treinen timetable China ?
treinen timetable China ?
Nog even een vraagje: Waar vind ik een betrouwbare timetable en pricetable voor de treinen in China? Het verschilt allemaal zo enorm wat ik onder ogen krijg.
- bolletjeom
- Reisexpert
Re: treinen timetable China ?
onder in het artikel Treinen in China staat een link
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Hallo,
www.seat61.com geeft alle informatie van alle treinen over de wereld een zeer goeie website.
gr van Moira
www.seat61.com geeft alle informatie van alle treinen over de wereld een zeer goeie website.
gr van Moira
Ik ben net tot de conclusie gekomen dat vliegen met spring air goedkoper op sommige trajecten uit pakt dan de trein, okay je heb een hotel nodig, maar met trein is 93 euro en met vliegtuig 66 euro ( Even snel berekend door een vlucht op 30 july te nemen.
Dus je kunt beter vliegen, maar ligt beetje eraan, Spring air is best goedkoop.
Dus je kunt beter vliegen, maar ligt beetje eraan, Spring air is best goedkoop.
- WizardOfOss
- Reisexpert
- Contacteer:
ChinaTravelGuide heeft ook een prima zoekmogelijkheid voor de treinen, de getoonde prijs is gewoon de loketprijs.
@Seeker, over wat voor traject heb jij het dan dat je op €93 uitkomt? Zelfs een lange rit als Beijing - Guangzhou kost altijd nog maar de helft daarvan (hardsleeper). Sterker nog, ik heb even wat zitten zoeken, voor die 93 euro moet je vanuit Guangzhou zelfs helemaal in Ürümqi kunnen komen, een langer traject kan ik zo snel niet bedenken...
@Seeker, over wat voor traject heb jij het dan dat je op €93 uitkomt? Zelfs een lange rit als Beijing - Guangzhou kost altijd nog maar de helft daarvan (hardsleeper). Sterker nog, ik heb even wat zitten zoeken, voor die 93 euro moet je vanuit Guangzhou zelfs helemaal in Ürümqi kunnen komen, een langer traject kan ik zo snel niet bedenken...
Deze site was het http://www.chinatraintickets.net/ ik zoecjt op Guangzhou naar Shanghai en kwam omgerekend op € 93 euro uit. Maar hoe boek ik ze dan goedkopere? Die pagina van wikipedia is alleen overzicht seat61 adviseerd zelf ok je hotel trein tickets te laten boeken.
Ow dat scheelt inderdaad slecht iets van 40 euro, maar hoe boek ik ze dan voor die prijs?
Ow dat scheelt inderdaad slecht iets van 40 euro, maar hoe boek ik ze dan voor die prijs?
- WizardOfOss
- Reisexpert
- Contacteer:
Niks boeken, gewoon op het station naar het loket gaan. Wel een aantal dagen van tevoren, anders is de kans groot dat alles uitverkocht is. En gewoon op een papiertje datum, het treinnummer en bestemming opschrijven en in phrasebook de gewenste klasse aanwijzen, dan valt dat allemaal best mee.
Hoeveel dagen van te voren precies? Want ik weet niet of ik wel langere dan 4 dagen in Guangzhou zal spenderen. Maar als je een zit plaats neemt ben je nog goedkoper uit, alleen lijkt me dat niet zo prettig.
De trein is dan inderdaad heel goedkoop, hier in Nederland kom je voor dat geld nog niet eens retour van Heerlen Naar Amsterdam. Phrase book bedoel je uitspraken? Waar vindt je zoiets op internet, mijn printer zal niet erg vinden om flink wat te printen zolang inkt het waar redt.
De trein is dan inderdaad heel goedkoop, hier in Nederland kom je voor dat geld nog niet eens retour van Heerlen Naar Amsterdam. Phrase book bedoel je uitspraken? Waar vindt je zoiets op internet, mijn printer zal niet erg vinden om flink wat te printen zolang inkt het waar redt.
Waarom opschrijven en aanwijzen? Wordt er zo slecht Engels gesproken in China?
Bedankt overigens voor die site Wizard
Seeker, ik had al gekeken voor spring vluchten maar ik vind het best meevallen en voor zover ik zag moet je zo'n beetje altijd via Shanghai vliegen wat het alsnog duur en lang maakt.
Bedankt overigens voor die site Wizard

