit te schrijven als je langer dan 8 maanden in 1 kalenderjaar niet in Nederland woont.
Als je gaat reizen, zou je nog kunnen hard maken dat je wel in Nederland woont, maar tijdelijk reist, je woont immers niet in een ander land.

Verder: Je kunt bij Mondial bijv. je ziektekosten helemaal of alleen aanvullend op je zorgverzekering in NL verzekeren, zijn vast meer reisverzekeringen die dat aanbieden.

Ik heb mijn huis verhuurd en ben zelf op hetzelfde adres ingeschreven gebleven. Moet wel zeggen: ik heb een koophuis, misschien is dat nog anders.

Heb ook veel rondgebeld met belastingdienst, de overkoepelende zorgverzekeraarsorganisatie, mijn eigen verzekring, de gemeente. Bespaar je de moeite, houd gewoon alles aan in NL en verzeker je alleen bij voor het reizen zelf. Uiteindelijk is een ziekenhuis bezoek in bijv. India vele malen goedkoper, die vijftig euro kun je best uitgeven dan als het nodig is. Want ook die kosten weer terugvragen is echt living hel (vind ik dan he, hoop administratieve rompslomp en omdat je een reisverzerking en ziektekostenverzekring hebt, wijzen ze lekker naar elkaar).

Anyway, het siert je dat je het netjes wilt doen, maar bespaar jezelf de moeite en wachttijd!

Janine
Zin om meer te lezen? check mijn blog: www.seasonyourlife.nl/blog
Arie1
Vakantieganger

Bericht door Arie1 »

ikzelf ben 15 maanden onderweg geweest.
heb me uit de gemeente uitgeschreven, heb mijn zorgverzekering opgezegd (met de reden dat ik lange tijd op reis ging, geen enkel probleem en het kan tussentijds, doe het wel 2 maanden van te voren!) en bij JOHO een special isis verzekering genomen. die kun je verlengen wanneer dat nodig is. geen rompslomp met declareren, je stuurt ze gewoon de rekening die je betaald hebt in bijv. het ziekenhuis en je hebt het geld snel op je rekening staan. ze zullen zeggen dat je je geld terug krijgt van de maanden dat je weer in nederland bent, maar hierbij vermelden ze niet dat dit niet geldt als je hebt gedeclareerd. na wat moeite heb ik toch 2,5 maand verzekering teruggekregen. de verzekering kost rond de 50 euro per maand, dan heb je de beste dekking mogelijk. de hele verzekering is officieel in handen van zilveren kruis. ik heb tot nu toe nergens problemen mee gehad, ben nu zo'n 4 maanden terug, heb me weer in nederland ingeschreven. mijn huidige zorgverzekering stuurde me wel een brief, dat ik moest bewijzen dat ik de voorgaande periode verzekerd zou zijn geweest. dus maak een kopie van je wereldreisverzekerigspolis en stuur die op naar je verzekering.
Ikzelf heb op de huur van mijn sociale huurwoning opgezegd, omdat ik het niet langer dan een jaar mocht onderverhuren, check dat ff met de makelaar en/of gemeente.

succes.
Carla
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door Carla »

Zelf ga ik ook een jaar weg, althans dat heb ik nu gepland. Mijn zorgverzekering wil de verzekering alleen stop zetten als ik langer 1 jaar in het buitenland verblijf en me uitschrijf bij de gemeente.
Bij de gemeente deden ze erg makkelijk over het wel of niet uitschrijven bij de GBA, maar het staat in de wet werd me verteld. Zelf heb ik ervoor gekozen om me wel uit te schrijven, omdat dan mijn moeder aangeslagen kan worden voor een 1-persoonshuishouden.
Nu ben ik dus van de dure zorgverzekering af en heb ik een Special Isis van Joho genomen met uitgebreide dekking, die toch echt goedkoper is dan ook nog een verplichte zorgverzekering betalen per maand.

Ander gevolg van uitschrijven is dat je gekort wordt op je AOW als je je uitschrijft.

De mevrouw bij de gemeente vertelde met dat het niet echt werd gecontroleerd, dus het hangt af van je situatie en wat kostentechnisch het beste uitkomt.
gr. Carla
funnyflower
Reiziger

Bericht door funnyflower »

Ik ben zelf 2,5 jaar weggeweest.
Officieel zou ik voor 1 jaar wegblijven, maar ik vond het buitenland toch net ff te leuk!

