Nepal en Annapurna in 16 dagen: Realistisch?

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Plaats reactie
EPonthemove

Nepal en Annapurna in 16 dagen: Realistisch?

Bericht door EPonthemove »

Hallo allemaal,

Omdat ik komende maand in between jobs zit zoals dat zo mooi heet, wil ik van de ruimte gebruik maken om eens iets anders te zien dan de Sallandse heuvelrug en Eifel. Na het lezen van een aantal blogs over reizen in Azië heb ik zin gekregen om naar Nepal te gaan en daar de Annapurna trekking te doen. Ik heb al het een en ander uitgezocht en ik zou voor totaal € 555,- naar Kathmandu en terug kunnen vliegen met als aankomst dag 7 september om 08:15 uur en vertrek op 22 september om 14:40 uur.

Op dit forum heb ik al verschillende vragen en antwoorden gelezen en ik hoop dat er mensen zijn die me kunnen voorzien van informatie over:
1. Is het überhaupt realistisch om een Annapurna trekking en de binnelandse reis van en naar Kathmandu te plannen in de krappe 16 dagen die ik heb?
2. De reis wil ik alleen maken, hoe kom ik ter plaatse aan een gids, slaapplaats en waar moet ik allemaal nog meer rekening mee houden
3. Wat kan ik verwachten qua fysieke belasting, ik sport zeer regelmatig, veel hardlopen, squash en wielrennen, ik heb nog een maand om het lopen te trainen, maar is dit voldoende en wat voor tips hebben jullie als het gaat om het voorbereiden op de hoogte en de fysieke inspanning
4. Wat voor boeken kan ik doornemen ter voorbereiding

Ik zou het geweldig vinden als jullie dit lezen en helemaal als jullie me kunnen voorzien van input!

Hartelijk dank,

Eric
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Nepal en Annapurna in 16 dagen: Realistisch?

Bericht door Tikva »

Met jouw vliegtijden hebben je ook niet echt 16 dagen in Nepal maar nog minder. (je kunt niet de laatste dag van pokhara naar kathmandu en dan nog op tijd voor je vlucht zijn). Onmogelijk dus.

Stel dat je alles gids enzo in 1 dag regelt in kathmandu, ben je je van Kathmandu een lange dag onderweg naar het startpunt en van pokhara ook weer terug. Ben je 3 dagen kwijt, standaard met twee rust/acclimatiesatiedagen is de route 16 dagen.

Zie mijn verslag per dag annapurna trek

Een rustdag aan het einde kan je eventueel laten vallen. Je zou ook wellicht soms een dubbele etappe kunnen lopen. Er zijn mensen die dat doen, wij hadden iemand die in 10 dagen het circuit liep, maar die was al wel veel langer op hoogte dus geacclimatiseerd, professioneel sporter en heel bewust bezig met de risico's van hoogteziekte. En dan nog vonden alle gidsen hem een malloot en dom bezig. Hoogte is geen spelletje je kunt (en ja elk jaar gebeurd dat ook weer op de Annapurna route) er dood aan gaan.

Zelf met de standaard route adviseren ze om je vlucht niet strak erachter aan te plannen. Je hebt dan ook helemaal geen speling, stel dat je last krijgt van de hoogte, niet verder kan een dag (september is nog regenseizoen dus grote kans op landverschuivingen) dan heb je dus een dik probleem. De enige optie is dan terug lopen, en ja ook die mensen kwamen we tegen.

Je geef aan dat je een maand between jobs zit. Als je dit echt wil doen waarom ga je dan niet wat langer. In 3 weken kan het allemaal net.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
EPonthemove

Beste Tikva,

Hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg, ik had inderdaad door het lezen van jullie blog zin gekregen in het lopen van de Annapurna :). Helaas heb ik tot de 5e nog verplichtingen in Nederland, waardoor ik pas op zijn vroegst op maandag de 6e kan vliegen en vlieg ik vrijdagavond de 24e alweer voor een werkgerelateerde opdracht. Dat hoogte iets is om serieus rekening mee te houden begrijp ik en ik ben geen topsporter die door een lokale gids met gevaar voor eigen leven als malloot gezien wil worden, dus ik ben bang dat ik deze trip maar even moet uitstellen tot dat ik inderdaad drie of vier weken de tijd heb. Probleem waar ik tijdens het plannen al tegenaan liep is de tijd die het kost om in Nepal te geraken en het beperkt aantal vluchten van en naar Kathmandu.

