Kun je gemakkelijk backpacken in Cuba?

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Kun je gemakkelijk backpacken in Cuba?

Bericht door Jos »

Wat is jullie ervaring met Cuba? Mijn vriendin en ik willen erg graag onze reis beginnen in dit mooie land, maar ik zie er eigenlijk enigzins tegen op om heen te vliegen omdat het me niet duidelijk is of backpackers er wel gewenst zijn. Heb je bijvoorbeeld een Visum nodig om het land binnen te komen en kun je er redelijk onbeperkt rondreizen en trekken? Wat zijn de mogelijkheden om van Cuba naar Mexico te reizen?

Het probleem is dat we een vliegmaatschappij hebben gevonden die erg goedkoop (voor 290 euro pp) een enkele reis aanbied op Varadero in Cuba, het mooie idee dat we hebben is dan om na een paar weken rondtrekken met de boot door te gaan naar Mexico. Probleem is nu dat de tickets niet lang meer zo goedkoop zijn en dat we nu moeten boeken om in eind februari te kunnen vliegen.

Dus alle informatie en ideeen zijn welkom :)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik zit nu in Guatamala en ben al zeker 5 backpackers tegen gekomen die naar Cuba gaan. ze vliegen allemaal vanaf Cancun Mexico.

Dus ik neem aan dat bacpackers wel welcom zijn en hier in de regio is de verbinding met Cancun dus het goedkoopst. misschien heb je er wat aan. meer weet ik helaas niet.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
ilonablom
Contacteer:

Bericht door ilonablom »

Ik kan niet al je vragen beantwoorden, maar ik weet wel dat je een visum nodig hebt om Cuba binnen te komen.

En ik zit met die enkele reis; over het algemeen is het zo dat een enkele reis zo ontzettend duur is in tegenstelling tot een retour. Sommige luchtvaartmaatschappijen publiceren enkele reis tarieven, terwijl als je wilt boeken blijkt dat je alleen een retour kan kopen.
bolletjeom
Reisexpert

dat brengt mij weer op een ander idee

weet je dat kant en klaar vakantie pakket soms goedkoper is dan een enkeltje of retourtje?
je boekt gewoon zo´n vakantie. geniet de eerste nacht van het hotel en meld je dan netjes af bij de hostes. Zodat die niet in de stress schiet omdat en gast vermist word. je laat haar je terugvlucht cancelen. vind de maatschappij ook prima, die verkopen die stoel wel weer door. En je checkt uit je accomodatie. vinden ze ook niet erg want ze verkopen je kamer wel weer.

En dan ben je vrij om te gaan!!
Regel wel een vlucht het land uit en overstay je visa niet
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Ik zal proberen je vragen zoveel mogelijk te beantwoorden.

Je hebt een toeristenkaart nodig om Cuba in te komen. Je krijgt ze vaak als je met het vliegtuig komt. Maar of dit bij een "budget" vlucht ook zo is, is mij ontschoten. Je krijgt standaard een 30 dagen visum als je het land binnenkomt en dat kan nog een keer verlengd worden met 30 dagen. Dit is trouwens wel een hele onderneming (in tijd dan) en kost ongeveer 25 CUC.

Voor een budget vlucht moet je in dusseldorf zijn, de maatschappij is mij even ontschoten. Maar kan nog wel even poging wagen het weer op te zoeken. Maar je kunt ook een package deal nemen zoals rudi zegt en dan de terugvlucht cancelen. Paar dagen Vadero oid en dan het echte land in.

Met de boot Cuba uit is praktisch onmogelijk. Je bent eigelijk aangewezen op een vlucht naar Cancun. Is de snelste en goedkoopste optie. Backpacken in Cuba is een eitje. Om rond te reizen kun je een auto huren (maar dan moet je vantevoren een goede wegenkaart van Cuba op de kop tikken) of met de Viazul. Dat is een intercity bus naar de grote steden. Niet duur (voor Cuba begrippen). Slapen (casa particulares) en eten (paladares) doe je voornamelijk bij mensen thuis. Erg grappig, want je zit tussen de locals, en nog goedkoper en beter als de staatshotels en restaurants.

Je kunt overal vrijreizen, behalve in de buurt van guatanamo bay. Maar dat spreekt voor zich zelf. Het is trouwens wel mogelijk om in de buurt te komen. Maar dat is het geld niet waard. Erg duur omdat je in een hotel moet slapen, anders krijg je de ´permit´ niet. De beste plekken zijn Havana, Vinales, Santiago de Cuba, Baracao en Cienfegos. De laatste twee mijn persoonlijke favorieten. Als je van de natuur houdt, is het zapata schier eiland ook een aanrader. Maar dan moet je van muggen houden en een auto huren. :D

Hoop dat het voldoende info is. Maar mocht je nog vragen hebben, geef maar een gil.
bolletjeom
Reisexpert

de maatschappij die vanaf dusseldorf vliegt kan bijna niet anders dan LTU zijn.
Die vliegt overal spotgoedkoop heen.
Of bedoelde je die niet Hildo? (plaatsgenoot!!!)
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

heel erg bedankt voor de informatie! Als ik het dus goed begrijp krijg je bij binnenkomst een Visum (als ze je binnenlaten) en hoef je dus niet van te voren bij de Ambassade langs?

Er zijn nog zat vragen op te werpen maar ik zal zelf verder zoeken voor je er mee lastig te vallen :)
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Je hoeft niet een visum op te halen bij de ambassade. Maar je moet wel een toeristenkaart bij je hebben als je aankomt. Ik weet niet of je die nog bij een vlucht krijgt.

