Safari in Namibië of Zuid-Afrika per 4x4 in November?

Al je vragen en antwoorden over Zuid-Afrika
Tenrec
Reisexpert

Re: Safari in Namibië of Zuid-Afrika per 4x4 in November?

Bericht door Tenrec »

Maaike T schreef:Tenrec, ben je eigenlijk wel terug gekomen uit Australie?
(het is hier stil geworden wat Namibie betreft)
Haha, ja we zijn terug! We hadden daar al een topic over gestart: fotoboek-van-onze-reis-z-o-azie-hongkon ... t6652.html? Op de site waar het topic naar verwijst staan de screenshots van "Onze Wereldreis" uit het fotoalbum dat we gemaakt hebben.
We zijn al druk bezig met de route te plannen door Namibië en Botswana. Binnenkort zullen we het idee van onze route plaatsen en kijken of daar misschien tips over te geven zijn.
Nog even geduld! :)
Hoe ver van te voren moet je Etosha kampeerplaatsen vastleggen, zodat je nog een plek hebt?
Mijn foto's en tribal-art:http://peter.international
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Mens wat een werk dat fotoboek! Maar dan heb je ook wat.
Wat hebben jullie veel gezien.

Ben net zelf ook bezig een fotoboek te maken. Tot voorheen maakte ik ze van de Aldi, maar die hebben de software veranderd en op één of andere manier gaat het elke keer fout. Heb nu net vanmiddag die van het Kruidvat gedownload. Ik zal eerst eens kijken hoe het daar gaat en anders zal ik eens bij die van jou gaan kijken.

Etosha.........
Hangt er helemaal van af of je daar op de camping wilt staan of in een lodge wilt zitten. Die lodges zijn na de renovatie belachelijk duur geworden. Dat wil je eigenlijk niet weten.
Verder hangt het er ook vanaf in welke periode je gaat.
Kijk ook even na of ze in Namibie of ZA toevallig vakantie hebben. Vol = vol!!!
Meestal moet je lang van tevoren boeken.
Eén van de problemen is dat je bij binnenkomst van het park gelijk voor alle nachten dat je in Etosch wilt blijven je entree moet betalen. Stel dat je op alle 3 de campings wilt overnachten, dan moet er op alle 3 de campings plek zijn. Is er maar op 1 of 2 camping(s) plek, dan heb je een probleem als je bijv. van oost naar west of andersom wilt gaan. Want als je alleen maar een plek Namutoni (oosten) kunt staan, dan moet je in 1 dag bijv bij Okaukuejo (westen) binnen komen en gelijk door het hele park rijden om voor sluitingstijd van de gate van Namutoni binnen te zijn.
In mei 2007 hebben we een paar dagen van tevoren gebeld of er plaats was. Ze deden wel moeilik. Uiteindelijk bleek het terplekke ook heel moeilijk werd gedaan, maar uiteindelijk konden we toch op alle 3 de campings plaats krijgen. Het probleem is ook hun computersysteem. Soms doet die het op de ene camping wel en dan weer eens op de andere camping niet. Ze moeten dan terplekke gaan bellen of je op de andere camping terecht kan. Het was overal wel stervensdruk op deze campings. Als je kampeert en je eigen slaapgelegenheid bij je hebt kan het zijn dat je nog op een parkeerplek wordt gedumd. Soms krijg je gewoon te horen dat er geen plaats meer is. Dan heb je erg veel pech en en dan zul je buiten Etosha een camping of lodge moeten zoeken en kun je alleen als dagtoerist in het park.
Soms kun je nog wel de mazzel hebben dat er toch plek is. Er zijn touroperators die lang van tevoren al een aantal plaatsen reserveren. Als ze dan op het laatste moment niet genoeg mensen in hun groep krijgen,,,,,,,,, ja dan blijven er toch kampeerplaatsen over die op het laatse moment kunnen worden opgevuld. Het toerisme is echter wel toegenomen en de campings in Sossosvlei en Etosha zijn tegenwoordig vaker volgeboekt dan een paar jaar terug.

In april 2009 hebben we het wel van tevoren geboekt, omdat we geen zin hadden om het risico te nemen.

