Langs Louang nam tha of onmiddellijk naar Luang Prabang?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Annelies84

Langs Louang nam tha of onmiddellijk naar Luang Prabang?

Bericht door Annelies84 »

Hoi iedereen,

30 april vertrek ik voor 5 weken naar Azie. Ik ga eerst een week mediteren in Wat Doi Suthep in Chiang Mai, Thailand. Daarna wil ik doorreizen naar de grens met Laos, Houeisai...maar dan? Ik dacht aanvankelijk een trekking te doen in Louang nam tha om daarna door te reizen naar Luang Prabang. Maar ik twijfel want ik lees verschillende goede dingen over de slowboat van Houeisai naar Luang Prabang. Misschien kan ik dan in de buurt van Luang Prabang ook een trekking doen? Waar raden jullie mij mooie hikes aan? en wat zouden jullie doen? Ik kan ook daar zien, maar ik ben nu wel benieuwd naar een second opinion.

Alvast bedankt,

Annelies
bolletjeom
Reisexpert

Re: Langs Louang nam tha of onmiddellijk naar Luang Prabang?

Bericht door bolletjeom »

ik ken de trekkings niet maar heb de boottocht (meerdere malen) gemaakt. Ik vind die erg de moeite waard!
Lekker in 2 dagen afzakken over de Mekong. Prachtige landschappen trekken aan je voorbij en je ziet de mensen en hun dorpjes druk langs de oever.
als je tijd hebt zou ik kijken of beide mogelijk is. Ik weet dat je in Luang Prabang vanalles kunt boeken. Ook meerdaagse trekkingen. je loopt alleen het "risico" dat je een stuk "terug" moet reizen. Weliswaar niet via de rivier maar je zult dan wel weer iets naar het noorden moeten.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Luang nam tha is wel een van de beste en populairste plekken in Laos om een trekking te maken. Het is wel een leuk stadje. Je kunt daar ook rivier tochten maken bijvoorbeeld met een kajak.

Ik weet niet wat je plan is na luang prabang maar je kunt het ook daar vanaf laten hangen. Kom je op nog meer plaatsen waar je kunt gaan trekken? Wil je bijvoorbeeld ook naar mnong noi nuea (schrijf je vast anders), dan is het route gezien handig om langs luang namtha te gaan.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

Ik zou zeker noordwaarts gaan na huayxai ipv de slowboat. luang nam tha is idd leuk stadje. goeie plek om een fiets rond te huren en wat rond te fietsen. In kleine dorpjes daar word je zo uitgenodigd om aan de laolao te gaan.

Een trekking kan ik achter aanraden in vieng phoukha. dit dorp ligt tussen huayxai en luang nam tha in. toen ik er was waren er geen andere toeristen. buschauffeur vragen er te stoppen want t is geen reguliere stop.
vandaar heb ik een drie daagse trekking langs dorpjes gedaan; fantastisch! prachtig bergachtig jungle landschap. de dorpjes waar je overnacht zijn heel bijzonder; geen electriciteit, geen stromend water en mensen dragen nog traditionele kleding. twee jaar terug waren de mensen daar iig nog erg verrast een buitenlander te zien. een gids regel je in vieng phoukha, wat zelf ook een erg leuk dorp is. bereid je wel voor op flink lopen en veel bloedzuigers.

Sins ik daar ben geweest al weer veel andere plekken bezocht maar dit blijft voor mij een absoluut hoogtepunt.
amassakoul
Annelies84

Dankjewel voor de info. Ik dacht misschien nog langs thakhek te gaan omdat ik lees dat ze daar ook mooie trekkings organiseren. Daarna volgt nog het zuiden... ik overweeg om men hiking uit te stellen naar thakhek of bolavenplateau en te gaan voor de slowboat ! Keuzes maken...een leerpunt :) Als jullie nog tips hebben, ze zijn zeer welkom !

