Ik zal proberen je vragen zoveel mogelijk te beantwoorden.
Je hebt een toeristenkaart nodig om Cuba in te komen. Je krijgt ze vaak als je met het vliegtuig komt. Maar of dit bij een "budget" vlucht ook zo is, is mij ontschoten. Je krijgt standaard een 30 dagen visum als je het land binnenkomt en dat kan nog een keer verlengd worden met 30 dagen. Dit is trouwens wel een hele onderneming (in tijd dan) en kost ongeveer 25 CUC.
Voor een budget vlucht moet je in dusseldorf zijn, de maatschappij is mij even ontschoten. Maar kan nog wel even poging wagen het weer op te zoeken. Maar je kunt ook een package deal nemen zoals rudi zegt en dan de terugvlucht cancelen. Paar dagen Vadero oid en dan het echte land in.
Met de boot Cuba uit is praktisch onmogelijk. Je bent eigelijk aangewezen op een vlucht naar Cancun. Is de snelste en goedkoopste optie. Backpacken in Cuba is een eitje. Om rond te reizen kun je een auto huren (maar dan moet je vantevoren een goede wegenkaart van Cuba op de kop tikken) of met de Viazul. Dat is een intercity bus naar de grote steden. Niet duur (voor Cuba begrippen). Slapen (casa particulares) en eten (paladares) doe je voornamelijk bij mensen thuis. Erg grappig, want je zit tussen de locals, en nog goedkoper en beter als de staatshotels en restaurants.
Je kunt overal vrijreizen, behalve in de buurt van guatanamo bay. Maar dat spreekt voor zich zelf. Het is trouwens wel mogelijk om in de buurt te komen. Maar dat is het geld niet waard. Erg duur omdat je in een hotel moet slapen, anders krijg je de ´permit´ niet. De beste plekken zijn Havana, Vinales, Santiago de Cuba, Baracao en Cienfegos. De laatste twee mijn persoonlijke favorieten. Als je van de natuur houdt, is het zapata schier eiland ook een aanrader. Maar dan moet je van muggen houden en een auto huren.
Hoop dat het voldoende info is. Maar mocht je nog vragen hebben, geef maar een gil.