Namibië

Plaats hier je overige vragen over Afrika die je bij de andere sub-forums niet kwijt kunt. (Bijvoorbeeld: Lesotho, Swaziland, Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Namibië)
kohraya
Reisexpert

Namibië

Bericht door kohraya »

Nog niks te vinden hier over Namibië :roll:
Hopelijk komt daar nu verandering in, want ik heb net een ticket geboekt en kan alle nuttige info gebruiken.
't Is de bedoeling 4 weken een 4x4 te huren (onderhandelingen zijn bezig) en onder ons 2-tjes het hele land te doorkruisen tot aan de Victoria watervallen. Overnachten doen we in de tent.
Grote vraag is of we dan nog tijd over hebben om via Botswana terug te keren en onderweg nog wat mee te pikken wat betaalbaar is.
Iemand ervaring met wild camperen?
Welk kaliber heb je nodig voor een olifant om te leggen (grapje).
Kortom, alle info is welkom.

Een reisgids ga ik nog kopen, maar 't is altijd leuk om wat info te horen van mensen die er zijn geweest.
Ben benieuwd :wink:
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

estelle

Bericht door estelle »

Ik ben in Augustus 4 weken naar Namibie en Botswana geweest. Ook met 4x4 en vic falls gedaan. 4 weken is wel een beetje haasten, zeker als je via Botswana terug wil. Al vond ik Botswana wel het mooiste deel van de trip en hebben we Namibie voor het grootste deel gezien.
Verder in Namibie altijd gekampeerd. Maar niet wild. Nouja, we waren op een campsite waar de staanplaatsen 3 km uit elkaar lagen. Wild kamperen in Botswana kan wel, maar volgensmij alleen met een gids. En denk dat dat ook wel handiger is. Bij ons liepen de hippo's, olifanten en hyena's zowat de tent omver. Dan vond ik het wel een fijn idee dat er iemand bij was die weet hoe ermee om te gaan en zegt dat je absoluut niet snachts je tent uit moet of eten in je tent moet bewaren. Weet trouwens ook niet wat voor ervaring je hiermee hebt, maar t lijkt mij verstandiger met een gids.

Ik heb overigens soms geen oog dicht gedaan, Je hoort olifanten en hippos niet lopen, maar je hoort de takken en struiken boven en naast je tent, Wat een superervaring is dat. En de geluiden van leeuwen, hyenas en jakhalzen vlak in de buurt. In een campsite heb je niet zulke ervaringen denk ik. Ik vond het iig super!
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Dank je wel voor de snelle reactie. Nu ik je beet heb, laat ik je niet meer los :D

Enkele vraagjes dus :wink:
Welk traject heb jij tijdens die 4 weken af gelegd?
Heb je op voorhand campingsite's gereserveerd, aangezien het hoogseizoen is? Zo ja; waar is dat nodig en waar niet?
Ik ben vooral geà¯nteresseerd in natuur- en portretfotografie en wil op dat vlak zoveel mogelijk variatie tijdens mijn reis. Là¼deritz en Swakopmund zeggen mij daarom niet zoveel. Maar ik voel me wel aangetrokken tot het Kokerbomenwoud bij Keetmanshoop. Als dit de moeite waard is, zou ik de Fish River Canyon eventueel meepikken.
Wat is jouw ervaring met deze bestemmingen?
Nog enige tips om de prijs een beetje te drukken? :oops:

Jeetjes, ik krijg enorme reiskriebels ...
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

iedereen die zich geroepen voelt om een stukje (of stukjes) te schrijven over Namibie voor onze rubriek "alles over" is van harte uitgenodigd om dit te doen :D
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

Hey,
Sorry ik maakte een foutje toen ik zei dat ik bijna alles van namibie had gezien, want ik ben dus niet in de fishrivercanyon geweest. Achteraf hadden we daar spijt van, want iedereen vond het zo mooi. Zou daar dus zeker heen gaan, net als het kokerbomenwoud.
De route die wij hebben gedaan weet ik niet precies meer zo uit het hoofd, dus even wat hoogtepunten die ik niet meer zal vergeten.