Seeker, ik had al gekeken voor spring vluchten maar ik vind het best meevallen en voor zover ik zag moet je zo'n beetje altijd via Shanghai vliegen wat het alsnog duur en lang maakt.
Kan iemand met ervaring mij misschien vertellen wat het verschil tussen Soft en Hard sleeper nou precies is en of dat de moeite waard is?
Ik vindt die spring vluchten niet duur hoor, en tegenover Airasia zijn die prijzen een beetje gelijk dus je hoeft je niet kapot te zoeken. Ja klopt maar ik zou combineren met eventueel met trein terug, want anders wordt wel erg duur, maar van Guangzhou naar Sjanghai is makkelijk te doen met spring air voor ongeveer 60 euro, en dan vanaf Sjanghai naar Beijing of Xian, maar uiteraard trein is net iets goedkoper maar daarom zit je wel lang in de trein.
Maar opzich maakt niet zoveel uit, maar ik ga denk ik beetje combineren, en ligt echt aan de prijs, maar ik moet in Guanghzou ook weer terug komen aan einde van de vakantie lol.
@RemcoB
Soft = Zacht
Hard = Hard
Dus waarschijnlijk soft is met zachte matras en hard zo'n hard bed, nogal duidelijk he Soft en Hard.
Maar opzich maakt niet zoveel uit, maar ik ga denk ik beetje combineren, en ligt echt aan de prijs, maar ik moet in Guanghzou ook weer terug komen aan einde van de vakantie lol.
@RemcoB
Soft = Zacht
Hard = Hard
Dus waarschijnlijk soft is met zachte matras en hard zo'n hard bed, nogal duidelijk he Soft en Hard.
Dat waarschijnlijke van je klopt niet, dus ik zou die attitude ook wat minderenSeeker schreef:
@RemcoB
Soft = Zacht
Hard = Hard

Bij hard slaap je met 6 mensen in een soort open gang en bij soft met 4 op een kamer. Met mijn vraag bedoel ik meer wat de ervaren mensen aanraden. Ik heb bijvoorbeeld wel eens gehoord dat een hard sleeper veel authentieker is omdat je dan met echte Chinezen in contact komt, maar misschien is dat ook wel in een Soft sleeper. Ook hoor ik wel eens dat het matras van een hard sleeper wat korter is waardoor wat langere mensen iets ongemakkelijker liggen. Het prijsverschil is meestal 2 tot 3, en vandaar de vraag, wat raden de ervaren reizigers nou aan.
Nou ja zeg ik vertaalde alleen de betekenis ervan, het lijkt me dat soft sleeper beter is dan hard maar goed.

Soft sleeper:
Soft sleeper consists of spacious carpeted & lockable 4-berth compartments, with toilets & washrooms at the end of the corridor. Note the lacy decor & flower in a vase on the tablecloth! Some trains even have personal TV screens for each berth. Photos courtesy of Shuhei Terashima

Hard sleeper:
Hard sleeper consists of open bays of 6 bunks (upper, middle & lower) on one side of an aisle. In spite of its name, berths are padded, bedding is supplied, and many budget western travellers prefer it. There are fold-out seats in the aisle either side of small tables. Photos courtesy of Gabriel Chew.
Persoonlijk lijkt me die soft zachter uit zien maar goed.
Bron: http://www.seat61.com/China.htm#How%20t ... %20tickets

Soft sleeper:
Soft sleeper consists of spacious carpeted & lockable 4-berth compartments, with toilets & washrooms at the end of the corridor. Note the lacy decor & flower in a vase on the tablecloth! Some trains even have personal TV screens for each berth. Photos courtesy of Shuhei Terashima