Ik las op jullie blog dat jullie een hele wereldreis gemaakt hebben, een aantal verhalen heb ik gelezen en ik ben benieuwd of je een tip voor me hebt voor een bestemming met de beschikbare tijd die ik heb en een vergelijkbaar doel? Het lijkt met dat er niets te vergelijken valt met de Himalaya, maar meer het idee van een plaats waar je een dag of tien á vijftien kunt rondtrekken, liefst ook wel echt een fysieke uitdaging en wat qua kosten van vluchten er reis niet te zeer de pan uit reist.

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Eric
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Lastig, vond Nepal wel heel uniek. De Andes landen zij voor je budget niet handig. Je zou nog aan Ladakh regio in india kunnen denken, maar ben er zelf niet geweest.

Nepal kan nog steeds, je kunt wel de Annapurna basecamp trekking ofzo doen. Heb daar ook erg goede verhalen over gehoord. Die is een ongeveer 10 dagen dus daar zou je wel mee uitkomen. Je loopt in het zelfde stuk van de Himalaya en slaapt ook in teahouses. Ik verwacht dus ook wel dat er dorpjes enzo zijn. Je komt alleen wat minder hoog (rond 4km) en moet dezelfde weg heen als terug. Ook in de omgeving van Kathmandu zijn wat trekkings (alleen zit je dan niet in de hoge bergen).

In europa kan je natuurlijk ook genoeg tochten vinden voor een aantal dagen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
flip72
Reiziger

Bericht door flip72 »

In Nepal zou je ook de Langtang trekking kunnen doen.
Deze is minder lang en gaat tot +/- 4300m.
Heb je ook nog tijd om wat van de Kathmandu vallei te zien :)
Bezoek ook eens mijn website:
http://www.dutchbackpacker.nl
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

ik zit nu in Nepal, en kijkend naar het weer op dit moment zie ik er vanaf om een trekking rond Pokhara te gaan doen. hoewel het volgende maand wss iets droger is, heb ik vandaag twee keer vastgezeten door een mudslide. ook is een trekking van een paar uur in de regen best zwaar, zeker wanneer je niet echt de mogelijkheid hebt lekker op te drogen. waarschijnlijk kom ik dus niet verder dan een paar trekkings in de Kathmandu vallei, ook leuk!

wat de hoogte betreft: ik ben net terug uit Tibet, en ik heb best wel last gehad van de hoogte. het begon al in Lhasa, wat 'slechts' op 3600 meter ligt. gelukkig heb ik geen echte hoogteziekte gehad (misselijkheid, duizeligheid), maar ik was wel al buiten adem op het moment dat ik een paar trappen op moest lopen of een kleine helling. zelf na een week rond de 4000 m had ik dit nog - al was het minder. het was voor mij dan ook een verademing (letterlijk!) om terug te zijn op 2800 m bij de Nepalese grens.

ik beweeg best veel in NL, ik fiets dagelijks een uur naar mijn werk, ga een paar keer per week naar de sportschool en ik duik bijna ieder weekend (niet echt een sport, al moet je wel veel tillen). en ik had last..... rokende en niet-sportende vriend liep me er zo uit! een goede conditie is dus ab-so-luut geen garantie dat je geen last zal hebben van de hoogte, en ik zou het risico dus niet nemen en een andere trekking uitzoeken.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
EPonthemove

Bedankt voor al jullie reactie,

Ik heb besloten om komend jaar vier weken vrij te plannen om dan de Annapurna trekking te doen en de twee weken die ik in september over heb anders te besteden. Welke periode is goed om de Annapurna trekking te doen?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Eric
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Wanneer je een trekking gaat maken is het klimaat natuurlijk erg belangrijk. Oktober tot en met November is de beste periode om een trekking te gaan maken. Het is dan droog en helder. Ga je later in het jaar dan is het nog steeds helder maar erg koud, door de vele sneeuwval zijn bepaalde trekkings (zoals Annapurna en Everest base camp) niet meer mogelijk. Van februari tot april begint het dan weer minder koud te worden en dit is ook een goede tijd om een trekking te maken al is het minder helder. De periode van mei tot september is de minst populaire periode, er valt dan veel regen en er zijn bloedzuigers.

Uit: reisinfo klimaat in Nepal
Plaats reactie