Hoe zet je reizen op je cv?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
panky
Wereldreiziger
Contacteer:

Re: Hoe zet je reizen op je cv?

Bericht door panky »

Dag Marco Polo,

Een vergelijkbaar onderwerp is eerder voorbij gekomen, zie onderstaande link.

reizen-t745.html#p3585

Wellicht vind je hier wat extra informatie.

Een verschil met de vorige topic vind ik toch de tijdsgeest. We komen immers net uit de grote recessie. En afhankelijk van welke econoom je gelooft, zitten wij nog in die recessie of er komt nog op korte termijn een tweede recessie. Het afgelopen anderhalf jaar zijn (helaas) heel veel mensen hun baan kwijtgeraakt. Hier zijn werkgevers zich ook van bewust.

In deze tijd zou ik het reizen juist vermelden. Je wilt voorkomen dat het gat in jouw CV geintrepeteerd wordt dat je al een jaar aan het soliciteren bent en nog steeds geen baan hebt. Werkgevers kunnen dan denken dat er 'iets mis' is met jou. Dit wil je uiteraard voorkomen.

Dan jouw andere vraag, hoe je het jaar reizen op je CV moet zetten. Hierbij is mijn mening dat de vacature waarop je solicteert maatgevend is. Soliciteer je bijvoorbeeld voor een baan als magazijnmedewerker of als manager. In deze twee gevallen zal de werkgever toch anders naar dit onderdeel kijken. Als ik nu zou solliciteren, net na een reis, zou ik op dit onderdeel mijn CV dan kort en bondig aanvullen met enkele activiteiten/ vaardigheden die hier ik heb gedaan/ ontwikkeld die van meerwaarde kunnen zijn voor de desbetreffende functie. Dit zijn punten die je vaak uit de vacature zelf kan halen.

Om dit toe te lichten even een voorbeeld van persoonlijke aard. Na mijn reis van 10 maanden soliciteerde ik voor een baan als projectontwikkelaar woningbouw. (projectleider voor ontwikkelen van nieuwe woonwijken) Ik zou dan het reizen kunnen toelichten met de volgende onderdelen:
  • 1. Zelfstandig 10 maanden gereisd
  • Achterliggende boodschap: ik kan zelfstandig werken
[/i]
  • 2. PADI Dive Master certificaat behaald. Getraind in het leiden van duiken met gecertificeerde duikers
  • Achterliggende boodschap: Ik kan voor groepen staan
[/i]
  • 3. Een maand bij advocatenbureau in Darwin gewerkt
  • Achterliggende boodschap: Ik ben een serieuze jongen die ook in het buiten land een respectabele baan heeft kunnen krijgen
[/i]

Een aandachtspunt is dat wat je opschrijft ook anders (negatief) geintrepeteerd kan worden. Je moet proberen het zodanig te omschrijven dat ze het positief intrepeteren, Je woordgebruik is hierbij cruciaal. Verder zou ik het kort houden. Indien ze geinteresseerd zijn, komen ze er zelf wel op terug gedurende het gesprek.

Om in te gaan op jouw laatste vraag. Tijdens mijn solicitatie (november 2006) had ik overigens geen last van het reizen op mijn CV. Maar dat waren ook andere tijden. Destijds had bijna elke ontwikkelaar een vacture openstaan.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Nog veel plezier in je laatste maanden en daarna succes met het vinden van een baan.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Zijn er op dit moment mensen die thuis zitten door de crisis?
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

ja ik :)

maar niet alleen door de financiele crisis, eigenlijk meer vanwege een eigen medische crisis.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Niet zo mooi... Gaat het binnenkort weer goedkomen of gaat het nog een lange tijd duren?!
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

Duurt nog wel een tijdje, 9 maanden rondgelopen (gereisd) met een open wond, deze wond en de bijbehorende infectie is onlangs in het ziekenhuis weggehaald. Helaas hierdoor een flinke jaap overgehouden, en dat heeft nog een flinke tijd nodig om goed te genezen...

om de discussie ontopic te houden:

Ik heb mijn lange reizen wel op mijn cv staan, in de trend van 'zelfstandig rondgereisd in de volgende regio's: ....'.
Seeker

Bericht door Seeker »

Erik schreef:Zijn er op dit moment mensen die thuis zitten door de crisis?
Ja al 4 jaar ofzo, nee ik heb gewoon een Wao-jong
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

4 jaar geleden was er toch geen crisis ?!?!?

Ik ben nog altijd van mening dat het weliswaar moeilijker is werk te vinden, maar nog altijd niet onmogelijk!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
IrisH
Reiziger

Bericht door IrisH »

Laten we het hopen :) Heb het idee dat ik het gelukkig nog in een goede richting moet zoeken dus ben er (nog) niet zo bang voor.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik zit thuis door de crisis. Met name omdat ik maar tijdelijk beschikbaar ben. Bijbaantjes heb ik eigenlijk altijd makkelijk kunnen vinden alleen nu lukt het maar niet.
Ik heb wel een klein klusbijbaantje en ik mag maandag ergens op gesprek maar dan ben ik dus al 2 maanden thuis.
Mijn "normale" werk is ook een stuk minder omdat er crisis is. Werk in de reisbranche. Daar gaat het wat minder dus zit ik meer thuis dan nodig zou zijn.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Seeker

Bericht door Seeker »

Jenny schreef:4 jaar geleden was er toch geen crisis ?!?!?

Ik ben nog altijd van mening dat het weliswaar moeilijker is werk te vinden, maar nog altijd niet onmogelijk!
Voor mij is het altijd crisis want ik kom 25% inkomen elke maand tekort. Hoe zit trouwens met jullie educatie? Ik heb sowieso niet echt goeie scholing, ja joepie ik ben met Windows bezig maar dan wordt je toch niet aangenomen want ze zoeken HBO's.

Ik kan me voorstellen bij vaak reizen heb je echt geen zin in langdurige studeren.
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

Seeker schreef:Voor mij is het altijd crisis want ik kom 25% inkomen elke maand tekort. Hoe zit trouwens met jullie educatie? Ik heb sowieso niet echt goeie scholing, ja joepie ik ben met Windows bezig maar dan wordt je toch niet aangenomen want ze zoeken HBO's.
Ik heb geen idee wat je verdiend per maand, maar meen ergens gelezen te hebben dat je nog thuis woont, dan heb je toch nauwelijks uitgaven? Hoe dan ook, als je maandelijks 25% tekort komt, misschien een idee om een baan (naast school) te zoeken?

Hoe dan ook, ik heb ook niet gestudeerd, heb als hoogste een MBO diploma gehaald. Maar volgens mij doet het er ook niet echt toe wat je hebt gedaan, zolang je zelf maar weet wat je kan, en dat je niet te beroerd bent om iets te doen.

Voor een dom baantje ben je inderdaad al HBO nodig, zo lijkt het. Maar dat komt omdat er veel meer werkzoekenden dan banen zijn. En dan hebben de werkgevers het voor het uitzoeken, met als gevolg dat ze belachelijke eisen gaan stellen. Als jij weet dat je het kan, heb je heus geen HBO nodig voor veel functies. Een positieve instelling, een beetje lef en ondernemerschap... verkoop jezelf aan die werkgevers!

Als jij nu een Windows opleiding doet dan zijn er toch mogelijkheden genoeg, en als de markt nog steeds slecht is als jij klaar bent, dan leer je gewoon nog door, als je dat wilt? Internet techneuten, systeembeheerders, webdesigners, maar ook Apple en Linux-experts hebben kansen genoeg. Je moet ze wel weten te pakken.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

er zijn een aantal banen waarvoor je geen opleiding nodig hebt die heel goed verdienen. Een vuilnisman verdient bijvoorbeeld beter dan veel mensen denken. En mensen met een lts opleiding, die echt een vak hebben geleerd zoals timmerman, electricien etc mogen qua inkomsten ook niet klagen. Ook banen waarin je het van je fysieke sterkte moet hebben zoals verhuizer of bezorger bij een woonwinkel of iets dergelijks verdient vaak beter dan een simpel kantoorbaantje.
Het zijn natuurlijk geen topinkomen zoals sommige managers opstrijken maar vaak is het meer dan je denkt.
Mijn man werkt in de zorg en verdient een stuk minder dan een kennis van mij die huizen voorziet van een nieuw laagje verf.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