In het eerste jaar kon ik heel makkelijk een postadres krijgen bij de gemeente, het werd me zelfs in de handen geduwd zeg maar. Ik kon dus mijn zorgverzekering en alles aanhouden. Heel erg handig.
Toen ik na een jaar weer even in NL was voor familie bezoek, moest ik dus mijn postadres verlengen. Dit kreeg ik dus met geen mogelijkheid voor elkaar! Het werd me verboden, ik kon smeken en doen, maar mocht niks. Uiteindelijk heb ik mij dus uitgeschreven.
Hierdoor heeft mijn zorgverekering zichzelf geannuleerd (omdat je in t GBA moet staan wil je je verzekering kunnen gebruiken, deze controle is volgens mij erg streng).
Toen zat ik dus in t buitenland zonder verzekering en met problemen. Uiteindelijk wel alles opgelost met verzekeringen van CareMed.
Inmiddels ben ik weer terug in NL en ik sta weer ingeschreven, heb een nieuwe zorgverzekering die tot nu toe (2 maand later) nog niet gezeurd heeft over iets.

Kortom: Blijf ajb ingeschreven staan in t GBA. Houdt je NLse verzkeering aan (kies voor de optie met buitenland dekking, das t makkelijkst). Vang je zorgtoeslag, dan kost t niet zo heel veel.
Home is where the heart is, away is where the soul sings!
Sieniej

Bericht door Sieniej »

Fijn om te lezen dat ik me niet hoef uit te schrijven!

Ben van plan om voor onbepaalde tijd weg te gaan maar wil me niet uitscrhijven ivm een huur woning, nu kan ik lekker mijn jaren opbouwen zonder dat ik eerst nog 5 jaar moet wachten voor ik er bij kan.

Wat ik alleen niet zie staan en ik wil jullie er wel op attenderen is dat wanneer jij aangeeft 1 jaar naar het buitenland gaat en je daarmee je zorg verzekering stop zet dit alleen geldig is wanneer je ook daadwerklijk een jaar wegblijft!
Kom je met 11 maanden terug mag je al deze 11 maanden terug gaan betalen!
bjorn86

Bericht door bjorn86 »

Als je je zorgverzekering op wil zeggen moet je jezelf uitschrijven bij de gemeente. Maar zelfs als je je uitschrijft bij de gemeente wil dat niet automotisch zeggen dat je je ook kunt uitschrijven bij je zorgverzekering. Vraag dit altijd even na.

Daarbij is het zo dat als jij jezelf uitschrijft bij de gemeente, je ook per jaar 2% minder aow zult opbouwen. Hou hier dus ook rekening mee.

Het stopzetten van je zorgverzekering kan ook andere gevolgen hebben. Mocht jij jezelf uitschrijven bij je verzekering en je loopt tijdens je reis een chronische aandoening op kan dit grote gevolgen hebben voor jouzelf. Je zult nu waarschijnlijk wat aanvullende pakketten hebben, maar mocht jij bij terugkomst een chronische aandoeningen opgelopen hebben is de verzekering niet meer verplicht jou aanvullend te verzekeren. Dit kan jou dan de rest van je leven veel geld gaan kosten. De basis verzekering zul je natuurlijk wel altijd krijgen.

Je moet voor jezelf dus echt nagaan wat jij echt wilt. Het scheelt natuurlijk een hoop kosten, maar is dat het waard mocht er echt iets gebeuren?

Daarbij is het zo dat als jij jezelf ten onrechte uitschrijft en dus ook 1 jaar ten onrechte geen premie betaalt, je bij terug komt een boete zal moeten betalen die kan oplopen tot 140% van de maandelijkse premie die jij niet betaalt hebt.

Ikzelf zal 19 april voor 1 jaar gaan reizen en heb besloten om mijn zorgverzekering gewoon aan te houden. Dit om veel probelemen te voorkomen en geen onnodig risico te lopen.

Succes met alle voorbereidingen!

Björn
Jean Michel Zonderop

Uitschrijven bij zorgverzekeraar ..of toch niet

Bericht door Jean Michel Zonderop »

De titel zegt het eigenlijk al een beetje, het is het zoveelste 'wat moet ik doen met mijn zorgverzekering en de gemeente' topic.
Ik heb zelf al een hoop informatie vergaart maar het sluit uiteindelijk bij elkaar genomen niet precies aan op mijn situatie en vandaar de vraag waar ik verstandig aan doe in mijn geval. Uiteraard is het uiteindelijk aan mij om de keuze te maken maar ik hoop dat men hier mij iets meer in de goede richting kan helpen.