Ik zou even kijken op de site waar je eventueel moet/kan reserveren. http://www.nwr.com.na Dit is de officiele boekingssite voor alle nationale parken in Namibie.
Of ga bellen met het boekingskantoor wat je het beste kunt doen. En of het raadzaam is dat je voor die periode persé moet reserveren. Geef dan wel op welke dagen en hoeveel dagen je ongeveer denkt te komen.
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

@maaike

Dank je wel voor de uitgebreide reactie.
We zullen halverwege november in Etosha zijn en hebben onze camper als slaapplaats. We moeten dus alleen overnachtingsplaatsen hebben. We denken drie nachten in het park te verblijven, op elke kampeerplaats 1 nacht.
We weten nog niet exact wanneer we zullen aankomen op de eerste camping. Dat is afhankelijk van de planning waar we mee bezig zijn. We denken eerst door Botswana te trekken en daarna door Namibië omdat de regentijd gaat beginnen en we daar het meeste last van hebben in Botswana, denken we.

Wat het fotoboek betreft zou ik toch aanraden eens te kijken bij albelli.nl alwaar wij het boek hebben gemaakt. Het is een superformaat van 39 breed en 29 cm hoog, uitgeklapt dus 78 cm breed!
Laatst gewijzigd door Tenrec op 16 mei 2010 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Succes met je planning!
Ben benieuwd naar je route in Namibie.
Als je vanuit Botswana komt en naar Etosha rijdt zou je halverwege bijv. 2 nachten naar Treesleeper (wordt sinds kort helemaal alleen door de Bushmen gerund in Tsintsabis. Sinds vorig jaar helemaal selfsupporting. Een geweldige plek. Kijk hier maar eens: http://www.treesleeper.org Wij zijn hier vorig jaar ook geweest. Foto's en reisverslag staan bij 'Namibie 2009' http://www.bjusterbaarlik.nl/website_na ... /index.htm Mijn advies: doen! Krijg je absoluut geen spijt van. En ik zou alle 3 de activiteiten doen die ze aanbieden. Zo ja, doe dan de groeten aan Moses (hebben we nog div. dvd's voor gemaakt).

Wat het fotoboek betreft zou ik toch aanraden eens te kijken bij albelli.nl alwaar wij het boek hebben gemaakt. Het is een superformaat van 39 breed en 29 cm hoog, uitgeklapt dus 78 cm breed!

Ik heb even gekeken, maar het is volgens mij inderdaad dezelfde als de Hema. En het Kruidvat heeft hetzelfde programma als de Aldi. Ook bij de Aldi kun je div. formaten krijgen. Ook indeling etc. in verschillende vormen te gieten. Bovendien zijn ze wat goedkoper. Zelf ben ik niet zo'n liefhebber van al die verschillende achtergronden. Mijn foto's heb ik altijd op een zwarte achtergrond om de foto's geheel tot zijn recht te laten komen. Heb vanmorgen die van de Aldi nogmaals opgestart en toen ging het goed. Ik was even de kluts kwijt aangezien ik de oude versie gewend was. Deze is gebruikersvriendelijker gemaakt en de mogelijkheden zijn uitgebruid. Fotoboek is al klaar.
Ik maak ze altijd in A-4 formaat. Staan mooi op volgorde en gelijke hoogte in de kast. Al die verschillende maten in fotoboeken was een rommeltje en ook een beetje zat. Foto's op A-4 formaat zijn groot genoeg voor mij. Je kan varieren van 1 - 12 foto's per pagina. Of ook collages etc. Het is goed genoeg voor mij en aangezien wij zoveel reizen en veel fotoboeken maken, maakt de prijs ook wel wat uit. Ons Hollanders ben zunig he!
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

Maaike T schreef:Succes met je planning!
Ben benieuwd naar je route in Namibie.
Als je vanuit Botswana komt en naar Etosha rijdt zou je halverwege bijv. 2 nachten naar Treesleeper (wordt sinds kort helemaal alleen door de Bushmen gerund in Tsintsabis. Sinds vorig jaar helemaal selfsupporting. Een geweldige plek. Kijk hier maar eens: http://www.treesleeper.org Wij zijn hier vorig jaar ook geweest. Foto's en reisverslag staan bij 'Namibie 2009' http://www.bjusterbaarlik.nl/website_na ... /index.htm Mijn advies: doen! Krijg je absoluut geen spijt van. En ik zou alle 3 de activiteiten doen die ze aanbieden. Zo ja, doe dan de groeten aan Moses (hebben we nog div. dvd's voor gemaakt).
Grofweg hebben we al een route bedacht:

Windhoek-Gobabis-Ghanzi-Maun(Moremi)-Makgadikgadi Nat.park-Nata-Chobe/Kasane-Livingstone(victoria falls)-Kongola(Mudumo national park/Mamili national park)-Caprivi game park -Popafalls (Mahango gamereserve)-Rundu-TSINTSABIS-Numatoni(etosha)-Halali(etosha)-Okaukuejo(etosha)-Opuwo-Epupafalls-Opuwo-Palmwag-Mile108(skeletoncoast)-Walvisbaai-Sossuvlei-Windhoek.

