waar begin ik met plannen??

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Wouter87

Re: waar begin ik met plannen??

Bericht door Wouter87 »

We gaan zeker een trekking doen, alleen we zijn er nog niet helemaal uit hoelang en waar. Pai heb ik al veel overgelezen alleen mijn vriendin moet er nog een beetje aan wennen. :) maar ze gaat zeker mee, maar ze weet niet of ze wel een 3 daagse wil doen.

Koh Tao gaan ik heen om ook te duiken.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Je kunt in Pai een trekking op maat maken. Ook hele mooie wandelingen van een dag. Ik zelf vind 1 dag wandelen daar leuker dan 3 dagen rond Chiang Mai. Vooral omdat je met een trekking in CM vaak even op een vlot gaat, even langs een toeristisch dorpje, even op een olifant etc.
Die dingen kan je ook allemaal los doen en dan ben je vaak minder geld kwijt, geen 3 dagen in een toer en ook authentieker.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jeannette
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Jeannette »

Route lijkt inderdaad op de mijne, wanneer gaan jullie Wouter?
7 dagen in Chiang mai is volgens mij wel vol te krijgen. Heb in iedergeval een hoop leuke dingen gelezen om te doen daar. Ik twijfel zelf ook nog wat of ik een trekking ga doen daar.
Ben niet zo sportief aangelegd dus weet niet of mijn conditie goed genoeg is.
Maar misschien juist een uitdaging om iets te doen wat ik thuis niet zo snel zou doen.
Zou in ieder geval leuk vinden de longnecks te bezoeken, alleen lees veel dat het gewoon toeristische dorpjes zijn speciaal om 'aapjes' te kijken. Dat lijkt me dan weer niks, lijkt me juist leuk echt wat van die cultuur te zien.
Of kun je alleen maar van die heel erg toeristische toertjes boeken daar?
live is not the amount of breaths you take but the moments that take your breath away
bolletjeom
Reisexpert

Zou in ieder geval leuk vinden de longnecks te bezoeken, alleen lees veel dat het gewoon toeristische dorpjes zijn speciaal om 'aapjes' te kijken. Dat lijkt me dan weer niks, lijkt me juist leuk echt wat van die cultuur te zien
laten we voorop stellen dat er niets leuk aan is om longnecks te gaan kijken. En dan bedoel ik dat het politiek nogal incorect is om te gaan doen. Wat niet wag neemt dat je alsnog kunt besluiten wel te gaan maar misschien moet je je eerst verdiepen in de achtergrond.

De longnecks komen oorspronkelijk uit Myanmar en zijn daar gevlucht om politieke redenen. Ze waren niet meer veilig in eigen land. Vele zijn terecht gekomen in de vluchtelingenkampen in Thailand.
Een longnack die je gaat bekijken in Thailand is dus geen oorspronkelijke inwoner van Thailand. De meeste hebben geen paspoort en worden niet erkend als inwoners van Thailand. Ze hebben dan ook geen rechten. Ze kunnen ook niet terug naar eigen land. Kortom, ze kunnen geen kant op. En dan zijn er slimme thai die weten hoe ze geld moeten verdienen en stoppen deze mensen in een soort openlucht museum, vragen veel geld voor de entree en betalen de longnecks net voldoende om te overleven maar niet genoeg om op te stappen.

Als je gaat: dan gaat je geld voor 90% naar de verkeerde personen. Maar...10% komt wel terecht bij de longneck. Dus ze kunnen hun gezin onderhouden.
Hoe meer mensen naar dit soort dorpen gaan hoe meer longnecks er vast gehouden worden door de thai en er zijn ook verhalen dat ze naar myanmar gaan om ze te halen om tentoon te stellen in dorpen.

