Voor derde keer naar Parijs wie heeft tips?

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Voor derde keer naar Parijs wie heeft tips?

Bericht door Globeskater »

Overmorgen ga ik voor de derde keer in mijn leven naar parijs.. de laatste keer was ik er erg kort en die keer ervoor is al meer dan 10 jaar geleden.. heb ditmaal echt de tijd om veel te zien.. weet wel dat ik ditmaal het louvre eens in wil en wil naar het paleis van versailles!

maar ik zoek leuke tips van musea die je kan aanraden tot gewoon een leuke wijk om doorheen te wandelen..dus heb je iets van dat moet je gezien hebben laat het even weten :D
LovesStedentrips
Wereldreiziger
Contacteer:

Re: Parijs

Bericht door LovesStedentrips »

Neem een dag voor het Louvres, dat is het zeker waard! Saint Germaine vond ik een erg leuke wijk om gewoon doorheen te struinen, kop koffie te drinken, beetje mensen kijken. Top! Jardins de Luxembourg zijn ook fijn om even helemaal bij te komen. En Dome des Invalides was ook erg interessant (tombe van Naopeon en een oorlogsmuseum).

Veel plezier alvast!
Heb je leuke tips over stedentrips?
Je kunt ze kwijt op http://www.mooistestedentrips.nl
Nienke Krook
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nienke Krook »

Hoi, ik ben net afgelopen weekend in Parijs geweest. Helaas voor ons was de missie waarvoor we gingen niet geslaagd, namelijk het bekijken van diverse warenhuizen (deel van het afstudeer-project van mijn vriend). We waren zo 'slim' geweest om bijzondere feestdagen niet te checken en kwamen er dus op 1 mei achter dat de complete stad gesloten was. Dag erna zondag, dus helaas pindakaas. We hebben wel flink veel gewandeld en zijn nog in een betoog van Le Pen terecht gekomen (tja...), hebben heerlijk gegeten en dus toch wel genoten.

Ons hotel was in de wijk La Defense, de supermoderne zakenwijk in het noord-westen van de stad. Op zich zou je daar niet zo snel naartoe gaan, maar ik vond het zeker de moeite waard het te zien. Dus als je langer de tijd hebt: neem de metro lijn 1 tot het eind (halte la defense) en bekijk daar onder andere een aantal bijzondere kunstwerken en de 'grande arche', van waaraf je in een rechte lijn uitzicht op de arc de triomphe hebt. (de lijn loopt door 19 landen!). Als je naar het kleine museumpje op het grote plein gaat (rug naar de grande arche, dan is het aan de linkerkant bij de witte vlaggen), kun je een gratis plattegrondje halen met daarop alle kunstwerken en de makers. Je kunt daar ook veel maquettes van la defense zien.

Verder is het Louvre inderdaad een mega-museum (haast een fabriek), waar je wel een dagje zoet bent. Wij hebben er door onze slechte planning geen tijd voor gehad, maar we willen zeker ervoor terug.

Het Museum Centre Georges Pompidou en de wijk Marais vonden wij erg bijzonder. De wijk is supergezellig en op zondag zijn daar de winkels open (bijna nergens anders in de stad). Wel veel dure boutiques, maar gewoon leuk om te wandelen tussen de oude gebouwen. Pompidou is een bizar museum met moderne kunst. Het gebouw heeft grote fabrieksbuizen aan de buitenkant.

Veel plezier!
http://www.thetraveltester.com [verhalen en tips over betekenisvol en onafhankelijk reizen] | binnenkort: downundertrip.com [expert tips voor je eerste Australië bezoek]
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Quartier Latin is een grappige wijk met veel verschillende eetgelegenheden :) Leuk om daar eens wat te zoeken!

Sacre Couer zou ik zeker ook doen!