Als eerste mijn plannen.
3 Juni aanstaande, vrij snel dus al, staat mijn vertrek naar Nieuw Zeeland gepland waar ik op een Working Holiday Visum toch zeker wel een jaar wil verblijven om vervolgens na dat jaar via Azië weer terug naar Nederland af te reizen. Ik ben dus van plan zeker een jaar of langer weg te blijven.

Tot zover heb ik begrepen dat ik mij, in mijn geval, sowieso dien uit te schrijven bij mijn gemeente en ik dit het beste op het laatste moment kan doen en ik mij hierna pas kan uitschrijven bij mijn zorgverzekering mocht ik hier voor kiezen. Een reisverzekering moet ik afsluiten voor ik mijn uit het GBA schrijf. Tot zover duidelijk.
Wat ik dus echter niet weet is waar ik nu eigenlijk goed aan zou doen. Kan ik mij het beste uitschrijven bij mijn zorgverzekering en een complete reisverzekering nemen of kan ik deze beter aanhouden en iets aanvullends nemen. In mijn geval is mijn zorgverzekeraar Univé en zover ik kon achterhalen hebben zij helaas geen aanvullende reisverzekeringen.

Kijkende naar mijn woonsituatie ben ik nog inwonende bij mijn moeder, dit zou dan dus ook mijn postadres worden wanneer ik weg ben , en daarbij sta ik ingeschreven als woning zoekende. Van één van de woningbouw verenigingen heb ik vernomen dat zolang ik een post adres heb ik me hier geen zorgen om zou moeten maken.
Wat ik me dan echter wel weer afvraag is dat mijn moeder huursubsidie aan wil vragen zodra ik weg ben en ik weet niet of dat dan weer consequenties zal hebben.

Ik heb een korte tijd geleden ook al wat rondgebeld naar Univé en naar de gemeente maar zoals velen al aangeven is niemand bij deze instanties echt goed op de hoogte en ben hier dus niet veel wijzer bij geworden.
En met de belasting dienst durf ik dan weer geen contact te zoeken omdat ik bang ben mijn opties op die manier te beperken mocht ik genoteerd worden.

Wat is jullie advies?
Jean Michel Zonderop

Re: Uitschrijven bij zorgverzekeraar ..of toch niet

Bericht door Jean Michel Zonderop »

Vertrek komt steeds dichterbij en heb tot zover maar wat dingen geprobeerd waarvan ik dacht dat dat misschien het beste leek.

Zo heb ik nogmaals contact gehad met mijn zorgverzekeraar, welke Univé is , en zij hebben mij (eindelijk) een toetsingsformulier toegestuurd voor vertrek naar het buitenland. Deze heb ik vervolgens volledig ingevuld + een eigen toelichting en retour gestuurd.
Zojuist heb ik via de post het antwoord ontvangen en deze is helaas niet positief.
Ondanks dat ik 12 maanden tot drie jaar naar het buitenland vertrek om te backpacken willen zij de verzekering pas beëindigen als ik in het buitenland een aaneengesloten periode van minimaal drie maanden werkzaamheden zal verrichten en omdat ik daar nog niets over kan zeggen beëindigd Univé mijn verzekering (nog) niet.

Klopt dit, want ik krijg er een beetje het gevoel bij dat ze me als 'klant' gewoon niet kwijt willen en me in de maling nemen.
Heeft het zin om hier tegen in te gaan, en zo ja hoe, of kan ik er via een andere weg nog tegenin gaan?
Erik
Site Admin

Re: Uitschrijven bij zorgverzekeraar ..of toch niet

Bericht door Erik »

Lastige kwestie inderdaad en ik durf je zo ook geen antwoord te geven. Is het eventueel een optie om je zorgverzekering aan te houden tot het moment dat je ergens gaat werken? Op dat moment sluit je een reisverzekering af die alle kosten dekt. Op die manier kun je in eerste instantie een goedkopere verzekering afsluiten en later Univé opzeggen als je weet dat je gaat werken?

Niet alle verzekeringen zijn in het buitenland af te sluiten dus daar zou je jezelf ook even in moeten verdiepen.
Plaats reactie