Mocht je gaan. hou er rekening mee dat er naast de entree prijs ook nog donaties worden verwacht bij de dansjes die opgevoerd worden. Doneer aub want dat geld komt wel daadwerkelijk terecht bij de mensen zelf.

ps: ben reisbegeleideren. Mijn groepen hebben ook de mogelijkheid om zo'n dorp te bezoeken en ik geef ze bovenstaande overwegingen altijd mee. Soms gaat een deel van de groep, soms niemand.
Jeannette
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Jeannette »

bolletjeom schreef: laten we voorop stellen dat er niets leuk aan is om longnecks te gaan kijken. En dan bedoel ik dat het politiek nogal incorect is om te gaan doen. Wat niet wag neemt dat je alsnog kunt besluiten wel te gaan maar misschien moet je je eerst verdiepen in de achtergrond.
Zoals ik zeg ik wil niet naar zo'n 'openluchtmuseum' maar vroeg me af of je op een normale manier longnecks kunt bezoeken. Omdat ik het leuk/interessant vind iets van andere culturen te zien. Zo ben ik in andere landen ook wel met een tour bijvoorbeeld een bergdorp ingeweest waar je dan rondleiding krijgt en informatie over de gebruiken ed.
Tuurlijk zijn dit dan dorpen/mensen die regelmatig toeristen over de vloer krijgen maar niet in de vorm van een soort 'openluchttheater'.
Op die manier dorpen/mensen bezoeken lijkt mij niet politiek incorrect vandaar mijn vraag of dat mogelijk is
live is not the amount of breaths you take but the moments that take your breath away
bolletjeom
Reisexpert

nee, want de longnecks komen niet uit thailand
als ze niet in een vluchtelingenkamp zitten (die er nog steeds zijn) dan worden ze tentoongesteld door iemand die er veel geld aan verdient. ze hebben geen eigen dorpen.
En laat je daarover ter plaatse ook aub niets wijsmaken. Het is niet de logneck die verdient aan jouw bezoek. ze zeggen vanalles om jou geld binnen te halen. Zeker bij een onderwerp dat gevoelig ligt.
De longnecks hebben geen papieren en worden niet erkend als inwoners van Thailand dus hebben geen rechten. Ze kunnen geen kant op
Dat gezegd...een dorp bezoeken helpt want ze krijgen wel iets van een salaris ofzo

Kijk. als helemaal niemand naar die dorpen gaat zijn ze niet rendabel en sluiten ze vanzelf
Maar het gaat nooit gebeuren dat de hele wereld politiek correct is dus nu heb je tientallen dorpen die ieder te weinig bezoekers krijgen...dat is ook een situatie die je de longnecks niet gunt.
Jeannette
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Jeannette »

Ok, bedankt voor de info. Jammer dat dit dus niet onder normale omstandigheden te bezoeken valt.
Ik zal de info meenemen in de overweging wel of niet te bezoeken.
De souvenirs ed die ze verkopen ed verdienen ze daar wel zelf aan?
bolletjeom
Reisexpert

in de dorpjes waar de longneck zaten waren alleen souveniers te koop bij de balie waar je betaald dus het lijkt me stug dat ze er dan iets van zien.
Bij de trekkings rond Chiang Mai gaan ze ook altijd langs een "authentiek" bergvolkdorpje. Het dorpje is wel authenthiek hoor, de mensen wonen er echt maar vaak mag je alleen door de hoofdstraat waar ze stalletjes hebben gemaakt met souvenirs en alleen een paar verkoopsters hun traditionele kleding hebben aangetrokken en je moet betalen voor een foto. Wanneer je dat doet en daar souvenirs koopt komt het geld wel bij hun terecht

wil je bergvolkeren op een authentiekere manier zien ga dan een trekking doen bij Pai. De dorpjes waar je dan door heen komt zijn niet bezig met die incidentele toerist. Of ga een homestay doen bij de Akha's
http://www.akhajulyahguesthouse.com
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Als je een trekking doet bij het Hill tribe museum in Chieng Mai of Chieng Rai dan komt je geld ook goed terecht. Daar kun je bovendien aanvullende informatie vinden over de bergvolkeren.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie