Vietnam,laos,cambodja, route + visa

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
bolletjeom
Reisexpert

Re: Vietnam,laos,cambodja, route + visa

Bericht door bolletjeom »

Er lopen in Vietnam hele irritante mensen rond. En wanneer jij dit van te voren weet en besluit je er niet gek door te laten maken dan valt het echt wel mee. Maar het is een feit dat er een aantal mannetjes zijn die niet het beste voor hebben met de toerist. Maar laat die paar mensen die in de toeristenindustrie werken het nu niet verknallen voor al die aardige vietnamezen die het beste met je voor hebben.

Dieven heb ik geen ervaring mee maar oplichters wel. Maar die heb je eigenlijk in ieder land. Het is ook meer een beetje een sport. Kijken wat voor vlees ze in de kuip hebben. Is de wandelende portmonee/cashmachine heel dom of is ie alert????
Als je toertjes gaat boeken kan ik je adviseren om altijd de goedkoopste optie te nemen. Wanneer je extra betaald voor een kamer met airco op je 2 daagsetrip is de kans wel ongeveer 100% dat je ter plekke geen airco hebt. Dan kan je gaan foeteren tegen de man van het hotel maar die kan er niets aan doen, Die heeft nog nooit airco gehad en jou ook geen enkele belofte gedaan.
Wanneer je toers koopt dan moet je onderhandelen. Goed navragen wat er allemaal inclusief is en desnoods het nog eens bevestigen.

Verder moet je gewoon accepteren dat het een keer of 2 kan voorkomen dat jij 5 euro meer hebt betaald dan iemand anders op dezelfde toer of dat je een keer geen ontbijt krijgt dat inclusief hoorde te zijn. Maak je er gewoon niet druk om! Zonde van je tijd en goede humeur. Probeer er wat van te leren en go with the flow

De trein naar Sapa: alle kaartjes worden verkocht als softsleeper. Honderden....en er zijn 20 bedjes. Daar doe je niets aan en de dame op het perron kan er al helemaal niets aan doen. Je kunt voorstellen om te betalen voor een hardsleeper omdat je dit toch krijgt naar die kaartjes verkochten ze spontaan niet meer.

In winkeltjes tref je soms irritante vrouwtjes aan maar niet vaak. Schrik niet trouwens wanneer ze je bij je arm pakken en mee de winkel in slepen of wanneer je in de winkel staat ze je arm aanraken. Dit komt voor ons heel pushy over maar is daar echt normaal. doen ze bij elkaar ook. Persoonlijk ben ik heel hard. Als ze vervelend worden door een afgesproken prijs in 1 keer op te voeren ben ik heel resoluut en koop ik niet. ik leg ook uit dat ze dit dan aan hunzelf te danken hebben. Wie weet leren ze er iets van.

je moet in Vietnam altijd onderhandelen, doen alsof je waarschijnlijk geen intresse hebt en altijd op meer dan 1 plek een prijs opvragen als je een toertje wilt boeken. Concurentie is groot dus met goed onderhandelen kan je er nog wel eens wat extra's uitkrijgen.
Verder moet je mensen ook gewoon een beetje vertrouwen. We hadden 2 toertjes geboekt en een gratis kamer erbij geregeld voor tussen die 2 in. De volgende dag komt een jongen op een brommer bij ons andere guesthouse om onze bagage op te halen en te stallen in dat nieuw hotelletje....tja. beste jongen nog nooit eerder gezien en hij vertrekt op zijn brommertje richting horizon met onze 2 backpacks....maar 2 dagen later stonden ze wel gewoon keurig op ons te wachten.

laat je niet gek maken, vergeet je frustraties ter plekke zo snel mogelijk en laat je humeur er niet door verpesten! Het is een prachtig land en ik herinner me als eerste de mooie dingen en de vriendelijke mensen en daarna pas die paar mindere incidentjes
Er zijn mensen die zich helemaal gek laten maken in Vietnam. Maar dat zijn volgens mij mensen die in Nederland ook gaan stuiteren als de treinconducteur niet beleefd genoeg is of de spatvrije bakboter toch spat 8-)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
catfish
Vakantieganger

Bericht door catfish »

bedankt voor je berichtje, dit stelt me al wat meer gerust. dit is voor mij de 2e keer buitenland. vorig jaar twee weken naar thailand geweest en dat ging fantastisch goed en zonder problemen. en nu ook voor het eerst zo lang weg...

ik heb zo'n klein tasje voor je portomonee voor om je schouder, is het verstandig om het daar alles in te bewaren?paspoort/geld/etc
bolletjeom
Reisexpert

nooit, nooit, nooit!!!!! alles op 1 plek bewaren!!
bedoel je zo'n tasje aan een koortje dat je gewoon over je schouder draagt als een tasje? of is het iets dat onder je kleding gaat en niet zichtbaar is???

