In den beginne ging dat ten kost van mijn prepaid kaart, a 1.30 per minuut gaat dat niet grappig snel, dus we bleven maar SMS'en. Totdat ik van iemand de tip kreeg om eens te kijken naar VoipCheap en VoipBuster.
Ik hou niet echt van reclame maken, maar dit zijn twee geniale programma's. Ze zijn overigens hetzelfde alleen gebruiken een net iets andere tarieven lijst.
Wat kost het? Het eerste uur bellen is geloof ik gratis, puur om te testen. Daarna vragen ze je om prepaid tegoed aan te schaffen. Dit kost met mijn mastercard 12,50 voor 10 euro beltegoed (belasting en administratie komt er overheen). Dat blijft altijd geldig en komt niet te vervallen. Vervolgens kun je in heel veel landen, rond de twintig/vijfentwintig gratis bellen op de landlijnen, waaronder Nederland. Dus je kunt vanaf je computer gratis naar nummers bellen in Nederland, of zoals in mijn geval, naar Polen, maar ook naar de VS, UK enz enz enz. Daarnaast geld voor mobiel bellen een heel schappelijk tarief, 10cent voor Nederland, 8 cent voor polen zonder start tarief en een sms tarief van 1 cent per bericht.
Dit geld vervalt niet, maar je gratis dagen tellen af, per 10 euro krijg je 90 gratis dagen, dagen waarin je gratis kunt bellen met de gratis lijnen. Daarna gaat een normaal tarief gelden. Tenzij je weer opwaardeerd. Ik heb nu geen cent meer in mijn tegoed, maar nog wel 103 dagen gratis bellen.
De verbinding is normaal gesproken beter dan met een normale telefoon, maar ik heb gemerkt dat op trage lijnen (zoals vanuit Polen) er een vertraging komt, het bellen wordt niet onmogelijk, maar er zit een vertraging in. We hebben het veel getest en gebeld met Polen, Nederland, Engeland, Frankrijk en zelfs Mexico en voor 8 cent per minuut hadden we een kraakheldere verbinding met Mexico, ik denk niet dat er veel telefoonproviders zijn die het zo goedkoop leveren.
Wanneer wij op reis gaan neem ik zeker het programmatje mee op een memory stick en ga ik als het mogelijk is bellen vanaf PC's. probeer het eens uit zou ik zeggen