Een paar dingen die ikzelf super vond en wel aan te raden zijn ivb met je fotovoorkeuren:
- Opuwo, met de himba's en supermooie Epupa falls
- het maanlandschap voor Swakopmund (ben even de naam kwijt, maar met zonsondergang was dit schitteren)
- Walvisbay voor de mooie pelikanen, dolfijnen en zeerobbenkolonie.
- Sossuvlei en dan emt name de Dedvlei (dodenvallei), en dan vooral met zonsopgang als je de mist ziet wegtrekken voor de zon.
- natuurlijk Etosha
- de caprivi strook met mooie rivieren

Swakopmund, Windhoek, Solitaire vond ik niet zo interessant.

Voor Botswana:
- Savuti en Moremi waren subliem
- een boottochtje over de Chobe
- een paar nachten doorbrengen op een eiland in de Okavangadelta en met mokorros langs de nijlpaarden en snachts een olifant naast je tent op palen.

Campsites op voorhand reserveren is niet nodig, er is altijd wel een plekje, ook in het hoogseizoen. Behalve in Etosha daar moet je echt eerst reserveren. Toen wij gingen zagen we veel mensen die nergens konden slapen.

Namibie is goedkoper dan Botswana. maar Botswana vond ik echt ongeloofelijk mooi en daar ga ik zeker eens een tijd hard voor werken en grondig verder verkennen.
Hopelijk heb ik je wat kunnen helpen. Verdere info zou ik voor je op kunnen zoeken, maar dat zou even duren, ben nu in Thailand.

Alvast veel plezier! Ik wou dat ik met je meekon :)
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Mercikes dat je je de moeite nam om zo snel te reageren terwijl je zelf ook op reis bent. Heel erg bedankt voor deze praktische info. Ik denk dat bij deze de route ongeveer vast ligt, als dat inderdaad op 4 weken mogelijk is.
Je hebt me meteen warm gemaakt voor Botswana. Hopelijk krijg ik het geld bij elkaar gespaard, dan kan ik datgene doen waarbij ik jou... euh ... tóch maar niet meeneem :lol:
Have fun in Bananapancakeland :wink:
Lianneku

Bericht door Lianneku »

Hoi!
Ik heb 4 jaar geleden gecampeerd in Etosha, echt supergaaf!
Wordt wakker, doe je tent open, staat er een zwijntje voor je neus :lol:
Etosha is echt supermooi en in Windhoek heb ik me ook wel even vermaakt..
zenith

Bericht door zenith »

Wij hebben gisteren ook ons ticket gekocht.
Maar wat zouden jullie aanraden een gewone personenwagen of een 4*4?
Is alles doenbaar met een gewone wagen of heb je echt een 4*4 nodig?

groetjes
Tom
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

Wij hadden 4 x 4 en dat is op sommige stukken ook echt nodig. Plus je zit een stuk hoger dus kan je beter over bosjes heen kijken naar dieren.

En ik weet niet of de personenautos daar ook een dubbele tank hebben. De afstanden zijn groot en weinig tankstations dus wij hadden altijd de gewone tank en de reserve tank nodig om de afstanden te overbruggen. Met 4x4 gebruik je dan ook meer benzine natuurlijk. We reden dan ook zo veel mogelijk 2x4, maar dan slip je som echt nogal over de 'weg' heen.
zenith

Bericht door zenith »

Hartelijk dank voor je reactie !!
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Wij reserveerden 'onze' 4x4 hier www.carhirenamibia.com

Prijzen liggen goed en de contacten verlopen vlot.
Voor 4 weken moesten we een voorschot betalen van 185€. De rest wordt ter plekke geregeld. Ze pikken ons op aan de luchthaven en brengen ons terug (iets van een 8€ p.p. dacht ik).
Misschien heb je er iets aan.
loekie
Contacteer:

Bericht door loekie »

Hallo allemaal,
Wij gaan dit jaar ook voor de 1e keer naar Namibie en gaan met een camper rondreizen, iemand hier misschien ervaring mee?
We hebben inmiddels alleen de campsites bij Etosha geboekt en verder nog niks. Heb er nu al veel zin in! :D
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Hoi Loeki,
Kan je de link(en) eens posten waar je die campsite's in Etosha kan reserveren?
Behalve de vlucht en de 4x4 hebben wij ook nog niets geregeld.
En ja ... wij hebben er ook zin in :wink:
loekie
Contacteer:

Bericht door loekie »

Hai Kohraya,
Natuurlijk. Ik heb de campsites in Etosha gereserveerd via http://www.nwr.com.na/
email = reservations@nwr.com.na
Succes! :D
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Hartelijk dank :!:
Plaats reactie