Thailand, Cambodja, Laos: Welke route?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
frederike21

Thailand, Cambodja, Laos: Welke route?

Bericht door frederike21 »

Hallo!

Eind dit jaar (vanaf begin december) ben ik samen met mijn vriend van plan 5 weken rond te trekken door Noord Thailand, Cambodja en Laos.
Ik heb alleen totaal geen idee wat haalbaar/praktisch is gezien het aantal weken en welke dingen we echt niet mogen missen.

Het is de bedoeling dat we vanuit Bangkok beginnen.

Heeft er iemand ideeen? Alvast heel erg bedankt! :D

Gr. Frederike
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Laos is rustig, authentiek en heeft mooie natuur.
Cambodja heeft Angkor Wat en The Killing Fields.
Thailand heeft mooie stranden ... en andere dingen om je tijd mee op te vullen, maar ooh zo toeristisch.
M.a.w: verdeel het grootste gedeelte van je tijd naar Laos, dan Cambodja en om wat te rusten en te shoppen in Thailand.

Aangezien je start in Bkk, bezoek je daar natuurlijk al die bekende tempels. Maar daarna kan je naar 't noorden van Laos. Je doet daar ook een trekkking en de hele tralala rond Luang Prabang. Verder naar 't zuiden, 1000 eilanden en zo, en zo Cambodja binnen (omgekeerd geeft problemen met je visum). Angkor, een boottocht naar Battambang, en zo naar PP om de Killing Fields te bezoeken. Eigenlijk stelt dit als toeristische atractie niet zo veel voor, het is eerder kamp S21 waar je ogen open gaan dmv een collectie foto's. Ik ben een dag op stap geweest met iemand die heel wat nare ervaringen had meegemaakt tijdens het Kmer regime. Zoiets is voor mij dan een hoogtepunt tijdens een reis. Maar dit plan je niet zomaar.
Vanuit PP kan je dan zuidwaarts langs de kust weer Thailand binnen, en is het aan u of je naar het diepe zuiden wil (Krabi-Phuket area), of enkele eilanden korter in de buurt.

Je hebt nog tijd om te plannen. Info vindt je genoeg, maar je hebt nu al een ruw idee (van iemand die Thailand na 5x zo'n beetje beu is ... en enkel zal terug gaan om te duiken).

Grtz.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

5 weken voor drie landen is niet echt veel.... Maak duidelijke keuzes wat je wilt zien, want je tijd is te kort om alle highlights te pakken.

Een optie:

- Bekijk BKK voor een paar dagen, sla idd het koninklijke paleis en de Wat Po niet over. Shoppen kun je beter uitstellen tot het eind van je trip, hoef je niet zo veel te zeulen :?

- Persoonlijk vind ik Ayuthaya erg leuk, wat evt als een dagtrip uit BKK kan, maar gezien de tijd kun je dit beter overslaan.

- Idem voor Kanchanaburi en de brug over de River Quay

- Chieng Mai is leuk voor een paar dagen, maar als je ee trekking wilt doen zou ik dit vanuit Laos regelen. Mooier en authentieker.

- Per bus/boot de grens over naar Luang Prabang. Mocht je tijd hebben: ga verder naar het noorden, naar Luang Nam Tha enzo. Mooie trekking, boottochtjes over rivieren zonder andere touristen.

- Paar dagen tempels in Luang Prabang. Evt nog een waterval en een trekking

- Relaxen in Vang Vieng, heeeeeeeeel touristisch, maar de omgeving is prachtig!

- Vientienne is niet echt geweldig, maar je komt er nu eenmaal langs.

- Door naar het zuiden voor Campasak (tempels), de hoogste waterval van ZO-Azie, eilanden...

- Grens over met Cambodja, paar dagen Phnom Penh. Killing fields, S21

- Angkor Wat (ik vind deze route logischer dan degene Kohraya beschrijft, tenzij je vanuit PP naar Thailand wilt vliegen)

- naar Thailand, relaxen op bv Kho Chang, door naar BKK.