tijn1980 schreef:
Seeker schreef:Voor mij is het altijd crisis want ik kom 25% inkomen elke maand tekort. Hoe zit trouwens met jullie educatie? Ik heb sowieso niet echt goeie scholing, ja joepie ik ben met Windows bezig maar dan wordt je toch niet aangenomen want ze zoeken HBO's.
Ik heb geen idee wat je verdiend per maand, maar meen ergens gelezen te hebben dat je nog thuis woont, dan heb je toch nauwelijks uitgaven? Hoe dan ook, als je maandelijks 25% tekort komt, misschien een idee om een baan (naast school) te zoeken?
als je een wajong hebt kan je er niet maar zo naast gaan werken... alleen een bepaald aantal uur binnen het percentage dat je bent afgekeurd, als je maar net iets meer werkt dan wordt je gekort en kan je soms zelfs minder inkomen krijgen...
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Globeskater schreef:
tijn1980 schreef:
als je een wajong hebt kan je er niet maar zo naast gaan werken... alleen een bepaald aantal uur binnen het percentage dat je bent afgekeurd, als je maar net iets meer werkt dan wordt je gekort en kan je soms zelfs minder inkomen krijgen...
Wat staat beter op je CV, een langdurige werkloosheid of zo af en toe een baantje? Wanneer je gaat werken doe je werkervaring op, en dat helpt je makkelijker aan een nieuwe en beter betaalde baan.

Verder ben ik het niet eens met de stelling dat je overal minstens een HBO opleiding voor nodig hebt. Ik ken zat mensen met universitaire opleidingen die afgewezen worden 'omdat ze te hoog opgeleid zijn'. Wanneer ik kijk naar mijn leerlingen (MBO4) dan hebben de meeste van hen vrij snel na het halen van hun diploma een baan. Sterker nog: velen van hen kunnen zo aan de slag bij hun stagebedrijf, en een aantal van hen is naast hun studie druk geweest met het opzetten van een eigen bedrijfje en die hebben inmiddels een aardig klantenkring opgebouwd.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Seeker

Bericht door Seeker »

@Jenny

Dan studeer jij wellicht geen I.C.T als ik op tweakers.net kijk zie ik bij 9 van de 10 als vereiste HBO denk niveau staan, en ik ga echt niet liegen en zeggen ja ik heb dat, want dat is niet zo want was ik wel naar een Hoge school geweest en geen MBO wat ik nu doe.

Verder vraag ik me af, als ik straks met mijn scholing klaar ben en dan wat certificaten in handen heb als ik dan wel aangenomen wordt, want ik heb ja nog geen werkervaring en school doet ook niet zo zijn best om ons nou een stage plek te geven.

BTW Universitair is nog hogere dan HBO dus ja dat die worden afgewezen komt omdat er HBO's worden gevraagd, ohja ik zal mijn kans grijpen bij de sociale werkplaats die kunnen mij moeilijk afwijzen.

En ja maar langdurige werkeloosheid staat niet goed op je CV maar als Wao-jonger mag je niet zomaar een baantje nemen, en je wordt sowieso al niet aangenomen met die stempel op je, en dan maar zien dat verkopers van computer afdeling bij Media Markt minder kennis in huis hebben dan mij.
tijn1980 schreef:

Hoe dan ook, ik heb ook niet gestudeerd, heb als hoogste een MBO diploma gehaald. Maar volgens mij doet het er ook niet echt toe wat je hebt gedaan, zolang je zelf maar weet wat je kan, en dat je niet te beroerd bent om iets te doen.

Voor een dom baantje ben je inderdaad al HBO nodig, zo lijkt het. Maar dat komt omdat er veel meer werkzoekenden dan banen zijn. En dan hebben de werkgevers het voor het uitzoeken, met als gevolg dat ze belachelijke eisen gaan stellen. Als jij weet dat je het kan, heb je heus geen HBO nodig voor veel functies. Een positieve instelling, een beetje lef en ondernemerschap... verkoop jezelf aan die werkgevers!

Als jij nu een Windows opleiding doet dan zijn er toch mogelijkheden genoeg, en als de markt nog steeds slecht is als jij klaar bent, dan leer je gewoon nog door, als je dat wilt? Internet techneuten, systeembeheerders, webdesigners, maar ook Apple en Linux-experts hebben kansen genoeg. Je moet ze wel weten te pakken.
Ik heb geen geld te weinig, maar zou wel graag gewoon volle bedrag hebben dat bedoelde ik, ik krijg nu iets van € 860 euro inclusief toeslagen belasting, als ik zou werken dan zou ik hooguit 200 tot 300 euro meer hebben, maar ik vraag me af wat ik dan meer aan belasting mag betalen, ik blijf lekker door sparen, en wie weet kan ik met vervroeg pensioen en vestig ik me gewoon ergens in Azie.

Maar pensioen fonds vertrouw ik niet, dus lekker sparen aan lage rente van %2,51 of andere mogelijkheid is beleggen in Obligaties dat is zeer veilig heb ik gehoord, maar ik wil me geld niet voor 10 jaar kwijt zijn, dus blijf nog variabel sparen.
Plaats reactie