Een vergelijkbaar onderwerp is eerder voorbij gekomen, zie onderstaande link.
reizen-t745.html#p3585
Wellicht vind je hier wat extra informatie.
Een verschil met de vorige topic vind ik toch de tijdsgeest. We komen immers net uit de grote recessie. En afhankelijk van welke econoom je gelooft, zitten wij nog in die recessie of er komt nog op korte termijn een tweede recessie. Het afgelopen anderhalf jaar zijn (helaas) heel veel mensen hun baan kwijtgeraakt. Hier zijn werkgevers zich ook van bewust.
In deze tijd zou ik het reizen juist vermelden. Je wilt voorkomen dat het gat in jouw CV geintrepeteerd wordt dat je al een jaar aan het soliciteren bent en nog steeds geen baan hebt. Werkgevers kunnen dan denken dat er 'iets mis' is met jou. Dit wil je uiteraard voorkomen.
Dan jouw andere vraag, hoe je het jaar reizen op je CV moet zetten. Hierbij is mijn mening dat de vacature waarop je solicteert maatgevend is. Soliciteer je bijvoorbeeld voor een baan als magazijnmedewerker of als manager. In deze twee gevallen zal de werkgever toch anders naar dit onderdeel kijken. Als ik nu zou solliciteren, net na een reis, zou ik op dit onderdeel mijn CV dan kort en bondig aanvullen met enkele activiteiten/ vaardigheden die hier ik heb gedaan/ ontwikkeld die van meerwaarde kunnen zijn voor de desbetreffende functie. Dit zijn punten die je vaak uit de vacature zelf kan halen.
Om dit toe te lichten even een voorbeeld van persoonlijke aard. Na mijn reis van 10 maanden soliciteerde ik voor een baan als projectontwikkelaar woningbouw. (projectleider voor ontwikkelen van nieuwe woonwijken) Ik zou dan het reizen kunnen toelichten met de volgende onderdelen:
- 1. Zelfstandig 10 maanden gereisd
- Achterliggende boodschap: ik kan zelfstandig werken
- 2. PADI Dive Master certificaat behaald. Getraind in het leiden van duiken met gecertificeerde duikers
- Achterliggende boodschap: Ik kan voor groepen staan
- 3. Een maand bij advocatenbureau in Darwin gewerkt
- Achterliggende boodschap: Ik ben een serieuze jongen die ook in het buiten land een respectabele baan heeft kunnen krijgen
Een aandachtspunt is dat wat je opschrijft ook anders (negatief) geintrepeteerd kan worden. Je moet proberen het zodanig te omschrijven dat ze het positief intrepeteren, Je woordgebruik is hierbij cruciaal. Verder zou ik het kort houden. Indien ze geinteresseerd zijn, komen ze er zelf wel op terug gedurende het gesprek.
Om in te gaan op jouw laatste vraag. Tijdens mijn solicitatie (november 2006) had ik overigens geen last van het reizen op mijn CV. Maar dat waren ook andere tijden. Destijds had bijna elke ontwikkelaar een vacture openstaan.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Nog veel plezier in je laatste maanden en daarna succes met het vinden van een baan.