't Zijn wel allemaal lange afstanden die je op deze manier aflegt!!!! Bouw vooral af en toe een momentje van rust in.... Of neem evt een binnenlandse vlucht.

Succes met plannen
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Route van Jenny is idd logischer qua afstanden. En voor Sihanoukville moet je het ook niet doen.
Ayuthaya is zeker de moeite waard, maar in Kanchanaburi kunnen de watervallen wat klein uitvallen aangezien je dan in het droog seizoen bent.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Dagje Erawan is ook in het droge seizoen de moeite waard, ik was er in januari. Wanneer je vanuit Kanchanaburi voor een paar bath de public bus neemt, ontloop je de touristen en heb je een prive zwembadje. :D
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

zal ik ook een duit in het zakje doen?

5 weken is aan de krappe kant en ik zou ook niet te veel tijd in Thailand doorbrengen.

eerste dagen dus Bangkok en dan een nachttrein naar chiang mai?
Vandaar de grens over naar Noord Thailand.
Het is zeker de moeite waard om naar Nam Tha te gaan en niet met de massa mee in een bootje naar Luang Prabang. Nu is de rivier naar Nam Tha trouwens te laag om dat per boot te doen maar er zijn bussen.

Luang Prabang ( zit ik nu) is toeristisch maar zeker boeiend. een dag of 3 eventueel ook voor wat omgeving.

Vang Vieng....ben er zelf niet geweest omdat de verhalen van drinkende toeristen me niet aanstonden en ik beter kartsgebergte heb gezien .....maar......ik kan het van harte aanbevelen om de trip te onderbreken!!!
want de weg van Luang prabang gaat al slingerend door heel mooi landschap maar in 1 keer naar Vientiane is niet te doen ( ik meen 15 uur)

Je kunt ook vliegen van LP naar Vientianne met Lao air en dat is rond de 60 euro.
Vientianne vond ik bijzonder weinig aan. natuurlijk moet je het grote goude nationale monument gaan zien maar dat is het wl zo'n beetje.

De nachtbus van Vientianne naar Pakse is goed te doen. geen geslinger en goede ligstoelen. Vanaf Pakse is het zo'n 4 uur met een busje naar de 4000 ( ja kohraya, het zijn er ondertussen 4 duizend :) ) eilanden.

ikzelf zou ook zeker overwegen een dagtrip naar het Bolaven plateau te doen vanuit pakse of onderweg naar de eilanden een da te stoppen in Champasak. weg van de toeristen en midden tussen de kleine dorpjes.

De 4000 eilanden zijn wel ok. de watervallen zijn mooi.
Vanaf daar de grens over naar Cambodia en ik ga ook voor de logica van jenny's route. Phnom Penh eerst.

ik zit nu 2 weken in Laos en heb nog een week te gaan en doen dan ietsje meer dan boven voorgestelde route. een paar jaar geleden hadden we 1,5 week voor Phnom Penh en Angkor Wat en dat was genoeg.

Voor een afsluitend eiland in Thailand dat niet te ver uit de route ligt kun je denken aan Kho Chang
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

ik had hier ook nog een vraagje over..

is het dan mogelijk omvan degrensovergang vanuit laos gelijk naar angkor te gaan?
ik ben er in te regenzeisoen en mijn LP (2005) zegt dat dat niet mogelijk is.

voor mij zou het handiger uitkomen omdat ik na angkor en phnom penh ook nog naar de kust wil, om van daar naar bangkok te gaan.

weet iemand iets over de eilanden voor de cambodjaanse kust, zoals bijv. koh rong samloem?

hoe bereikbaar zijn ze en zijn ze nog wel vrij gebleven van toeristen?
amassakoul
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik ben mensen tegengekomen die het gedaan hadden, dat was in april 2006.