Dit is alleen dus de route die ons interessant lijkt.
We denken er ook over om naar Hwange in Zimbabwe te gaan. Maar dat zal wel teveel worden.
Zoals je ziet hebben we Tsintsabis al in de route staan naar aanleiding van jouw tip. *O*
Lijkt ons inderdaad wel erg leuk.
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Caprivi en Botswana moeten we nog doen, weet ik dus niets vanaf.
Gobabis: Ik weet niet hoeveel speling je hebt met dagen. Zo ja dan zou je 2 nachten naar Harnas kunnen gaan. Ligt wat een km of 10 - 20 boven Gobabis. Hier zijn we in 2007 geweest. http://www.bjusterbaarlik.nl/website_namibie/indexA.htm (zie dag 7, 8 en 9 zowel reisverslag en foto's)
Tsintsabis: super dat je naar Treesleeper gaat!
Etosha: De 3 campings hebben we beide jaren ook gedaan.
Opuwo: hebben we op de camping gestaan. Van hieruit met een locale gids (ik heb zijn mailadres als je wilt) naar de Himba en naar de Zemba geweest. Zemba (ook nomadenstam) is leuker, omdat hier door onbekendheid weinig toeristen naar toe gaan, Je kunt natuurlijk ook beide stammen bezoeken en zelf de verschillen ontdekken. Soms wonen hier ook enkele Himba vrouwen in de stam. Maar in Opuwo zelf zie je ook div. Himba lopen hoor. Ze komen gelijk op je af en vragen of je een foto wilt maken (voor geld natuurlijk)
Palmwag: zijn we alleen langs gereden. Hebben daar aan de weg getankt weet ik nog. Heb trouwens wel goede verhalen hier over gehoord. Hier komen regelmatig olifanten over de camping.
Mile108(skeletoncoast): Je hebt hier helemaal niets en bent dus helemaal op jezelf aangewezen.
Walvisbaai: Hier zijn we alleen doorheen gereden. Je komt door Swapopmund. Hier zou ik stoppen bij 1 van de supermartken. Zijn goed en ruim voorzien van alles. Verder is/lijkt het een drukke stad, zeker als je vanuit de rust van Namibie komt. Het is een stad met heel veeeeeel Duitsers en Duitse invloeden. Voorbeeld: de kleuterschool heet: Kindergarten! De hoofdstraten zijn er ontzettend breed (zodat paard en wagen goed konden keren op de weg).
Sossuvlei: Tijdig reserveren! Is vermoedelijk al helemaal volgeboekt en dan moet je ver daar buiten iets zien te vinden. Heb ook wel eens gehoord dat campers als nood buiten de camping stonden, maar of dat nog steeds kan/mag???

Ik lees wel als je nog meer info over iets wilt hebben.
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

@Maaike

Wat een info weer! Dank je wel!
Ik ben de hele avond bezig geweest met het lezen van stukken uit het reisverslag van 2009 en 2010. Heel interessant, informatief etc.
Het bezoeken van de Himba's en Zemba's op jullie manier lijkt ons ook wel heel erg leuk. In ieder geval veel beter dan in een grote groep. Dat is niets voor ons. We gaan proberen dat in de route op te nemen.
Wat we dan niet gaan doen is balonnen geven aan de kinderen voordat de foto's gemaakt zijn. Nu staan op bijna alle foto's ballonnen _O- . Dus daar wachten we wel mee totdat we weer weggaan. ;)
Harnas is wel heel prijzig, maar het overdenken waard. Hoewel we de dieren liever in het wild tegenkomen.