Vrijwel iedereen die rondreist heeft een buidel. Dat is een plat tasje dat onder je kleding gaat voor je belangrijke papieren. Zo is niet direct te zien waar je spullen zijn. Hierin zit je paspoort, een bankpas en/of creditcard en je reserve geld. Doe je spullen in een ziplock of diepvrieszakje zodat je zweet niet alles nat maakt.
Een eventueel reserve bankpas en een klein beetje geld voor noodgevallen doe je weer op een andere plek. je toilettas of ergens in je rugzak.
In je dagrugzak, je handtas of je broekzak heb je een "jat"portemonee. hierin zit alleen het geld dat je denkt die dag nodig te hebben. nooit een bankpas. Als iemand je rolt ofzo dan is dit wat je kwijt bent en niet meer.

Verder scan je je pinpas en je paspoort en zet die in je mailbox. Stel dat je alles kwijt bent dan kan je nog bij die gegevens. Zorg dat je daar ook het noodnummer van de bank bij hebt staan voor het geval je een rekening wilt blokkeren. Maak ook een kopie van je paspoort om op je te dragen. Die kun je eventueel tonen mocht iemand er om vragen.
In veel guesthouses moet je als borg je paspoort achterlaten. In principe is er dan niets aan de hand en kun je dit gewoon doen. Kluisjes hebben ze vaak wel bij de receptie en kan je eventueel gebruiken als je op dat moment vrij veel geld op je hebt of als je naar het strand wilt. Zorg dat je alles in een dichtgeplakte envelop ofzo doet. of een zakje met een slotje er op. ik gebruikte vaak mijn ehbotasje ervoor.
Dan weet je zeker dat de baliemedewerker er ook niet bij kan

Geld pin je zoveel mogelijk naar behoefte en zodoende loop je niet met grote bedragen op zak.
catfish
Vakantieganger

Bericht door catfish »

zo'n soort tasje is het ongeveer, plat en van stof, maar met een stevige stoffen band.deze zou ik desnoods op mijn buik kunnen dragen. hier had ik mijn portomonee in met bankpasje en geld voor de dag. mijn paspoort had ik meestal in mijn backpack.

heb ook zo'n dun buideltasje met een soort elastiek bandje. ( zit erg onprettig)

heb 5 kopieen van mijn visum en paspoort, in mijn daypack,backpack,portomonee en twee voor mijn reisgenoot.
bolletjeom
Reisexpert

zo'n buideltasje zit inderdaad niet geweldig maar het went vanzelf. ik draag hem persoonlijk op mijn onderrug. dat vind ik fijner dan op mijn buik.
Qua kopieen zit je goed....nu nog even iets scannen en in je mailbox zetten voor het geval dat je alles kwijt raakt. Zorg ook dat je telefoonnummers in een bestandje aan jezelf zet. noodnummers enzo
catfish
Vakantieganger

Bericht door catfish »

dus het is wel veilig om je paspoort bij elk hotel af te geven? dit is niet iets wat ik gewend ben van Thailand, heb dan zo'n gevoel dat als je je paspoort terug wil krijgen je ineens grote bedragen moet neerleggen......
bolletjeom
Reisexpert

nee, nog nooit iemand horen vragen om geld. Ze zijn gewoon verplicht om je te registreren en misschien is het voor hen ook wel een middel om te controleren of je betaald voor vertrek uit hun hotel....
catfish
Vakantieganger

Bericht door catfish »

oke :) nog 1 vraagje, dollars of dong? en wat is verstandig per keer te pinnen?

nog 24 uur voor vertrekt *)
bolletjeom
Reisexpert

een klein beetje dollars mee nemen voor noodgevallen en voor het geval je niet direct kunt pinnen ofzo. Verder alles ter plekke in Dong doen.
je pint per keer wat je denkt nodig te hebben tot een volgende keer dat je een automaat tegenkomt. In de praktijk kan je vrijwel iedere dag pinnen. Dit doe je beter niet als je voor iedere pinactie transactie kosten moet betalen. ik pin gratis dus pin ongeveer om de 2 a 3 dagen.
En dan doe je een gok wat je per dag uitgeeft.
ik zou in iedergeval niet meer dan €100 per keer op zak willen hebben

veel plezier!!!
Plaats reactie