Verder zou ik voor Versailles toch wel dag uittrekken, als je beetje mooi weer hebt, kan je ook heerlijk in de tuinen rondwandelen :)
LadyHeather
Reisexpert

Bericht door LadyHeather »

Ik vond fietsen door Parijs echt super leuk om te doen! Met het Velib fietsen systeem wat ze in Parijs hebben is het ook super goedkoop en makkelijk. Weet niet of hier op de site al ergens wordt genoemd hoe het werkt. maar je koopt een lidmaatschap bij zo'n automaat (24 uur is 1 euro) met je creditcard (sommige bankpassen werken ook). Vervolgens kun je met de gekregen kaartje een fiets lenen bij diezelfde (of een andere) automaat. Die fiets is de eerste 30 minuten gratis, daarna betaal je 1 euro voor een half uur, daarna 2 euro... Het fijne is dat je iedere keer als je de fiets weg zet je daarna weer 30 min gratis een fiets mee mag nemen! Je kunt hem zelf weg zetten en meteen een nieuwe fiets meenemen. (geloof dat er 1 min tussen moet zitten ofzo...) en die rekjes met fietsen staan echt om de 300 meter. (hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is, ik vond de lonely planet encounter die ik heb erg behulpzaam ;) sowieso een fijn boekje) meer info over de fietsen op http://www.velib.paris.fr/ Ik heb nu een paar keer zo'n lidmaatschap genomen en het werkte iedere keer perfect.

Ik heb dus heel veel gefietst, een hele leuke manier om Parijs te zien! een van de dingen die ik heb gedaan is fietsen over de champs elysees een rondje om de arc de triomph :) En ja ik heb het overleefd!

Iets anders wat ik heel fijn vond na een paar uur in een druk Louvre was een wandeling maken over de Promenade Plantée. http://www.promenade-plantee.org dat is een soort strook verhoogd park/wandelpad, ter hoogste van de daken dus. Ik vond het leuk om tegen het einde van de middag een beetje daar in de zon rond te lopen. De openingstijden wisselen een beetje per seizoen volgens mij maar ongeveer van 8-17.30 door de weeks en van 9-17.30 (0f later) in het weekend.

Tot slot ben ik ook naar een hele mooie ballet voorstelling geweest door op de dag zelf naar het theater te gaan en te vragen (met mn hoe en wat in de hand ;) ) of er nog kaartjes waren voor de voorstelling. Uiteindelijk echt voor 5 euro naar een super voorstelling geweest.
Laatst gewijzigd door LadyHeather op 05 mei 2010 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Selalu mencari...
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

ik heb de paris encounter voor mijn verjaardag gekregen en daarin ook al over het velib fietssysteem gelezen! Fijn om te horen dat dit goed bevallen is!

verder veel leuke tips gelezen ga ze morgen eens even opschrijven zodat ik wat bij de hand heb in Parijs ;) hoop dat het mooi weer gaat worden ;)
Will
Reisexpert

Bericht door Will »

Vergeet Montmartre niet, met zoals reeds gezegd de Sacré-Coeur. Dit is een heel gezellige kunstenaarswijk met veel toffe cafeetjes.
Myrle
Vakantieganger

Bericht door Myrle »

en let goed op wanneer wat dicht is, want wij hadden het precies verkeerd gepland en konden daardoor niet naar versailles. maar weet niet meer op welke dag dat dicht was (ik meen maandag, maar zoek het dus even uit).
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Myrte, dank je voor de tip, klopt dat het op maandag gesloten is, zou zonde zijn om het om die reden te missen ;)

iedereen bedankt voor de tips! Heb ze opgeschreven! Ik heb helemaal zin in mijn tripje en ga eens kijken wanneer ik wat ga doen ;)
Travel is life
Reiziger

Bericht door Travel is life »

Ik heb eens een aflevering van Llink, 3 op reis gezien met Nicolette in Parijs. Ik heb de link gevonden naar de aflevering: http://llink.nl/3opreis/viewpage.php?pa ... en&id=2477 Er zijn leuke tips bij over verschillende culturen in Parijs en waar je heen kunt. Kijkje nemen zou ik zeggen. Veel plezier!
Reizen maakt je rijk.
Plaats reactie