Annelies
bolletjeom
Reisexpert

Het zuiden heeft een compleet ander landschap dan het noorden. Ook het midden van het land is weer anders.
Hoewel het bolaven plateau leuk/ mooi is kan je daar geen trekkings doen zoals in het noorden. Is gewoon heel ander type landschap. Noord is jungle in de bergen en zuid is droger, vlakker en meer gecultiveerde grond.
Wil dus niet negatief overkomen over het zuiden want het is prachtig maar je moet het niet in plaats van het noorden doen.
Thakek heb ik goede verhalen over gehoord. Ik heb er nooit een trekking gedaan dus ik weer niet of het een alternatief is voor het noorden maar ik persoonlijk zou het overwegen. mooie combi. In het noorden de boot en in het midden naar een gebied waar weinig mensen naar toe gaan...
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

thae khaek is geweldig om te hiken. wel heel anders dan het noorden maar ook erg mooi. In het noorden speelt de cultuur tijdens een hike een iets grotere rol, in thae khaek is het landschap misschien iets spectaculairder. veel karstbergen alà vang vieng. plus heel mooie grotten en meertjes. de dorpjes zijn moderner dan rondom vieng phoukha maar nog steeds erg leuk om de tijd door te brengen. tijdens de populairste trekking vanuit tha khaek slaap je de eerste nacht in een dorpje waar een welkomstceremonie voor je wordt gehouden. Ik vond dit nogal opgezet overkomen. de stad zelf is trouwens niets aan.
Ikzelf vond het noorden veel bijzonderder maar thae khaek is absoluut een goede tweede.
Het zuiden kent overigens ook heel wat uitdagende trekmogelijkheden. zo is er een park in het zuidoosten, nabij atapeu (ik geloof dong amphan ofzo, weet niet zeker) wat ik erg vet vond klinken maar helaas geen tijd meer voor had. dit is echter wel avontuurlijk en zeker een week hiken. het park aan de grens met cambodja moet ook mooi zijn om te lopen.

Huur voor het bolavneplateau een scooter/motor in pakse en ga een paar dagen rondrijden. de trip van attapeu naar het plateau via nam tok katamtok is spectaculair!
amassakoul
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Lees ook eens bij reisinfo:
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/la ... si704.html

@tom heb jij precies dezelfde trekking gedaan?
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

inderdaad is zelf met de scooter een mooie manier om het Bolaven Plateau te verkennen. Ik had het geluk dat ik met een local op pad was om een school op het bolaven plateau schoolboeken te brengen en ze mij de mooiste plekjes ook wilde laten zien.

Thakek als plaatsje zelf is inderdaad weinig boeiend. Prima voor een nachtje maar veel langer hoef je er niet te blijven.
Ik wil nog steeds ooit eens die trekking daar doen maar het komt er maar niet van....
marnix

Bericht door marnix »

Annelies,
Graag uw ervaring met de meditatie in Wat Doi Suthep in Chiang Mai, ik ga in oktober voor een 7 dagen meditatie naar Wat Sanghathan in Bangkok. Drie, of vier jaar geleden was ik in Luang Nam Tha en ik heb daar ook een trekking gedaan van 3 dagen Het is zeker de moeite waard maar is wel moeilijk , door heuvel op, heuvel af en de warmte ong + 40 gr in de zon het was ook in april Ik heb mijn trekking terplaatse geboekt bij Ecotourism Laos. Een 10 tal jaren terug de boot tocht gedaan naar Luang Prabang Het was een wonder mooie tocht, maar geen oordopjes vergeten.
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

@tikva: ik heb idd diezelfde trekking gedaan, alleen werd het uiteindelijk toch een andere route. De eerste dag was gewoon hetzelfde. de volgende dag hadden wij een extra dag ingelast om een zijroute te nemen die slechts één maal eerder door toeristen was gelopen. Heel tof maar erg zwaar en uiteindelijk zelfs heel gevaarlijk (dichte jungle zonder pad en alleen maar van die messcherpe rotsen en kloven). de derde dag zouden we naar dat meer gaan maar het had zo hard geregend dat dit niet meer te doen was. alles was echt overstroomd en het meer dus helaas niet gezien!
Uiteindelijk terug naar tha khaek gegaan met zo'n soort traktor terwijl de paadjes rivieren waren geworden. vele uren in zo'n geval is idd niet comfortabel ;)