We hebben ons vanavond een hele tijd bezig gehouden met de camping in Sesriem en de mogelijkheden in het Namib Naukluft Park. We begrijpen dat we dat nu echt wel moeten boeken omdat het anders vol is op de camping.
Dus dat wilden we vanavond al gaan doen. Maar kunnen we nou beter 1 of 2 nachten daar verblijven. We denken 2 nachten.
Jullie stonden dus niet OP de camping omdat hij voor onderhoud gesloten was? Want als je binnen de hekken op de camping staat kun je toch op welk moment dan ook het park inrijden om de zonsopkomst te zien en hoef je toch niet om 18.15 buiten het park te zijn?
We moeten de laatste dag de auto om uiterlijk 17 uur inleveren in Windhoek. Volgens ons is het 4 uurtjes rijden naar Windhoek vanaf Sesriem. Dus dat zal te doen zijn vanaf de camping in Sesriem op de laatste dag.
Die ochtend zouden we dan nog de zonsopkomst kunnen zien.
We denken erover om 2 dagen op die camping te gaan staan. Dus de laatste nacht vóór het inleveren van de auto en de nacht ervoor. Dan kunnen we de ochtend na de eerste nacht al eventueel de zonsopkomst zien en hebben een herkansing op de laatste nacht. Ik las dat het bij jullie ook niet helemaal naar wens was gegaan.
Bedankt alvast voor je reactie!

ps. Het is inmiddels zondagmiddag en we hebben al een booking request verstuurd naar NWR voor 2 nachten op de camping van Sesriem. Hopelijk is er nog 1 plaats vrij!
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Wij stonden wel op de camping zelf. Maar de gate (om de duinen in te gaan) is geloof ik een half uur voor zonsopkomst. Je mag niet dag en nacht in het park. Bij de ingang staat een bord hoe laat het hek open gaat. Ik vond 1 nacht genoeg. We waren namelijk al vrij vroeg op de camping. Daarom zijn die dag al eerst de canyon ingegaan. Daarna het park in om naar 'Deadvlei' te gaan om hier de zonsondergang te zien. Op zich maakt het niet uit of je de zondsopkomst of de zonsondergang ziet. Tenzij je net als wij de volgende morgen dus een zandstorm hadden. We zijn toen alleen tot 'Duin 45' gegaan.
Ik zou deze keer geen ballonnen mee nemen (ik wist toen nog niet beter), ze verdwijnen daar als restafval in de natuur. Er is geen afvalverwerking bij de Himba's. Eventueel een echte goede bal om mee te voetballen. Houten speelgoed is altijd welkom. Nu zou ik bijv. potloden en schrijfpapier meenemen. (te koop in Namibie zelf om de lokale economie te steunen/stimuleren). Wat ze wel heel leuk vonden waren die kartonnen feestmaskertjes (wegen vrijwel niets in je koffer). Geen feesthoedjes, want die passen vaak niet op hun bijzondere kapsels. Zowel Himba en vooral Zemba zijn gek op kleurtjes. Vraag altijd eerst aan 'moeder overste' of je het mag uitdelen. Meestal willen ze dat je alles bij dit 'opperhoofd' afgeeft. Ze willen zelf uitdelen (om te voorkomen dat als er niet genoeg voor elk kind is dat er ruzie onder de kinderen ontstaat). Zorg dus dat je genoeg bij je hebt, zodat je voor elk kind iets hebt. Als je Gerson als gids neemt, mail dan van tevoren met hem en vraag wat je mee kunt/mag nemen voor die kinderen. Hij weet wel waar ze tegenwoordig behoefte aan hebben.
Harnas is inderdaad prijzig, maar wel heel bijzonder. Zieke dieren en dieren die overlast bezorgen bij de boeren in de buurt worden daar opgevangen. Dan weer een nest met leeuwenwelpjes, dan weer een manke giraf of een ander dier. Gewonde dieren worden als ze weer gezond zijn later weer uitgezet in de natuur. In Harnas werkt een gids met de naam 'Etosha'. Hij is zelf een Himba en heeft ons het telefoonnummer gegeven van zijn neef in Opuwa. Deze neef heet Gerson. En Gerson heeft voor ons als gids gediend bij de Himba en Zemba. Vergeet niet te onderhandelen over de prijs. Ik heb geen idee mee wat wij hebben betaald, dus die info moet je ergens anders zien te achterhalen.