Hard sleeper:
Hard sleeper consists of open bays of 6 bunks (upper, middle & lower) on one side of an aisle. In spite of its name, berths are padded, bedding is supplied, and many budget western travellers prefer it. There are fold-out seats in the aisle either side of small tables. Photos courtesy of Gabriel Chew.
Persoonlijk lijkt me die soft zachter uit zien maar goed.
Bron: http://www.seat61.com/China.htm#How%20t ... %20tickets
- WizardOfOss
- Reisexpert
- Contacteer:
Moeilijk te zeggen, al mijn slaaptrein-ervaring was door een reisorganisatie georganiseerd. Maar ik ben recent vanuit Beijing naar Shanhaiguan geweest (geen slaaptrein) waarbij ik wel zelf de kaartjes heb geregeld, twee dagen voor vertrek zat de trein nagenoeg vol. En de borden op het station gaven voor de meeste slaaptreinen eenzelfde beeld. Ik hoor/lees overigens ook vaak dat ho(s)tels ook kaarten kunnen regelen, en dat het ook een optie is een zitplaats te nemen en in de trein alsnog te upgraden naar sleeper. Een nacht in een softseater kan ik me overigens nog wel voorstellen (maar is nauwelijks goedkoper dan hardsleeper), hardseater daarentegen lijkt me voor een lange rit wel een hele beproeving (lees: hel op aarde).Seeker schreef:Hoeveel dagen van te voren precies? Want ik weet niet of ik wel langere dan 4 dagen in Guangzhou zal spenderen. Maar als je een zit plaats neemt ben je nog goedkoper uit, alleen lijkt me dat niet zo prettig.
Iets als dit. Bedenk wel dat ze in Guangzhou Cantonees spreken, aan de uitspraak heb je daar dus niks. De tekens zijn echter wel hetzelfde, dus aanwijzen werkt wel.Seeker schreef:Phrase book bedoel je uitspraken? Waar vindt je zoiets op internet, mijn printer zal niet erg vinden om flink wat te printen zolang inkt het waar redt.
1) inderdaad, Engels is nog steeds hopeloosRemcoB schreef:Waarom opschrijven en aanwijzen? Wordt er zo slecht Engels gesproken in China?
2) op Beijing Station waar ik de kaartjes kocht hing vlakbij het loket een luidspreker te tetteren, waardoor je sowieso niks kon horen.
Op grote stations schijnt overigens ook een Engelstalig loket te zijn, die hebben wij echter niet gezien (en eerlijk gezegd ook niet echt naar gezocht). Op de boven genoemde wijze ging het prima, zowel op het drukke Beijing Station als het veel rustigere en totaal niet op Westerse toeristen berekende Shanhaiguan.
Zoals je zelf al aangeeft 4 vs. 6 bedden per compartiment (met als extra voordeel dat je bij softsleeper op het bovenste bed ook echt rechtop kan zitten), en bij softsleeper zit er ook een deur (en eigen lichtschakelaar!). Lengte en hardheid van de bedden verschilt volgens mij niet of nauwelijks, sowieso kan dat nog per trein verschillen. Bij veel (oudere) hardsleepers kan je je bagage ook alleen kwijt op rekken boven de gangpaden, bij nieuwere rijtuigen en bij softsleepers is je bagage alleen vanuit het compartiment benaderbaar. En nog een praktisch voordeeltje: de softsleepers zitten over het algemeen dichter bij het restauratierijtuig, en zijn ook vaker (maar zeker niet altijd) voorzien van westerse toiletten.RemcoB schreef:Kan iemand met ervaring mij misschien vertellen wat het verschil tussen Soft en Hard sleeper nou precies is en of dat de moeite waard is?
Nu was mijn laatste rit (Pyongyang - Dandong - Beijing) met een softsleeper, wat bij een 23 uur lange rit toch wel een comfortabele ervaring was, maar eerlijk gezegd heb ik over de hardsleepers zelden echt iets te klagen gehad. Je hebt dan inderdaad ook meer contact met andere reizigers, en komt er sowieso meer locals tegen. Mij persoonlijk zou het de meerprijs niet waard zijn.
Ik heb altijd een hard sleeper genomen in China. Als je met de lokale bevolking in contact wilt komen, dan is een hard sleeper de place to be. In de soft sleeper zul je waarschijnlijk voornamelijk toeristen tegenkomen. En zoals wizzard al zegt, het prijsverschil is het niet waard.RemcoB schreef:Bij hard slaap je met 6 mensen in een soort open gang en bij soft met 4 op een kamer. Met mijn vraag bedoel ik meer wat de ervaren mensen aanraden. Ik heb bijvoorbeeld wel eens gehoord dat een hard sleeper veel authentieker is omdat je dan met echte Chinezen in contact komt, maar misschien is dat ook wel in een Soft sleeper. Ook hoor ik wel eens dat het matras van een hard sleeper wat korter is waardoor wat langere mensen iets ongemakkelijker liggen. Het prijsverschil is meestal 2 tot 3, en vandaar de vraag, wat raden de ervaren reizigers nou aan.