Rudi; zeker een keertje tijd voor maken! Zoals ik zei het is een prachtige tocht.
amassakoul
Annelies84

Wederom bedankt voor de zinvolle info ! zouden jullie bergschoenen cat. B meenemen naar Laos om bv een trektocht van 2 à 3 dagen te doen?

Groeten,
Annelies
bolletjeom
Reisexpert

ik zou zeker goed wandel of bergschoenen mee nemen
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

geen idee wat cat B is maar bergschoenen kunnen handig zijn. t ligt eraan waar je gaat hiken. in de jungle (noorden) zou ik ze zeker aandoen ivm de vele bloedzuigers. vanuit thae khaek kun je ook prima op sneakers ofzo omdat je tussen de bergen door loopt ipv eroverheen.
veel mensen hiken op gewone schoenen en hebben daar geen problemen mee. Ik neem altijd mn bergschoenen mee omdat ze gewoon zo praktisch zijn; bescherming tegen bloedzuigers en andere beestjes, je gaat niet zo makkelijk door je enkel etc. zoals ik aangaf liep ik tijdens een omweg op de thea khaek trek over messcherpe rotsen. gewone schoenen waren hier zeker doorboord.
nadeel is weer dat je af en toe door water moet lopen. dan is t weer een heel gedoe om je schoenen aan en uit te doen.
amassakoul
Nienie

Bericht door Nienie »

Hallo Annelies

Ik ben vorig jaar in laos geweest. Ik ben wel naar Luang Nam Tha gegaan en heb daar een trekking gedaan. Ik zat toen in dezelfde twijfel als jou en ben toch doorgereisd naar Luang Nam Tha. Wel heb ik eerst de Gibbon Experience gedaan, in Houei Xay. Dat is erggggg aan te raden. Wel op tijd reserveren, want is erg snel vol.

De trekking was in een national park en erg mooi. maar ik heb gehoord dat de trekkings in Vieng Pukha(?) echt het mooist zijn.
na Luang Nam Tha ben ik doorgegaan naar Nong Kiaow (?). Dat is een klein dorpje wat tussen lijmsteengrotten ligt. Echt supermooi. In het midden stroom een rivier. (ben naam even kwijt) Via deze plek kan je ook een boottrip maken naar Luang Prabang. Duurt 8 uur en is ook erg mooi. Neem vooral een hutje aan het water...
Ik heb achteraf juist ook best veel negatieve evrhalen gehoord over de boot vanaf Houei Xay naar Luang Prabang. verhalen over pijnlijke zitvlakken, weinig zitplekken en overvolle boten. dat laatste kan natuurlijk ook gezellig zijn, tis net waar je van houdt.
Vlakbij Non Kiaow is een plekje waar je een rivier hebt die door een grot stroomt. Dit plekje (ben weer de naam kwijt) is moeilijk bereikbaar en bijna niemand gaat hierheen. (er is 1 hostel, die de boottrip door de grot voor je kan regelen) maar er gaat dus een heel mooie boottrip door die grotrivier. Ook een aanrader. Verder heb ik gehoord dat de motortrip ook erg gaaf is, en de twee eilanden. (Don Det en Don?) Ik vond Thakek persoonlijk niks aan.

Ow...en wat betreft mediteren...ik ben naar Wat Chom Tong geweest, even boven Chiang Mai...16 dagen....dit is echt te zwaar. 10 dagen is een mooi beginpunt, wil je echt een fijne, ga dan naar Wat Kow Tham op Koh Pagnan (zuiden van Thailand) die is echt heel goed, zeker als je begint met mediteren....

veel plezier!
Plaats reactie