Hieronder even off-topic:
Wat wij dit jaar meenemen naar Ethiopie is een heel klein fotoprintertje, waarmee we direct vanaf onze digitale Canoncamera of minilaptop een fotootje kunnen afdrukken en afgeven. Wij bezoeken enkele projecten o.a. een opvangcentrum voor verkrachte meisjes/jonge moeders en naar div. schooltjes. Bij diegene waar wij onze reis hebben geboekt (Nederlanders in Ethiopie zelf) kregen wij het volgende advies om aan spullen mee te nemen vanuit Nederland:
Neem voor het opvangcentrum kinderschoentjes mee + pennen en (kleur)potloden mee. Deze 2 zijn kwalitatief erg slecht in Ethiopie. Schoentjes gaan maar 1 a 2 maanden mee. De rest is hier in Ethiopie allemaal wel te koop.
Pennen en potloden zijn voor div. schooltjes waar we langs gaan. Ons is gezegd om verder nergens zomaar aan de kant van de weg voor Sinterklaas te spelen aangezien het het bedelen alleen maar verder in de hand werkt. Gevolg: kinderen gaan niet naar school, omdat bedelen meer oplevert! Wij vliegen met Turk. Airlines en we mogen elk 40 kg aan bagage en 10 kg handbagage meenemen. Samen dus 100 kg. Ik heb inmiddels een hele verzameling kinderschoentjes en ongeveer 1700 pennen en 300 potloden voor de div. schooltjes waar we heen gaan. Verder kopen we terplekke schriften, schrijfblokken etc. aangezien die te zwaar zijn in de koffer en in Ethiopie overal te koop zijn en goed genoeg van kwaliteit. Dat opvangcentrum krijgt geen enkele subside en wordt gerund door vrijwilligers. Schooltjes: De docent is de enige die door de overheid wordt betaald. De school, interieur, schoolbenodigdheden moeten door een dorp zelf worden gemaakt en bekostigd. Vaak zijn er zelfs geen bankjes en is schrijfmateriaal vaak niet aanwezig. Huiswerk kan niet worden gemaakt. Voor iemand anders die al eerder daar is geweest, moeten we terplekke een tv kopen voor een project en het daar afleveren. Onze reis begint een beetje op een vakantie met opdrachten te lijken. Zo moeten we bijv. ook foto's gaan brengen bij gezin.
Laatst gewijzigd door Maaike T op 17 mei 2010 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Bij mijn weten is het traject Sesriem - Windhoek langer dan 4 uur.
Moet je toch even nachecken. Denk er aan dat de snelheid op gravel max 80km/h is, maar dat dit geen juiste richtlijn is als gemiddelde snelheid.
Hidden Vlei is ook de moeite waard. Niet zo veel dode bomen als bij Death Vlei, maar een mooiere bodem.
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

@Maaike

Ik vraag me af hoe je, als het hek een half uur van te voren open gaat, de zonsopkomst kan zien bij Sesriem die 60 km verderop waargenomen moet worden. Dat is toch veel te ver om in een half uurtje te rijden?

Wij kunnen maar 20 kg aan spullen meenemen in de koffer, dus extra zaken meenemen wordt moeilijk. We zullen dus ter plekke wat dingetjes moeten kopen die we willen uitdelen. Naar Marokko namen we een bos pennen mee vanuit Nederland, hier bleken pennen een stuk goedkoper dan in Marokko en van betere kwaliteit. Echter hadden we die pennen al in een dag kwijt kunnen zijn. Er zijn zoveel plekken die je zou kunnen voorzien van spullen dat het een druppel op een kokende plaat lijkt. Maar ja, beter iets dan niets. We hebben in ieder geval een indruk hoe het daar een beetje werkt en zullen er zeker aan denken om wat voor ze mee te nemen.

Wordt een bezoek aan zo een Himba of Zemba dorp niet erg duur als je het hele dorp moet voorzien van voedsel? Of is het alleen maar het idee dat je iets meeneemt? Ik las in jullie verslag dat er rijst, koffie etc meegenomen werd voor de mensen in het dorp. Hoeveel neem je dan wel niet mee? Er zijn toch behoorlijk wat mensen in zo een dorpje?

Over onze reservering van de camping in Sesriem kan ik nog niets zeggen. Ze hebben nog niet gereageerd.
Reageren ze normaal gesproken snel, bij de NWR?

@ Kohraya

Ik had de tijdsduur van het traject Sesriem- Windhoek van de site van Sossuvleilodge. http://www.sossusvleilodge.com/svl-tinfo2-route1.htm

Maar je hebt gelijk: als je met gezond verstand gaat rekenen, kan het haast niet dat het maar 4 uurtjes is.
We kunnen echter vroeg in de ochtend vertrekken. Dan moet het lukken om voor 16.30/ 17 uur in Windhoek aanwezig te zijn. Bedankt in ieder geval voor je oplettendheid.

Hidden vlei zullen we dan ook in het programma opnemen. We zijn van plan weer een mooi fotoboek te maken!
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Tenrec schreef: Ik vraag me af hoe je, als het hek een half uur van te voren open gaat, de zonsopkomst kan zien bij Sesriem die 60 km verderop waargenomen moet worden. Dat is toch veel te ver om in een half uurtje te rijden?
Tegen de tijd dat de zon op komt, geraak je inderdaad niet van achter in de vallei. En ondanks de tarmac geldt er een snelheidsbeperking. Een betere optie is daarom om rechtstreeks door te rijden tot Dune 45, deze in een snel tempo te beklimmen, en te overdenken wat voor soort foto je wil nemen. Door de opkomende zon is vooral het contrast tussen schaduw en dieprode kleuren (die je enkel 's ochtends zo hard hebt) zeer mooi. Voeg daar nog een silhouette bij van je eventuele partner op de kam van een andere duin, en je hebt een mooi plaatje.
Ook een frontale foto van Dune 45 bij zonsopgang is mooi vanwege dit schaduwspel, ook al heb je geen zon in beeld. Enige nadeel zijn de toeristen die er overal rond lopen ...
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

@kohraya
Bedankt voor je tips!

Vandaag de bevestiging gekregen van de 2 overnachtingen op de Sesriem camping. Er was dus nog plaats!
Daar zijn we natuurlijk erg blij mee. We waren al bang dat het vol zou zijn.

Wat wel lastig is dat er, volgens mij, geen beveiligde internetbetaling mogelijk is.
Heeft iemand ervaring met het betalen aan NWR?
Een bankoverschrijving kost 20 euro extra bij de ING en mijn creditcard gegevens verstrekken, incl. de 3 cijferige code (die geheim moet blijven als een pincode) zie ik niet echt zitten.
Ik heb ze al gemaild met de vraag of het anders kan.
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

Ondertussen bericht ontvangen van de NWR.
Maar ze geven gewoon geen antwoord op de vragen die we stellen. Ze antwoorden in keurig Engels, dus dat moet het niet zijn. Maar ze willen, denk ik, gewoon de tijd niet nemen om de mail te lezen en over een antwoord nadenken.
Ik heb ze gevraagd of ik dus op een andere manier kan betalen in een beveiligde internetomgeving zoals vele sites dat doen. Ik zag immers iets staan in hun terms and conditions.
Nu krijg ik weer een antwoord dat ik gewoon kan betalen via de normale bankoverschrijving en dat ik beter snel kan zijn omdat anders de reservering vervalt. (48 uur)
Dat stond dus in twee regels als antwoord op mijn mail van een halve pagina.
Op mijn vraag of er in de periode van half november nog plaatsen vrij zijn op de 3 campings in Etosha reageren ze helemaal niet. Ik word er een beetje moe van.
Nu denk ik maar geld te storten via bankoverschrijving en dan meteen maar ook een bedrag te storten voor de Etosha campings. Vanavond maar even snel data prikken, reserveren en betalen. Hoewel we dat liever wat rustiger aan hadden willen doen.
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Wij hebben ook via de ING/Creditcard betaald: geen probleem.
Als je het niet vertrouwd kun je contact opnemen met de klantenservice van de ING afd. creditcardbetalingen. Laat je rekening even blokkeren voor NWRafschrijvingen. Vraag of ze je bellen of wanneer je hun kunt bellen als het bedrag door NWR wordt geclaimd. Je kan dan in overleg met ING het bedrag verifieren en akkoord geven.
Verder advies: Bel morgen eerst met NWR over de campings in Etosha. Als je nu al betaalt, terwijl er misschien geen plek is, dan wordt het moeilijker om je geld terug te krijgen.
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

@Maaike

Bellen met NWR is 90 cent per minuut. Dan kan ik beter gewoon het geld storten denk ik.
We gaan vanavond maar de campings boeken voor Etosha en dan morgen, als er een bevestiging is, alle campings in 1 keer betalen.

Nog een goede tip voor een andere camping van NWR die je echt gezien moet hebben?
Plaats reactie