Dieven heb ik geen ervaring mee maar oplichters wel. Maar die heb je eigenlijk in ieder land. Het is ook meer een beetje een sport. Kijken wat voor vlees ze in de kuip hebben. Is de wandelende portmonee/cashmachine heel dom of is ie alert????
Als je toertjes gaat boeken kan ik je adviseren om altijd de goedkoopste optie te nemen. Wanneer je extra betaald voor een kamer met airco op je 2 daagsetrip is de kans wel ongeveer 100% dat je ter plekke geen airco hebt. Dan kan je gaan foeteren tegen de man van het hotel maar die kan er niets aan doen, Die heeft nog nooit airco gehad en jou ook geen enkele belofte gedaan.
Wanneer je toers koopt dan moet je onderhandelen. Goed navragen wat er allemaal inclusief is en desnoods het nog eens bevestigen.
Verder moet je gewoon accepteren dat het een keer of 2 kan voorkomen dat jij 5 euro meer hebt betaald dan iemand anders op dezelfde toer of dat je een keer geen ontbijt krijgt dat inclusief hoorde te zijn. Maak je er gewoon niet druk om! Zonde van je tijd en goede humeur. Probeer er wat van te leren en go with the flow
De trein naar Sapa: alle kaartjes worden verkocht als softsleeper. Honderden....en er zijn 20 bedjes. Daar doe je niets aan en de dame op het perron kan er al helemaal niets aan doen. Je kunt voorstellen om te betalen voor een hardsleeper omdat je dit toch krijgt naar die kaartjes verkochten ze spontaan niet meer.
In winkeltjes tref je soms irritante vrouwtjes aan maar niet vaak. Schrik niet trouwens wanneer ze je bij je arm pakken en mee de winkel in slepen of wanneer je in de winkel staat ze je arm aanraken. Dit komt voor ons heel pushy over maar is daar echt normaal. doen ze bij elkaar ook. Persoonlijk ben ik heel hard. Als ze vervelend worden door een afgesproken prijs in 1 keer op te voeren ben ik heel resoluut en koop ik niet. ik leg ook uit dat ze dit dan aan hunzelf te danken hebben. Wie weet leren ze er iets van.
je moet in Vietnam altijd onderhandelen, doen alsof je waarschijnlijk geen intresse hebt en altijd op meer dan 1 plek een prijs opvragen als je een toertje wilt boeken. Concurentie is groot dus met goed onderhandelen kan je er nog wel eens wat extra's uitkrijgen.
Verder moet je mensen ook gewoon een beetje vertrouwen. We hadden 2 toertjes geboekt en een gratis kamer erbij geregeld voor tussen die 2 in. De volgende dag komt een jongen op een brommer bij ons andere guesthouse om onze bagage op te halen en te stallen in dat nieuw hotelletje....tja. beste jongen nog nooit eerder gezien en hij vertrekt op zijn brommertje richting horizon met onze 2 backpacks....maar 2 dagen later stonden ze wel gewoon keurig op ons te wachten.
laat je niet gek maken, vergeet je frustraties ter plekke zo snel mogelijk en laat je humeur er niet door verpesten! Het is een prachtig land en ik herinner me als eerste de mooie dingen en de vriendelijke mensen en daarna pas die paar mindere incidentjes
Er zijn mensen die zich helemaal gek laten maken in Vietnam. Maar dat zijn volgens mij mensen die in Nederland ook gaan stuiteren als de treinconducteur niet beleefd genoeg is of de spatvrije bakboter toch spat