Vraag gerust. Maakt niet uit hoor. Kennis hoort gedeelt te worden. :D
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

bolletjeom schreef:de maatschappij die vanaf dusseldorf vliegt kan bijna niet anders dan LTU zijn.
Die vliegt overal spotgoedkoop heen.
Of bedoelde je die niet Hildo? (plaatsgenoot!!!)
Klinkt wel heel erg bekend. Maar dat was al weer een tijdje geleden. Kan me nog wel herinneren dat ze naar Vadero vlogen en als je dan naar Havanna moet, is het niet zo goedkoop meer.

Inderdaad een plaatsgenoot! Grappig, helemaal als het nog dezelfde wijk is. (Ikke in nieuwland.)
Revolucion
Wereldreiziger

Bericht door Revolucion »

Cuba is heel makkelijk te bereizen..heb het samen met mijn vriendin in Januari/Februari gedaan...

Wel enorm voordeel als je een woordje Spaans spreekt, alhoewel veel Cubanen zich engels aan het aanleren zijn...

Hello my Fren!

En inderdaad vanaf Cancun met Cubana de aviacion naar Havana..
Karen

Bericht door Karen »

Cuba: zeker doen! Ook als backpacker. Ik ben er zelf geweest met mijn rugzak en vond het een super land! Soms een beetje lastig om overal te komen met het OV, maar taxi's hebben we regelmatig met andere backpackers gedeeld die we onderweg tegen zijn gekomen. Dan is een taxi net zo duur als een bus. Overal waar je komt kun je bij mensen thuis slapen, zij verhuren kamers. En de Cubanen zijn (bijna) allemaal enorm vriendelijk!!

Nog een tip: Guama! Hutjes op palen in het water.

Wij vlogen vanuit Duitsland met Condor (www.condor.de), maar wel retour. Ik weet ook niet hoe het zit met een enkeltje. Wij moesten bij binnenkomst kunnen aangeven waar we de eerste nacht zouden slapen. Dat hadden we van te voren via internet ook alvast geboekt. Volgens mij kochten we bij aankomst in Cuba gewoon ter plekke een visum. Maar dat weet ik niet meer 100% zeker.

Veel plezier!
Groetjes, Karen
bolletjeom
Reisexpert

Hildo:
Inderdaad een plaatsgenoot! Grappig, helemaal als het nog dezelfde wijk is. (Ikke in nieuwland.)
wanneer ik in het land ben woon ik in charmant Liendert :lol:
tja, wie wil sparen voor veel reizen moet goedkoop wonen :wink:
Ralph
Reisexpert

Re: Cuba

Bericht door Ralph »

FF een klein schopje. Iemand die recentelijk nog met Jetairfly naar Cuba is gevlogen?

Twijfel of ik er goed aan doe bij het consultaat een toeristenvisum aan te vragen, probleem is dit:

jetairfly, ja kan bij balie maar weet niet hoe het zit met nederlanders, vraag ambassade.
ambassade, ja kan via ons of op schiphol, belgie weten we niet.

Kastje muur verhaal dus, al lijkt het me logisch dat het wel in Brussel kan net zoals in Schiphol...
Cuba Plaza

Bericht door Cuba Plaza »

Jetairfly:

Visum zit in ticketprijs inbegrepen. Deze krijg je bij het inchecken.
Dit geldt ook voor nederlandse pasagiers van Jetairfly.

In de ticketprijs zit òòk de luchthavenbelasting voor de terugreis inbegrepen. deze wordt op het vliegveld van Varadero
door de medewerkers van Jetair handje contantje aan de pasagier betaald, die vervolgens bij het volgende loket zijn luchthaventax (Cuc 25,00) mag betalen.
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Ik vlieg 23 october naar Cuba en 8 november naar Cancun vanaf Havana.

Reactie van mijn mail naar Jetairfly (aan de telefoon wisten ze geen antwoord, advies NL ambassade bellen, die wist het alleen voor schiphol en bij hun consultaat):
Beste klant,

Wij hebben uw bericht goed ontvangen.

Het is zo dat de toeristenkaart voor elke Jetairfly-passagier inbegrepen zit in de prijs van het aangekochte ticket. Wat betreft uw nationaliteit, vormt dit geen enkel probleem, gezien deze toeristenkaarten standaardkaarten zijn.

Het enige wat u verder nog dient te doen, is uw reisdocumenten afdrukken via onze website http://www.jetairfly.com, de welke vanaf 2 weken voor afreis beschikbaar zullen zijn;

- U kiest de rubriek 'Mijn Jetairfly.com'
- Vervolgens kunt u de familienaam van de eerst geboekte persoon ingeven alsook uw reserveringsnummer
- Tot slot klikt u op ‘Dossier nakijken’ of 'Mijn documenten afprinten'

De dag voor vertrek van uw vlucht, dient u nog eventjes uw definitieve vluchturen herbevestigen.
U kan dit doen, daags voor vertrek,

a) via de Jet Access Voice service (24 u. op 24, 7 dagen op 7 bereikbaar) +32 59 56 60
b) via ons call center + 32 70 22 00 00 (tijdens de kantooruren: maandag – vrijdag: 9h -19h & zaterdagen: 9h – 17h30)
c) via onze website (rubriek 'Mijn Jetairfly.com')
d) via sms met uw reserveringsnummer naar 0032 473 73 37 14

Vriendelijke groeten,

----
Jetairfly.com
http://www.jetairfly.com
En normaal kost die toeristenkaart iets van 20-30 euro, ik vlieg nu voor 150 euro incl. toeristenkaart naar Cuba })
Plaats reactie