Maarrrrrr...... ze moesten heel vroeg vertrekken vanaf de grens... vaak overstappen.... uren wachten..... en kwamen pas midden in de nacht aan, helemaal gebroken!!!!!
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

bolletjeom schreef:Vanaf Pakse is het zo'n 4 uur met een busje naar de 4000 ( ja kohraya, het zijn er ondertussen 4 duizend :) ) eilanden.
Oeps ... ik zat met mijn gedachten bij die '1000 eilanden' SAUS :oops:

Wat betreft het traject naar Siem Reap.
Ik zal gewoon vertellen hoe ik het deed, zomer 2006 (regenseizoen dus):

Vanaf Don Det; vervoer geregeld tot in de bewoonde wereld van Cambodja, dat is Stung Treng dus. De wagen vertrok om 8h00 ('s morgens nog even gaan fietsen tussen de rijstvelden) en we hebben een stop gevraagd aan de Khon Phapheng watervallen. Dit kostte een peulschil meer dan de eigenlijke excursie hier naartoe, en zo waren we meteen ook de grens over.
Eens de grens over, stond er een minibusje te wachten waarmee we met andere lotgenoten verder reisden tot Stung Treng.
Daar openbaar vervoer genomen tot Kratie, waar we 2 overnachtingen hebben gedaan omdat we de Irrawaddy dolfijnen wilden zien (wat trouwens een tegenvaller was, tenzij je graag vinnen ziet vanop afstand).
Van hier was het dan weer 9h reizen met openbaar vervoer tot Siem Reap. Je kan op de bus een tout verwachten wiens 'broer' ook een tout is die je opwacht met zijn tuktuk en je naar een guesthouse brengt (leuke mensen die touts :P ).

Het zal dus wel kloppen dat, als je het in één ruk doet, je rond middernacht aankomt. Maar ik veronderstel dat je dan het hele traject op voorhand moet regelen. Want normaal wilden we na die dolfijnen verder reizen, maar er waren al geen bussen meer in de late namiddag.
Indien je niet middernacht wil aankomen, en de dolfijnen je ook niet boeien, kan je toch in Kratie blijven overnachten en de volgende ochtend verder reizen. Kratie is echter totaal oninteressant en heeft enkel de zoveelste markt waar je gebakken kakkerlakken e.d. kan eten.
Vanaf Don Det kun je ook vervoer regelen rechtstreeks naar Kratie, wat ook een eerlijke prijs was geweest.

Het zit trouwens vol oplichters op dit traject. Daarom dat we de grensovergang niet op eigen houtje hebben gedaan. Anderen deden dat wel, en zaten vast aan de grens, tenzij ze het TIEN-voudige betaalden als wij reeds hadden betaald.
Ook de gereserveerde bustickets naar Siem Reap leverden een akkefietje op.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

vanuit Don Det heb ik een toertje gedaan naar die grote waterval en de Irrywady dolfijnen aldaar.
We hebben ze goed gezien en van redelijk dicht bij. ruim een uur lang hebben we ze gespot.

Het zijn geen blije flippers die sprongen om je boot maken. ze zijn schuw en ernstig met uitsterven bedreigd. Men zegt dat er in Laos nog 7 a 10 zijn ( die ik allemaal heb gezien :) ) en in Cambodia nog zo'n 40.
Je hoeft er dus niet voor naar Kratie. want het stuk rivier waar je ze gaat zien vanuit Don Det is deels ook Cambodia en die beesten houden zich niet aan grensen. overigens is het nu het droge seizoen en zijn ze dan makkelijker te vinden omdat ze minder ruimte hebben.

Toch zou ik je aanraden de reis te onderbreken. in 1 ruk doen is echt wel veel gevraagd.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

nee, in 1 ruk is idd geen goed idee :roll:

ik dacht aan een iets avontuurlijker route door preah vihear provincie maar dit is waarschijlijk nog steeds veel te veel tijd en gedoe (of gewoon niet mogelijk in t regenzeisoen)

en weet iemand nog iets over eilanden van cambodja, zoals koh rong samloem??
amassakoul
Plaats reactie